Hallo,

In eerdere posts zag ik dat er al iemand was die een soortgelijk probleem had, toch zou ik graag wat reacties willen op dit probleem, want ik kom er zelf niet uit.

Mijn koelkast heeft gisterennacht ergens iets gedaan waardoor de aardlekschakelaar omging. Niks aan de hand dacht ik vanmorgen, totdat ik de koelkast opendeed. de stroom was er weer vanaf.

Inmiddels is de koelkast met vriezer eronder ontdooit en leeg. Verder heb ik alles aan de achterkant nagelopen en het ziet er goed uit, geen lekkages, geen openliggende draden of missende aansluitingen of loshangede bedrading. Toen al het ijs weg was heb ik de koelkast weer aangezet, maar na ongeveer 4 uurtjes ging de aardlek schakelaar er weer uit. Hij doet het dus wel, alleen niet continue en om iedere keer de aardlek schakelaar om te zetten als ik thuis kom lijkt me niet de oplossing...

Kort samengevat, ik kan niet vinden wat er ineens aan de hand kan zijn. Heeft iemand een idee hoe dit is op te lossen?

Alvast bedankt

Staan er meer verdachte apparaten achter betreffende aardlekschakelaar opgesteld? Toevallig ook tuinverlichting, meerdere PC's, wasmachines, vaatwassers, c.v.-ketels?

Gr.

Erik

[Bericht gewijzigd door erik1234 op (31%)]

Ja, maar die hebben we al nagelopen, alles eraf en allen de koelkast eraan. Het blijkt dat het toch echt de koelkast zelf is.

Het zit als volgt:
er zijn 2 groepen, wat betreft de aardlek
een voor de wasmachine/badkamer
een voor de rest.

De rest zijn 3 kamers met verschillende bewoners en een gemeenschappelijke keuken. In die keuken staan 2 koelkasten, een magnetron en een oventje.
Als je die er allemaal afhaalt, behalve de koelkast met het probleem dan blijft de aardlek gaan.

Het is dus niet dat de stop springt. Dus een overbelasting qua stroom lijkt me niet logisch.

als je inwending sluiting in de compressor hebt kun je hem weggooien

wat is een inwendige sluiting bij de compressor, en hoe kan de koelkast het dan gewoon 4 uur lang doen, zonder problemen?

als bv de motor warm word , zetten de windingen uit.
dit drukt tegen een metalen kern aan, als de druk te hoog word beschadigt de isolatie en raakt het ijzer.

dit resulteerd in een lek stroom en de aadlek vliegt er uit.

eens afgekoeld is de druk er af en maakt de winding geen kontact meer.

heb je een multie meter? zo ja meet eens tussen de aansluit pennen van de stekker naar de aarde aansluiting (niet met je vingers aanraken !!) dit moet in princiepe oneindig zijn.

als je hier nu een lage weerstand meet , steeds een stukje terug meten en delen afkoppelen, als laatste vind je het onderdeel wat het probleem veroorzaakt, maar zoals in mijn vorige voor beeld kan het soms lastig zijn.

tijdens het meten koelt de boel af en de storing verdwijd weer :( , lastig klusje

Op 8 oktober 2007 23:10:42 schreef shiptronic:
heb je een multie meter? zo ja meet eens tussen de aansluit pennen van de stekker naar de aarde aansluiting (niet met je vingers aanraken !!) dit moet in princiepe oneindig zijn.

als je hier nu een lage weerstand meet , steeds een stukje terug meten en delen afkoppelen, als laatste vind je het onderdeel wat het probleem veroorzaakt, maar zoals in mijn vorige voor beeld kan het soms lastig zijn.

Als je deze meting uitvoert met een isolatiemeter (ook wel megger genoemd) dan heb je een grote kans dat je de fout meet.

niet iedereen heeft een megger in huis ( ik te minste niet) maar bijna iedereen wel een multiemeter , en dat werkt ook goed des noods een van 3 € van de aldi

als een paar Kohm weertsand meet weet je dat er iets fout zit, daar heb je vaak geen eens een megger voor nodig.

als die wel binnen berijk is , gebruiken natuurlijk

De spanning van een megger ligt toch net iets hoger dan de 9V van een simpele multimeter. Hierdoor zal je ook makkelijker fouten meten die door warmte ontstaan zoals je beschreef.
Een fout die je met een multimeter kan meten gaat het meestal geen 4uur uithouden op een aardlekschakelaar.
Ik heb zo bijvoorbeeld weerstanden lager dan 1ohm gemeten tussen fase en aarde installaties die het weken uithoudden op de aardlek die af en toe toch om onverklaarbare reden uitsprong. Half uurtje werk en de dader was gevonden.

[Bericht gewijzigd door Solfur_ op (28%)]

als je een foutstroom van 230A hebt en je aardlek tript soms dan is je aardlek stuk.

een weerstand meten van 1 ohm met een megger, dat gaat je niet lukken.

Ik ben het wel met j eens dat zo"n ding vaak wel juist aangeeft waar de fout zit, maar je moet niet overdrijven.

Overigens is het hier waarschijnlijk de verwarming in de achterwand.

Waar zit de thermostaat van de koelkast ?, zit deze in de koelkast of helemaal bovenop?, als deze bovenop zit zit deze vaak in een uitsparing van de isolatie. Door de hoge luchtvochtigheid en de koudebrug komt er condens in die uitsparing.

Gewoon even de bovenzijde van de koelkast afhalen en kijken of je de thermostaat ziet en of deze nog droog is, soms zit er wel een cm water in die uitsparing.

Dit zal wel weer afwijzende reacties oproepen.
Ik had laatst hetzelfde met mn wasmasjien, gewoon een tijdje zonder aardlek gebruiken en je "lek" verdampt(als je geluk hebt)

Op 9 oktober 2007 07:39:03 schreef Remke Smedes:
Waar zit de thermostaat van de koelkast ?, zit deze in de koelkast of helemaal bovenop?

Goeie vraag,

Het snoer van de stekker gaat bovenin de kast naar binnen, en wordt onderaan bij de compressor weer even zichtbaar.

De thermostaat, waar zou ik die kunnen vinden. Gisteren wel de koelkast geanalyseerd, binnen in het koelgedeelte zit een plaat met de koelelementen erachter, onderaan zit een geissoleerd draadje, is dit dan thermostaat? of zit deze aan de buitenkant?

Op 9 oktober 2007 10:27:44 schreef 6foot6:
Dit zal wel weer afwijzende reacties oproepen.
Ik had laatst hetzelfde met mn wasmasjien, gewoon een tijdje zonder aardlek gebruiken en je "lek" verdampt(als je geluk hebt)

dan moet je neem ik aan wel zeker weten dat dit het is, want anders creeer je gewoon een gevaarlijke situatie, er lekt niet voor niets stroom weg....

Vroeger was dat een normale situatie, er waren geen aardlekschakelaars.
Toch viel toen het aantal doden ook wel mee, je hebt twee mogelijkheden, je kortsluiting brandt weg of je zekering vliegt er uit.
Afhankelijk van het resultaat kun je je maatregelen nemen.

Op 9 oktober 2007 10:32:47 schreef Myana:
[...]

Goeie vraag,

Het snoer van de stekker gaat bovenin de kast naar binnen, en wordt onderaan bij de compressor weer even zichtbaar.

Waar zit de knop voor de temperatuurinstelling ? (daar zit meestal ook de thermostaat), ik denk in de bovenste rand, net boven de bovenste deur waarschijnlijk ? Als dat zo is, dan zit de thermostaat in een uitsparing buiten de isolatie, er gaat dan een buisje met was naar binnen die de temperatuur meet.

de draaiknop voor de temperatuur instelling is de thermostaat, haal het dekseltje er maar eens af

Er zit toch nergens een nul aan de aarde?? Dan kan de aardlek eruitgaang door de inschakelpiek van de koelkast.

1. de fout doet zich voor bij het inschakelen van de koelkast ( welke aardfout dan ook )

2. je zit met een triggerhappy aardlek.

Op 9 oktober 2007 19:02:53 schreef Sine:
1. de fout doet zich voor bij het inschakelen van de koelkast ( welke aardfout dan ook )

Er ontstaat pas aardlek na een paar uur...

Wat betreft alle reacties, dank daarvoor.

Ik heb inmiddels een multimeter en ga de koelkast vanavond doormeten om te kijken of ik kan vinden wat het is.

Verder kan ik zeggen dat de thermostaat droog is. De thermostaat komt inderdaad bovenin de koelkast binnen, er loopt vervolgens bedrading naar de draainkop. In de koelkast zit tegen de achterwand een 'koelframe' achter een plaat. Dit is net als een verwarmingselement. Daar bevind zich ook een 'draadje' waarvan ik vermoed dat het de temperatuur meet.

Helpt het niet gewoon door de koelkast goed te laten drogen, dwz alle vochtvorming eruit en hem dan weer aan te zetten?

start je meeting pas als de koelkast uit valt, daarvoor heeft het zeker met een multimeter in plaats van een megger geen zin.

zodra de koelkast uitvalt, of aardlek tript, stekker eruit en daar beginnen te meten, of het einde van de kabel waar hij het aansluit lok ingaat

meet dan welke draad vebinding maakt met de aarde, en ga van hieruit verder zoeken,

Ok het probleem is opgelost.
Het is heel eenvoudig. Aardlek is geen kortsluiting en na 4 uur valt de koelkast uit.
Het heeft dus te maken met inschakeling van iets en vocht.

conclusie, het is niet de thermostaat of de compressor, die slaat namelijk af en aan.

wat is het dan wel?

De koelkast heeft een automatisch ontdooi functie voor het koelelement wat anders zou bevriezen, zoals die oude koelkasten met enorme plakken ijs op het koelelement.

Wat heb ik gedaan?

Het schakel draadje tussen de thermostaat en het automatisch ontdooien doorgeknipt. Op deze manier wordt deze functie niet meer aangezet en kan er dus ook geen aardlek meer optreden. Het enige aandachtspuntje is nu dat je af en toe de koelkast even een tijdje uitzet zodat het ijs kan ontdooien, daarbij is het dan belangrijk dat niet al het vocht bovenop de compressor komt anders is deze in no time ook stuk.

Dank voor alle reacties, de aardlek viel niet te meten en de koelkast doet het nu gewoon weer.