Hallo allemaal,

Ik wil graag een soort audio bierkrat gaan bouwen met boxen een accu en een versterkertje en dat dan aansluiten op me ipod.
Nou ben ik een beetje aan het rondneuzen hier op de site en ik denk dat ik een versterker wil gaan maken met een TDA 2030.

Alleen nou was mijn vraag: er staan verschillende schema's in de datasheet ik zie er een met een symetrische en asymetrische power suply, wat is nou het verschil?

Ik heb ook gelezen dat je een steraarde moet maken ofzo? maar waar leid ik de aarde heen als ik het bouw in een afgesloten houten kist?

Op 22 maart 2008 10:13:04 schreef Keon:
Alleen nou was mijn vraag: er staan verschillende schema's in de datasheet ik zie er een met een symetrische en asymetrische power suply, wat is nou het verschil?

spanningen tov de massa.

Ik heb ook gelezen dat je een steraarde moet maken ofzo? maar waar leid ik de aarde heen als ik het bouw in een afgesloten houten kist?

Nergens heen, het is een lokale massa. Aarde is een fout woord in dit geval.

En welke van de twee moet ik hebben dan als ik het aan wil sluiten op een accu? asymetrische of symetrische?

Het punt is dat audiosignalen wisselspanning zijn.

Ze worden over tijd dus zowel positief als negatief tov de referentie (is ground, 0V, noem het idd geen aarde)

Versterkers kunnen alleen signalen verwerken of leveren welke binnen hun voedingsspanning vallen.
Het simpelste is dan een symmetrisch gevoede versterker te maken, hierbij zit de ground midden tussen een positieve en een negatieve voedingsspanning. De in- en uigangssignalen kunnen dan probleemloos zowel positief als negatief worden.

Vaak (bijvoorbeeld bij een enkele accu) is er echter slechts een positieve voedingsspanning beschikbaar, terwijl de audiosignalen ook negatief tov de ground (in dat geval gelijk aan de min van de voeding) kunnen worden.

In zo een geval past men een eenvoudige truuk toe om de schakeling op een enkele voedingsspanning te laten werken: men stelt de versterkertrap (DC) in op de halve voedingsspanning. De in- en uigangssignalen van de versterker kunnen dan -binnen de voedingsspanning- zowel omhoog als omlaag.
Om de stap te maken van de 0V referentie naar de 1/2-voedingsspanning-referentie past men condensatoren toe, deze laten het AC audiosignaal door maar isoleren de verschillende DC-niveau's van elkaar.
Overigens zitten er ook in sy gevoede versterkers vaak (kleinere) koppel-C's om problemen met DC tegen te gaan.

In uw geval is bij gebruik van een enkele accu de asymetrisch gevoede versterker het handigste.

Vroeger maakte ik met een vriend echter ooit een soortgelijke herrieschopper met een sy voeding, door twee sets accu's in serie te zetten. Je moet dat accupakket dan wel behandelen als 1 accu, dus alles gelijk laden en ontladen.

Gaat prima, met R1/R2/R3/C2/C7 is de schakeling geschikt gemaakt voor asym voeding.

Ik ben nog steeds een beetje aan het rond kijken.
maar nu heb ik nog een soortgelijke versterker gevonden:

http://www.circuit-projects.com/audio/audio-circuits/ deze.

welke zal beter zijn deze of die ik al eerder heb gepost maar dan 2x?
en kan ik deze voeden met mijn accu?

TDA2030 vervormt minder, maar kan minder vermogen leveren.

Ik heb thuis ook een versterkertje met een TDA2005M, en die levert met een 12Vac trafo ongeveer 21W in een speaker van 4 ohm.

Bij een bierkrat box maat het niet zoveel uit of het mono of stereo is, dus 1x de TDA2005M is denk ik ook wel genoeg.