theramin
joopv schreef: dan valt er nog veel meer lekkers uit.
Weet er iemand waar ik iets kan vinden over de aansluitingen op een kathode straalbuis van Telefünken,type D10-19 GH-K9/S2.Google geeft mij niks.
Bedankt
Toch beter googelen denk ik 
http://www.akh.se/tubes/htm/d10-19.htm
Wat moet het worden ? ( sine stunt ook nog wel eens wat met kale CRT's )
[Bericht gewijzigd door Sine op (33%)]
Peter Claus
It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
Wel, dat komt vaak voor.
Ik zoek ze uit.
Soms kan je op het printje dat op de hals zit al wat informatie halen in witte zeefdruk zoals R G en B.
De gloeidraad meet je gewoon uit (een laagohmige weerstand)
Voor de rest (als het kan) schakel hem aan en meet de spanningen op het printje van de beeldbuisvoet. Daaruit kan je in bijna alle gevallen de pin toewijzing afleiden.
Let op, je kan spanningen tegenkomen van enkele honderden volts, en meet best met een scoop en een probe op X10.
[Bericht gewijzigd door Peter Claus op (13%)]
theramin
Je bent fantastisch!
Ik heb me suf gegoogled op alle mogelijke combi's.
ter inleiding:
Ik heb een oude ultrasoon testscoop voor niet destructief onderzoek van metalen voorwerpen (Gietstukken,buizen,wanden van drukketels enz.)
Het geeft een puls op een vaste frequentie (Ik meen 4MHz) en met een taster ga je over het te onderzoeken object.Je krijgt in het gunstigste geval een tweede puls in je scherm en die komt van de tegenoverliggende buitenrand van je object.Heb je daartussenin nog een of meerdere pulsen dan heb je een defect in je materiaal (Haarscheuren,gas- en/of slakinsluitingen enz.)Met de verhoudingen tussen de pulsen op je scherm kan je zeggen hoe diep het zit en de afmetingen van het defect.Het is niet als een oscilloscoop dat je kan kiezen voor een X,Y aansluiting.
De hoofdzaak:
Ik ben een Semi-modulair syntheziser aan het maken van deze site: http://www.musicfromouterspace.com/analogsynth/SOUNDLABMINISYNTH/sound…
En wil hem verrijken met een beeldschermpje om Lissajous-achtige plaatjes te krijgen.
Alle electronica die rond het US-test apparaat zit heb ik in principe niet nodig i.v.m. de ruimte in de synth-kast en ik probeer dan ook uit te zoeken waar en hoe ik de aansluitingen moet maken om dat voor elkaar te krijgen op een zo compact mogelijke manier.
Het is volgens mij niet zo dat je alleen de X en de Y spoelen kan kietelen,toch?Daar zit vast meer achter.
Kan jij mij er wat over vertellen?
Om te beginnen moet ik van die puls af en van de spanning die ervoor zorgt dat hij een lijn geeft in de X-as.Ik heb al wel wat proberen te traceren ,maar zo'n ding zit ingewikkeld in elkaar.
Als je dat wilt doen zou ik zuinig zijn op de electronica van het apparaat, de voeding en H en V versterkers zijn misschien zonder meer herbruikbaar.
Leuk project trouwens, ik ben met de losse modules van de zelfde site bezig ... ik heb twee VCA's twee ADSR's twee 12db filters een VCO en een dubbele ringmodulator al werkend 
nog drie VCO's een LFO een mixer en een midi interface staan op de planning.
Een scoop CRT werkt overigens NIET met spoelen maar met afbuigplaten, de D's in de datasheet ( Deflexion )
Als je de spaghetti naar die platen volgt kom je bij de horizontale en vertikale versterker uit, waarschijnlijk hangen hier ook de gain en positie potmeters aan.
[Bericht gewijzigd door Sine op (25%)]
theramin
Het is m'n allereerste project.ik heb er voor het eerst zelfs printjes voor leren etsen en heb veel leermomenten 
Ik heb alle spullen al besteld en gekregen via D.Best en Newtone.
De losse modules zijn nog een beetje buiten bereik qua kosten,maar als de Soundlab werkt en naar wens,wie weet waar ik eindig.
Ik heb trouwens een topic lopen op onderstaande forum over de voortgang en kosten van het project.(En vragen natuurlijk). http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=86209
theramin
Op 12 oktober 2007 00:16:08 schreef Sine:
Als je dat wilt doen zou ik zuinig zijn op de electronica van het apparaat, de voeding en H en V versterkers zijn misschien zonder meer herbruikbaar........
Een scoop CRT werkt overigens NIET met spoelen maar met afbuigplaten, de D's in de datasheet ( Deflexion )
Als je de spaghetti naar die platen volgt kom je bij de horizontale en vertikale versterker uit, waarschijnlijk hangen hier ook de gain en positie potmeters aan.
1: Ik neem aan dat ik wel wat van de sturing electronica weer nodig heb.Maar bedoel je herbruikbaar voor mijn project?Wat zijn H en V versterkers?
2: Voor het vinden van de platen had ik dus oa. de datasheet nodig.
Precies, als je de voeding en de afbuig versterkers kunt recyclen kom je al een heel eind ( met spanningen van +6kV wil je trouwens niet te veel stunten met die voeding )
Als je duidelijke foto's van de print(en) kunt posten kunnen we je misschien wat op weg helpen met het opzoeken van de afbuig trappen.
theramin
Komt Is voor elkaar.

Deze print bevat oa. de stuurstroom,aan/uit-schakelaar en focus

Deze bevat een 556 ic,dus dat zou te maken kunnen hebben met de puls die er standaard inzit voor de taster.De knop voor de schaalverdeling op het scherm (1m,250mm,500mm) en de knop voor het uittrekken van de blokgolf-puls naar een zaagtand.

Deze bevat een Db-regeling en de mogelijkheid om de puls hoogte te verstellen.Er gaat vanaf de crt een dubbele platte kabel naar deze print.(Zo een die vroeger als antenne zat aan die oude radio's.Twee kabels met zo'n plat stuk plastic ertussen)
Ik heb dit getraceerd (Van voren af gezien):
1. Top-print
2. Top-print
3. Niet gebruikt
4. Top-print >Zit doorverbonden met 2
5. Top-print
6. Top-print
7. Rechts-print >Afbuigplaat D2 Rechts
8. Rechts-print >Afbuigplaat D1 Links
9. Top-print
10. Top-print
11. Links-print >Afbuigplaat D3 Boven
12. Links-print >Afbuigplaat D4 Onder
13. Top-print
edit: 14. Top-print
Ik heb de foto's nog wel groter,maar dan wordt de moderator boos.
)
Ik kan vandaag niet meer reageren,maar ik ben zeker benieuwd.Pas zondag weer,dus het is geen desinterresse 
Waarschijnlijk is het het simpelste als je die twee printen vergeet en een eigen afbuig trapje maakt ...
Ik heb nog ergens een erg simpel schema rondslingeren, morgen eens kijken of ik dat kan vinden
-edit-
Kun je eens meten wat de spanning tussen je afbuigplaten en massa is ?
Want als het een beetje mee zit is de afbuiging die ik voor dit ding gebruik dan ook wel geschikt voor jouw toepassing.
[Bericht gewijzigd door Sine op (24%)]
theramin
Pen 7: 26.5V D2 rechtse afbuiging
Pen 8: 79.8V D1 linkse afbuiging
Pen 11: 38.6V D3 boven
Pen 12: 0,0V D4 onder
Als je de platen geen spanning geeft moet er in feite al een punt in het centrum van het scherm komen ,want de elektronen-bundel wordt al gecentreerd. Alleen die zie ik niet.Ik zie dan een enorme vlek van 2x2 CM.
En als ik de linker en rechter plaat door verbind en de boven en onderplaat dan heb ik een mooie gefocuste plek in het centrum.
Dus ik zal een basisspanning moeten maken (Misschien regelbaar) en daarop de spanningen van de oscillatoren voegen,klopt die denkwijze?
Als CRT-fetisjist zal je dit ongetwijfeld wel eens gezien hebben. http://nl.youtube.com/watch?v=OgCqsNhanSo
[Bericht gewijzigd door theramin op (30%)]
Precies, je moet een bepaalde spanning boven massa hebben ( typisch gelijk aan de 1e anode spanning ) anders zal je spot vervormen, om de stip af te buigen zal de ene plaat moeten zakken en de andere moeten stijgen ..
-edit-
Dit zou het moeten doen ...
+V defl o------o----------------o---------
| |
.-. .-.
| | 100K | | 100K
| | | |
o +12 '-' '-' o +12
| | | |
| | | |
| | | |
.-. | Afbuigplaten | .-.
| | | | | |
| | 10k o----o o----o | | 10k
'-' | A B | '-'
| | | |
| | | |
| | | |
| 4k7 | MPSA42 | MPSA42 |
.-. ___ |/ \| .-.
| |<----|___|----o----| |------>| |
| | 1k | |> <| | | 1k
'-' | | .----. | '-'
| POS 68k | | GAIN | | | | ASTIG
| ___ | | _V_ | | |
IN o-----)------|___|----' o-----|___|--o---o |
| | | |
.-. .-. 2k2 .-. .-.
| | | | | | | |
| | 2k2 | | | | | | 2k2
'-' '-' '-' '-'
| | 4k7 | 4k7 |
| | | |
| | | |
---o----------------------o----------------o----------o----o GND
Dit zul je twee keer moeten bouwen, eentje voor X en eentje voor de Y platen, het ding is niet erg snel, maar dat is voor audio signalen ook nergens voor nodig.
Zonder ingangs spanning moet je de spanning op punt "B" zo afregelen dat die gelijk is aan pen 9 van de beeldbuis, daarna zet je met de POS pot de punt in het midden.
daarna kun je een signaal aanleggen (van een VCO bijvoorbeeld ) en de GAIN pot verdraaien tot de lijn scherm vullend is.
Kijk even wat voor spanningen je beschikbaar hebt in het apparaat, misschien moeten er nog wat weerstands waarden aangepast worden, meet dan ook meteen de spanning op pen 9 van de beeldbuis ( a1a )
[Bericht gewijzigd door Sine op (86%)]
theramin
Dat ziet er maakbaar uit.Bedankt!
Dat de spot niet helder en strak is ,heet dat astigmatie?
Die MPSA42 ,waar kan je die verkrijgen?Bij D.Best zie ik hem niet.
edit: Gevonden bij F.Bakelaar Julianadorp.
[Bericht gewijzigd door theramin op (11%)]
Precies, dat is astig,
Dat krijg je als de gemiddelde spanning op de afbuigplaten afwijkt van de anode spanning.
theramin
Kan ik die spanning direct aftakken van de anode spanning of moet daar een aparte voeding voor gemaakt worden?
Of bedoel je met typisch gelijk niet perse een even hoge spanning?
nee, de spanning naar die 100k weerstanden moet hoger zijn dan de spanning naar de anodes( pen 9 )
Daarom moet je ook eventjes rondprikken in de voeding en kijken wat voor spanningen je daar hebt.
Daarna maak je punt B op het schema gelijk aan Anode spanning met de ASTIG pot.
theramin
Trouwens ...
Waarschijnlijk zitten er op de bestaande pcb's nog torretjes die je kunt gebruiken.
Eigenlijk kan zo ongeveer iedere NPN tor die een beetje spanning kan verdragen.
theramin
theramin
Het is moeilijk te traceren als er spanning op staat waar het geluid vandaan komt. Ik vind het niet verantwoord om mijn oor er dieper in te steken.
Spanningen:
-Op pen 9 meet ik 0.5 tot 1 V ?!?Klopt dat?
-De focus potentiometer meet ik 726V tot 840V
-Op de Linker print zitten wat hoogspannings-elco's en meet ik 600 en 1000V
-Op de topprint meet ik oa.1000V maar ook 83V.
Er zitten op de topprint ook twee neonlampjes (Als beveiliging,ofzo?)
En een aantal transistoren ,waar ik nu even de datasheets van op ga snorren.
[Bericht gewijzigd door theramin op (17%)]
1kV ?
Negatief dan waarschijnlijk, anode bijna op massa niveau kan ... maar is wat vreemd.
Meer het apparaat was niet in werkende toestand begrijp ik ?
theramin
Nee,op de anode meet ik een half tot één Volt .Dus dat kan wel kloppen dan als het bijna massa-niveau moet zijn.Of bedoel je dat de anodespanning op massa-niveau juist vreemd is?
Ik lees twee antwoorden in je post .(Dat ligt aan mij)
Het apparaat stond aan.Hij lopt op een 12V loodaccu.
ik heb de torren even bekeken op specs en vind een :
2N5551 : 180V
2N540 : 150V
2N5401 : 120/160V
[Bericht gewijzigd door theramin op (29%)]
hmnee, met wat negatief moet zijn bedoel ik de hoogspanningen.
dat je anode bijna aan massa hangt is vervelend .. prik eens wat in het voedings deel rond, wie weet zit er ook nog ergens een "normale" negatieve spanning.
theramin
Ja ,die hoogspanningen waren wel negatief.Alleen vergeten dat dat wel van belang is in dit geval.
Ik prik nog wat in het rond.
edit:ik heb nog wat lagere spanningen gevonden.
Een aantal componenten (waaronder een BD438) waar 10V op staat en ergens een 5V.
En op pen 14 staat -10V.Hij zit zo ingebouwd dat die niet te zien was eerder.
Op de datasheet staat de astig correctie spanning op +-40V.Betekent dat dat er 40 volt per plaat op staat.Zie de spanningen op pen 7 en 8,11 en 12.
Of het is rond de 80V of het is rond de 40V.
[Bericht gewijzigd door theramin op (22%)]