Hallo,
vandaag zag ik op de caravanbeurs een vermogensregelaar genaamt de watt controler.
Daarmee is het mogelijk bv. een 1500 Watt apparaat (Senseo)achter een 3A zekering te gebruiken.
Weet iemand of zo'n regelaar of controller zelf te bouwen is?
Maarten
Natuurlijk kan een 1500W apparaat achter een 3A zekering. Alleen dan wel met een voedingsspanning van meer dan 500V.
Een Senseo achter 3A zal er erg lang over doen een warm bakkie af te leveren. Hij kan dan nog maar maximaal 700W opnemen. Ook zal sommige apparatuur dit soort truuken helemaal niet apprecieren en in het ergste geval de pijp aan maarten geven;-)
Volgens mij categorie "onzin met 'n verlengsnoer".
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (25%)]
klein is fijn
Moderator
Op 19 oktober 2007 20:07:23 schreef maarten01:
Weet iemand of zo'n regelaar of controller zelf te bouwen is?
Maarten
Gewoon een fase aansnij dimmer ertussen? Meer zal zo'n 'wonderapparaat' volgens mij ook niet doen..
morc
Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!
Dat toververding(wat je in nieuwe caravans ziet) begrensd gewoon het opgenomen vermogen, waarschijnlijk inderdaad door ordinair dimmen.
Resultaat zekering op de camping blijft heel en de koffie koud.
Edit: lijkt mij niet goed voor de senseo, beter gewoon een camping uitzoeken waar de Senseo welkom is 
[Bericht gewijzigd door morc op (21%)]
Een camping is toch om te camperen?
En dat betekend volgens mij pielen met een spiritus of gasbrandertje, een keteltje, koffiefilter en een pannetje of zo.
Maar "camperen" en "senseo" in één zin vindt ik raarrr.
klein is fijn
Moderator
Op 19 oktober 2007 20:46:06 schreef GJ_:
Vind een Senseo, en zn controller, dat wel prettig???
Tuurlijk niet, maar kreten zoals "help nu uw senseo om zeep!" doen de verkoopcijfers niet zo'n goed. 
Alles op laagspanning zal wel blijven werken, zolang het maar lineair geregeld wordt en de bufferelco's maar groot genoeg zijn. Schakelende voedingen schijnen dit soort dingen nooit zo leuk te vinden. De 230V verwarmingsspriaal gaat gewoon een stuk langzamer, wet van Ohm gevalletje. 230V motortjes wordt een ander verhaal, misschien kunnen ze de kracht niet meer opbrengen. 't Zal misschien wel werken, maar niet echt van harte.
Op 19 oktober 2007 20:54:43 schreef GJ_:
Idd, gewoon je oploskoffie opwarmen op een campingaz brandertje, werkt voor mij al jaren goed. Beetje afzien hoort erbij. Senseo op je rug werkt niet zo goed als je de bergen intrekt. 
[Bericht gewijzigd door klein is fijn op (19%)]
Nou,
zoveel reacties had ik nou ook weer niet verwacht.
V.w.b. de combinatie senseo en kamperen het volgende:
Ik ben een beetje een luxe kampeerder. Caravan, sateliet ontvanger, LCD tv, oven voor de warme broodjes, racefiets en ATB achterop de caravan, enz.
Ik ben 20 jaar met de motor op vakantie geweest en weet hoe je dan koffie zet. Meestal was het warm water van de brander en wat oploskoffie.
Maar weer naar het onderwerp.
Het bewuste apparaat heet watt controller. Info is te vinden op www.camparo.nl.
Er zijn diverse kampeer en caravan sites en bladen die dat ding getest hebben en geen verkeerd woord daarover schrijven. Uiteraard duurt het opwarmen van het water langer.
Conrad heeft een power control (best nr. 117552) die volgens mij herzelfde doet. Die is alleen voor gloeilampen en verwarmingsapparaten. Die verwarmingsapparaten zijn in de regel de stroomtrekkers.
En in de voorbeelden van de watt controller staan ook alleen maar verwamingsapparaten.
Ik wist niet dat er in de senseo een controller zat maar als die er in is zal die toch wel achter een geschakelde voeding hangen? Dan zou dat toch geen probleem mogen geven?
Ik hoor graag jullie mening.
Maarten
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Ik wist niet dat er in de senseo een controller zat maar als die er in is zal die toch wel achter een geschakelde voeding hangen? Dan zou dat toch geen probleem mogen geven?
Dan zou je best toch snel even moeten opzoeken hoe een geschakelde voeding (SMPS) werkt...
De controller nokt er dan ook mee. Uit de reclamesite:
U kunt een Philips koffiemachine type 7810 en 7822 (zonder display) met hefboomsluiting gebruiken, maar u dient het type handmatig uit te zetten als u voldoende koffie heeft. Let dus op dat het water door blijft lopen (de TEFAL Supremia: moet u altijd handmatig uitzetten). Door de Watt controller maakt de koffiemachine een iets ander geluid dan u normaal gewend bent.
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Op GOT is er al eens over die controller gepraat geweest, zelfde conclusie als hier: leuke manier om gebakken lucht te verkopen, maar niet nuttig.
De enige manier om met die watt-controller apparaten goed te kunnen gebruiken die meer stroom vergen dan je aansluiting kan leveren, is een UPS via die watt-controller op te laten laden (als de UPS daarmee akkoord gaat), zodat je met de capaciteit in de accu voor korte tijd hogere vermogens kan leveren.
morc
Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!
Op 19 oktober 2007 20:54:43 schreef GJ_:
En dat betekend volgens mij pielen met een spiritus of gasbrandertje, een keteltje, koffiefilter en een pannetje of zo.Maar "camperen" en "senseo" in één zin vindt ik raarrr.
Tegenwoordig zie je `caravanetjes` waarbij je het gevoel krijgt dat je thuis aan het camperen bent 
Na 20 jaar camperen met de motor, ga ik daar gewoon nog mee door 
Koffie krijg ik evengoed wel en blij dat de tv niet mee kan.
Nu weer even helemaal ontopic, ik zie het nut niet van zo`n stekker ding, dan moet je dat ding dus eigenlijk tussen de aansluiting van de leverancier en de sleurhut zetten, anders is het met tv aan, koelkast, digitale fohn en stekkerding+ senseo alsnog plof 
Morc,
de watt controller past alleen maar tussen het apparaat en de 220V. Dus niet de hele caravan.
En laten we aub niet hier gaan discussieren hoe iemand wel of niet op vakantie gaat.
Ik zit er overigens sterk aan te denken om alleen het verwarmingscircuit van de senseo aan te passen. De controller blijft daarmee gewoon de netspanning krijgen.
Opwarmen duurt wat langer maar alles moet blijven werken.
M.a.w. deze winter is er wat te experimenteren.
Is m.i. ook veel goedkoper dan de watt controller.
Maarten.
Op 22 oktober 2007 11:56:24 schreef maarten01:...En laten we aub niet hier gaan discussieren hoe iemand wel of niet op vakantie gaat.
Ik zit er overigens sterk aan te denken om alleen het verwarmingscircuit van de senseo aan te passen. De controller blijft daarmee gewoon de netspanning krijgen.
Ach, ik mag ook graag wat extra luxe. Ik ga niet meer zeilen zonder dat ik een fijne keuken, badkamer met warme douche en minimaal twee tweepersoonshutten meesleep.
Behalve als ik voor mn werk op pad ben en ik heb tijd over. Dan moet alles in een rugzak passen.
Het idee om die senseo zodanig aan te passen dat alleen het vermogensdeel achter die regelaar zit is helemaal zo gek nog niet. Dat word de eerste senseo met twee stekkers.
--edit--
Ow, verkeerd begrepen. Je wilt gewoon een ander verwarmingselement. Dat lost natuurlijk alle problemen in een keer op.
GJ,
ik ben meer aan het denken om alleen het verwarmingselement te regelen zodat die nooit teveel stroom trekt. Dus de senseo moet open.
Dat kan met de power control van conrad of met een eenvoudige triac/diac schakeling.
In beide gevallen zullen weerstanden geschakeld moeten worden om de stroom te begrenzen op bv. 3,4 of 6 Amp en een mogelijkheid om de schakeling te kunnen overbruggen.
Ziehier het idee voor de low current Senseo.
Lets make things better.
Tips zijn welkom.
Maarten.
Kijk eens op victronenergy.nl naar een Easy plus.
Wordt steeds meer toegepast in campers, caravans. Heb zelf een systeem met multi plus, gewoon magnetron gebruiken of koffie zetten op 4A. Middels een accu-pack wordt tijdelijk de benodigde spanning bij bij geleverd.
Grtn.
Even een oud topic schoppen, ik zag dit voorbijkomen :
http://www.elektronica-online.nl/?content=9584
Mij lijkt het meer een vermogensweerstand, voor zover ik weet wordt dit tussen de boiler gehangen.
Heeft er iemand ideeen of dat zo is ?
Groeten, Bram
Een weerstand zal het niet zijn, dan zou je in dat kleine blokje een paarhonderd watt aan het verstoken zijn. Ik ben er vrij zeker van dat het een héle dure diode met een jasje is - dat halveert je vermogen precies. Niet dat de diode zo duur is, maar blijkbaar kan je op deze manier een simpele 5A-vermogensdiode van een paar dubbeltjes voor veel geld verkopen 
Even snel rekenend had ik ook al bedacht dat het geen weerstand zou zijn, dan zou ik inderdaad een paar honderd Watt staan te verstoken.
Het halveren van het vermogen vond ik ook vrij "verdacht".
Ik zal eens op zoek gaan naar een vermogensdiode. Bij 1450 Watt zou er 6.3 A gaan lopen, dus een 5A diode zou voldoende moeten zijn voor de halve sinus (of vergis ik me hier?).
Nee. Je halveert het maximumvermogen niet, maar enkel de tijd waarop deze wordt opgenomen. Het effectieve vermogen halveert dus, maar het maximumvermogen blijft gelijk. Gebruik dus bijvoorbeeld een 8A-diode, en zorg voor een beetje koeling.
Vandaag een caravan opgehaald zat dus te zoeken hoe ik mijn senseo kan aanpassen maar dit zou dus ook voor een boiler kunnen ?
Een simpele vermogensdiode plaatsen voor het verwarmings element en je hebt de helft van het vermogen.
Ik kwam bij de conrad deze tegen
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/183199/Toerentalregelaar-230V-15A
Zou dit een netter oplossing zijn ?
Ik heb hier wel eens op het forum voorbij zien komen dat er een candensator voeding in een senseo zit.(voor de electronica)Lijkt me niet lekker te gaan werken.
Wil hem dan echt inbouwen dus alleen voor het verwarmings element niet in de voeding van het apparaat.