Hallo, ik ben nieuw hier 
Ben al veel naar de site geweest en altijd heel handig gevonden, maar nu genoeg met men geslijm.
Ik ben van plan een "labvoeding" te maken.
met:
5V/1.5A
12V/1.5A
1.2->15V/1.4A
die 5 en 12 V zal wel lukken.
maar ik wil met een lm317t kunnen regelen van 1.2 tot 15V, hoe moet ik http://www.circuitsonline.net/circuits/view/32 aanpassen daarvoor?
Ik dacht aan wat extra weerstanden, maar ben niet zeker.
Monster_Henry
My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry
Gewoon een andere transfo gebruiken, maar waarom maar tot 15V? pak ineens iets hoger, kan soms al eens handig zijn...
ja maar de site waar ik deze zal halen heeft er niet echt veel, en alle van bv 24V hebben erg lage stroom (lage VA)
Ik kan wel aan een 2*24V/0.5A geraken maar ik zou denken dat 1 A mss wat weinig is, maar waarschijnlijk meer dan genoeg voor mij.
[Bericht gewijzigd door chrome op (37%)]
klein is fijn
Moderator
Dat gaat met een LM317 niet lukken. Om van 15V naar 1.2-15V regelbaar te gaan heb je op z'n minst iets van een step up converter nodig.
Het totaal zal dus iets worden van een step up/down converter.
rbeckers
Overleden
Wil je die drie spaninggen (5V, 12V, 1.2-15V) gelijktijdig en gescheiden van elkaar hebben?
Indien gelijktijdig dan
trafo 9V/2.5A of 2x 9V/1.25A
trafo 12V/2.5A of 2x 12V/1.25A
trafo 15V/2.3A of 2x 15V/1.2A
Voor de 5 en 12V had ik gedacht aan een 2*12V/1.5A
en dus elke op een deelspoel.
De 2*15V zou mss idd wel handig zijn
ik kan aan een 2*15V/1A geraken
en die dan gewoon in serie zetten?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (46%)]
rbeckers
Overleden
Een trafo van 12V/2.5A levert na gelijkrichting ong.
15V/1.5A.
[ong (12V x 1.4)-1.4=15V en 2.5A x 0.6=1.5A
Met een marge van 3V tbv rimpel en regelaar kom je dan op 12V/1.5A uit.]
5V voeden na gelijkrichten van een 12V trafo geeft bij 1.5A veel warmte en dus een grote koelplaat.
De trafo van 2x15V/1.2A was een voorbeeld om aan genoeg stroom te komen. Dan via twee gelijkrichters koppelen.
Op 17 januari 2008 21:46:34 schreef rbeckers:
De trafo van 2x15V/1.2A was een voorbeeld om aan genoeg stroom te komen. Dan via twee gelijkrichters koppelen.
oke ik ben een beetje verloren hier, mijn kennis is namelijk niet zo goed, iks nap niet echt wat je bedoelt.
ook is het afkoelen geen probleem
rbeckers
Overleden
Bij het ontwerp van een voeding werk je van achter naar voren. Jij vraagt 1.5A gelijkstroom (DC) dus moet een trafo 2.5A (AC=wissel) leveren.
2.5 A kun je ook vanuit met twee trafo's geleverd krijgen.
Je zou bij twee identieke trafo's ook de wikkelingen parallel kunnen schakelen.
Als je de wikkelingen niet rechtstreeks parallel schakelt maar eerst elke wikkeling zijn eigen gelijkrichter geeft, heeft dat diverse voordelen.
Wat betreft het koellichaam. zie:
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/10
Onderschat de warmteontwikkling niet bij bijv. een kortsluiting.