Beste CO leden,

Doordat mijn simpele multimeter het begeven heeft wil ik een nieuwe gaan kopen. Ik zit op het zesde jaar richting Elektriciteit - Elektronica en wil gaan doorstuderen dus wil ik een iets betere multimeter gaan kopen. Mijn budget ligt rond de €50 (misschien iets meer...)

Ik heb zelf al rondgekeken en zat te denken aan dit exemplaar van conrad:
http://www.conrad.be/goto/?product=121416
Is dit een goed idee? Hebben jullie misschien een beter voorstel? Ook heb ik rondgekeken voor een Fluke, maar deze zijn over het algemeen te duur. Ik heb wel gezien dat de FLUKE 17B wel goedkoper is, maar van Chinese makelarij... Wat denken jullie heer over?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Vriendelijke Groetjes,

Stijn

Het lijkt me geen slechte meter en goed waar voor zijn geld. Voor de hobby zijn die dingen al snel goed.

Het is belangrijk

Voldoed het aan jouw eisen
Kan je er mee doen wat je er mee wilt doen
Vindt je het er leuk uitzien.
Valt het binnen je budget.

Ik zelf een MM met een seriele interface is best handig. Dan kan je er toch een soort 1 kanaals scoop van maken of datalogger is het betere woord.

De "iets betere" multimeter is geen voltcraft ..
( ducks and hides )

Als ik voor jouw budget iets moest kopen werd het een 2ehands OF een van die bekende china flukes.
In ieder gaval autoranging meter !
Dat is zo gruwelijk handig dat als je daar eenmaal mee gewerkt hebt je echt niet meer zonder wil.

Staar je ook niet blind op meters die ALLES voor je willen meten ( temperatuur, frequentie, capaciteit, inductie, transistors )
Hoe meer er in het doosje zit voor een lage prijs hoe minder je er in de regel van op aan kunt.

[Bericht gewijzigd door Sine op (27%)]

Op 9 oktober 2007 21:05:15 schreef benleentje:
Vindt je het er leuk uitzien.

Dat is toch helemaal niet van belang!

Ik heb --naast m'n Fluke-- al jaren een "ching-chang-multimeter", een APPA 103 om precies te zijn. Hoewel het moet onderdoen voor een Fluke, is het beslist zijn geld waard.
Chinees fabrikaat is niet noodzakelijk minderwaardig. Maar je kan altijd Googelen op het typenummer om positieve/negatieve reacties op te sporen.

Op 9 oktober 2007 21:10:23 schreef morc:
[...]
Dat is toch helemaal niet van belang!

Nou ... met zo'n gruwelijk lelijke groene ABB wil ik ECHT niet gezien worden ;)
( dat geld ook voor de oude serie overigens ... juck )

http://www.eckstein-design.com/english/projects/measuring/07_metrahitone.jpg

Bedankt voor de snelle reacties!

Ja ik weet het, voltcraft is niet echt hét merk, maar doordat je nu bij conrad kan bestellen zonder verzendkosten had ik daar maar even in de catalogus gekeken.

Wat ik graag op een multimeter zou hebben is:
- Weerstandsmeting
- Spanningsmeting
- Stroommeting
- Capaciteitsmeting
Misschien ook nog frequentiemeting. Wat vinden jullie van frequentiemeting? Gebruik je dat? Zo niet kan ik misschien de Fluke 15B nemen. Deze heeft de 4 mogelijkheden. De Fluke 17B heeft er dan nog frequentiemeting en temperatuursmeting bij.

Op samenkopen heb ik de Fluke 17B en 15B gevonden. Met verzendkosten komt de Fluke 17B rond de €85 en de Fluke 15B rond de €66.
Fluke 17B: http://www.samenkopen.net/action_product/302584/983410
Fluke 15B: http://www.samenkopen.net/action_product/302584/568439

Als ik mijn budget naar €70 verhoog, wat stellen jullie dan voor? De fluke 15B, een tweedehandse of een andere?

Bedankt!

frequentie en temperatuur zul je niet zo heel snel gebruiken, op een multimeter niet in ieder geval, meestal stoppen die toch bij een 200kHz.

Met jouw budget zou ik lekker voor die flukes gaan, dan heb je teminste een "echte" meter in handen.

Ik zie dat die fluke stopt bij 100kHz, en dat je voor de temp meting waarschijnlijk nog een los thermokoppel nodig hebt.

Ik zou voor de 15 gaan.

Freqmeter is idd beperkt, ik heb de mazzel dat m'n MM (echt) tot 4MHz gaat. :)

Ik stop bij een 520 MHz ergens ... maar da's niet met mijn fluke ...

Ow wacht, wel een fluke, maar geen DMM :)

Dan ga ik toch nog eens kijken voor die Fluke 15B. Maar het is dus geen 'prul'? Het zou natuurlijk niet fijn zijn dat de meter binnen de kortste keren kapot zou zijn. (Niet dat ik er ruw mee om zal gaan)

Als iemand verder nog ideeën/bedenkingen heeft hoor ik het graag!

Bij die voltcrafts mag je je zorgen maken over robuustheid.

Die fluke kun je in zijn ohm stand aan de 230 hangen zonder dat hij sneuvelt
( wat niet wilt zeggen dat je dat moet proberen overigens ;) )

Ik ben zeer blij dit te horen. Het eerste voor wat ik bekeken had toen ik een nieuwe MM zocht was een Fluke. Na lang zoeken vond ik op ebay deze Fluke 15B en 17B. Toen ik dit tegen een leraar op school vertrouwde hij het niet door de lage prijs.

Nu ben ik zeer blij te horen dat het toch wel degelijke kwaliteit is! Nu misschien nog bij klasgenoten horen om de verzend prijs te delen.

Hartelijk bedankt!

Stijn

Als je er meer dan 1 in een pakje stopt, stijgt de kans natuurlijk wel dat je invoerheffing moet betalen ;) Hoe kleiner / lichter het pakje, hoe minder kans dat ze bij de douane moeite doen om ernaar te kijken.