Hallo!

Ik ben al een tijdje van plan om voor hobbydoeleinden een eenvoudige (goedkope) scope te kopen. Nu zit ik alleen te twijvelen of ik beter en tweedehandje van marktplaats moet halen (100 tot 150 euro) of een goedkope nieuwe scope moet kopen (bijv. een voltcraft 30Mhz scope voor 319 euro bij onze vriend met de C)?

Waarschijnlijk heb je op marktplaats betere specs voor je geld, maar zit je wel met een oude scope met mogelijk een versleten beeldbuis of trafo? Een nieuwe scope heeft naar verwachting een langere levensduur.

Wat raden jullie aan? Tweedehandsje of nieuw (en waarom)?

Groeten,

Sebastiaan

Een scoop kopen is een kwestie van geluk. (tweede hands dan) Ik heb de mijne voor 20 euro en een diode kunnen kopen. (hij was kapot, maar ik heb m gerepareerd) 2*35MHz, en een logic-analyser aan boord.
Je kunt een voltcraft kopen, maar dan heb je goedkope zooi. Als je een oude merkscoop koopt, dan is ie wel een stuk degelijker dan een nieuwe voltcraft en zitten er waarschijnlijk ook meer functies op. Ze zijn ook zoveel goedkoper dat je 2x een foutkoop mag doen, en dan een goede kopen, voordat je het geld van een nieuwe voltcraft hebt uitgegeven. En dan heb je nog steeds een betere.

Als je op marktplaats een 2e hands scoop koopt, helpt het als je de scoop van te voren kunt testen.
Een scoop repareren zoals (Z)weetvoetje zegt, kan erg moeilijk zijn.
Waarschijnlijk buiten je budget maar er loopt op dit forum een aktie voor een Rigol scoop.
Waarvoor ga je de scoop gebruiken?

Ik had de actie voor de rigol inderdaad gezien, maar ik denk eigenlijk dat 'ie wat de duur is voor wat ik er mee wil gaan doen...

Ik ga 'm voornamelijk gebruiken voor het doormeten van wat hobbyprojectjes, en die zijn tot nu toe allemaal vrij laag-frequent (<1Mhz). Ik ben al een tijd van plan om wat met een AVR te gaan doen, maar die zijn in de testfase ook wel wat omlaag te clocken als er gemeten moet worden. Ik doe in iedergeval niks hoog-frequents, dus ik denk dat een MHz of 30 wel voldoende moet zijn...

Op 21 januari 2008 11:16:09 schreef rbeckers:

Of je hebt obsolete componenten ;)

Voor een tweedehandsje gaan! Voor 200 a 300 euro kan je een leuke scope kopen, die dan nieuw 1000 euro oid kost.

Voor 150 euro heb je een hele mooie scope 2e hands !

Inderdaad ebay en marktplaats in de gaten houden.

Ik heb een jaar geleden mijn scoop gekocht van iemand die stopte met de hobby, hij moest van alle zooi af en ik kreeg dus een scoop + labvoeding + freqentie generator + soldeerbout + een heleboel onderdelen voor 100 euro.

Ik zag toevallig vanmiddag een advertentie van iemand in mijn woonplaats die gestopt is met de hobby, en van z'n scope afmoet. Ik ga vanavond even kijken; ik hou jullie op de hoogte :)

Iemand die stopt heeft vaak nog meer spul dat weg moet ;)

sinds wanneer is electronica een hobby waar je vrijwillig mee stopt ?

[ontopic] Ik heb zelf ook een scoop van marktplaats, een Dynatek voor 100 euro. was van een MTS of HTS student die het ding puur nodig had voor een zijn studie. hij is dus nog zo goed als nieuw.
Okee, je hebt geen garantie. maar ik vrees dat de garantie van Conrad op die voltcraft scopes ook niet fantastisch goed geregeld zal zijn.

Nou, ik heb vanavond (dus via marktplaats) een Philips PM3267 gekocht: een 100Mhz 2 kanaals analoge scope inclusief probes voor een zacht prijsje :)

Allemaal bedankt voor de input!

Kijk, dat zijn de deals :)

Vrijwillig stop je niet, idd.

Op 21 januari 2008 11:16:09 schreef rbeckers:

zo heb ik mijn tek (k geloof 455) hier ook nog liggen... hij is nu nog steeds 1 armig. ergens in de verticale afbuiging zit iets niet goed. waarschijnlijk een keer goed warm geweest.
maar om goed te kunnen foutzoeken ben je eigelijk weer een 2e scoop nodig:P

maar wanneer ik hier zo van goede deals hoor... die van mij was ook wel een zacht prijsje, maar nog steeds niet opgeknapt... wel los gehad en goed gekeken, dat wel.. maar waarschijnlijk moet eerst de beeldbuis eruit voor het controleren van een daaronder verstopte schakelaar. toen ben ik gestopt..

[Bericht gewijzigd door MAH op (13%)]

ik zoek er ook eentje. maar 2dehands lijkt me niet zo een goed idee. je weet nooit waneer het stukgaat en als je hem dan eens echt nodig heeft werkt hij niet. je weet ook niet wat ermee gebeurd is. hij kan wel werken maar bvb eens gevallen zijn ofzo. vroeg of laat begeeft ie het dan toch. ik opteer toch voor een nieuwe denkik...

voor de gewone analoge hobbyst, wat bevelen jullie aan, niet aan? voor versterkers, tv's, NE555 soortgelijke schakelingen, ...?

Op 22 januari 2008 00:46:20 schreef MAH:
[...]
zo heb ik mijn tek (k geloof 455) hier ook nog liggen... hij is nu nog steeds 1 armig. ergens in de verticale afbuiging zit iets niet goed. waarschijnlijk een keer goed warm geweest.
maar om goed te kunnen foutzoeken ben je eigelijk weer een 2e scoop nodig:P

maar wanneer ik hier zo van goede deals hoor... die van mij was ook wel een zacht prijsje, maar nog steeds niet opgeknapt... wel los gehad en goed gekeken, dat wel.. maar waarschijnlijk moet eerst de beeldbuis eruit voor het controleren van een daaronder verstopte schakelaar. toen ben ik gestopt..

De meeste elektronica wordt niet hersteld door er eens naar te kijken, maar door te meten en logisch te redeneren. fouten die je op het zicht kan lokaliseren komen zelden voor.

als je het zo rap opgeeft, waarom heb je dan een scoop nodig? Als iemand een reparatie vraagt controleer dan de zekering en het netsnoer, en als het dat niet is, zeg je "het spijt me het kan niet gemaakt worden."

Op 8 februari 2008 19:04:20 schreef Flo:
ik zoek er ook eentje. maar 2dehands lijkt me niet zo een goed idee. je weet nooit waneer het stukgaat en als je hem dan eens echt nodig heeft werkt hij niet. je weet ook niet wat ermee gebeurd is.

maar voor het zelfde heeft dat ding 20 jaar op een tafel gestaan.

Goed op de staat van het apparaat letten, deuken, krassen, overmatige slijtage en missende knoppen!!!, jawel, zijn tekens dat de eigenaar er niet netjes mee omgaan is.

Voor de koop een functiegenerator aansluiten, met eigen probes, en alle functies uittesten. Wil de eigenaar dat niet dan weet je ook genoeg.

Op 8 februari 2008 19:04:20 schreef Flo:
ik zoek er ook eentje. maar 2dehands lijkt me niet zo een goed idee. je weet nooit waneer het stukgaat en als je hem dan eens echt nodig heeft werkt hij niet. je weet ook niet wat ermee gebeurd is. hij kan wel werken maar bvb eens gevallen zijn ofzo. vroeg of laat begeeft ie het dan toch. ik opteer toch voor een nieuwe denkik...

voor de gewone analoge hobbyst, wat bevelen jullie aan, niet aan? voor versterkers, tv's, NE555 soortgelijke schakelingen, ...?

Een simpele 20MHz scoop is zat. Die worden bij bosjes aangeboden op Marktplaats.