Hey

Ben nieuw hier en niet al te technisch onderlegd, hopelijk stel ik geen al te evidente vraag...

De DI op mijn ashdown basversterker die ik gebruik om rechtstreeks door te verbinden naar een mengpaneel geeft een zeer storende 'grom' mee. Ik ga er van uit dat het om een aardlus gaat.

De versterker zelf heeft geen 'ground lift' of dergelijke.

Meestal lossen de gluidsmensen de zaak op door een DI box te gebruiken en mijn versterker vanuit die box (parallel?) aan te sluiten.

nadeel voor mij:

1. geen controle meer over eigen sound (EQ op versterker gaat niet mee naar mengpaneel)

2. kan de eigen 'sound' van mijn (voor)versterker niet doorgeven naar PA

3. Ik weet niet in welke mat de DI box mijn klank neutraal doorgeeft of juist 'kleurt'? Of moet ik daar niet van wakker liggen...?

Reeds gebprobeerd:

A. Soms laat ik de DI box gewoon tussen de DI van mijn versterker plaatsen en het mengpaneel. Op de DI box laat ik dan de groundlift gebruiken. (Mijn versterker is dan meer dan zomaar monitor, maar nog steeds vraag ik me af of de kwaliteit van de DI box bepalend is voor de kwaliteit -lees 'sound' van mijn eindklank). Bovendien is dit vaak geen oplossing om het gegrom weg te krijgen.

B. versterker in garantie laten nakijken, maar er is geen prob mee, schijnt het.

C. ??? help???

Moet ik gewoon een XLR kabel nemen en de aarding erin losmaken? En die dan aan de geluismensen 'opdringen'? Ik veronderstel dat ze me niet graag zullen zien komen...:-) Bestaan in de handel er XLR kabels zonder aarding?

Bestaat er een 'tussenstukje' of iets dergelijke om de aarding niet door te verbinden zonder een DI box te moeten gebruiken? (of is mijn angst voor het aantasten van mijn sound ongegrond?)

Misschien domme vragen, maar het zou wel leuk zijn om ze beantwoord te zien...

alvast bedankt!

een DI maakt van een fase nul signaal, een symmetrisch, gebalanceerd signaal. zo kun je juist minder storingen krijgen. weet je zeker dat je DI nog goed is? je kabels goed zijn?

Heb al met alle mogelijke kabels geprobeerd, en finaal ook nieuwe. Maakt geen verschil. De DI is nagekeken en zou ok zijn...

Een ground lift verloopkabel lijkt me het simpelste.

heb je al eens geprobeerd om het netsnoer van je versterker te ontaarden.. Meestal lost dat het probleem op

aardlus namelijk van je versterker die op aarde staat via de DI naar het mengpaneel die ook geaard is -> lus

haal je één van deze verbindingen weg is dus je lus weg.. mengpaneel ontaarden zullen je technici niet zo graag doen -> versterker ontaarden

ontaarden kan trouwens heel makkelijk met 2 stukjes gaffa-tape over de randaarde van je stekker

[Bericht gewijzigd door Inflammae op (12%)]

Waarmee je dan een levensgevaarlijke situatie terecht komt.

Fijn om iemand aan te raden, vooral als hij een optreden lang met zweethanden verbonden is met de gnd van de versterker. :(

Als iets veiligheidsaarde heeft moet je die ook toepassen, zeker in een geval als dit.

Er zal gewoon iets mis zijn met de ingebouwde DI, is er een schema van de versterker ? - Ik ben zelfs in een toch niet zo goedkope David Eden wel eens 50V elco'tjes in de DI tegengekomen welke het moeilijk hadden met de fantoom .. pin-1 fouten etc, er kan vanalles fout gaan bij het ontwerp of de uitvoering. Gitaarversterkerbouwers heb ik nog niet op verstand van audiotechniek kunnen betrappen.

Het apparaat heeft overigens geen line out oid waar je een normale DI achter kunt plaatsen ? - Veel geluidsmensen zullen aan de micofoonvoorversterkers van hun mixer liever geen apparatuur hebben die ze niet kennen.
Overigens is een DI direct op de gitaar icm een microfoon voor de amp niet ongebruikenlijk.

Leuk dat er al wat reacties zijn...!

@fuzz: zo'n verloopkabel wat is dat exact en waar kan ik daar aangeraken?

@Aart: Ik heb op zich geen prob met een DI box, ik vraag me wel af in welke mate het mijn geluid 'kleurt'? Kan een DI box een geluidssignaal gewoon 'doorgeven'?

Ik zal eens kijken of ik een schema van de versterker kan opdiepen.

alvast bedankt!

Een correct toegepaste DI box van redelijke kwaliteit heeft een vlak spectrum en vervormt weinig.
De eigenschappen zijn meetbaar, maar verschillen zouden niet of nauwlijks hoorbaar moeten zijn, zeker niet in een live situatie.

Aart, dit is al enigszinds een geruststelling. Is nl. zonde als je thuis aan een sound bouwt en daar live niets van overschiet.

Een schema van de versterker kan je bij Ashdown blijkbaar enkel verkrijgen als je een erkend technicus/hersteller bent...

Ik heb er een principieel probleem mee dat ik de DI van de versterker niet kan gebruiken in een live-situatie. Ik vind dat dat eigenlijk onvoorwaardelijk zou moeten functioneren :-)

Ik heb voorlopig een oplossing, ik weet niet wat je er van denkt:

Ik heb een sansamp DI bass driver (van tech 21) aangeschaft en plaats die nu in de effect send (verbonden met in van DI box) en effect return (verbonden met de out v/d tech 21 DI box) van de versterker. Als ik het goed voorheb is dat net achter de pre-amp van de ashdown. Ik zal dan van de tech 21 DI naar het mengpaneel gaan. Op die manier stuur ik de sound van de ashdown preamp en de eq mee naar het mengpaneel, niet?

Er zijn een paar dingen zinnig om je af te vragen:

- Waar zit de ingebouwde Di in de signaalketen ?
- Waar zit de effect-loop in de signaalketen ?

Het is goed mogelijk dat een ingebouwde DI op een enkele preamp na hetzelfde werkt als een externe voor de versterker, en dat de effect-loop pas vlak voor de eindversterker zit.

Je ingestelde sound zal "goed" zijn met je eigen luidspreker, maar of die instellingen iets toevoegen aan het PA-geluid, wat heel andere eigenschappen heeft als een gitaarluidspreker is sterk de vraag.

Gebruikenlijk is dan ook een DI direct achter het instrument (maar na eventuele effecten) te gebruiken, icm een microfoon voor de luidspreker van de gitaarversterker, om ook over die "sound" te beschikken.

Alleen een microfoon kan ook, maar een DI is bij bas wel zo praktisch ivm feedback.

Kijk anders eens bij de faq van Ashdown vraag 3

LOL, ze leggen daar uit dat ze de bekende pin-1 fout hebben gemaakt, of begrijp ik het niet goed .. ;) ?

Ik had die uitleg ook al eens gelezen, maar het ontgaat me allemaal een beetje...

Mag ik concluderen dat de beste oplossing simpelweg het losmaken is van de aarding in de XLR kabel?

Dat houdt dus in dat ik de geluidstechinici mijn aangepaste XLR kabel moet aanbieden?

Dat kan, maar dan heb je het risico op een enorme CM-interferentie als er eens iets met de aarding mis is aan een van beide kanten van de verbinding. 115V lek uit een netfilter kan een ingang laten sneuvelen.

Je zou ook even kunnen kijken wat ze met pin-1 doen in het apparaat, hij behoort direct op de connector doorverbonden te zijn met de geaarde metalen behuizing (evt via en kleine R gebypassed met en C), en nergens anders mee.

Aart

Mijn poging om het op te lossen door pin 1 los te koppelen in een XLR kabel levert simpelweg nog meer brom op.

Ik geloof meer en meer dat het probleem inderdaad wel ergens in de versterker zelf moet verholpen worden. Alleen ben ik daar niet genoeg voor onderlegd vrees ik. Jouw laatste post is er een die ik niet meer begrijp, wegens niet onderlegd genoeg.

In de winkel hebben ze me vroeger al zo vriendelijk geholpen dat ik in garantie een nieuwe versterker gekregen heb met -jawel- identiek hetzelfde probleem.

...

Een test of je apparaat het genoemde pin-1 probleem heeft of niet is vrij simpel uit te voeren:

Maak een kabel met pin 2 en 3 op de female xlr (welke in je amp gaat) gewoon aangesloten, en pin 1 los.
De afscherming van de kabel gaat nu ipv aan pin 1 aan een aparte niet te lange draad naar het chassis, bijvoorbeeld onder een schroefje. Let er op dat de draad goed contact maakt.

Is het probleem nu weg dan is er hoogstwaarschijnlijk een (meestal goed oplosbaar) pin-1 probleem.
Is het er nog steeds dan lijkt het er op dat de symmetrie van de ingebouwde DI erg slecht is - dat zou een minder voor de hand liggende fout zijn.