djc4
Engineers rule the world
Hallo
Ik Heb een stel condensatoren op 60kV die ik in een oliebad wil steken tegen corona effect.
Het best zou zijn transfo olie maar moeilijk te vinden... Kan hier ook minerale olie voor gebruikt worden?
Ik las dat silicone olie ook wel kan ...
Het moet echter zeer zuiver zijn, want de minste verontreiniging kan serieuze korstsluiting veroorzaken he 
bedankt
Jan
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
't Is niet mijn terrein, maar als je Googelt op "vervanging Askarel" ga je ongetwijfeld nuttige tips vinden.
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Dat soort maatschappijen leveren ook wel aan eenmanszaken hoor. Probleem is alleen wel dat je dan meteen 25 of 50 liter moet afnemen, en dat wanneer je 't afzet tegen de prijs van een 'redelijke' hoeveelheid bij een dealer (zeg, 1 tot 2.5 liter) het nog geeneens zo gek veel uitmaakt...
je kan ook op marktplaats ofzo een paar oude trafo's met trafoolie kopen.
openboren/feilen en je hebt al wat.
als je wat meer nodig hebt kan dit wat duur gaan worden.
Elektriesjeng
Wetten gemaakt door regeringen zijn tijdelijk,Natuurwetten zijn onveranderlijk
Op 9 februari 2008 22:42:34 schreef riktw:
Inclusief CFK en andere verontreinigingen.Die aanbiedingen lijken goedkoop.Je komt er niet goedkoop van af.
Nooit geen oude oliegevulde trafo's openmaken,die olie bevat PCB's !!! . Die zijn niet afbreekbaar,kan je de meest enge ziektes van krijgen als je dit (hoe dan ook) binnen zou krijgen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Polychloorbifenyl
djc4
Engineers rule the world
Ik heb al wat opgezocht van Shell en Q8. Lijkt mij zeer moeilijk aan te geraken.
Is zuivere minerale olie geen optie?
Op 9 februari 2008 23:43:10 schreef djc4:
Ik heb al wat opgezocht van Shell en Q8. Lijkt mij zeer moeilijk aan te geraken.
Gelul. Een telefoontje en ze bezorgen een 50l-drum aan je deur. Probleem is wel dat 50 liter hoogstwaarschijnlijk veel te veel voor je is.
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Je zit meestal met het probleem dat je een pallet vol moet kopen of een bult verzendkosten betalen.
Je kunt ook een dealer in de buurt zoeken en die even vragen of hij een liter of wat voor je besteld
friesland dealers bijv. op deze pagina:
http://www.aspen-benelux.nl/showpage.asp?pag_id=415
even verder zoeken op die pagina en er zit vast ook iets bij jou in de buurt
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Op 9 februari 2008 23:21:10 schreef Hubie:
Nooit geen oude oliegevulde trafo's openmaken,die olie bevat PCB's !!! . Die zijn niet afbreekbaar,kan je de meest enge ziektes van krijgen als je dit (hoe dan ook) binnen zou krijgen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Polychloorbifenyl
Vorige zomer stond hierbuiten een hsp trafo in de achtertuin.
Door een defect intern (school 'prakticum' trafo), en de nogal vreemde constructie kreeg ik opeens een lading olie over een hand heen..
Die heb ik uiteraard meteen schoongespoeld met veel water, en later met zeep goed schoongemaakt..
Toen kon de troep van de stenen en het gras gehaald worden, ik zeg je geen pretje..
Trafo maar bij het chemisch afval gedeponeerd, omdat het zonder olie niet meer zou werken..
In ieder geval nooit gedacht dat die olie zo gevaarlijk was!
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Toen Askarel op de markt kwam, was men nog niet op de hoogte van enig gevaar. De olie presteerde beter dan zijn voorgangers, wat koeleigenschappen betreft. Elke trafo was dan ook voorzien van een indentificatieplaatje, waarop met enige trots de positieve eigenschappen vermeld werden. En, als om de duivel aan zijn staart te trekken, werd er vermeld dat de olie veilig was en slechts lichte huidirritatie kon veroorzaken.
Het is pas na de ramp in het Italiaanse Seveso, dat men wantrouwig is geworden, en de gevaren van Askarel juist ingeschat werden. Ik heb nog geprobeerd zo'n plaatje te bemachtigen; zonder succes echter, want ze waren op korte tijd allemaal verdwenen...
mvdk
Golden Member
Heren,
Dat er tegenwoordig geen plaatje meer opzit op trafo's waar vroeger Askarel, Cloveen, Clophen, of wat er nog meer voor handelsnamen bestaan voor PCB houdende isolatieolie, komt omdat de meeste energiebedrijven al hun trafo's hiervan ontdaan hebben. Er behoort ook een certificaat bij elke trafo te zitten ( ter plaatse, dus niet bij een administrateur op het bedrijf in de burola ).
Nog een klein detail, die check is al in de 80er jaren gedaan, maar zo'n 10 jaar later bij sommige bedrijven nog eens dunnetjes over gedaan.
Bleek dat sommige bedrijven hun pompslangen en vulkannetjes voor twee producten ( PCB vrije en PCB houdende olie ) hadden gebruikt
Jaja, de mensen van het ministerie jagen die lui van de energiebedrijven wel rond.
@Piet Elektro, hoe weet je overigens of je PCB houdende olie over je heen hebt gekregen ?
Eigenlijk wel merkwaardig dat ik het nu over dit onderwerp heb, ik ben destijds op dit forum terechtgekomen op een zoekopdracht "transformatorhuisje" , en daar ging de discussie aan het eind ook al over die olie.
Wanneer gaan we het eens hebben over asbest ( oei, oei...)
MvdK
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
Op 9 februari 2008 22:42:34 schreef riktw:
Het lijk erop dat in Nederland de naam Verkest ongekend is. Let toch maar op, oude transformatorolie kan tot de val van de regering leiden!
Voor de
Op 12 februari 2008 20:24:09 schreef jongensenwetenschap:
[...]Het lijk erop dat in Nederland de naam Verkest ongekend is. Let toch maar op, oude transformatorolie kan tot de val van de regering leiden!
Voor de hollarders die het niet weten en voor de belgen met een kort geheugen:
knip
Fogra zou met giftige pcb's besmette vetstoffen hebben geleverd aan Verkest. De besmetting zou gebeurd zijn toen transformatorolie door een lek in het verwarmingssysteem van de vetsmeltmachine terechtkwam in de dierlijke vetten.
Volgens het Gentse parket waren vader en zoon Verkest op de hoogte van de besmetting maar beslisten ze de besmette vetten niet te laten opruimen omdat dat te duur was. Het openbaar ministerie eist de verbeurdverklaring van 5,6 en 1,8 miljoen euro voor illegaal verkregen inkomsten in respectievelijk 1998 en 1999.
knip
Bron: http://www.hetvolk.be/Article/Detail.aspx?articleid=1F1MR0MN
Het is gebeurt met transformator olie.
[Bericht gewijzigd door robint91 op (45%)]
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
en het kostte twee ministers hun kop (pinksten en Colla) en dat een maand voor de verkiezingen... ons haantje zong meteen een octaaf lager. 
Volgens Wiki slingeren er nog 20 a 40 duizend rond in Nederland (oliegevulde trafo's).Ik vraag me af hoe ze aan dat aantal komen.Ze kunnen er 2 afturven,die staan bij mij. 
Dioxines zitten overal in, in de 60'er en 70'er jaren werden elke nacht vaten chemisch afval uit heel Europa op Nederlandse vuilnisbelten gedumpt, bij gunstige wind werd de boel later in de fik gezet, waarbij de vaten door explosies "soms honderd meters de lucht in vlogen".
Door onvolledige verbrandig zijn heel veel dioxines ontstaan.
En nu wonen 'we' oa in Amsterdam op zo'n 'gifbelt'... IJburg.
Philips-Duphar anyone? En Volgermeerpolder, 'de plof' in 1963... Kollum Chemie... Lekkerkerk...
Wat een zooitje is er achtergelaten... illegale stort, maar de gemeenten wisten ervan.
Wat heeft dit met de transformatorolie te maken? Door onvoldoende verbranding van dei olie ontstaan de dioxines.
En in Vietnam weten ze ook heel goed wat het effect er van is.
@Verkest: Ik ken het verhaal nog, maar dat van de lekkage geloof ik niet echt, was imo meer iets van 'goed verdunnen dan merkt niemand het'.
Pas btw op met oude condensators! Ook deze kunnen PCB's bevatten.
mvdk
Golden Member
Ja, ik had het een eindje terug over distr.trafo's, maar sommige voorschakelapparaten, "ballasten" zit ook olie in.Oude sportvelden met kwikdamplampen kunnen dubbel in de moeilijkheid zitten. Maar kijk een beetje vriendelijker naar, wisten die mannen veel, toen in de jaren zestig ? Dat was toch fantastisch, een koelmedium dat niet zo makkelijk kon branden ? ( Ook PCB olie brandt, als je het maar heet genoeg stookt )
Het is hier al door iemand anders ook al genoemd, trichloorethyleen, ook van dat fijne spul, in de jaren 60 en 70 lieten de baasjes op mijn werk ons daar montageplaten mee ontvetten. Je kreeg er een beetje hoofdpijn van. We weten tegenwoordig zo veel meer. Ik zou nu een vingertje opsteken als ze me weer zo'n opdracht zouden geven.
In Zuid Afrika werden honden ziek van uit China geimporteerde brokken, zat autoantivries in. In dat land hoeft op voedingsmiddelen niet te staan wat er in zit.
Sorry dat dit alles niets meer met electries te maken heeft..
MvdK
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Ik weet het niet zeker, maar het was in ieder geval geen sla-olie. 
Daarom heb ik het meteen maar behandeld als chemisch 
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
http://www.chem.unep.ch/Pops/pdf/PCBident/pcbid1.pdf
Onderin is een tamelijk volledige lijs van fabrikanten die pcb,s in condensatoren en transformators stopten.
Als er een condensator fabrikant niet tussen staat kun je er redelijk zeker zijn dat het okay is omdat die afgesloten zijn en niet worden bijgevult.
Voor transformatoren is dat niet zo omdat vaak de olie wordt bijgevult of vervangen.
Zo heb ik een lege van oorsprong pcb vrije trafo. De restanten olie in de trafo blijken toch 500ppm pcb te bevatten, bijna niks dus maar wel 10 keer over de limiet van 50ppm. Waarschijnlijk bijgevult met een trechtertje, slangetje of jerrycan die vlak daarvoor ook voor pcb olie is gebruikt.
Voor 500ppm olie gelden eigenlijk de zelfde regels als de echte askarel/clophen/etc van 700.000 ppm.
Die pdf bevat ook een lijst van alle merkt namen waarmee het op de markt is geweest. Als die voorkomt op het type plaatje van de trafo of condensator weet je zeker dat je een probleem hebt.
Een askarel trafo moet gedurende een paar jaar constant van olie ververst worden om hem onder de 50ppm te krijgen.
Dat werd soms gedaan met onbereikbare grote distributie trafo's.