Speakerbouw manual

hallo,

Ik vond hier op het forum met het zoeken naar speakerbouw een topic waar erin gevraagd werd of er geen speakerbouw manual gemaakt kon worden en deze op CO te plaatsen.
Dit is het topic ( http://www.circuitsonline.net/forum/view/29117 ).
Maar nu stond er niet bij of de manual ooit is afgeraakt en of hij ergens op CO staat.
Het lijkt mij geen slecht idee om dit te doen en er zijn mensen die dit ook vinden dus vraag ik hier of het geen idee is om dit te maken.
Het zou volgens mij veel mensen die willen biginen aan deze hobby en geen goede informatie vinden helpen natuurlijk bestaan er ook sites als zelfbouwaudio.nl maar een manual of boek ofzo zou toch veel handiger zijn om ook met deze hobby te biginen.
Ik zou heel graag aan dit meewerken er is enkel een probleem ik weet zelf ook niet bepaald veel van speakerbouw dus als mensen mij zouden willen helpen zijn welkom.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 14 januari 2014 14:36:08 (1%)]

Ledlover

Golden Member

op zelfbouwaudio.nl staat een erg mooi artikel over hoe je mbv winISD een kast kan berekenen.
Hoe je die vervolgens inelkaarzet laat ik over aan je eigen fantasie... ik zou het met schroeven of lijm doen.

Schroeven is nergens voor nodig en nog lelijk ook. Het beste kun je (1) zo exact mogelijk de panelen op maat zagen en (2) met langzaam drogende houtlijm alles in elkaar lijmen. Spanbanden en lijmklemmen houden de zaak tijdelijk bij elkaar. Daarna alles goed plamuren. Schuren. Eventueel nogmaals plamuren. Schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren. Grondverf. Schuren. Lakken. Schuren. Lakken.
Schroeven geven alleen maar extra oneffenheden die je weg moet plamuren. En het is niet nodig. Houtlijm is sterk genoeg.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Schimanski

Golden Member

Er staan twee Philips boekjes over luidspreker behuizingen online bij MFB Freaks. Boekjes zijn wat ouder maar nog wel bruikbaar. Misschien kan je er iets mee.

Philips Luidspreker behuizingen voor zelfbouw (1966)
Philips Luidspreker Boxen voor Zelfbouw (1982)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum