rbeckers
Overleden
Bedoeling is dat je een foto upload naar bijv. http://www.uploadarchief.net/
Daarna mbv UBB codes en daartussen de URL van de foto in je post plaatst.
Er zit trouwens een EDIT functie bij elke post die je maakt.
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (18%)]
Guitarboy
Andy's tube site. De grootste buizen resource van het web. www.digi-online.net/andy (We zijn wel nog in de bouw, er moet nog een hoop gebeuren)
De tweede post was neit de bedoeling. Ik wou kijken of ik hem kon verwijderen, maar dat ging blijkbaar niet. Ik wacht wel een dag of 5...
Ja sorry, maar ik had per ongeluk het icoontje van het Quoten ingedrukt in plaats van het wijzigen.

Is er iemand die deze buis herkent?
Registreer je en upload de afbeelding, zoals je in een mail een attachement zou toevoegen. Daarna moet je via [*img]LINK NAAR DE FOTO[*/img] hem in je post toevoegen. Die *'tjes moet je weglaten, die dienen om de code die je moet gebruiken hier leesbaar te maken.
Guitarboy
Andy's tube site. De grootste buizen resource van het web. www.digi-online.net/andy (We zijn wel nog in de bouw, er moet nog een hoop gebeuren)
Oeh, dat is een oudje ...
Ziet er uit als een VCR97
http://www.tubecollector.org/vcr97.htm
One of the first radar display tubes used in WWII.
Long persistence green phosphor SC12 base.
Also often used as homebrew (green) slow scan TV display after WWII.
[Bericht gewijzigd door Sine op (48%)]
Guitarboy
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Stukje nostalgie.
Inderdaad volgens mij een VCR 97
In Radio-Bulletin van ca 1968 stond een schema voor een zelf-bouw oscilloscoop.
Met buizen (ECC80 EF80 ???)
Ben er lang mee bezig geweest.
Meer dan een lijntje ben ik niet gekomen.
Maar wel beeld!!!!
Toet
rbeckers
Overleden
Voor zover ik kan zien lijkt die buis idd op een VCR97.
In november 1950 is er een artikel in waarschijnlijk Radio Bulletin verschenen met deze buis.
Anoniem
Op 18 maart 2008 21:53:51 schreef Guitarboy:
Sorry van het kicken, maar dit moet even.Sine, heeft u de DG7-32 of iets op 250 volt nog?
guitarboy
Maar wat wil je nu eigenlijk?
Wat experimenteren met een scoopbuisje of een
degelijke scoop maken waar je wat aan hebt.
Een DG7-32 is een stok-oud buisje. Het ding heeft een zeer geringe lichtopbrengst en die loopt sterk terug als je wat hogere frequenties wil weergeven. Bruikbaar voor audio, meer niet.
Ik heb er ooit eens een simpele scoop mee gemaakt zo'n dertig jaar geleden toen ik pas van school af was. Goed voor enkel maanden bouwplezier en veel uren leuke experimentjes. audio en lissajoufiguren.
Van zodra mijn financien het toelieten heb ik toch maar een echte gekocht, een Kenwood-Trio 10 MHz. Ik heb hem nog steeds.
Maar toen kon je nog geen fantastische tweedehandsscopen kopen voor peanuts.
Op 18 maart 2008 22:02:57 schreef rbeckers:
Voor zover ik kan zien lijkt die buis idd op een VCR97.
In november 1950 is er een artikel in waarschijnlijk Radio Bulletin verschenen met deze buis.
Staat in een van RB's midden jaren 50 ook wat schema's van een zelfbouw TV-ontvanger met die buis.
Ja, ja de eerste zelfbouw TV ontvangers waren in kleur. Alleen in groen leverbaar.
@TS, op Marktplaats staat een Hameg107 zelfbouw scoopje voor 25,-
Ik heb zelf een paar handykit scoopjes van marktplaats geplukt voor de DG7-32's
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//hobby.marktplaats.nl/…
Ik meen iets van 15 euro betaald te hebben voor een niet werkend exemplaar.
Heel leuk hobby ding want je hebt de buis EN de trafo in een keer 
Op 18 maart 2008 21:53:51 schreef Guitarboy:
Sorry van het kicken, maar dit moet even.
Hoezo kicken?
Dat doe je nu toch niet?
Volgens mij is je het nog niet duidelijk: Niet je topic binnen 24 uur kicken als jouw post de laatste post in het topic is.
Guitarboy
Ik heb een gedeelte van een schakeling gevonden met de
VCR 97. Zie link...
http://web.telia.com/~u43200663/inst/vcr97-0.htm
Hoe kan ik dit verder verbouwen tot een oscilloscoop?
Want ik heb dan nu alleen een apparaatje waar ik een spanning in kan gooien en kijken wat er met de lijn op de buis gebeurt.
Ik heb een buisje dat veel lijkt op de ECC82, maar er staat geen naam meer op. Kan ik de ECC 82 dan ook vervangen door de ECC85 zonder het schema aan te passen?
guitarboy
Guitarboy
Ik zal er eens over nadenken, dank je wel...
Weet iemand nog iets te doen met het bovenstaande?
Ik heb trouwens het volgende gemaakt met de schakeling van Sine.
http://www.uploadarchief.net/files/download/tekening%20aanpassing%20be…
Maar kan dit wel?
Ik heb alleen de X en y naar de zelfde buis geleidt, maar dit klopt natuurlijk niet. Het gaat om het idee...
Voor onduidelijkheid, even vragen...
Guitarboy
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]
rbeckers
Overleden
Voor zover ik kan zien, klopt dit wel.
De gloeidraad (meestal 6,3V) van de CRT moet via een aparte trafo of wikkeling ook op -2kV gekoppeld worden.
Guitarboy
Maar kan ik de buizen ECL80, ECF80 en ECC40 gewoon zo vervangen door ECL86, ECF86 en ECC85 zonder wat aan te passen? Want deze zijn mij wat bekender.
Moet de gloeispanning dan aan de 2kV of de massa?
guitarboy
[Bericht gewijzigd door Guitarboy op (14%)]
http://tdsl.duncanamps.com/index.php kijk en vergelijk
rbeckers
Overleden
De gloeispanning van de CRT moet aan de -2kV. De trafo die de gloeispanning levert moet hier wel tegen kunnen.
De andere gloeispanningen dus niet aan -2kV koppelen.
Guitarboy
Hum, sommige buizen wijken wel sterk van elkaar af...
De pinnen van sommige buizen zijn nu wel anders. Als ik deze nu aanpas, zou hij het dan nog goed kunnen doen?
guitarboy
rbeckers
Overleden
Mischien doet je zelfbouw scoop het wel met andere buizen maar in ieder geval wordt dat weer lastiger en de prestaties van de scoop slechter.
Guitarboy
Ik kan de originele buizen namelijk nergens krijgen. De ECC85, ECL86 en ECF86 heb ik hier liggen, dus....
rbeckers
Overleden
Guitarboy
Alvast bedankt, ik krijg morgen de beeldbuis binnen en dan ga ik alvast beginnen aan de cascade 750v ==> 1500v.
Nog een vraagje, ik heb nog een trafo gevonden, een vrij grote, en deze werkt met de factor 10. Dus als ik er secundair 6.8 volt in stop, komt er aan de andere kant ~68 volt uit. Ik weet niet waar deze trafo vandaan komt, maar zou ik er secundair 75 volt in kunnen stoppen om er dan primair 750V uit te krijgen?
guitarboy