Ik beschik over veel accu's waarvan ik de energie terug wil voeren in het net.
Kan dit met een gewone 12VDC->230VAC omvormer of kun je daar enkel apparaten mee aansluiten?
Wat gebeurt er als een standaard omvormer op de 230V wordt aangesloten?
Een andere mogelijkheid is om gebruik te maken van zonnepaneel omvormers maar het probleem hierbij is dat deze vaak een veel hogere ingangsspanning hebben als een 12V accu (zo rond de 50V vaak).
Heeft iemand een tip hiervoor?

Toch maar die laatste gebruiken; die kunnen het. Voed ze maar met je accus in serie (wel een beetje gelijke bakken in serie zetten).

Een gewone omvormer zal ogenblikkelijk kapot gaan, omdat hij in een willekeurige fase (ogenblik van de sinus) zit ten opzichte van het net, en de spanning klopt ook niet.

Een omvormer gaat niet lukken, die gaat behoorlijk roken als je die op het net gooit.

Je zult er wel speciale apparaten voor kunnen kopen. Er moet namelijk een mooie sinus uitkomen, en hij moet zichzelf synchroniseren met het net.

EDIT: Te laat.:P

EDIT2:
Bovendien komt er uit de meeste omvormers niet eens een sinus maar een lelijke blokgolf.

Een 12V/230V omvormer gaat kapot omdat deze niet synchroon loopt aan het net. Het 'uit de pas lopen' van zoiets veroorzaakt vereffeningsstromen die slopen je apparaat

En dan, hoop je dat je elektra meter de andere kant op gaat draaien? :P

Sorry, ik zie er het nut even niet van in....

Jij betaalt geen rekeningen? ;)

Gaat het om een eenmalige aktie, je hebt een stel opgeladen accu's en die energie wil je gebruiken / terugverdienen?
Misschien is het dan interessant om uit te rekenen hoeveel je daarmee zou verdienen of besparen:

1 doorsnee autoaccu 12V 48Ah bevat bij volledige lading
12 * 48 = 576 VAh oftewel een halve kWh, oftewel ca. 10 eurocent aan elektrische energie.

Een volledig geladen 24V 100Ah accu uit een truck bevat 25 2,4kWh = ca 50 eurocent.

En dan hebben we de conversieverliezen nog niet meegenomen...

Als het niet om een eenmalige aktie gaat ben ik benieuwd waarmee je de accu's oplaadt. Want alleen met gratis zonne/wind energie kun je dan geld verdienen op de lange termijn, alle andere methodes kosten je m.i. alleen maar geld.

Misschien wil hij ze 's nachts opladen en overdag aan het netleveren. Als je dat heel rendabel (kleine verliezen) doet, dan kan het geld opleveren

Strak plan: 's nachts van je omvormer een lader maken, en overdag omgekeerd... kan, maar rendabel?

Alleszins zoals eerder gezegd: de uitgang van een gewone omvormer zo in je stopcontact steken geeft rook en vuur.

Op 9 januari 2008 01:03:20 schreef Henry S.:
Jij betaalt geen rekeningen? ;)

Het is de bedoeling dat dit minder wordt ja

Op 8 januari 2008 22:46:46 schreef Frederick E. Terman:
Toch maar die laatste gebruiken; die kunnen het. Voed ze maar met je accus in serie (wel een beetje gelijke bakken in serie zetten).

Een gewone omvormer zal ogenblikkelijk kapot gaan, omdat hij in een willekeurige fase (ogenblik van de sinus) zit ten opzichte van het net, en de spanning klopt ook niet.

Die gelijke types accu's heeft te maken met de totale stroom dit door de in serie geschakelde accu's loopt?
Als je bijv. 3 accu's van 100Ah en 1 van 10Ah in serie schakeld wordt dan die van 10Ah overbelast of is er dan een ander probleem?

Op 9 januari 2008 08:16:49 schreef joopv:
Gaat het om een eenmalige aktie, je hebt een stel opgeladen accu's en die energie wil je gebruiken / terugverdienen?
Misschien is het dan interessant om uit te rekenen hoeveel je daarmee zou verdienen of besparen:

1 doorsnee autoaccu 12V 48Ah bevat bij volledige lading
12 * 48 = 576 VAh oftewel een halve kWh, oftewel ca. 10 eurocent aan elektrische energie.

Een volledig geladen 24V 100Ah accu uit een truck bevat 25 eurocent.

En dan hebben we de conversieverliezen nog niet meegenomen...

Als het niet om een eenmalige aktie gaat ben ik benieuwd waarmee je de accu's oplaadt. Want alleen met gratis zonne/wind energie kun je dan geld verdienen op de lange termijn, alle andere methodes kosten je m.i. alleen maar geld.

Het is geen eenmalige aktie
Ik heb een onuitputtelijke bron van volle accu's.

Maar... er zit inderdaad niet zoveel "geld" in een volle accu. Het wordt enkel rendabel als het groot aangepakt wordt.

Mijn idee was om die energie uit de accu niet direct te gebruiken door bijv. 12V verlichting of de koelkast en andere apparaten erop te laten draaien d.m.v. een omvormer (gedoe met accus wisselen e.d.) maar het net te gebruiken als buffer.

Op 8 januari 2008 22:48:29 schreef Boer:
Een 12V/230V omvormer gaat kapot omdat deze niet synchroon loopt aan het net. Het 'uit de pas lopen' van zoiets veroorzaakt vereffeningsstromen die slopen je apparaat

Ok, gaat dus kapot, bedankt voor de tip

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (7%)]

misschien als je alle zekeringen in de meterkast uitzet, dat het kan?

Wat is dit voor DWAAS antwoord ?

Op 9 januari 2008 12:39:02 schreef ardhout:
Als je bijv. 3 accu's van 100Ah en 1 van 10Ah in serie schakeld wordt dan die van 10Ah overbelast of is er dan een ander probleem?

Ja; de bakken die in serie staan moeten altijd dezelfde stroom leveren, in dezelfde tijd. Daarom moeten hun capaciteiten tamelijk goed overeenkomen.

Dus ook 2 accus die nominaal dezelfde capaciteit hebben, kunnen door verschillende slijtage verschillende capaciteit hebben gekregen.

Als een accu opraakt, zakt de spanning. Bij 12V lood accus moet je ophouden met ontladen bij 6 of 8 volt. Als je er 4 in serie hebt, begin je rond de 56 volt. Als er nu 1 bijna leeg is, gaat die 8V naar beneden. Zit je rond de 48V, maar die ene accu wordt nog steeds geforceerd ontladen door de andere accus. Die gaat dan ineens heel snel kapot.

Misschien wil hij ze 's nachts opladen en overdag aan het netleveren. Als je dat heel rendabel (kleine verliezen) doet, dan kan het geld opleveren

Dat doen ze in het Zillertal in Oostenrijk (bij Mayrhofen) op grote schaal. Ze hebben daar een stuwmeer. Op goedkope bulk stroom pompen ze het water 's nachts omhoog, en overdag maken ze electriciteit door het weer naar beneden te laten lopen. Oh er loopt ieder jaar ook nog wat hemelwater het stuwmeer in. Dus ieder vol jaar kunnen ze NET wat meer dagstroom verkopen dan dat ze verbruiken....

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (11%)]

Logisch - daarom heet het ook NETstroom. :)

Maar de hamvraag voor ons is natuurlijk: waar komt die oneindige stroom geladen accus's (of in ieder geval: oneindige stroom acculadingen) vandaan?

Met zo'n stuwmeer gaat dat inderdaad wel...

Maar als het met accu's en omvormers rendabel te maken was zouden de energiebedrijven dat uiteraard wel gaan doen. In de praktijk is dat echter niet zo, zelfs niet met bijvoorbeeld NaS accu's.

Op 9 januari 2008 14:34:15 schreef rew:
Dat doen ze in het Zillertal in Oostenrijk (bij Mayrhofen) op grote schaal. Ze hebben daar een stuwmeer. Op goedkope bulk stroom pompen ze het water 's nachts omhoog, en overdag maken ze electriciteit door het weer naar beneden te laten lopen. Oh er loopt ieder jaar ook nog wat hemelwater het stuwmeer in. Dus ieder vol jaar kunnen ze NET wat meer dagstroom verkopen dan dat ze verbruiken....

En dat gaat met verliezen gepaard. Maar sommige centrales (zoals kerncentrales) zijn niet snel te regelen, het gaat dus meer om het opvangen van pieken en dalen in de belasting.

Dat doen ze in het Zillertal in Oostenrijk (bij Mayrhofen) op grote schaal.

In COO in belgïe is het NET zo :)

Op 9 januari 2008 15:24:05 schreef Frederick E. Terman:
Logisch - daarom heet het ook NETstroom. :)

Maar de hamvraag voor ons is natuurlijk: waar komt die oneindige stroom geladen accus's (of in ieder geval: oneindige stroom acculadingen) vandaan?

Het antwoord op de hamvraag:
Door de accu in een staat te brengen dat hij zichzelf oplaad.

Dit kost wat energie maar is minder dan dat het oplevert.
Vraag me niet naar de details, het enigste wat ik weet is dat het werkt.

Als je bedoelt: opwarmen. Dan wil er wel even bij vermelden dat het maar van zeer korte duur zal zijn.

Levensduur van batterijen gaat zienderogen achteruit eens boven de 25°C (per 10°C erbij levensduur/2)

De capaciteit/lading stijgt wel even, maar met de nadruk op even.

Op 9 januari 2008 13:33:26 schreef Frederick E. Terman:
[...]Ja; de bakken die in serie staan moeten altijd dezelfde stroom leveren, in dezelfde tijd. Daarom moeten hun capaciteiten tamelijk goed overeenkomen.

Klopt als een bus Fre, maar ze moeten ook gelijke laadtoestand hebben.

Op 9 januari 2008 08:22:53 schreef Corné 12:

Mooi idee!! Ware het niet dat een accu het na 300 volledige ladingen en ontladingen voor bekeken houdt.24V100Ah kost 300€? Dat kost je 1€ per lading.
Reken je dat er even bij?

Op 9 januari 2008 12:40:23 schreef ardhout:
Het is geen eenmalige aktie
Ik heb een onuitputtelijke bron van volle accu's.

Overstock? Normaal zijn nieuwe accu's niet vol

[Bericht gewijzigd door Evarist op (13%)]

Op 9 januari 2008 17:44:35 schreef ardhout:
Dit kost wat energie maar is minder dan dat het oplevert.
Vraag me niet naar de details, het enigste wat ik weet is dat het werkt.

Halloooooooo, daar zijn we weer!!!! Het perpetuum mobilee. Oh nee, die levert evenveel energie als ie kost. Hier leveren we zelfs MEER energie op! Wow, heb je al aandelen uitgegeven? Dan wil ik er graag voor 200.000 euro kopen. Kan dat al?

Op 9 januari 2008 18:51:46 schreef Evarist:
[...]
Klopt als een bus Fre, maar ze moeten ook gelijke laadtoestand hebben.

[...]
Mooi idee!! Ware het niet dat een accu het na 300 volledige ladingen en ontladingen voor bekeken houdt.24V100Ah kost 300€? Dat kost je 1€ per lading.
Reken je dat er even bij?

Geldt dit ook voor loodaccu's?
Ik bedoel, in een auto worden accu's weliswaar niet volledig ontladen maar wel veel vaker op- en ontladen. Tot wel verschillende duizenden keren toe denk ik.

[...]
Overstock? Normaal zijn nieuwe accu's niet vol

Ik heb het eigenlijk verkeerd voorgesteld;
Ik ben accu's aan het opladen met energie die ergens vandaan komt.
Klinkt vaag, is het ook (nog).
In ieder geval werkt het.
D.m.v. een korte pulserende DC spanning (tientallen tot honderden Volts en weinig stroom) wordt een accu geladen.
De energie die daarvoor nodig is, is veel minder als dat er daarna in de accu zit.

Een punt is nog, hoe meet je nauwkeurig de capaciteit (aanwezige energie) van een accu?
Ik gebruik 2 methodes:
1) Spanning tussen de accupolen
2) M.b.v. een redelijk goede acculader die de capaciteit kan meten
3?) Nog meer tips?

Op 9 januari 2008 19:46:59 schreef flipflop:
[...]
Halloooooooo, daar zijn we weer!!!! Het perpetuum mobilee. Oh nee, die levert evenveel energie als ie kost. Hier leveren we zelfs MEER energie op! Wow, heb je al aandelen uitgegeven? Dan wil ik er graag voor 200.000 euro kopen. Kan dat al?

Perpetuum mobilee bestaan volgens mij niet.
Een windmolen blijft ook altijd doordraaien (zolang hij zijn energie maar ergens vandaan blijft halen)
En een zonnepaneel blijft ook energie leveren, om dezelfde reden.
Als die accu nu eens energie tapt van een voor veel mensen nog onbekende oorsprong.

En nee hoor, ik heb geen winstoogmerk.
Trouwens, ik heb het ook maar gekopieerd van het internet.
Ik ben ook nog steed vrij sceptisch, maar ik kan er niks aan doen. Die motor blijft draaien, en de 2 accu's raken NIET leeg.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (26%)]

Op 9 januari 2008 19:48:31 schreef ardhout:
De energie die daarvoor nodig is, is veel minder als dat er daarna in de accu zit.

Hier ga je nat. Je kunt nooit meer energie krijgen dan dat je erin stopt. Tenzij je gewicht inwisseld, kernsplitsing dus.
Wel aan de natuurwetten houden he! :p

Nog wel een ideetje: waarom terugleveren aan het net? Het net kan toch weg? Iedereen zo'n accu in de meterkast en wekt zo z'n eigen energie op. En jij verkoopt die kastjes.

[Bericht gewijzigd door flipflop op (20%)]

Op 9 januari 2008 19:55:08 schreef flipflop:
[...]
Tenzij je gewicht inwisseld, kernsplitsing dus.

Ik denk niet dat hij aan kernsplitsing doet;)

@Ard

Onuitputtelijke accu's??
Die wil ik ook!

@flipflop

Of, trek je stoppen eruit, en sluit je accu aan. Dan is het helemaal gratis...

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (16%)]