CARENTAN
no inspiration in signatures today!
Hey
Ik moet voor de regeling van mijn zwembad 2 temperaturen inlezn via 2 PT1000's. Weet er iemand of er zeer nauwkeurige IC's bestaan die dit op een I²C- of 1-wire-bus kunnen zetten. Ik heb al even gezocht op maxim-IC.com maar kan daar helaas niets vinden.
Of is het misschien beter van deze gewoon aan de ADC te hangen van een AVR en dan via RS485 doorsturen naar de hoofdmodule. Is het dan nog wel erg nauwkeurig?
Groetjes
Koen Van Genechten
Hallo
ik had een gelijkaardig probleem :
Stel: Ik maak een temperatuur sensor met een pt100, 4 weerstandjes , een opamp en een ad convertor.
Ieder van deze componenten heeft een nauwkeurigheid van 0.2%. Hoe nauwkeurig is mijn schakeling dan?
Mijn conclussie was dat een DS18B20 met een fout van 0.5°C nauwkeuriger is dan alles wat ik zelf kon maken. Heb ik dit juist??
jan, nauwkeurige man
ps bestaan er eigenlijk 0.2% nauwkeurige weerstanden???
rbeckers
Overleden
@Carentan
De plaats van de temperatuur sensor veroorzaakt een grotere meetfout dan de mogelijke Pt sensor en omvormer.
Een zwembad heeft een temperatuur van 0 Celsius tot 35 Celsius. Bij gebruik van een 12 bit AD is de kleinste meetstap minder dan 0.01 graden. Natuurlijk moet er wel een en ander afgeregeld worden.
Hoe nauwkeurig wil je meten?
@Jan
Er bestaan zeker weerstanden nauwkeuriger dan 0.2%.
Bijv. Conrad heeft 0.1% weerstanden.
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
Probleem van PT elementen is dat de absolute waarde veel groter is dan het weerstands verschil bij temperatuurveranderinge. MAW dhet grootste deel van de spanning blijft gelijk, en als je dat direct meet, varieerd er slechts een klein deel.
Als dat niet erg is, ok, anders moet je een verschilbrug maken ( bijvoorbeel wheatstone ).
Verder hoe meer stroom, hoe meer het element zichzelf opwarmt, en hoe meer last je dus hebt van stroming van lucht of vloestof
rbeckers
Overleden
Een Pt100 varieert 0.385 ohm/graad celsius.
0.1 graad is dus een verandering van 38,5mOhm.
Dat is niet veel, maar zeker te meten.
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
Een PT1000 is "10x" PT100, dus nominaal 1000 ohm, 0,3 % /graad, dus van 0 to 100 C is 1000 tot 1030 ohm. Meet je dat met 12 bits is dat dus ongeveer 13 bits per graad.
gradtje
Ja... en toen ?
Misschien is er een goede reden om een PT1000 te gebruiken, maar als die er niet is, is het misschien veel handiger om een I2C, onewire of SPI sensor te gebruiken, geen gedoe met analoge interfaces en ijkprocedures. Kijk eens naar een DS1820, TCN75 of TC77 oid. kost vaak niet eens 2 euro en bespaart een hoop gedoe.
Voor de PT1000 kom je uit op een ingangsversterker/stroombron en AD converter en misschien nog wel een referentiespanningsbron.
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
Als je een AD converter hebt met diffentiele ingang, zet je de pT1000 in een brug, voeding zet je ook op de brug EN als refernetie voor je AD, klaar is kees. 3 weerstanden en een PT1000.
In de software kun je nog calibreren ook !
Maar ik geef toe, een I2C termomter is ook makkelijk, maar is meetsal 0.5 graden of hoger resolutie. Net wat je wil.
CARENTAN
no inspiration in signatures today!
Alvast bedankt voor de vorige posts
Ik weet dat het beter is dat je een meting doet met een I²C-type kant en klaar IC'tje. Maar het probleem is dat ik dat befaamde IC'tje niet echt in mijn buis van de verwarming kan dompelen. Er zullen dan nare resultaten ontstaan.
Tenzij er een I²C-IC bestaat dat een PT1000 rechtstreeks kan uitlezen?
Groetjes
Koen Van Genechten
dallas DS18S20, die is 1-wire, en ik vind ze zelf er makkelijk op te gebruiken.
bij een PTC moet je toch ook nog rekening houden met het fiet dat ze niet linair zijn.
deze dallas dingnen zit dat al in verwerkt en poepen zo de temperatuur uit, enige nadeel is dat ik ze niet kan vinden is een echte sensor vorm, die je ergens in kan schroeven
conrad heeft ze volgens mij wel , ingegoten met een kabel er vast aan
deze : http://www.conrad.nl/goto/?product=198284
ze hebben ook een i2c omvormer ervoor : http://www.conrad.nl/goto/?product=198294
Hi,
Ik heb hier 6 stuks PT100 en een paar LM358 liggen, zou wel eens proef willen doen maar weet de weerstand- en condensator waarden niet.
Is het mischien mogelijk dat iemend doormiddel van een schema wat meer kan uitleggen hoe spanningsdeling precies werkt.
Regards
Chico