Guitarboy
Andy's tube site. De grootste buizen resource van het web. www.digi-online.net/andy (We zijn wel nog in de bouw, er moet nog een hoop gebeuren)
Ja ik kijk inderdaad dagelijks op CO, maar de keer dat ik het niet doe... 
Ik ben zeker wel geinteresseerd en ik zal er ook mee gaan experimenteren alhoewel dat nog wel een tijdje kan duren eer ik er mee begin. Voor nu is het gewoon interesse in hoe je het gedaan hebt (theorie, uitvoering, ed). Ondertussen zoek ik samen met mijn vriendin een appartementje, daarna heb ik de ruimte om lekker te hobbien. Hier op mijn studentenkamer doe ik eigenlijk vrij weinig op dat vlak. En eigenlijk heb ik er de tijd ook niet voor (maar tijd kunnen we maken
).
Vragen:
Het scannen in horizontale richting doe je dus gewoon met een 50Hz sinus? Ik neem aan dat het normaal met een zaagtand gebeurd maar dat bij jou de 50Hz sinus van het net ook gewoon werkt?Ja dus, ik las het net bij je filmpje link op je website (staat dus niet bij het artikel zelf). 50Hz sinus aan de horz. platen wegens gebrek aan een zaagtandgenerator.- De Y-versterker, is dat net zoiets als die van het artikel van Eenvoudige scoop met 'dump' buis. Of gebruik je iets anders?
- Verder is dit alleen het eindcircuit. Om als VU meter te gebruiken neem ik aan dat er nog iets voor hangt? Op de video zie ik ook niet veel onderdelen (eigenlijk alleen wat je hier in het schema hebt staan). Of stuur je gewoon audio in je Y-versterker?
- Waarom zit die pvc-buis om je scope-buis? Gewoon voor veiligheid? Ik wou eerst geinen of je last had van instraling maar zo te zien is het pvc en geen metaal (metaal zou nog gevaarlijker zijn met al die hoogspanningen).
PS: Je schema is een beetje slecht gedrukt en ik kwam er bij de 2de poging in photoshop achter dat je het met 1 druk op de knop lekker duidelijk kunt maken. Ik heb je even een nieuwe jpg gestuurd (en pdf). Misschien handig voor je website.
edit: Mijn excusses als het ingangsdeel al in het topic wordt genoemd, ik ben nu tot pagina 5 gekomen. Jee wat een lang topic. Ik moet echt een andere keer verder lezen...
Guitarboy
Andy's tube site. De grootste buizen resource van het web. www.digi-online.net/andy (We zijn wel nog in de bouw, er moet nog een hoop gebeuren)
In ieder geval suc6 met het zoeken naar een appartement.
En ook nog bedankt voor het sturen van een duidelijke foto. Ik heb toen maar gewoon een beetje gekrabbeld, omdat ik niet veel tijd had.
Antwoorden:
-Ja, wij hebben dus geen zaagtandgenerator
gebruikt, omdat ik nog op een tweede EF80 ben aan
het wachten. Zolang dan een 50Hz wisselspanning op de
horizontale platen.
-Een versterker voor op de platen is net zoiets als staat
beschreven in "Eenvoudige scoop met dumpbuis", ja. Alleen
deze is dan bedoeld voor in dit schema, voor andere
toepassingen zul je hem dus aan moeten passen.
-Alles wat op de tekening beschreven staat is het. Met is
er niet nodig. We rekken met behulp van de trafo voor
het geluidssignaal gewoon de horizontaal lopende lijn
uit die gemaakt is door de andere trafo. En dan is er
nog een voedingstrafo voor de buis. Meer niet. De trafo
voor het geluid hang ik gewoon aan de versterker.
-Dat ding wat je om de buis ziet is geen PVC-buis, maar
dat zijn de afschermplaten van mijn VCR97. Ik heb
ontdekt dat als ik se weg laat, de horizontale lijn
overal naar toe gaat of scheef gaat staan door het
magnetisch veld van de trafo's. Met deze platen wordt
de beeldbuis afgeschermd tegen storingen van buitenaf.
Guitarboy
Op 25 mei 2008 09:41:42 schreef Guitarboy
at ding wat je om de buis ziet is geen PVC-buis, maar dat zijn de afschermplaten van mijn VCR97.
Heb ik dus iets te vluchtig gekeken. Storing zonder de afscherming... ach ja, ze zijn niet voor niets uitgevonden
.
Guitarboy
Nee, dat klopt. Ik dacht eerst ook dat het wel zou gaan zonder afschermplaten, tot dat ik zag dat de lijn af begon te buizen of dat er een tweede lijn bij kwam. Dit was verholpen met de platen.
Guitarboy
Guitarboy
Ik heb nog even een vraagje over de televisie van deze link:
http://danyk.wz.cz/elmon2.html
Bij deze TV is het zo, kijk maar naar de plaatjes, dat het beeld niet verdeeld is over het gehele scherm. Kan ik dat op deze manier oplossen? Het is het gedeelte van de schakeling waar de beeldbuis aan de ECC85 hangt. Zie link:
http://www.digi-online.net/andy/index.php?page=view_schakeling&id=…
Guitarboy
Guitarboy
hallo ik zag dit topic en ik dacht laat ik ook een vraag stellen over mijn scope
hij was gratis en is gebouwd met de DG7-2 en een paar buizen
maar de metingen zijn erg klein en ik zou ze iets groter willen hebben wat moet ik daar voor doen?
ik post wat foto's zodra ik huis ben
at ding wat je om de buis ziet is geen PVC-buis, maar dat zijn de afschermplaten van mijn VCR97.