Aedolon
Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT
Op 7 oktober 2003 17:59:06 schreef ledlover:
een rooksignaal dus
heb ik eens meegemaakt met een 500W weerstand (duur beest)
die rookt niet maar die knalt !
ook eens meegemaakt bij een vermogen regelbare weerstand om de bekrachtiging van een onafhankelijk bekrachtigde motor te regelen (10kW) de loper had een slecht contact, zoveel rook heb ik nog nooit van een elektrische schakeling zien komen 
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
Op 7 oktober 2003 19:00:05 schreef Aedolon:
die rookt niet maar die knalt !ook eens meegemaakt bij een vermogen regelbare weerstand om de bekrachtiging van een onafhankelijk bekrachtigde motor te regelen (10kW) de loper had een slecht contact, zoveel rook heb ik nog nooit van een elektrische schakeling zien komen
ken da van die weerstanden (20A op 400V)
zeer duur jong
Aedolon
Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT
Op 7 oktober 2003 19:04:18 schreef Sp3ci3S:
[...]
ken da van die weerstanden (20A op 400V)
zeer duur jong
Ik kon er nog mee lachen want het waren niet de mijne hehe én ook niet MIJN schuld
Op 7 oktober 2003 19:00:05 schreef Aedolon:
[...]
die rookt niet maar die knalt !
Toen ik de onderdelen in mijn maranz versterker nog niet vervangen had heb ik de vermogensweerstanden (4 stuks van ongeveer 25W) eens zo op laten gloeien dat je er de krant bij kon lezen. Best een leuk gezicht tot je staat te kuchen van de stinkende rook.
PowerPC603
4096 LED's of meer afzonderlijk sturen met parallelle poort? Easy...
Overlaatst nog iets meegemaakt met een laspost op het werk (zijn eigenlijk last-posten). 
Ik moest er een paar extra beveiligingen inbouwen (motorbeveiliger voor ventilator enzo).
Alles was klaar en ik wilde de laspost eens testen om te zien of elke beveiliging wel werkte.
Ik schakel in en een paar seconden later, was er een luide, zeer doffe knal, terwijl er aan de linker- en rechterkant van de laspost de vonken uitschoten en daarnaa niets meer.
Er was namelijk één van de voedingsdraden (380Vac) aan een soort van weerstand vastgesmolten.
Die weerstand was in feite een plaat die in serie hangt met de lastoorts.
Ik moest met een tang die draad eraf wringen (was echt vastgebrand op die weerstand), want de isolatie van de draad was gesmolten door de hitte van de weerstand (er gaat 500A (!) door die weerstand.
Op die plaatweerstand was een grote zwarte plek.
Daarna draad vervangen en vastgemaakt met colson-bandjes.
Een kameraad had vroeger een Amiga (zoals ik er nu nog altijd eentje heb) en wilde er een printer aanhangen.
Hij neemt de massa van de computer vast, samen met de massa van de printerkabel -> dokter bibber was geboren.
Toen bleek dat het stopcontact, waar de printer instak, geen aarding had.
Laatst ook nog:
Ik was hier op het forum een aantal berichten aan het lezen, toen ineens mijn TFT-scherm heel donker werd.
Daarna volledig zwart beeld.
Monitor effe uitgeschakeld, terug aan -> weer heel donker beeld, waarna opnieuw volledig zwart.
Het power-lampje brandde nog, dus ik dacht: dat wordt een nieuwe.
Ik schakelde de monitor definitief uit, waarna ik een raar geurtje opmerkte.
Ik keek naar het scherm en er kwam een mooie rookpluim uit aan de bovenkant.
Gelukkig zat er nog garantie op.
Op 9 september 2003 11:10:02 schreef menno:
Had ik 'm toch een keertje of wat aan de 440V gehangen.
zal nier gaan 440 V
het is 400 en dat kan je ook niet vastpakken
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
Op 8 oktober 2003 17:25:35 schreef m.jegerings82:
zal nier gaan 440 V
het is 400 en dat kan je ook niet vastpakken
eens goed verhaal herlezen;)
Collega wou een lampje van een klant testen. Was alleen vergeten dat het een 12v lampje was. hij steekt dat ding in een lampentester, felle flits, winkel donker en tester en lampje zwart...
Zelf wordt ik regelmatig gekieteld door mijn pc die naast een verwarming staat en niet geaard is (heb een keer gemeten, staat ongeveer 115 volt verschil tussen...)
Laatste op mijn stage een schudtafel kapot. Wij dat ding openschroeven, niks te zien. Ik pak de koelplaat van de 7805 beet om te voelen of die warm is, krijg ik een schok van ergens tegen de 230volt... bleek de travo zo doorgebrand te zijn dat er secundair ook bijna 230 uitkwam....
daarnaast verschillende warme ontmoetingen gehad met een soldeerbout, krimpkous en föhn...
Diverse elko's opgeblazen (alleen niet expres). Weerstanden laten verbranden. en wat al nog niet meer.
Mijn pa is trouwens 1 keer beschoten door een tantaalcondensator. Kwam van een Moederbord af zetten wat we net (iets te goed geïsoleerd) in een nieuwe kast hadden geplaatst...
Laatst doodsangsten uitgestaan voor een lcd van mij. Zit gemonteerd tegen een stalen plaat die nog verbonden moet worden met de rest van de kast. Ik wil een knopje naast de lcd indrukken, maar ik blijk statisch geladen te zijn. Ik voel een vonk overspringen van vinger naar plaat (AU!) en het scherm springt op blank... verschijnt er op de plek van de controller ineens een vlek op het scherm en wordt het heeeeeeeel warm (warmte veroorzaakte ook de vlek). PC uitgezet, ff gewacht en opnieuw gestart... het werkte gelukkig nog.
Aedolon
Op 9 oktober 2003 17:44:01 schreef tmw:
Ik heb een keer een schok gehad van een tv kable niet pijnlijk maar wel vaag!
ik ook ! :d
Jonathan
Op 9 oktober 2003 17:44:01 schreef tmw:
Ik heb een keer een schok gehad van een tv kable niet pijnlijk maar wel vaag!
kittelt leker 
Miezjel
Si vis pacem para bellum.
van morgen bij een laboproef op school hadden we veel voedingen nodig
hadden er niet genoeg gewone
daarmee moesten we van die oude nemen
toen we deze in de pries (=stopcontact) staken zat er spanning op de Behuizing
de voeding werkte goed maar je mocht niet aan de behuizing komen
Aedolon
Op 9 oktober 2003 20:46:14 schreef netraam:
van morgen bij een laboproef op school hadden we veel voedingen nodig
hadden er niet genoeg gewone
daarmee moesten we van die oude nemen
toen we deze in de pries (=stopcontact) staken zat er spanning op de Behuizing
de voeding werkte goed maar je mocht niet aan de behuizing komen
gevaarlijke school !
jep dat is ze zeker
VTI Dendermonde 
bij een korlsluiting in de praktijkzaal springen 3 zekeringen in 1 keer
terrorfeary
elektronica , het is zoals het weer , het word zelden wat je verwacht :) plz cheak out my new site :http://www.terrorfeary.tk
ach , iedere school heeft gewoonweg verouderd materiaal , ik heb een voeding gehad waarmee ik moest testen (wisselspanning) war je om de 5 seconde een nieuwe zekering moest steken of wat aan het schroefje wat zekering vast houd moest zitten prutsen , kreeg opeens 100 volt op een weerstand , dat was ff stoke 
Aedolon
Op 9 oktober 2003 21:12:57 schreef terrorfeary:
ach , iedere school heeft gewoonweg verouderd materiaal , ik heb een voeding gehad waarmee ik moest testen (wisselspanning) war je om de 5 seconde een nieuwe zekering moest steken of wat aan het schroefje wat zekering vast houd moest zitten prutsen , kreeg opeens 100 volt op een weerstand , dat was ff stoke
hmm dan heb ik geluk