hallo hugo
wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn ?ik heb geen idee waar dit te zoeken ,volgens mij heb ik alles naar schema aangesloten ,mvgr ko

Sloop het hele chassis kaal op de buizen, buisvoeten em trafo's na.
De gelijkrichter werkt goed, dus die laat je ook zitten.

Maak een centrale aardrail (2,5mm² koperdraad) tussen beide EL34's door en over de ECC heen. 1 à 2 cm boven het chassis.
Zet deze aardrail aan de ingangszijde aan het chassis vast.
De min van de voeding knoop je ook hier aan de aardrail vast.

Bouw dan eerst één schakeling rond een EL34 op. Voorversterker laat je even achterwege.
Werkt dat en kloppen de spanningen en stromen, dan gaan we de voorversterker die bij die EL34 hoort opbouwen.

En haal verdorie eerst de goede weerstandswaarden in huis. Met al dat serie en parallel gepruts dit is het vragen om problemen.

Stuur anders maar aan mail. Dan doe ik wel wat 1 en 2W R's in een enveloppe. Bij de ECC zijn 1/2W weerstanden al voldoende.

hoi hugo ,zal wel niks anders opzitten,dan slopen,leg mijn aarde tot nu toe nooit aan massa ,gebruik wel een centaal aarde punt ,de metalen delen van mijn chasis zijn met de randaarde verbonden
imv veiligheid,maar als jij als ervaren buisenbouwer zegt dat het veilig is zal ik niet eigenwijs zijn,,had jij mischien nog een beter schema,of is de gene die ik gebruik goed ?moet binnern 1,5 week toch in hoorn zijn ,kan dan bij klare wel de juiste waarden weerstanden ophalen ,bij baco in ymuiden hebben ze niet altyd alle waarden,mocht ik er 1 niet kunnen krijgen ,dan maak ik graag gebruik van je aanbod mvgr ko

[Bericht gewijzigd door single ended op (14%)]

Dit schema moet gewoon kunnen werken. Het is standaard recht toe recht aan.

hoi hugo
sloop is klaar ,aarde is aangelegd ,volgende vraagjes
heb ik de goede nul van de trafo gebruikt ? en de goede 6,3 volt aansluiting voor de gloeispanning ,de 5 volt voor de 5ar4 komt van de voorkant
http://www.uploadarchief.net/files/download/se%20el%2034%20hammond%20p…
het chasis ligt aan o waar de blauwe draad bij de eerste schroef binnenkomt
ligt de aarde zo goed ?
ik ga de e88cc als voorversterker buis gebruiken
bedankt voor alle goede raad zover
groetjes ko

gloeidraad zit goed, maar als ie verkeerd zit doet die 6,3 volt niet veel kwaad lijkt me.
aarde zit volgens mij ook goed.

Gloei zit goed zo. Let wel op met die blanke draad van de gloei bij de ECC. Beetje heet geweest met solderen?

Nu alles rond één EL34 opbouwen en testen.

Op 14 januari 2008 16:39:01 schreef Hugo Welther:
Gloei zit goed zo. Let wel op met die blanke draad van de gloei bij de ECC. Beetje heet geweest met solderen?

de draad moet nog vast gesoldeerd,ik ga voor e88cc die heeft gloeispanning op 4 en 5 ,bij ecc83 zijn ze doorverbonden en dan poot 9 erbij die bij de e88cc naar aarde gaat ,vind de e88cc mooier klinken dan de ecc 83 ,ik ga de zelfde voortrap gebruiken als mijn el84 versterker ,ga morgen even met de el34 beginnen,ik houd je op de hoogte ,alvast bedankt tot zover, mvgr ko

[Bericht gewijzigd door single ended op (11%)]

hoi hugo en de andere
el34 trappen klaar en meten goed,-26 tussen kathode en g1 en 26 tussen kathode en gnd, 349 anode
ga nu met de e88cc beginnen
mvgr ko

Soldeer een 100nF op g1 van de EL34 en sluit speakers & spanningen aan, nu moet je met je vinger op de condensator al geluid kunen maken.

Op 15 januari 2008 14:32:36 schreef single ended:
hoi hugo en de andere
el34 trappen klaar en meten goed,-26 tussen kathode en g1 en 26 tussen kathode en gnd, 349 anode ,gebruik 560ohm kathode weerstand,680uf elco,40volt ,470k schermrooster lekweerstand en 0,5 uf /630 pio in metaal
ga nu met de e88cc beginnen
mvgr ko

hoi henry
net je tip geprobeerd en klopt , de speakers gaan kraken als ik mijn vingers op de condensator doe
bedankt voor de tip ,ik ga nu de e88cc trap bouwen
mvgr ko

hoi allemaal
versterker speelt !!! alleen de buisen maken een rammelend geluid ,met name met opwarmen ,en daarna een soort rammelend ruizend geluid, het zelfde ritme hoor ik ook op een brom op de speakers
http://www.uploadarchief.net/files/download/se%20el%2034%20triode%2000…
lijkt of het minder is als ik de versterker verikaal op zijn voeding kant heb staan
iedereen die me geholpen heeft met dit project bedankt vast .
goede raad hoe nu dit laatste probleem op te lossen wordt zeer op prijs gesteld ,ben alleen in het bezit van universeel meter ,verder geen meet aperatuur
mvgr ko

Gefeliciteerd met je werkende versterker.

Rammelen kan komen doordat de E88CC microfonisch is. Tik er in bedrijf, maar eens voorzichtig met een schroevendraaier tegen aan. Als de E88CC microfonisch is hoor je het rammelen van het rooster door de speakers.

Hier is geen andere oplossing voor dan een andere E88CC gebruiken die dit effect wellicht minder heeft.

hoi hugo
zover ik horen kan komt het rammelen van de el34 ,is dit mogenlijk?, ze maken duidelijk lawaai ,soort ritselen,
met de nos tesla e88cc heb ik tot nog toe nooit problemen gehad ,staan hier in 2 versterkers te spelen
bedankt voor alle hulp ,hij klinkt trouwes goed de versterker
op de bijgeluiden na , ik heb voor de kathode een 560 r weerstand gebruikt die 26 volt geeft ,4 volt op de 2k7 van de e88cc ,elco over de el34 kathode is 680uf 40volt en de koppel condensator is een rusische papier in olie van 0,5 uf 630 volt ,gebruik ik ook in mijn andere versterkers
ik heb een hoop geleerd van deze bouw
mvgr ko

hoi hugo
het trillen,rammellen komt duidelijk van de el34,s af
als ik er mijn vingers ophoudt voel ik ze trillen ,en je hoor het ook ,heb net wat oude maar goede el34 van tesla met militaire specs er ingezet , zelde probleem ,wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn en hoe verhelp ik dit ,verder geen trillingen op chasis en voedings trafo te voelen
mvgr ko

hoi allemaal iemand een idee hoe ik de el34 vibratie en rammel vrij krijg ?aangezien de versterker voor de rest goed werkt ,behalve dit probleem moet het toch een kleine oorzaak hebben
bijvoorbaat dank
ko

Het enige wat ik kan bedenken is dat de UGT's elkaar beinvloeden. Zet die eens flink stuk uit elkaar.

Hugo vroeg mij ook even mee te denken,
Maak de koppel C's eens los om te horen of de bij geluiden verdwenen zijn.
Het kan zijn dat de eindbuizen oscilleren op een zeer hoge frequentie. De koppel C's zijn wel erg groot de tijd constante is zo'n 0,2 sec dwz 5 Hz beter denk ik het originele schema hier aan te houden met 100NF. De RC tijd in de kathode van de EL's is bijna net zo groot dus enige variatie in -VG wordt dan ook niet opgevangen door de kathode elco.

Hallo single-ended;

het 'trillen' van de eindbuizen; zeker weten doe ik het niet vanaf een foto, maar wie weet helpt dit....
heb je de gloeidraden van de el34 ook gerefereerd naar massa??? (m.a.w. zit er een middenaftakking op de gloeiwikkeling van de transformator??)

Zo nee, probeer eens 2 100 ohm weerstandjes (2-5W)in serie, de buitenste pootjes aan de gloei an de el34, het midden van de weerstanden aan aarde....

Zo ja, de middenaftakking van de gloeiwikkeling aan aarde leggen.(zonder 100 ohm)

Je kunt ook proberen de gloei wat op te tillen:

Zonder middenaftakking: (zelfde verhaal als hieronder maar dan het midden van de spanningsdeler naar het midden van de 2 100 ohm weerstanden)

met middenaftakking: probeer de gloei eens op te tillen. (maak een spanningsdeler van B+ naar aarde, zodat je op het middenstuk van de 2 weerstanden zo'n 50 volt hebt; de onderste weerstand van de spanningsdeler wel ontkoppelen met een condensator
--> leg dit middenstuk aan de middenaftakking an de gloeiwinding)

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden, voor een spanningsdeler kijk eens naar de voeding van de 807 SE versterker op www.triodedick.nl

DIt wil wel eens helpen, trillen de buizen nog na deze ingreep dan is er iets anders aan de hand....=niet goed

bedankt allemaal voor de goede raad , zodra ik maandag weer thuis ben ga ik dit direct uitbroberen
mvgr ko

hallo allemaal ,versterker werkt en klinkt goed ,heb de 0 van de gloeispanning naar massa gelegd ,de condensator verkleined
naar 150nf [had ik nog wat goede van liggen] en de ene uitgangs trafo naar voren verplaats en haaks op de andere gemonteerd ,iedereen bedankt voor alle goede raad ,zonder dat was het me niet gelukt!ik heb er veel van mogen leren
wat zou de ideale waarde voor de kathode weerstand van de el34 zijn ,ik heb nu 640ohm maar zie zelfs 880ohm in een andere schema ,klopt mijn redenatie dat een grotere kathode weerstand meer versterking geeft ???
iedereen tot zovere hartelijk dank
mvgr ko

Hogere kathodeweerstand, iets meer negatief op het grid, iets andere ideale anodeimpedantie, iets andere vervormingen en rendement. Kan je wat mee experimenteren, maar veel is alleen met meetapparatuur en lange formules te vergelijken. Is ook een heleboel gevoelskwestie.

Kortom, een hogere kathodeweerstand kan een hogere versterking geven, maar dit hangt helemaal van de instellingen van de buis af, per buis.

Dan moet je iig de datasheets erbij pakken.

hallo alemaal
de versterker speelt nu naar alle tevredenheid,ben nu na met de afwerking van de ombouw bezig ,hij speelt op mijn open baflles nu nog met ad4200m7 fullrange ,heb al 1 philips ad5200m speaker ben nog druk opzoek naar een tweede ,ik wil iedereen hartelijk bedanken die me ondersteund heeft in dit project mvgr ko

na veel speel plezier ben nu bezig de versterker weer wat te
tweaken , de gelijkrichtbuis is een jan philps 5u4gb
geworden , de bias van de el34 in triode is 370 ohm geworden
de uitgangs trafo,s zijn 3k transedar trafo,s geworden
de voorversterking is 1 buisje per kanaal in srrp geworden [ 6n23p] en de el34 zijn sed wijged c , nu heb ik de volgende vraag , ik voel alle buisen vibreren is dit normaal en wat is de oorzaak ?

[Bericht gewijzigd door single ended op (32%)]