Het gebeurt regelmatig, dat het solderen onderbroken wordt om eea. te testen, software aan te passen, wat op te zoeken, enz... En soms blijft de soldeerbout dan nodeloos aanstaan, wat niet alleen energieverspillend is, maar tevens de punt sneller doet slijten.
Daar hebben we het volgende op gevonden:

Een ATtiny13 houdt S1 in de gaten. Als daar 10 minuten niets beweegt, koppelt hij de originele potmeter van het soldeerstation los, en vervangt dat door een instelpotje dat op de minimum-temperatuur is ingesteld. Daarbij laat hij regelmatig piepjes horen, om aan te geven dat hij ingegrepen heeft.
Het printje past netjes in de behuizing van het soldeerstation:

En ja, het had ook met een kleiner relais gekund. Maar dit is het enige model met 2 wisselcontacten dat ik in de schuif kon vinden. Is trouwens afkomstig uit de sloop, net als de elko's, de gelijkrichtdioden en de beeper.
Wat S1 betreft: om de draad van de soldeerbout uit de weg te houden, wordt die omhooggetrokken door een lichte veer. Daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt, door de veer bovenaan "losjes" op te hangen:

Tijdens het solderen beweegt de veer in zijn houder, en zal het contact tussen die twee regelmatig onderbroken worden. PB2 is als interrupt-pin geconfigureerd, en de bijgaande routine zet telkens een timer (een variabele) op 10 minuten, terwijl het hoofdprogramma diezelfde timer stelselmatig vermindert.
Om de schakeling te voeden had ik kunnen aftakken van de secundaire wikkeling v/d trafo. Maar om 24V~ te gaan gelijkrichten en vervolgens om te zetten naar 5V, leek me al te gek. Gelukkig was er rond die secundaire wikkeling voldoende ruimte om zelf nog wat draad bij te wringen. Die levert --na gelijkrichting-- 6.5V; net goed voor het relais en prima te stabiliseren met een zener voor de AVR.