Nummerweergave (CLIP).

Heren en Damens,

Ik heb een Homevox 1-5 en sinds een paar dagen een Siemens gigaset 4010 classic telefoon.

De telefoon ondersteund nummerweergave (CLIP) en als ik die telefoon op mijn lijn zet doet dit het perfect.
Echter mijn Homevox 1-5 stuurt dit signaal niet door.

Weet er iemand of het mogelijk is om de centrale dusdanig te modificeren dat dit CLIP signaal vanaf de lijn bij een oproep wordt door gezet naar de binnenlijnen.

Ik denk zelf dat je iets van een decoder nodig heb en daarna weer voor iedere lijn een coder.

Wie o Wie kan mij helpen.

groetjes Antonie.

So much to do and so little time!!

kan je die homefox niet programeren?

laptop eran, software downloaden en configureren?

Si vis pacem para bellum.

Op 5 augustus 2003 12:16:18 schreef Miezjel:
kan je die homefox niet programeren?

laptop eran, software downloaden en configureren?

Nee hellaas hij is te oud daarvoor.

Ik heb al een decoder chip gevonden ik moet alleen nog een coder nodig en waarschijnlijk ook nog een microcontroller.

We zoeken nog even verder.

Als iemand verdere info heeft over dit onderwerp dan hou ik me aanbevolen

groetjes Antonie

So much to do and so little time!!

Bij de oude HomeVOX centrales was het gebruikelijk om alleen nummerweergave door te geven op poort 1. Probeer dat eens... ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 5 augustus 2003 13:54:23 schreef MNM(tm):
Bij de oude HomeVOX centrales was het gebruikelijk om alleen nummerweergave door te geven op poort 1. Probeer dat eens... ;)

Hellaas,

Ook dit werkt niet.
Ik had mijn telefoon op poort 1 staan maar geen CLIP signaal.
Op de buitenlijn staat wel CLIP.

So much to do and so little time!!

...dan zul je nummerweergave op poort 1 nog even aan moeten zetten. Dat kunt je doen met een DTMF-toestel op poort 1 en daarmee een configuratiecode naar de HomeVOX tiepen... 'k Bed8 me net dat nummerweergave standaard uit staat... :(

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Uit de handleiding:

6.3 Toestel met NummerWeergave aansluiten
Op toestelaansluitpunt 11 kunt u een telefoontoestel aansluiten dat beschikt over de functie NummerWeergave (vanaf eind 1998).

Marcel

Heren,

Bedankt voor de info.

Echter wat jullie aangeven geldt voor de
HOMEVOX 1-5N
en ik heb een
HOMEVOX 1-5
Een net iets oudere versie.

Ik heb geen poorten 11 t/m 15 maar 1 t/m 5

Deze functionaliteit zit gewoonweg niet op de homevox 1-5

vandaar dat ik die zelf wil maken. Als dat natuurlijk te doen is tegen niet te veel kosten.

Antonie

So much to do and so little time!!

Ik heb voor een tijdje geleden de ISDN Centrale 2 - 8+ kunnen kopen, is eigenlijk kleine bedrijfscentrale, met heel veel opties en werkt bijzonder goed.

Helaas ook hier hetzelfde probleem, geen CLIP signaal op de 8 analoge lijnen.

Dit soort zaken is al eens vaker geweest op het forum, maar nog nooit is er een heldere oplossing voor geweest.

Is het een filter die deze CLIP signalen tegenhoudt? zijn er onderdelen die aangepast kunnen worden? is er een schakeling te bouwen die het wel door kan geven of ergens weer oppikt?

Bij de KPN vragen of bij een Primafoon heeft geen zin, die weten niet eens wat ze verkopen, dat zijn alleen telefoonschuivers.

Triest maar waar, ik heb dit soort info eens gevraagd bij een Primafoon en dan zeggen ze dat je het per email moet vragen en dan zend je een email met de zelfde vraag en dan zenden ze je weer naar de Primafoon.

Hoe heette het ook al weer? KPN...altijd dichtbij?
LOL, met de info die je krijgt ben je anders verder weg dan ooit :P

Graag zie ik reacties en mogelijke tips,

SWS

A long answer is not short!

Ik ben er ook wel benieuwd naar... maar heb het nog niet getest.

Ik gebruik ISDN met een quattrovox centrale (isdn naar 4 analoge lijnen), en het lijkt me wel aardig om daar ook nummerweergave op te hebben. Wellicht moet ik me gewoon een nummermelder aanschaffen en het proberen.

Blijft mijn vraag: Een ISDN model, sluit je dat aan VOOR de centrale? En kun je na de centrale juist een analoog model gebruiken?

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design

Hmmm, wat ik weet is dat er op de S0 bus wel een CLIP signaal staat, maar ben niet van plan dure ISDN toestellen te kopen, heb net alles nieuw en 8 goede analoge toestellen, en losse analoge nummermelders, zou een beetje gek zijn om die weg te gooien of te verkopen met verlies ;)

Misschien is er een schakeling om het signaal van de S0 bus op te pikken en dit geschikt te maken voor analoge nummermelders.

Ik verneem de verdere reacties wel.

SWS

A long answer is not short!

Ik zeg: weggooien en nieuwe kopen. Ben er zelf ook een tijd mee aan't klooien geweest, kost veel te veel tijd en wordt vlg. mij nooit wat.

Je biertje wordt niet jaloers als je een andere pakt, je vrouw wel ...

Op 8 september 2003 12:55:01 schreef menno:
Ik zeg: weggooien en nieuwe kopen...

Dat is wel heel erg kort door de bocht he? ;)

8 Nieuwe toestellen en nummermelders weggooien.
Alsof alles gratis is in dit eurotijdperk

Iemand anders nog ideeen en of tips in op het gebied van nummermelding en verwante zaken?
Zie de reactie graag tegemoet,

SWS

A long answer is not short!

Op 9 september 2003 16:24:25 schreef Sweet Winter Smile:
[...]
Dat is wel heel erg kort door de bocht he? ;)

8 Nieuwe toestellen en nummermelders weggooien.

Als je zijn bericht leest en daar zijn signature bij in gedachten houdt dan is dit idd de enigste oplossing.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

...daar heb je gelijk in, maar of ik ook aan die "oplossing" wil denken is weer een ander hoofdstuk.

In de electronica is tegenwoordig overal een oplossing voor, met de meest gevanceerde techniek en componenten, dan is er hier vast en zeker toch ook wel iets voor?

Wellicht komen er nog ook nog reacties met meer perspectief als het ronde archief ;-)

SWS

A long answer is not short!

Heren,

Ook ik heb natuurlijk niet stil gezeten.

Het navolgende is het geval.

CLIP is een 1200baud FSK signaal.
Het signaal wordt (dacht ik) ca. een halve seconde na de eerste ring op de lijn gezet.
Het decoderen hiervan is niet zo'n probleem.
Daar zijn chips voor.
De data die er uit kom zit dus het telefoon nummer in.
Dit kan m.b.v. microcontroller en eventueel een diplay getoond woden.
Echter en nu komt het.
Je moet per binnenlijn de ring detectereen en dan ca. een halve seconde nadat de ring verdwenen is dit FSK signaal op de binnen lijn zetten.

Ik heb wel een FSK decoder kunnen vinden bijvoorbeld deze:
http://www.idt.com/docs/NW6003_DS_23506.pdf

maar een coder of chip om dit signaal te generenen nog niet.
Tevens denk ik dat je per binnenlijn een chip nodig heb.

Misschien komen we met z'n alle nu nog wt verder.

m.vr.gr. Antonie

So much to do and so little time!!

Dus als ik het goed begrijp:

Bij een ISDN installatie kun je een nummermelder plaatsen VOOR de centrale... Maar hoe weet die nummermelder nou welke lijn er gebeld wordt, en belangrijker: werkt het ook als er een 2e gesprek binnenkomt als je al met 1 lijn aan het bellen bent?

Ik ga het eens testen als ik ergens een elcheapo isdn melder tegen het lijf loop ;)

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design

ISDN is een heel ander verhaal.

ISDN is eigenlijk een continue openstaande digitale lijn waar bij de telefoon met de centrale communiceert.

Hierbij wordt gebruik gemaakt van 2 B-kanalen van 64 Kbps voor de voice en een D kanaal van 16kbps voor de signalering tussen de centrale en de telefoon of de ISDN centrale.

Het CLIP signaal bij ISDN is een data stroom verwerkt met andere data voor de communicatie tussen centrale en telefoon of huis centrale welke over het D-kanaal wordt gestuurt.

Dit is dus geheel digitaal.

In eerste instantie had ik het (aan het begin van dit topic) over het CLIP signaal bij een analoge lijn en een analoge centrale geschikt maken voor CLIP zodat dit signaal door gegeven wordt naar de binnenlijne.

Schiet mij in eens te binnen zou het niet makkelijker kunnen.

Door bij voorbeeld het CLIP signaal gewoon weg te digitaliseren en onverwerkt op de binnen lijnen door te sturen.
Een AD convertor op de buitenlijn (8 bits diep en een sample rate van 8kHz) het signael opslaan in een ram geheugetje en dan na de ring van de binnenlijn domweg door een DA convertor trekken en op de lijn zetten.???

Wie schiet het lek.

m.vr.gr. Antonie

So much to do and so little time!!

Heren,

Ik ben nog zelf ff verder gegaan met het uitzoeken van CLIP op een analoge lijn.

Zover ik nu kan zie is het CLIP signaal een V23 signaal.
Dit houd in dat de data signaal bestaat uit een V23 signaal. Ik denk dat je met een oud modem (1200 baud) de fsk (de)modulator kan gebruiken voor het decoderen en coderen van het CLIP signaal.

Dit wordt dus experimenteren......

groetjes Antonie

So much to do and so little time!!

Ik proef hier perspectieven, en dan ben ik benieuwd naar de oplossingen.

Graag wil ik per analoog poortje een signaal hebben waar ik mijn nummermelder op aan kan sluiten.

Als het signaal wel in de centrale aanwezig is, en bij de nieuwe versie die geheel gelijk is aan de oudere staat het wel op de poortjes, dan moet het toch een kwestie zijn dat het ergens geblokkeerd wordt?

Is zo'n centrale te voorzien van nieuwe software dat het dan werkt?

SWS

A long answer is not short!

Op 10 september 2003 14:01:07 schreef Antonie Vonk:
Heren,

Ik ben nog zelf ff verder gegaan met het uitzoeken van CLIP op een analoge lijn.

Zover ik nu kan zie is het CLIP signaal een V23 signaal.
Dit houd in dat de data signaal bestaat uit een V23 signaal. Ik denk dat je met een oud modem (1200 baud) de fsk (de)modulator kan gebruiken voor het decoderen en coderen van het CLIP signaal.

Dit wordt dus experimenteren......

Ik wil je niet teleurstellen, maar ik wil je er toch even op wijzen dat in Nederland een afwijkende standaard wordt gebruikt ten opzichte van de meeste europese landen (wat betreft analoge lijnen). Dat is ook de reden dan duitse nummermelders niet in nederland werken en andersom.

Wat jij wilt weten kan je vinden in dit usenet draadje news nl.telecom

Marcel

Op 10 september 2003 16:59:23 schreef Sweet Winter Smile:
Ik proef hier perspectieven, en dan ben ik benieuwd naar de oplossingen.

Graag wil ik per analoog poortje een signaal hebben waar ik mijn nummermelder op aan kan sluiten.

Als het signaal wel in de centrale aanwezig is, en bij de nieuwe versie die geheel gelijk is aan de oudere staat het wel op de poortjes, dan moet het toch een kwestie zijn dat het ergens geblokkeerd wordt?

Is zo'n centrale te voorzien van nieuwe software dat het dan werkt?

SWS,

Het signaal wordt niet geblokt.
Het is zo dat het signaal alleen op de buitelijn staat ongeveer 300 tot 450 milliseconde nadat de eerste ring is geweest.
Op dit moment is een binnenlijn nog niet verbonden met een buitenlijn.
De binnenlijn wordt aan de buitenlijn gekoppeld op het moment dat je de hoorn opneemt.
Dus het CLIP signaal komt niet door de centrale heen.
We moeten dus ietsmaken dat dit signaal van de buitenlijn haalt even opslaat en op het goede moment op de binnenlijnen zet.

m.vr.gr. Antonie

So much to do and so little time!!

Op 10 september 2003 20:31:35 schreef Marcel:
Hier nog een schema http://www.dile.nl/index.html?extra.htm

Marcel

Marcel,

Bedankt voor de info.
We kunnen dus concluderen dat in Nederland DTMF tone gebruikt worden voor CLIP.....
Dit is zover ik weet het zelfde als in Finland.
Dit bied perspectief.......
een dtmf generator zit op ieder oud modempje.
Misschien kunnen we dan daar de chips af slopen en gebruiken.

We zoeken weer verder...

nogmaals bedankt..

m.vr.gr. Antonie

So much to do and so little time!!

Heren en Damens,

Ik zojuist een sample aangevraagt van de Zarlink MT8888CE DTMF tranciever.
Hiermee zouden we dus een Caller ID van de buitenlijn kunnen halen en dan ook weer op 1 binnenlijn zetten.
Het enige is dat ik nog een microcontrollertje nodig heb om de data uit de 8888 te halen en op het goede moment weer te sturen naar de binnenlijn.

We wachten af ....

P.S. Ik wist niet eens dat het bedrijf waar ik werk deze chips importeert....
Ik geloof dat ik een gelukje heb. Normaal sturen ze geen samples maar voor een colega deden ze niet moeilijk.

groetjes Antonie

So much to do and so little time!!