dan is je effect van de lm317 weg.

Waaom uberhaupt een LM gebruiken... hang die dingen in een aantal strengen en een aantal weerstandjes aan de voeding...

Als er 10 strengen gemaakt worden van 6 ledjes dan moet er per streng een voorschakelweerstand van 420 Ohm ervoor gezet worden.

Totale stroom die nodig is: 10 * 20mA is 200mA

Het probleem is dat de voedingsspanning ook wel ens hoger kan zijn, en ik zeker wil zijn van het max.

@Martijn Berntsen, is er geen aandere schakeling die dit wel kan??

Allemaal dezelfde ledjes nemen, 1 LM317, en in elke streng een klein weerstandje opnemen om de stromen door de strengen gelijk te maken.

Op 8 januari 2008 16:39:07 schreef Martijn Berntsen:
24 / 2.6 = 9.23, dus met 8 leds kom je op 20.8 volt, heb je nog een paar over voor de lm317

Te weinig, de LM317 vraagt bijna 3V verschil en over de weerstand valt nog eens 1,25V.

Op 8 januari 2008 19:33:45 schreef Zonnepaneeltje:
Allemaal dezelfde ledjes nemen, 1 LM317, en in elke streng een klein weerstandje opnemen om de stromen door de strengen gelijk te maken.

Dat is de beste oplossing op speciale geschakelde IC's na.

Op 8 januari 2008 19:50:33 schreef Henry S.:
[...]
Te weinig, de LM317 vraagt bijna 3V verschil en over de weerstand valt nog eens 1,25V.

Je kunt bij dergelijke stromen best wat buiten spec zitten. Die 3V is een worst-kaas spanning bij volledige belasting wat stroom betreft. Met 20mA load kun je doorgaans met minder dan de helft toe (al is het niet echt netjes...)

[...]
Dat is de beste oplossing op speciale geschakelde IC's na.

Ja, een leuke oplossing als de ingangsspanning mooi stabiel is. Anders de meest beroerde die je kiezen kunt...

Als die voedingsspanning niet al te gek hoog wordt, kun je ook eens naar de alles etende LED uit de schakelingen alhier kijken.

Op 8 januari 2008 20:13:18 schreef Marco69:
[...]Je kunt bij dergelijke stromen best wat buiten spec zitten. Die 3V is een worst-kaas spanning bij volledige belasting wat stroom betreft. Met 20mA load kun je doorgaans met minder dan de helft toe (al is het niet echt netjes...)

Niet netjes maar idd waar.

Ja, een leuke oplossing als de ingangsspanning mooi stabiel is. Anders de meest beroerde die je kiezen kunt...

Betwijfel ik, de schakeling is dan nog steeds grotendeels een stroombron. Iets voor de broodplank...

Is er hier dan niemand die valt over die '2.6V' van de LEDs?

Ik ben nog geen LEDs van 2.6V tegengekomen in 35 jaar, wel LEDs met een Uf van 2.2V èn een Ufmax van 2.6V (o.a. amber LEDs)...
Net zoals blauwe LEDs van 4.2V, als je ze dan meet bij 20mA zijn ze gewoon 3.4V zoals alle andere.

Je zou bijna vergeten dat je strengen met LEDs en een weerstandje kunt maken, en die dan samen op een gestabiliseerde spanning aansluiten. Zelfs daarvoor kun je die LM317 gebruiken... ;) en je hebt er maar één nodig.

@Marco69: Op mijn breadboard:
Twee normale ledketens met een 1Ω serieweerstand parallel aan elkaar gevoedt door 1 LM317 stroombron.
Met zin een 5x groene en een 5x rode ledketen genomen.
De weerstanden vereffenen volgens verwachting het spanningsverschil over de leds.

De LM317 met 33Ω shunt spuugt 34mA uit over een bereik van 13.5-22.5V voedingsspanning. De minimale spanningsval over de LM317+weerstand moet ongeveer 3,4V zijn, bij lagere voedingsspanning zakt de ledstroom in.

Dus ja, de spanningsval over de LM317+weerstand is lager dan verwacht, maar nee, niet de helft. En nee, zeker niet de beroerdste schakeling.

100 punten voor Zonnepaneeltje.

Op 8 januari 2008 20:40:17 schreef Turbokeu:
Is er hier dan niemand die valt over die '2.6V' van de LEDs?

Ik ben nog geen LEDs van 2.6V tegengekomen in 35 jaar, wel LEDs met een Uf van 2.2V èn een Ufmax van 2.6V (o.a. amber LEDs)...
Net zoals blauwe LEDs van 4.2V, als je ze dan meet bij 20mA zijn ze gewoon 3.4V zoals alle andere.

Is idd Uf 2.2V en Ufmax 2.6V. Maar ik neem aan dat je voor het zekere van de Ufmax moet uitgaan.
De led is een rode led, HLMP-ED33-QTTDD van Avago.

@Henry S. Dus een aantal strengen paralel met een weerstand in serie voor elke streng. Maar dan heb ik dus 12 strengen nodig achter 1 LM317?? Is het dan niet makkelijker om dit op te splitsen in twee maal zes paralelle series?

http://www.freewebs.com/schoolschaken/ledopstelling.png

Dit is voor 15 LED's, als ik de 18 ohm door 10 Ohm vervang dan gaat het lukken met 6 strengen van 5 LED's??

Op 9 januari 2008 08:55:39 schreef treinfreak:
Is idd Uf 2.2V en Ufmax 2.6V. Maar ik neem aan dat je voor het zekere van de Ufmax moet uitgaan.
De led is een rode led, HLMP-ED33-QTTDD van Avago.

Neen, je neemt de Uf bij de nominale stroom (20mA), uit de Uf/If grafiek in de datasheet van de HLMP-ED33-QTTDD is dit duidelijk 2.2V.

Twee normale ledketens met een 1Ω serieweerstand

Weet je zeker dat je 1Ω bedoelt? Bij 20mA vallen daar wel 20 hele milivolts over. De temperatuurdrift van 5 LEDs lijkt groter... (ofwel: beetje zinloze waarde).
Gezien het gebruikelijke verschil ik doorlaatspanning, zou je bij 1Ω verwachten dat de ene keten wel (even) zal branden (en de volle 34mA verstoken), terwijl de andere 'uit' blijft. Maar dat zou natuurlijk bij jouw LEDs anders kunnen zijn als rood en groen dezelfde spanningval hebben... (?)

3.4V valt me tegen. Vanwege buiten spec gebruik, zou dat best wel eens sterk fabrikant afhankelijk kunnen zijn; weet uit ervaring dat een reeks National Semi die ik heb (had) het prima deed tot 1V1 @ 15mA.

Ik heb dus 60 gelijke leds, Uf=2.2V. Dan kan ik in een keten 6 LED's opnemen, heb ik dan 1Ω als weerstand nodig of meer?

Kunnen deze 10 strengs van 6 per steng achter 1 LM???

Dat is dan 200mA op een LM317T, (1.5A max) dus dat moet lukken, of zit ik te dromen??

http://www.freewebs.com/schoolschaken/opstellingled.bmp

Ja, dat ziet er goed uit.
Alleen 1 Ohm is geen zinnige waarde voor die weerstandjes in de strengen.
Ik zou iets kiezen in de buurt van de 47 Ohm.
Dan valt er namelijk 47 x 0,02 = 0,94 Volt over het weerstandje. Dat is een zinnige waarde om de eventuele verschillen in de spanningen over de ledjes weg te werken.

Op 9 januari 2008 11:53:28 schreef Marco69:
[...]Weet je zeker dat je 1Ω bedoelt? Bij 20mA vallen daar wel 20 hele milivolts over. De temperatuurdrift van 5 LEDs lijkt groter... (ofwel: beetje zinloze waarde).
Gezien het gebruikelijke verschil ik doorlaatspanning, zou je bij 1Ω verwachten dat de ene keten wel (even) zal branden (en de volle 34mA verstoken), terwijl de andere 'uit' blijft. Maar dat zou natuurlijk bij jouw LEDs anders kunnen zijn als rood en groen dezelfde spanningval hebben... (?)

Ja echt 1Ω, en nee de spanningsval tussen de rode en de groene is verschillend, dus nee, de ene string neemt niet alles. Als ik post dat de weerstanden het compenseren dan is dat ook zo.

Naar temperatuurvariaties heb ik niet gekeken maar na een half uur werkt het nog steeds.

3.4V valt me tegen. Vanwege buiten spec gebruik, zou dat best wel eens sterk fabrikant afhankelijk kunnen zijn; weet uit ervaring dat een reeks National Semi die ik heb (had) het prima deed tot 1V1 @ 15mA.

Tja, dat zal best per fabrikant verschillen. het is een oude van National.

Op 9 januari 2008 12:32:06 schreef Zonnepaneeltje:
Ja, dat ziet er goed uit.
Alleen 1 Ohm is geen zinnige waarde voor die weerstandjes in de strengen.
Ik zou iets kiezen in de buurt van de 47 Ohm.
Dan valt er namelijk 47 x 0,02 = 0,94 Volt over het weerstandje. Dat is een zinnige waarde om de eventuele verschillen in de spanningen over de ledjes weg te werken.

Waarom is 1Ω niet zinnig? 47Ω is zonde, we hebben te maken met een stroombron, die serieweerstand hoeft alleen te compenseren, en dat ga je dan weer verslechteren. Nu heb ik expres het verschil groot gehouden dmv verschillende leds en dan werkt het ook prima.
De verschillen met gelijke ketens zal dus ook nog eens kleiner worden dus 1Ω en de föhn er op om te testen.

Misschien lijkt het vreemd, maar probeer het zelf eens.

@Treinfreak: De belasting moet aan de adjust pin van de LM317, foutje in het laatste schema.

@ Henry: Hoe heb je de stromen gemeten in de beide strengen?
Zoals Marco69 terecht opmerkte valt er maar zo'n 20mV over de 1 Ohm-weerstand. Dat is niet bepaald de hoofdprijs ;)

Ik heb het schema aangepast, was een schoonheidsfoutje, maar mij kennende bou ik het dan ook verkeerd op:).

Maar ik heb nu 47 Ohm weerstanden besteld, krijg ik hopenlijk snel binnen:(. Dus ik hoop dat dat werkt.

Op 9 januari 2008 13:48:40 schreef Zonnepaneeltje:
@ Henry: Hoe heb je de stromen gemeten in de beide strengen?

Ik post straks alle metingen, ik vind 47Ω echt overdreven.

Henry, De LM317 regelt de spanning aan de bovenkant van de strengen totdat er totaal genoeg stroom gaat lopen. In jou geval dus 34ma.

De weerstanden moeten dan zorgen dat de stroom ongeveer 50/50 (17/17) verdeeld raakt, en niet 90/10 (30/4).

Als je rode leds bij 20ma een Vf van 1.8 en je groene leds 1.9, en je hebt er 5 in serie, zou er een spannings verschil van rond de 0.5V ontstaan, als de stroom identiek zou zijn.

Als de weerstanden maar 1 ohm zijn, worden de groene gewoon spanningsgestuurd, en kan het best zo zijn dat er een 30/4 verhouding ontstaat tussen de stromen. Bovendien is het oog zo gevoelig dat het best kan zijn dat je dan roep: "hij doet het".

Ik heb hier een rode en groene LED uit de rommelbak gegrut.
De rode begint te geleiden bij 1,4V; de groene bij 1,6V ongeveer.
Om er 20mA door te laten lopen moet de spanning veel hoger zijn; rood iets van 2,2V en groen ruim 2,5V.

Als ik de spanning een beetje varieer en dan naar de stroomvariatie kijk, komt dat in dit spanningsgebied overeen met een weerstand van 16 ohm ongeveeer (voor beide leds).

Met 2,3V neemt de rode led 30mA, en de groene 10mA. Zo zouden ze, in twee strengen van ieder vijf, parallel kunnen staan en samen 40mA nemen, de spanning zou zich dan instellen op 11,5V. Het verschil in spanningsval over de twee weerstanden van ieder 1 ohm (0,02V) maakt dan niet zoveel uit voor de stroomverdeling, denk ik.

@rew en FET: die verdeling klopt idd: (Stroombron btw wat opgetrokken naar 42mA mbv een 27Ω weerstand.

1 Ohm:  R: 28mA
        G: 14mA

10 Ohm: R: 27mA
        G: 15mA

100 Ohm R: 25mA
        G: 19mA

Je ziet dat het pas bij hoge serieweerstanden een beetje recht trekt. Maar verder 'sa bryk as in kroade' zoals we dat hier zeggen.

Het verschil trek je nutuurlijk het beste recht met verschillende waarden.
Heb ik me daar even goed in de voet geschoten! :o

Ok, hoe staat het dan met twee rode stringen?
Diverse roodjes gebruikt uit de grabbelton, 2 keer 5 stuks:

1 Ohm:  R: 19.5mA
        G: 22.5mA

10 Ohm: R: 20mA
        G: 22mA

100 Ohm R: 20mA
        G: 22mA

Serieweerstand maakt alleen achter de komma nog wat uit.
En hoe zou het met een 34mA stroombron zijn?

1 Ohm:  R: 16mA
        G: 18mA

Zelfde enigzins scheve verhouding, iets om rekening mee te houden.

Zo, dit verneukeratieve proefje kan zo op school gebruikt worden...

Op 9 januari 2008 13:20:57 schreef Henry S.:
Nu heb ik expres het verschil groot gehouden dmv verschillende leds en dan werkt het ook prima.

En dit moet ik terugnemen! Mea culpa.

Toch ben ik wel blij dat je er mee begonnen bent. Ik had geen idee dat de spanningen nog zo hoog worden bij een beetje stroom.

En je hebt wèl laten zien dat het dus wel kan, zo parallel. De stroom week meer af dan jij dacht, maar veel minder dan ik gedacht had! :)

We steken er allemaal wat van op.