Nieko
LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
In iedergeval bedankt voor je antwoord pros, maar is het ook mogelijk om met de BC557 de Cathode van de LED te schakelen, wat mijn LEDs zijn namenlijk CA kom ik net achter..
Nieko
Ik heb het schakelingetje nou inelkaar zitten en ik heb het gestest maar het werkt niet.. Uiteraard zitten er de transistoren tussen..
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
'k Heb je vorige opmerking blijkbaar gemist.
Als je CA-LED's wil schakelen via weerstanden, doe je dat toch gewoon zo:
Het enige verschil zal zijn, dat de MIN. en de MAX. instelling v/d potmeter van plaats wisselen. Als je dat wil vermijden, verwissel je gewoon de inverterende en de niet-inverterende ingangen v/d opamps die de LED's sturen.
Nieko
Oké, ik verwacht dat ik het dan helemaal verkeerd heb gedaan al.. Ik kon in de datasheet niet vinden wat de "+" en de "-" van de inputs was dus ik heb ze maar op willekeurige plaats gesoldeerd.. Dit zal dan wel verkeerd zijn verwacht ik zo of niet?
pros
Bij de LM324 zijn de 4 "uithoeken" de uitgangen. Daarnaast ligt telkens de inverterende ingang, gevolgd door de niet-inverterende ingang.
Als je beide ingangen omwisselt werkt het net zo goed, met het verschil dat je de potmeter net andersom moet instellen om het gewenste effect te bereiken.
Nieko
Dat betekend dus dat het helemaal niks moet uit maken.. Dus dat hij zowizo moet werken.. En dat is bij mij het probleem, hij werkt niet eens.. Hoe ik de potmeter ook draai..
pros
Het schema van Aart is nochtans op geen enkel punt kritisch; tenzij je de + en de - ingang van de linkse opamp verwisselt, natuurlijk...
Nieko
Dan zal daar wel mijn probleem liggen, omdat hij gewoon weg niet werkt.. Ik kon in de datsheet niet vinde wat de "+" en "-" van de opamp was..
Ik zal zodra ik morge tijd heb eens kijken of het andersom wel lukt..
Nieko
Zo ik had in middels al geprobeerd of het werkte dat ik alles bij de linkse op amp omdraaide.. Helaas mocht dit geen resultaat geven dus heb ik net even het goedje na gemaakt op mijn bread board. Het probleem is dat hij hier ook niet goed werkt. Het enige wat ik kan is hem vol open zetten of helemaal uit door een simpele draai aan de potmeter. Dit ook zonder transistor..
Ik heb net even het IC vervangen, nou krijg ik dat hij een beetje dimt en dan plots helemaal uit gaat als ik verver draai..
Hij werkt dus niet, ik weet zeker dat ik alles correct heb aangesloten (uiteraard voor de 1k potmeter)...
Nieko
Die in de schakeling op het bread board zou ik zo niet weten, dit zijn normale instel potmeters...
Die op het definitieve bordje zitten zijn linair.
[Bericht gewijzigd door Nieko op (21%)]
pros
Instelpotjes zijn VZIW altijd lineair.
Verder vraag ik me af, wat je daar allemaal uitspookt. Ik heb Aart's schema even op een breadboardje nagebouwd, en dat werkt helemaal naar verwachting. Welke opamp gebruik je? Met een LM324 moet het zeker werken - bij andere opamps is dat niet gegarandeerd.
Nieko
Exacte opdruk van de opamps,
LM324N
Ik heb ze speciaal voor dit project bij de elektroboer gehaald dus dan doe ik het ook goed hé 
Dus ik neem aan dat jij ook de potmeter van 100k vervangen hebt voor een van 1k en de bij behorende weerstandjes ook.
Alleen kan het misschien er nog aan liggen dat ik de inverterende en niet inverterende inputs fout heb, ik heb het nou zo:
inverterend, PIN 2,5,10,13
niet-inverterend, PIN 3,6,9,12
pros
Om het gemakkelijk te onthouden: de 4 hoeken zijn uitgangen - onmiddelijk daarnaast liggen telkens de inverterende ingangen, gevolgd door de niet-inverterende ingangen. Wat rest zijn de voedingspinnen.
Nieko
Ik heb het goedje zonder transistor zitten nou en met een low cost LED, na het correct zetten van de connecties werkte hij nog steeds niet. Nog steeds hetzelfde effect. Er word geen sluiting gemaakt en de opamps zijn nieuw.
pros
Ik zou, om te beginnen, nagaan of de driehoekgenerator z'n werk doet. Als je geen scoop hebt, kan je C1 in Aart's schema tijdelijk vervangen door een elko van 100µF (let op de polariteit!). Dan kan je met de multimeter de spanning over die C volgen - die moet stijgen en dalen tussen --ruwweg-- 1/3 van de voedingsspanning en 2/3.
Als dat OK is, moet de LED aan-en uit knipperen. Met de potmeter moet de aan- en de uit-pause instelbaar zijn. Of die potmeter nu 1k, 10k of 100k is, heeft geen belang zolang R7 en R7 maar dezelfde waarde hebben.
Nieko
Ik heb gedaan wat je zei pros, dit werkt. Ook heb ik de spanning over de elko gemeten deze schommelt bij 12V zo tussen de 4,5V en 6,5V dus dat moet ongeveer wel goed zitten.
Ik heb het meteen getest met een transistor dit werkt ook, ik krijg nou zelfs duidelijker te zien dat er daadwerkelijk een zaagtand gemaakt word.
pros
Dan zou het dimmen ook moeten lukken. Denk er wel aan, dat je de driehoekspanning aftakt van de condensator en niet van de uitgang v/d linkse opamp.
Nieko
Heb ik ook maar hij werkt nog niet. Als ik aan de potmeter draai dan heb ik een heel stuk dat hij gewoon aan blijft alleen op een gegeven moment dimt hij naar iets zwakker.. Meer doet hij niet.. Kan het er aan liggen dat ik in- en uitgangen niet in gebruik heb?
pros
Ongebruikte ingangen kan je bij een LM324 rustig laten zweven, al is het een goede gewoonte om van elke ongebruikte opamp één ingang met Vcc en de andere met GND te verbinden.
Verder begrijp ik niet, hoe je zo'n raar resultaat kan bekomen. Ben je er zeker van, dat R5, R6 (de potmeter) en R7 dezelfde waarde hebben?
Kan je misschien ergens een foto van je schakeling plaatsen?
Zo tussendoor nog: hou er ook rekening mee, dat het menselijk oog veel beter het verschil merkt tussen een LED die 5% v/d tijd oplicht en een LED die 10% v/d tijd oplicht, dan wanneer de verhoudingen respectievelijk 60% en 65% zijn.
[Bericht gewijzigd door pros op (24%)]
Nieko
Oké wat late reactie maar ik zal morgen zodra ik tijd heb even een foto maken en hem hier posten..
Ik heb net even iets anders geprobeerd, de astabiele multivibrator van deze site had ik nog ergens kant en klaar liggen (eerste werkende schakeling die ik ooit heb gebouwd volgens mij
).. Deze heb ik even gesloopt en C1 en C2 vervangen voor 1uF condensatoren.. Wat denk je dat het resultaat was? Ja correct, een perfecte PWM dimmer! Of ja perfect is misschien wat snel uitgedrukt, ik weet helaas nog niet of hij exact ook tot 100% gaat maar daar lijkt het wel op..
Maar volgens mij is Aart zijn schema veel kleiner of niet?
Maja dan weet ik in ieder geval dat er nog een alternatief is als dit niet gaat lukken (zal wel maja, elektronen zijn soms onvoorspelbaar
)
...
Nieko
Zo na een hele periode heb ik weer de zin en tijd gevonden om het project voor een zoveelste keer na te kijken. Nu zit het op mijn breadboard en het werkt perfect! Ook met transistor (eindelijk). Het probleem is echt nou nog dat hij niet werkt als ik een 1k potmeter gebruik (wat zoals aart zei R5 en R7 automatisch ook 1k maakte), ik zou het fijn vinden als hij ook op 1k zou werken dan.
Meet de spanning tussen de loper en gnd, deze behoor je van ongeveer 1/3 tot 2/3 van de voedingsspanning te kunnen regelen.
Is dat er niet dan doet uw spanningsdeler het niet..
Nieko
Oké als het goed is is het nou opgelost, blijkbaar was de potmeter niet goed
Nou ik hem na meet is de totale waard 30k Ohm en het opschrift is 1k Ohm. Ach ja hij doet het eindelijk, en daar ben ik al lang blij om 
Bedankt voor jullie hulp hé!