verouderd die scholen
niet overal maar wat wil je
de zekeringen worden gebruikt als schakelaars

neej zekering gebruikt als dingen om naar het bord te gooie :)

Spanning: een sblijven plakken aan een 380 3 fase systeem, volledig gelijkgerich en afgevlakt (= +/- 500V DC)

Stroom: kortsluiting gemaakt met dopsleutel op een 24v loodbatterij (= +/- 600A)

In beide gevallen zeer goed vanaf gekomen... kon veel erger

Verder the usual hé: ontplofte elco's, ontplofte 7805, slecht gepolariseerde tantaal (boem), ...

Zeker altijd weten waar je mee bezig bent is het motto, en de nodige dosis geluk natuurlijk

Op 10 oktober 2003 10:13:01 schreef Koen Vriesacker:
Spanning: een sblijven plakken aan een 380 3 fase systeem, volledig gelijkgerich en afgevlakt (= +/- 500V DC
Stroom: kortsluiting gemaakt met dopsleutel op een 24v loodbatterij (= +/- 600A)

hoe ben je aan die 500 komen hangen?
en wat gebeurde er toen die sleutel op de accu viel?

Op 9 oktober 2003 21:12:57 schreef terrorfeary:
ach , iedere school heeft gewoonweg verouderd materiaal ,

bij ons niet wij hebben zelfs al pc's met flatscreens en met een intel pentium 4 3.6Ghz processor

Op 10 oktober 2003 19:08:11 schreef stynus:
3.6Ghz processor

ik dacht dat de 3.2 (preston core)zelfs nog niet officieel uit was

als ik dxdiag deed kwam er 3.6Ghz bij te staan

Da's niet altijd betrouwbaar denk ik (dxdiag).

Op mijn Amiga had ik ook zo'n programma om de processor te testen.
Ik heb een Amiga 1200 met een Blizzard 1260 (met Motorola 68060) processor van 50MHz.
Mijn programma vertelde mij dat ik een 68040 processor had die op 392000MHz draaide.

Was het maar waar. :-)

Op 10 oktober 2003 19:17:42 schreef Sp3ci3S:

[...]

ik dacht dat de 3.2 (preston core)zelfs nog niet officieel uit was

3.2 is wel uit. (elite edition als ik me niet vergis). Maar 3.6 klopt denk ik niet. Er lopen wel mensen rond die een 3.0 naar 4.2 hebben gekregen maar scholen doen meestal niet aan overclocking dus dat lijtk me van niet :).

...

[Bericht gewijzigd door Stynus op ]

Ok, iets on toppic. (sorry voor de gene die dit topic te oud vinden, maar dit wilde ik toch even laten zien)

Bij mijn baas thuis was 2 jaar geleden 1 van de stoppen van de krachtstroom er uit gevlogen toen ze een hogedruk reiniger wilde gaan gebruiken. Een collega van mij heeft er toen naar gekeken en had het uiteindelijk gerepareerd. Hij had de draden in de stekkers van de hd reiniger en het verlengsnoer kompleet anders aangesloten, zodoende dat de stoppen niet meer doorsloegen. Nu (2 jaar later) wilde m'n baas de grote feesttent bij hem thuis verwarmen met een krachtstroom kachel. Waarvan de draden ook anders waren aangesloten. Guess what, pats weer zekering weg. En elke nieuwe zekering slaat door samen met een grote vonk in het eerste stopkontakt. Aangezien ik wel meer aan electro heb gewerkt op mijn werk, (ik heb het hele 230V systeem van onze nieuwe kantine ontworpen en samen met mijn collega aangelegt) mocht ik het dus deze keer repareren. Toen ik bij hem thuis de stekker uit het bewuste stopkontakt haalde, weer een fikse vonk en stop door. Toen zag ik dit:
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=krachtstroom.jpg
De draden in het stopkontakt waren zwart maar maakte geen kortsluiting. Toen we de stekker, die een aangegoten type is, hadden opengesloopt was het voor mij duidelijk wat de oorzaak was. In de stekker zat de kortsluiting en heeft voor alle problemen van toen en nu gezorgt. Nu heb ik een nieuw stopkontakt en stekker gemonteert en alle draden weer orrigineel aangesloten. Nu werkt het weer perfect.
Hij mag nog blij zijn dat zijn paardenstal niet is afgefikt, want daar zit het stopkontakt.

P.S. Wees blij dat jullie niet kunnen ruiken wat ik rook toen die stekker open lag. Niet te harden die stanke van zwavel en gesmolten plastic.

onzin wcd zijn vlamdovend en de zekering zorgt ervoor dat de spanning optijd onderbroken word

dit is typisch gevalletje vals contact
zeker geen adereind hulzen gebruikt?

de stekker waar de kortsluiting in zat was aangegoten zoals je al in de vorige kon lezen. De stekker is in de fabriek aan het snoer bevestigt en je kunt hem dan niet meer openmaken. Altans ik kreeg hem niet open. en aan het gesmolten blok te zien zit het een stuk verder in de stekker waar de draden geisoleerd lopen. Het is mogelijk dat de draden zijn kapot gedrukt in de trekontlasting.

En de kortsluiting heeft er zolang gezeten zonder dat de stop doorsloeg dat de grote stroom dan ook wel ergens in het cicuit brand kan veroorzaken, buiten een stekker of wcd om.

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op ]

Bij ons op school (Fontys Eindhoven) zitten een aantal buitenlandse studenten die daar een engelstalige cursus volgen (heb verder niks tegen hun hoor!!!). Een projectgroepje daarvan was met een of andere super dikke "zelfgemaakte" voeding bezig. Er zaten 2 condensatoren in die net zo groot waren als een wc rol (zo groot zie je ze zelden). Ze hadden die verkeerd om aangesloten. Bij de explosie ben ik jammergenoeg niet geweest maar ik heb wel de ravage gezien. Nooit geweten dat er zoveel papier in een condensator zat. Gewoon GAAF!!!

Een ander verhaal. Vorige winter hadden we 't een beetje koud in de schuur, dus maar ff een elektrische kachel op kracht daar neer gezet. Aan dat ding zit een 32 Ampere stekker. We hadden een mooi verloopje liggen van 16 Ampere naar 32 Ampere, dus die ff gebruikt zodat we hem aan konden sluiten. Niks aan de hand maar daarna kregen we de 16 Ampere stekker niet meer uit elkaar:). Stom achteraf........

[Bericht gewijzigd door No_Brain op ]

ik heb laats mijn pc voeding opgeblazen (ATX) ik zag een rood schakelaartje aan de achterkant in ik dacht: goh, wat zou er aan de andere kant staan en toen kwam er een vlam uit :S:S:S
en heel soms heb ik me aan tin gebrand 5x ofzo

[Bericht gewijzigd door jeroen001 op ]

laats op school met de optica set spelen (lenzen enzo) leuk voeding lampje der aan doet niks leraar der bij (na controle of de draden goed zaten) nieuwe zekering der in lampje doet het ik bezig met optica zet ik zie zo plotseling dat lampje langzaam uit en aan gaan ik dat klopt niet ik kijk naar de voeding het hele wijzertje voor volt aflezing heen en weer en plotseling een kei harde knal met rook enzo voeding doorgebrand. daarna allemaal oranje vanuit de voeding iedereen gillend weg ik zet heel rustig de voeding uit en ram op de noodknop pak een blus apperaat en blus dat ding en roep de leraar is die al kwam aanrennen omdat alle mensen gillend het lokaal uit renden. en even later kwam de TOA er ook nog bij zegt tie tegen de leraar je wist toch dat die voeding kapot was :) mjah (kijk voortaan eerst of de voeding het goed doet)

Mijn top 3 (met ergste gevoel op 1)

3) 220 volt netspanning (10 keer ofzo altjid goed weggekomen)

2) 26Kv Hoogspanning van tv, Dit siddert echt van je ene arm naar de andere arm. En geloof me daar raak je wel van onder de indruk (stun gun is 50Kv geloof ik)

1) 300volt gelijkgericht, Van een televisie, die spanning schakelt dus niet uit maar je trek wel snel genoeg terug. geloof me.
Gevolg, Alle spieren in mijn arm deden zeer en 2 brandplekken op mijn vingers waar ik de afvlak elco had aangeraakt.

Still alive and kicking

ik had laatst een radio gekocht, een national met buizen. mn vader zat te kijken met zon spanningszoekertje en opeens begon de radio te sissen! en te stinken, mn vader hoorde het niet en ik trok de stekker er snel genoeg uit. een paar seconden bleef hij doorsissen, geluk gehad. ik denk dat het een gelijkstroom ding is, zit geen trafo in

is er misschien een veilige manier om een condensator op te blazen met een 9v blokje?

ja, op het blokje monteren en RENNEN!

wel ik zou zeggen
doe het niet met een 9V blokje of je moet een draad van een meter nemen
sommige condensatoren scheuren gewoon open en er komt vocht uit en dan weer andere die knallen open, en als da zuur in je ogen vliegt,....

overigens, in die voeding met die 2 condensatoren
ZOOOOOOOOOO groot zouden deze nu ook weer niet geweest zijn want normaal heeft een grote condensator altijd een zwakke plek , soort ventiel, in geval van explosiegevaar dat de stop er zogezecht afvliegt, echt grote condensatoren scheuren niet open :D

Op 19 januari 2004 21:27:43 schreef jeroen001:
is er misschien een veilige manier om een condensator op te blazen met een 9v blokje?

Aan heel lang verlengsnoer aansluiten? dat spat denk ik niet verder dan een meter of 20 :)

maar hoe kan je dat doen zonder kortsluiting te maken? gewoon een lampje erbij zetten?