60 LED'S op 24VDC

Beste CO'ers,

Ik wil graag 60 LED's op een 24VDC voeding plaatsen, het gaat om 20mA 5mm LED'S. Heeft iemand een idee hoe dit kan. Ik heb ooit een voorbeeld (foto) gezien met daarin 2 componenten in een TO-220 behuizing. Hoe kan dit voorbeeld hebben gewerkt?? Ik weet wel dat een LM met een weerstand als stroombron gemaakt kan worden, maar hoe nu dit met 60 LED'S gaat en 2 LM'S???

Look at me, I can't fly.....

Welke LM? Zover ik weet is LM een voorvoegsel dat bij IC's wordt gebruikt.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Zal wel een LM317 zijn, maar er zijn er nog meer. :)
Inderdaad kun je hier een 20mA stroombron mee maken, maar 60 LEDs is te veel voor één seriekring. Je zult meer serieschakelingen moeten maken, afhankelijk van de werkspanning van je LEDs.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

LM317 als stroombron...
Anders met 2 transistoren een stroombron ineenknutselen...

/edit
FET was sneller :( :p
/edit

[Bericht gewijzigd door Monster_Henry op dinsdag 8 januari 2008 15:28:01 (19%)

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

Met een LM317 kan je prima een stroombron maken ( zie sectie schakelingen in het linker menu ).

Verder moet je even uitzoeken wat de forward spanning van je led's is. Meestal ligt deze tussen de 1,6 en 3,5 volt. Vervolgens kan je nu een aantal led's in serie zetten todat je aan je voedingsspanning zit. Let er hierbij wel op dat over de LM317 ook een spanning moet staan.

Leds hebben 2.6V nodig en ik heb er dus een schakeling mee gezien met 2 series. Maar kun je binnen zo'n serie meerdere configutaties maken??

Look at me, I can't fly.....

24 / 2.6 = 9.23, dus met 8 leds kom je op 20.8 volt, heb je nog een paar over voor de lm317
dan wil je 60 leds, dus 60 / 8 = 7.5, dus 7 hele strengen, en eentje met 4 leds.

pe4mb

Of 4 met 8 en 4 met 7, heeft die ene lm317 het minder lastig ;-)

Maar er is niets mogelijk om een aantal strengen paralel achter een 317 te schakelen en dan de 317 op x maal 20mA in te stellen??

Look at me, I can't fly.....

dan is je effect van de lm317 weg.

pe4mb

Waaom uberhaupt een LM gebruiken... hang die dingen in een aantal strengen en een aantal weerstandjes aan de voeding...

Als er 10 strengen gemaakt worden van 6 ledjes dan moet er per streng een voorschakelweerstand van 420 Ohm ervoor gezet worden.

Totale stroom die nodig is: 10 * 20mA is 200mA

In theory there's no diffrence between theory and practice, in practice there is!

Het probleem is dat de voedingsspanning ook wel ens hoger kan zijn, en ik zeker wil zijn van het max.

@Martijn Berntsen, is er geen aandere schakeling die dit wel kan??

Look at me, I can't fly.....

Allemaal dezelfde ledjes nemen, 1 LM317, en in elke streng een klein weerstandje opnemen om de stromen door de strengen gelijk te maken.

Henry S.

Moderator

Op 8 januari 2008 16:39:07 schreef Martijn Berntsen:
24 / 2.6 = 9.23, dus met 8 leds kom je op 20.8 volt, heb je nog een paar over voor de lm317

Te weinig, de LM317 vraagt bijna 3V verschil en over de weerstand valt nog eens 1,25V.

Op 8 januari 2008 19:33:45 schreef Zonnepaneeltje:
Allemaal dezelfde ledjes nemen, 1 LM317, en in elke streng een klein weerstandje opnemen om de stromen door de strengen gelijk te maken.

Dat is de beste oplossing op speciale geschakelde IC's na.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 8 januari 2008 19:50:33 schreef Henry S.:
[...]
Te weinig, de LM317 vraagt bijna 3V verschil en over de weerstand valt nog eens 1,25V.

Je kunt bij dergelijke stromen best wat buiten spec zitten. Die 3V is een worst-kaas spanning bij volledige belasting wat stroom betreft. Met 20mA load kun je doorgaans met minder dan de helft toe (al is het niet echt netjes...)

[...]
Dat is de beste oplossing op speciale geschakelde IC's na.

Ja, een leuke oplossing als de ingangsspanning mooi stabiel is. Anders de meest beroerde die je kiezen kunt...

Als die voedingsspanning niet al te gek hoog wordt, kun je ook eens naar de alles etende LED uit de schakelingen alhier kijken.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
Henry S.

Moderator

Op 8 januari 2008 20:13:18 schreef Marco69:
[...]Je kunt bij dergelijke stromen best wat buiten spec zitten. Die 3V is een worst-kaas spanning bij volledige belasting wat stroom betreft. Met 20mA load kun je doorgaans met minder dan de helft toe (al is het niet echt netjes...)

Niet netjes maar idd waar.

Ja, een leuke oplossing als de ingangsspanning mooi stabiel is. Anders de meest beroerde die je kiezen kunt...

Betwijfel ik, de schakeling is dan nog steeds grotendeels een stroombron. Iets voor de broodplank...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Turbokeu

Golden Member

Is er hier dan niemand die valt over die '2.6V' van de LEDs?

Ik ben nog geen LEDs van 2.6V tegengekomen in 35 jaar, wel LEDs met een Uf van 2.2V èn een Ufmax van 2.6V (o.a. amber LEDs)...
Net zoals blauwe LEDs van 4.2V, als je ze dan meet bij 20mA zijn ze gewoon 3.4V zoals alle andere.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Je zou bijna vergeten dat je strengen met LEDs en een weerstandje kunt maken, en die dan samen op een gestabiliseerde spanning aansluiten. Zelfs daarvoor kun je die LM317 gebruiken... ;) en je hebt er maar één nodig.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Henry S.

Moderator

@Marco69: Op mijn breadboard:
Twee normale ledketens met een 1Ω serieweerstand parallel aan elkaar gevoedt door 1 LM317 stroombron.
Met zin een 5x groene en een 5x rode ledketen genomen.
De weerstanden vereffenen volgens verwachting het spanningsverschil over de leds.

De LM317 met 33Ω shunt spuugt 34mA uit over een bereik van 13.5-22.5V voedingsspanning. De minimale spanningsval over de LM317+weerstand moet ongeveer 3,4V zijn, bij lagere voedingsspanning zakt de ledstroom in.

Dus ja, de spanningsval over de LM317+weerstand is lager dan verwacht, maar nee, niet de helft. En nee, zeker niet de beroerdste schakeling.

100 punten voor Zonnepaneeltje.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 8 januari 2008 20:40:17 schreef Turbokeu:
Is er hier dan niemand die valt over die '2.6V' van de LEDs?

Ik ben nog geen LEDs van 2.6V tegengekomen in 35 jaar, wel LEDs met een Uf van 2.2V èn een Ufmax van 2.6V (o.a. amber LEDs)...
Net zoals blauwe LEDs van 4.2V, als je ze dan meet bij 20mA zijn ze gewoon 3.4V zoals alle andere.

Is idd Uf 2.2V en Ufmax 2.6V. Maar ik neem aan dat je voor het zekere van de Ufmax moet uitgaan.
De led is een rode led, HLMP-ED33-QTTDD van Avago.

@Henry S. Dus een aantal strengen paralel met een weerstand in serie voor elke streng. Maar dan heb ik dus 12 strengen nodig achter 1 LM317?? Is het dan niet makkelijker om dit op te splitsen in twee maal zes paralelle series?

http://www.freewebs.com/schoolschaken/ledopstelling.png

Dit is voor 15 LED's, als ik de 18 ohm door 10 Ohm vervang dan gaat het lukken met 6 strengen van 5 LED's??

Look at me, I can't fly.....
Turbokeu

Golden Member

Op 9 januari 2008 08:55:39 schreef treinfreak:
Is idd Uf 2.2V en Ufmax 2.6V. Maar ik neem aan dat je voor het zekere van de Ufmax moet uitgaan.
De led is een rode led, HLMP-ED33-QTTDD van Avago.

Neen, je neemt de Uf bij de nominale stroom (20mA), uit de Uf/If grafiek in de datasheet van de HLMP-ED33-QTTDD is dit duidelijk 2.2V.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Twee normale ledketens met een 1Ω serieweerstand

Weet je zeker dat je 1Ω bedoelt? Bij 20mA vallen daar wel 20 hele milivolts over. De temperatuurdrift van 5 LEDs lijkt groter... (ofwel: beetje zinloze waarde).
Gezien het gebruikelijke verschil ik doorlaatspanning, zou je bij 1Ω verwachten dat de ene keten wel (even) zal branden (en de volle 34mA verstoken), terwijl de andere 'uit' blijft. Maar dat zou natuurlijk bij jouw LEDs anders kunnen zijn als rood en groen dezelfde spanningval hebben... (?)

3.4V valt me tegen. Vanwege buiten spec gebruik, zou dat best wel eens sterk fabrikant afhankelijk kunnen zijn; weet uit ervaring dat een reeks National Semi die ik heb (had) het prima deed tot 1V1 @ 15mA.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Ik heb dus 60 gelijke leds, Uf=2.2V. Dan kan ik in een keten 6 LED's opnemen, heb ik dan 1Ω als weerstand nodig of meer?

Kunnen deze 10 strengs van 6 per steng achter 1 LM???

Dat is dan 200mA op een LM317T, (1.5A max) dus dat moet lukken, of zit ik te dromen??

http://www.freewebs.com/schoolschaken/opstellingled.bmp

Look at me, I can't fly.....

Ja, dat ziet er goed uit.
Alleen 1 Ohm is geen zinnige waarde voor die weerstandjes in de strengen.
Ik zou iets kiezen in de buurt van de 47 Ohm.
Dan valt er namelijk 47 x 0,02 = 0,94 Volt over het weerstandje. Dat is een zinnige waarde om de eventuele verschillen in de spanningen over de ledjes weg te werken.