Een klein huisje, wat mijn zwager net gekocht heeft, moet qua groepenverdeling wat aangepast worden.

Op dit moment zitten er 2 groepen met zekeringhouders van 16A in.
Omdat de woning voorzien is van meer verbruikers, wil in de boel nu herindelen.

Ik heb straks 4 groepen tot mijn beschikking.
Mijn idee is nu als volgt:

1) Wasmachine anex droger (2 in 1 apparaat)
2) slaapkamer (2 lichtpunten en 2 dubbele WCD's + Boilertje)
3) Woonkamer (4 dubbele WCD's en 3 lichtpunten)
4) Keukentje (3 dubbele WCD's naast koelkast, magnetronoventje en een afzuigkap)

Ik zit een beetje met die boiler óf de wasmachine.
Dezen zitten in een kast bij de slaapkamer en ik zal 1 van die 2 bij de slaapkamer op zetten, omdat daar minimaal verbuik is.

Ik weet dat het tegenwoordig allemaal zijn eigen groep moet hebben, maar de ruimte is daar niet voor.

Wat is in eerste instantie wijsheid in bovengenoemde situatie?
Boiler of wasmachine bij de slaapkamer op zetten?
Slaapkamer... Standaard wekkertje en schemerlampjes qua WCD belasting.

Is er echt niet nog een groep bij te trekken?

Dan zou ik gaan voor boiler apart en de wasmachine bij de slaapkamer.
Dit omdat de boiler (niet altijd) meestal random inschakeld en je de wasmachine kunt aanzetten wanneer je wilt.
Dus mocht je in de slaapkamer toch een keer een stevige verbruiker nodig hebben of via het raam naar buiten willen met een verlengsnoer voor een elektrische barbeknoei( ik noem maar wat) dan kun je er voor kiezen even geen wasje te draaien.

Denk er om dat je de groepen nu wel over 2 aardlekschakelaars moet verdelen.

Hangt er ook van af hoeveel stroom die boiler trekt. Als er een 500W elementje in zit dan maakt het niet zo veel uit, daar kan je zo nog 2000W aan elektrieke bbq naast hangen.

Fantomaz is weer los en zijn project gaat gestaagd verder, met het einde in zicht...

Nu denk ik toch al de hele tijd; Wie z'n einde?

@KIF

Volgens mij het einde aan de stroom kinderen die Fantoom voortbrengt;)

Ik denk dat je dan het beste de boiler kunt doen, de wasmachine moet zowizo een eigen groep hebben.
Het is trouwens ook geen overbodige luxe (of het verplicht is durf ik zo niet te zeggen) om door iedere kamer 2 groepen te laten gaan.

[Bericht gewijzigd door Nieko op (41%)]

1 groep met aardlek 30 millamp : badkamer , wasmachine droogkast en boiler. zet tijdklok op boiler zodat die alleen 's nachts kan aanslaan en ditto tijdklok op droogkast / wasmachien. dan is er nooit probleem met verbruiklast.

stopkontakten living en slaapkamer 1 groep
verlichting living en slaapkamer op een groep

keuken krijgt groep apart.

door de lichten te scheiden heb je altijd wel ergens licht als er een stop doorslaat.

@F_E

Het betreft hier een Hollander, of vindt je dat een belediging als rechtgeaarde Fries Fantomaz? ;)

In Belgie zet je de hele natte groep op 1 aardlek en de rest op de gemeenschappelijke aardlek van 300mA, hier hebben we de regel dat een installatie met meer dan 2 groepen verdeeld moet worden over meerdere aardlekschakelaars met een maximum van 4 groepen per aardlek, of dat nu een 2 of 4 polige is maakt niet uit.

@chuckie
Ik ben als Fries niet snel beledigd wanneer ik Hollander wordt genoemd. Ik zie mijzelf als wereldburger en leef ook met een internationaal karakter. :-)
Alleen koop je daar niets voor als je over normen in de huisinstallaties hebt. Die zijn minder wereldgeorienteerd.
En wat kinderen betreft...

3 Jongens is leuk maar als ik de ruimte zou hebben, zou ik niet erg moeilijk doen over een 4e

@Kif
Het einde van mijn project is in zicht.
Alleen moet ik -sinds de 3e op komst was- de kelder in om te hobbyen. Studeer- annex Hobbykamer werd kinderkamer.
Na een paar succesjes in de kelder, begon de schimmel zijn tol te eisen en heb ik een flinke infectie opgelopen. :r
Ik ben nu door het minste of geringste :r ziek en durf nu niet meer verder te gaan. :-)
Eerst flink aansterken...

Daarnaast staan er nog wat wendingen in mijn (ons) leven op stapel die de nodige aandacht vragen.

Wat het probleem betreft:
Het is een bestaande woning met de bestaande (oude) bedrading. (groen/rood/grijs/zwart)
Dit was nog eens "uitgebreid" door een "minder onderricht persoon" en moest ik veel zaken vervangen.
De spanning in eendeel van de keuken werd gevoed door een los-door-de-kruipruimte-zwevende-buis met daarin drie aarde draden. "Resp." Fase Nul Aarde. |:-(
2 van die drie draden (volgens mij de aarde en de aarde;-)) waren ook nog eens met een lasklem doorgelust.
Zag er erg beangstigend uit...

Maar buiten alle leidingen in de muren om, kanik goed in de kruipruimten werken en de situatie is nu zo dat de keuken, die totaal gestript wordt, ook qua leidingen vernieuwd wordt en een eigen groep krijgt.
Muv de verlichting. Die zit nog op de woonkamer groep.
Woonkamergroep blijft ook in tact.

De slaapkamer is minimaal qua bekabeling en heeft een WCD in diepe kast in dezelfde groep zitten. Die willen ze gaan gebruiken voor de wasmachine óf de boiler.
Ik ga ook een extra kabel onder de vloer naar deze kast trekken om zo de wasmachine een eigen groep te geven.

Het te plaatsen groepenkastje heeft misschien nog ruimte voor een smalle 10A automaat, die ik misschien voor de slaapkamer kan gebruiken.
Dan zouden de problemen uit de wereld zijn.
Alleen zou nog niet alles volgens de regels gaan. Ik blijf de bijgeleverde aardlek(s) gebruiken.
De waarden van die aardleks heb ik nog niet gezien.
Dat volgt later.
Het mag ook niet té zwaar worden, want het geheel wordt door 2x 2,5mm2 gevoed!

Op 3 januari 2008 00:11:21 schreef Fantomaz:
...
Ik heb straks 4 groepen tot mijn beschikking.
...

Waarom hebben jullie nederlanders altijd zo weinig groepen?
Wij hebben er in de hoofdkast al 20 en dan zit er nog een "sub"kast in de garage met nog is 7 groepen.
http://www.elektronicastynus.be/div/index.php?dir=Kast/&file=Elek-…

Stynus: hoeveel amp. is de hoofdzekering van de groepen kast? en hoeveel is elke groep afgezekerd.. hier 16.. lijkt me lochisch als het bij jullie maar 10 is dat je er meer moet hebben ;)

En d'r zitten ook nog 380 groepen bij! heb je die aangesloten?

[Bericht gewijzigd door Technojunk op (33%)]

Hoofdzekering is 3x25A (Zit in de kast eronder dus niet op de foto)
De gewone groepen voor stopcontacten = 20A en voor verlichting = 16A

Die 3f groepen zijn natuurlijk aangesloten. Die 3p automaat is voor de oven en kookplaat in de keuken en die 4p gaat naar de subkast in de garage en die andere 4p naar de wasmachine en droogkast (worden maar 2 fases van gebruikt daar)

Je moet ook niet vergeten dat je de 2 wcd's boven het aanrechtblad verdeeld over 2 groepen.

Ik heb af en toe in Belgie het idee dat Vynckier een aardige vinger in de pap heeft bij AREI.
Of het land zit met een automaten overschot.

Dat ik nog in Belgie woonde had ik voor mijn kleine appartement al een 18 automaten :o

Maar dit gaat een beetje offtopic...

Fantoom, 2x2,5mm² ?
Misschien toch handig om de gehele hoofdaansluiting te laten vervangen.
Of is het zo'n huisje midden in de uitgestrekte Friese weilanden?
Dan zou het wel eens in de papieren kunnen lopen.

Kijk wij in NL. berekenen elke groep en zetten deze helemaal vol.In belgie berekenen ze dat niet en zetten op elke groep 1 wcd en stapelen de meterkast helemaal vol.Wij nederlanders houden nu eenmaal van de goedkooptste optie.

Is er in Belgie geen scheiding tussen WCD en verlichtingsgroepen? Dan telt het snel op.

Als we installaties in school zien houden we WCD en verlichtingskringen appart. Soms maken we ook gemengde kringen.

In Belgie is er geen regel welke zegt dat wcd en verlichting samen moet of niet, daar is de keuze vrij.
Natuurlijk moeten de regels van draaddikten gerespecteerd worden als men bvb wcd gebruikt in een groep welke op 2.5mm² zit de verlichting in deze groep ook op 2.5mm² (daar is in Nederland blijkbaar een andere regel over dacht ik).

Het is natuurlijk makkelijk als alle wcd apart zitten en de verlichting ook, als er iets gebeurt met een toestel en de zekering gaat stuk dan staat men niet in het donker (zolang het niet met verlies te maken heeft en de verlieststroomschakelaar afschakelt).

Persoonlijk woon ik in een redelijk groot huis en heb toch wel een 20-tal groepen hier.

Mvg Luc

Op 3 januari 2008 19:32:15 schreef flush:
Als we installaties in school zien houden we WCD en verlichtingskringen appart. Soms maken we ook gemengde kringen.

Natuurlijk, maar dat is niet echt een woonhuis ;)

Op 3 januari 2008 20:10:58 schreef marder:
Natuurlijk moeten de regels van draaddikten gerespecteerd worden als men bvb wcd gebruikt in een groep welke op 2.5mm² zit de verlichting in deze groep ook op 2.5mm² (daar is in Nederland blijkbaar een andere regel over dacht ik).

Alle groepen minimaal 2.5mm² behalve de schakeldraden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (42%)]

In Belgie blijft de draadikte behouden (na de zekering natuurlijk) , dus alleen 1.5mm² kan voor verlichting gebruikt worden.
Als de verlichting op 2.5mm² aangesloten is blijft alles 2.5mm² na de zekering.
Vind dit ook logischer, stel dat er een buiten verlichting waar 60Watt lampje zit vervangen word door een spot van 1000Watt (of meerdere) , dan zou de schakeldraad wel eens een zwak punt kunnen worden kwa overbelasting.

Mvg Luc

Van 1000W schrikt een 1,5mm² niet erg.

Klopt , de eerste 1000Watt niet.
Maar als installateur zie je wel andere dingen gebeuren dan dat alleen, dan komt er later nog wat bij , en nog wat ..... en voor je het weet zit je aan ???? Watt's.

Heb op het einde van het jaar een vriend van me geholpen met zijn verhuis maar ook zijn electriciteit en je gelooft het of niet (door de vorige eigenaar alles vernieuwd) maar de ganse keuken ligt op 1 groep , licht , wcd 6x (1 wcd kan tot 3 stopkontakten tellen hier) waar ook de wasmachine op zit , droogkast , vaatwas .....
en wat denk je nog van de electr. koffiekan , broodmaschine , electr waterkoker.

Mijn vriend werd bleek toen hij dit allemaal zag.
Enige mogelijkheid is kringen bij plaatsen in een afgewerkt huis.

Bijkomend probleem is de garage die achter het huis staat, daar ligt ook electriciteit en werd met een leiding aangesloten op de aftakdoos buiten welke voor de verlichting bedoeld was.
Vandaar in zo'n situatie zie ik liever alles 2.5mm² zitten.

Maar goed we gaan hier off topic , hopelijk kan Fantomaz hier iets aan hebben aan mijn relaas.

Alleen 1 vraagje over die schakeldraad, mag dat of moet dat een 1.5mm² zijn bij jullie (in Ned)?

Mvg Luc

Op 3 januari 2008 20:45:55 schreef marder:
Maar goed we gaan hier off topic , hopelijk kan Fantomaz hier iets aan hebben aan mijn relaas.

No offence, maar je benoemt Belgische situaties en dit is toch Nederlands.
Daar komt bij dat ik wel de nodige kennis heb op dit vlak, maar een beetje twijfel over de verdeling van de groepen.
Met het oog op de Boiler versus de Wasmachine.
Ik had stiekum gehoopt dat ik een extra automaat kon plaatsen, maar dat wordt te krap.
Dus moeten we het dus bij 4 groepen houden.

Ik ga nog even kijken of ik de vermogens van de boiler kan vinden.

Alleen 1 vraagje over die schakeldraad, mag dat of moet dat een 1.5mm² zijn bij jullie (in Ned)?

Mag... Als je zwaarder wilt, kan dat wel. Maar waarom zou je de veel duurdere (en moeilijker te vinden) zwarte 2,5mm2 gebruiken?
Het betreft alleen maar een verlichtingspunt. (of een paar)
Dus geen extreem grote vermogens.

Ik kan nog wel verder gaan, je mag een eingroep van 16A bedraden met 1,5mm² dat is geen enkel probleem.Vroeger was dan wel de beperking dat er maar 1 apparaat op aangesloten mocht worden. Maar naar het schijnt komt die in de volgende normwijziging te vervallen en moet je berekenen of het nog kan.

Hoeveel inhoud heeft dat ding?
Bij twijfel: leg de kabel voor de boiler naar de meterkast en koppel hem daar bij een groep op.
Mochten er problemen zijn kan je altijd nog of verplaatsen van groep of een groepje bijmaken.

Fantomaz, de grootste luxe die je kunt bedenken is om de elektriciteit te kunnen heraanleggen in een lege woning.
Zoiets doen in een bewoond huis is een hel, ik kan ervan meepraten.
Nu jullie de kans hebben, waarom doe je het niet meteen goed? Van 2 naar 4 groepjes.
Hoe is het mogelijk. Ik woon in een relatief bescheiden woning en na renovatie heb ik 9 groepen, en had ik er niet in gewoond, het ging er allemaal nog wat forser uitgezien hebben.
In Nederland hebben ze toch net dezelfde spullen als in Belgie? Een tv en een oven en een microgolf en een wasmachine en en.. en...

Als je de elektriciteit vernieuwt, dan doe je dat niet volgens je behoeften van vandaag, maar naar die van binnen 10 Jaar. Dan is je nageslacht aan het puberen en krijgen die evenveel leuke spullen met een stekker aan als puistjes.

Ik weet het GD...
Het is een ruimte kwestie dat ik niet teveel kan uitbreiden.
Voordeel is dat het een benedenwoninkje is met 1 slaapkamertje en een woonkamer met keukentje.
Ik kan overal bij via de kruipruimte.
Dwz... Voor uitbreidingen qua WCDtjes voor exotische uitbreidingen.

Groter voordeel:
Huis is te klein voor ook maar de kleinste gezinsuitbreiding. En qua zwaardere apparatuur is er ook geen ruimte meer.

Ik ga overigens al van 2 naar 4 groepjes.
Alleen zou ik een 5e overwegen.
Ik kan dingen samenvoegen, maar dan zit je weer met andere nadelen.
Wasmachine moet eigenlijk alleen staan...
Boiler eigenlijk ook...
Slaapkamer samenvoegen met de woonkamer? Zit je bij uitval in het donker...
Keuken met de nodige koffieapparatuur/waterkokers/koelkast/electrische oven...

Ik blijf op 5 groepen uitkomen.
Op zich kan dat wel...
Maar dan heb ik 2 groepen op 1 aardlek... en de andere 3 zonder aardlek.
En nu ben ik erg flexibel met de regeltjes (zeker in contrast met de oorspronkelijke situatie) en wil ik toch liever wel 2 aardleks blijven gebruiken.

Ik denk dat ik het laat afhangen van de grootte van de boiler. Of ik deze óf de wasmachine bij de (licht qua belasting) uitgevoerde slaapkamer trek.

En wat het luxe "probleem" betreft...
Ik ben ook verschillende varianten tegengekomen.
Gestripte woningen (waar je nog lekker kunt frezen) is altijd beter dan bestaande ruimten voorzien van een enkel WCDtje meer. :-)
Ik houd wel van gestript... ;-)