Beste lezer
Met dit topic wil ik mij graag voorstellen. Ik ben een jongeman van 32, van beroep systems manager bij een grote energieleverancier. De aanleiding voor dit topic is de aankoop van mijn eerste buizenversterker die ik aan het opknappen ben. Ik meende er een paar fotos bij te doen zodat het iets duidelijker is wat ik vertel. Ik hoop op opbouwende kritiek zodat ik hier van kan leren. Naar mijn persoonlijke overtuiging zit op dit forum veel kennis waar ik graag gebruik van maak.
Waar het allemaal mee begon was de aankoop van een Kontakt KT-7 versterker enkele weken geleden. Deze zag er in die tijd als volgt uit:
Nadat ik de versterker had aangesloten bleek al heel snel verzadiging op te treden waardoor het geluid heel erg vervormde. Ik besloot uiteindelijk om de hele versterker uit elkaar te halen omdat de tand des tijds meer effect had gehad op de bedrading en componenten dan dat ik als leek ooit kon vermoeden. Elke aanraking zorgde voor schade, ongewenst. Omdat ik snel weer e.e.a. wild opbouwen besloot ik onderdelen te bestellen via internet. Deze kwamen gelukkig al na enkele dagen aan. Op de potmeters voor de geluidsregeling na was alles compleet. Helaas bleek dat de gelijkrichterbuis, hoe onwaarschijnlijk het leek, defect was. Als workaround waren er twee diodes geplaatst. Ik belde de verkoper en die schonk mij een nieuwe EZ80 buis van philips.
Intussen begon ik de behuizing helemaal te schuren, incl de transformatoren. Dit leidde helaas tot spierpijn
Ik ben met de opbouw van de electronica begonnen met de getwiste gloeidraad, vervolgens de voeding, de versterker en tot slot de toonregeling.
Ik heb er voor gekozen om voor alle onderdelen de originele waarden vanuit het schema te gebruiken. Gaandeweg heb ik geleerd dat het beter is om koppelcondensatoren van verschillende waarden te proberen. Dit gaat ook nog gebeuren, maar ik wilde een eikpunt hebben. Tijdens de opbouw heb ik veel moeten puzzelen over wat waar kwam. Ik was erg bang voor brom en allerlei andere invloeden van aardlussen en gloeibekabeling. Dit valt achteraf heel erg mee gelukkig. De versterker is bijna muisstil. Voor de toonregeling heb ik helaas nog de oude potmeters gebruikt. Nieuwe zijn onderweg. Ook de uitgangs en ingangs connectoren worden nog vervangen, en de buizen.
Gaandeweg de opbouw van de versterker heb ik het gevoel gekregen dat het geweldig is om een buizenversterker te bouwen en er zullen er dus nog volgen. De volgende wordt een zelfbouw project. Maar op dit moment moet er nog veel gebeuren aan de mooie Kontakt KT-7. Het geluid is overigens voor mijn gevoel stukken beter dan mijn transistor receiver. Ik gebruik Magnat Motion 1000 boxen van 92 dB. Dit gaat redelijk.
Omdat het geluid mij na een avond luisteren niet beviel en op advies van een buizen kenner heb ik besloten de voedingscondensatoren te vervangen. Op de foto zijn deze aan de binnenkant te zien. Ik zal wellicht nog can condensatoren kopen. Het uiteindelijke resultaat is hier te zien, het is niet heel erg mooi, maar voor mijn eerste apparaat voldoende. Alhoewel ik het de volgende keer weer heel anders zou doen. Adviezen hier meer dan welkom!
De laatste fotos zijn van de buitenkant, hier kun je zien dat de lampen branden. Er zijn nog relatief veel zaken die moeten gebeuren, waaronder de transformator zwart spuiten, nieuwe buizen, nieuwe in en uitgangen, aan-verlichting, andere coppelcondensatoren, etc.
Zoals gezegd hoop ik dat ik enkele reacties krijg van forum leden en dat het leuk was om dit te lezen.
Tom
[Bericht gewijzigd door thetris op 7 februari 2008 17:51:01 (91%)