Hallo allemaal
Ik vond vandaag in een magazijn nog een NIEAF AW83 Aardcircuit meter maar ik weet eigenlijk niet hoe dat ding werkt.
Er zit een losse lader stekker bij met daarop de tekst aardcircuit meting en laadadapter LA83. NIEAF en uiteraard kema keur.
Op de meter zelf zitten 4 aansluitingen.
H E1 E2 Aarde
Rx (staat in een weerstandje)
( Display )
AW83
Schakelaar V
schakelaar K Ω
schakelaar Ω
Rechts naast de schakelaars staat nog een dipswitch
Met de tekst E2 , Boven een open schakelaar
en onder een gesloten schakelaar
Onder op de meter zit een aansluiting voor de laderstekker
Kent iemand deze meter of weet iemand hier hoe hij werkt
Alvast bedankt
Groetjes Rene
Zijn dit nu zo'n aparte meters?
Hier reageert niemand en op internet vind ik ook niets terug.
Ik heb overigens ook de fabriekant een mailtje gestuurd, Maar of die hier op zullen reageren ?? dat betwijfel ik.
Ik heb de meter ook open gemaakt en op de printplaat zelf staat het volgende
AWMP-830 561.181.664
NIEAF-SMIT Sold
Mogenlijk dat jullie daar iets aan hebben.
Ook op google komen deze afkortingen nergens uit.
Rene
Ik ken gewone aardweerstand meters , deze specifieke ken ik niet , maar het komt allemaal hier op neer. Je hebt een aardpen die je wilt meten. Nu moet je om de weerstand van deze te meten een eind er v andaan een tweede in de grond slaan en weer een eind verder de hulp electrode. De meter gaat nu een bepaalde stroom door de aardpennen sturen en baseert via de hulp electrode waar geen (noemswaardige) stroom door vloeit het aardpotentiaal. Bijv meter stuurt door de electroden 100mA en meet op de te meten elctrode t.o.v. de hulp-pen een spanning van 3V de weerstand van de te meten aardpen is dan 30ohm.
Dat verklaart veel
H is de hulpelektrode
E1 electrode 1
E2 Electrode 2
en de aarde de aardpen zelf.
En de schakelaar dient om E2 over te slaan en dus met 2 pennen de aardelectrode te meten.
Er zit ook een funktie op die de weerstand meet tussen de aarde en nul.
Hoe groot mag deze weerstand eigenlijk zijn?
Rene
Is het een aardcircuit meter of een aardverspreidingsweerstand meting. Als het daadwerkelijk de eerste is klopt er niets van alles wat hierboven staat.
De meter kan ze alle 2 meten.
Ik heb bij de fabriek het complete boekje gekregen
Voor aardcirquitmetingen zit er een speciaale stekker bij.
Toch bedankt ook voor jullie hulp