Ik heb hier een defecte Hameg scoop staan, Type HM1507.
Hij doet het maar heeft wat kuren nl. het scherm valt met enige regelmaat weg. Dat wil zeggen het scherm 'krimpt' (word dus kleiner) en valt dan even weg, dit gaat gepaard met een tikje. Daarna komt het beeld terug op de juiste grote en begint het krimpen weer van voren af aan. Weet iemand wat dit mogelijk is? Iemand toevallig ergens een service manual beschikbaar? Ik hoop dat ik deze scoop weer aan de praat kan krijgen, want dan heeft mijn collega er weer een fijn instrument aan.

D'r zitten een paar porceleinen vermogensweerstanden in die erg heet worden en waarvan de solderingen na verloop van tijd slecht worden. Een van de fenomenen is dat het beeld 'kuren' vertoont.

Gewoon openschroeven en de solderingen van de vermogensweerstanden controleren/opnieuw solderen.

Bedoel je die grote witte dubbele weerstand op een keramisch substraat toevallig?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (71%)]

die zullen het zijn, heb je een foto ? dan kan ik het 100% zeggen.

Service manual of schema vd HM1507 nog nergens tegengekomen. Zal nog eens gaan zoeken.

Fout lijkt in de voeding te zitten.
Gaat het krimpen geleidelijk?
Krimpt het beeld horizontaal en vertikaal even veel?
Ongeveer bij hoeveel krimp valt het beeld weg?

Momenteel heeft het apparaat helemaal geen beeld meer, alleen nog een zeer zwakke lijn in het midden. De X en Y versterkers werken nog wel. Ik heb het vermoeden dat er iets mis is met de naversnelling en Z versterker, een service manual zou erg prettig zijn :-)

@DC2PCC: de keramische weerstanden zijn intact eveneens de solderingen, helaas geen foto's

[Bericht gewijzigd door Xenobinol op (15%)]

Op 17 januari 2008 17:29:48 schreef rbeckers:
Service manual of schema vd HM1507 nog nergens tegengekomen. Zal nog eens gaan zoeken.

Fout lijkt in de voeding te zitten.
Gaat het krimpen geleidelijk?
Krimpt het beeld horizontaal en vertikaal even veel?
Ongeveer bij hoeveel krimp valt het beeld weg?

krimpen ging geleidelijk, zowel horizontaal als verticaal. Bij ongeveer 50% krimp viel het beeld weg, ging gepaard met een tik, waarna het beeld meestal weer terug kwam. Misschien interessant om te vermelden dat de krimp ook afhangt van de intensiteit van de straal.

Waarschijnlijk hoogspanning defekt. Komt bij analoge scoops regelmatig voor.
Kun je een foto van de hoogspanning voeding maken en hier plaatsen? Schema heb ik nog niet gevonden.

Ik heb wel schema van andere Hameg scoop.
Bij de crt staat D14-372, bij de kaskade staat BG 1899-661-218, cascade geeft 12kV en wordt gevoed met 4kV door TR601 en T602 (BD237).
Komt dit (een beetje) overeen met jouw Hameg?

[Bericht gewijzigd door rbeckers op (39%)]

Ben er uit, de kaskade is defect, heb hem even buiten het apparaat getest, doet het niet. De aansturing van de kaskade werkt nog wel prima. Eens kijken of ik een kaskade op de kop kan tikken bij Hameg. Eventueel anders even de epoxy strippen en kijken wat het euvel is. Iedereen bedankt voor de reacties.