Even een oud topic schoppen, ik zag dit voorbijkomen :

http://www.elektronica-online.nl/?content=9584

Mij lijkt het meer een vermogensweerstand, voor zover ik weet wordt dit tussen de boiler gehangen.

Heeft er iemand ideeen of dat zo is ?

Groeten, Bram

Een weerstand zal het niet zijn, dan zou je in dat kleine blokje een paarhonderd watt aan het verstoken zijn. Ik ben er vrij zeker van dat het een héle dure diode met een jasje is - dat halveert je vermogen precies. Niet dat de diode zo duur is, maar blijkbaar kan je op deze manier een simpele 5A-vermogensdiode van een paar dubbeltjes voor veel geld verkopen :)

Even snel rekenend had ik ook al bedacht dat het geen weerstand zou zijn, dan zou ik inderdaad een paar honderd Watt staan te verstoken.
Het halveren van het vermogen vond ik ook vrij "verdacht".
Ik zal eens op zoek gaan naar een vermogensdiode. Bij 1450 Watt zou er 6.3 A gaan lopen, dus een 5A diode zou voldoende moeten zijn voor de halve sinus (of vergis ik me hier?).

Nee. Je halveert het maximumvermogen niet, maar enkel de tijd waarop deze wordt opgenomen. Het effectieve vermogen halveert dus, maar het maximumvermogen blijft gelijk. Gebruik dus bijvoorbeeld een 8A-diode, en zorg voor een beetje koeling.

Vandaag een caravan opgehaald zat dus te zoeken hoe ik mijn senseo kan aanpassen maar dit zou dus ook voor een boiler kunnen ?

Een simpele vermogensdiode plaatsen voor het verwarmings element en je hebt de helft van het vermogen.

Ik kwam bij de conrad deze tegen

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/183199/Toerentalregelaar-230V-15A

Zou dit een netter oplossing zijn ?

Ik heb hier wel eens op het forum voorbij zien komen dat er een candensator voeding in een senseo zit.(voor de electronica)Lijkt me niet lekker te gaan werken.

Wil hem dan echt inbouwen dus alleen voor het verwarmings element niet in de voeding van het apparaat.

Dat werkt naar alle waarschijnlijkheid prima, maar geen garanties :)

Ja de voeding is een condensator ding dus die werkt alleen op een nette sinus. Heb bij Dick Best een paar 15A dioden (TO220) besteld, daarvan ga ik er eens een tussenbouwen (tussen de boiler) dit weekend.

Groeten, Bram

Afhankelijk van de weersomstandigheden zou ik er een electrische kachel mee in serie schakelen :-)

Er vanuitgaande dat die kachel ook een vermogen van ca. 1450W heeft, gaat boilervermogen met een factor 4 omlaag. Dan kan je wel heel lang wachten op je bakkie pleur ;) De kachel levert met een kwart van zijn oorspronkelijk vermogen ook niet al teveel warmte meer. Maar ja, het ís een oplossing.

Tja, jij gaat gelijk voor een "hete lucht kanon" ik dacht meer aan "anti vries"

(een vloermatje van 500watt doet al best veel)

Laat al even weten wat er met de dioden gebeurt meet ook even de stroom na de aanpassing.

Heb mijn senseo klaar staan dan ga ik hier ook een diode tussen zetten.

Ben op zoek naar een close in boiler van 2000 W waar ik dan de regelaar in wil gaan bouwen zodat ik deze kan aanpassen aan het beschikbare vermogen wat op de camping voor handen is.

Waarom niet een close-in boiler aanschaffen die voor op de camping geschikt is ?
Die dingen lopen zowel op netspanning alsmede gas.

Laat al even weten wat er met de dioden gebeurt

Voor of na de knal ? :+

The big bang ?

Zijn ze geknald :)

Diode er tussen gesoldeerd (BYT87), opgenomen vermogen van de boiler lijkt inderdaad gehalveerd. Er moet wel een koelplaatje op de diode + isolatieplaatje. Die eerst even maken.

Groeten, Bram

Het werkt !!!. Boiler tijdens opwarmen 3.12 A. Voor mijn gevoel duurt het nu wel ontzettend lang voor hij op temperatuur is maar zet prima koffie !.
De BYT87 wel op een behoorlijk koelblok gezet.

Groeten, Bram

ONMOGELIJK !

Niet het feit dat het werkt.
Maar prima koffie uit een senseo ?

Dat is als "vloeken in de kerk" ;-)

Heb diode bestelt met koellichaam en een vermogens regelaar voor de close-in boiler.

Close-in boiler gescoord op mp voor 20 euro dus kunnen weer aan de klus.

En ja waarom niet op gas die vind je niet op mp en stroom is toch een vast bedrag op de camping :)

Op 15 juni 2012 10:19:42 schreef bprosman:
Even een oud topic schoppen, ik zag dit voorbijkomen :

http://www.elektronica-online.nl/?content=9584

Mij lijkt het meer een vermogensweerstand, voor zover ik weet wordt dit tussen de boiler gehangen.

Heeft er iemand ideeen of dat zo is ?

Groeten, Bram

Dit is dus een BYT87 in een duur jasje ;-)

Op 22 juni 2012 14:20:25 schreef lolkama:
Vandaag een caravan opgehaald zat dus te zoeken hoe ik mijn senseo kan aanpassen maar dit zou dus ook voor een boiler kunnen ?

Een simpele vermogensdiode plaatsen voor het verwarmings element en je hebt de helft van het vermogen.

Ik kwam bij de conrad deze tegen

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/183199/Toerentalregelaar-230V-15A

Zou dit een netter oplossing zijn ?

Kunt u ook een schemaatje erbij maken?
Ik ben volkomen leek op het gebied van volt/ampere en weerstanden.....

Alvast hartelijk dank voor uw reactie.

Groeten,
Dirk

Beste Bprosman,
Ik wil een senseo ombouwen voor in de vrachtwagen heb gezien dat ze dan de Senseo eenvoudig weg "ombouwen" u heeft het over een BYT87 er tussen bouwen bij de boiler heb wel een foto van u gevonden maar daar was het koelblok meer in de hoofdrol mijn vraag waar heeft u die diode geplaatst,
Vriendelijke groet

Onder Andere makita, heeft een Senseo (kloon) welke al op een zeer groot spanningsbereik werkt.
Even geen zin om de specs op te zoeken, maar ik meen in de range van 14,4Volt tot 36Volt