Beste lezer
Met dit topic wil ik mij graag voorstellen. Ik ben een jongeman van 32, van beroep systems manager bij een grote energieleverancier. De aanleiding voor dit topic is de aankoop van mijn eerste buizenversterker die ik aan het opknappen ben. Ik meende er een paar fotos bij te doen zodat het iets duidelijker is wat ik vertel. Ik hoop op opbouwende kritiek zodat ik hier van kan leren. Naar mijn persoonlijke overtuiging zit op dit forum veel kennis waar ik graag gebruik van maak.
Waar het allemaal mee begon was de aankoop van een Kontakt KT-7 versterker enkele weken geleden. Deze zag er in die tijd als volgt uit:
Nadat ik de versterker had aangesloten bleek al heel snel verzadiging op te treden waardoor het geluid heel erg vervormde. Ik besloot uiteindelijk om de hele versterker uit elkaar te halen omdat de tand des tijds meer effect had gehad op de bedrading en componenten dan dat ik als leek ooit kon vermoeden. Elke aanraking zorgde voor schade, ongewenst. Omdat ik snel weer e.e.a. wild opbouwen besloot ik onderdelen te bestellen via internet. Deze kwamen gelukkig al na enkele dagen aan. Op de potmeters voor de geluidsregeling na was alles compleet. Helaas bleek dat de gelijkrichterbuis, hoe onwaarschijnlijk het leek, defect was. Als workaround waren er twee diodes geplaatst. Ik belde de verkoper en die schonk mij een nieuwe EZ80 buis van philips.
Intussen begon ik de behuizing helemaal te schuren, incl de transformatoren. Dit leidde helaas tot spierpijn
Ik ben met de opbouw van de electronica begonnen met de getwiste gloeidraad, vervolgens de voeding, de versterker en tot slot de toonregeling.