Hallo, mijn scope heeft sinds kort problemen (ik zelf denk aan een los contact). De meetfunctie werkt nog goed, zonder beeld gaan de ledjes van overscan toch nog branden bij een "te hoge spanning". En na een paar tikken op de behuizing komt er weer beeld (bij geen beeld bedoel ik er licht niks op in welke stand of welk kanaal dan ook). Het gaat om een Hameg HM1005.
Ik weet alleen niet hoe ik de scope verder open moet maken. Ik heb een linkje met de foto van de achterkant. Weten jullie wat ik verder los moet maken? En daarna waar ik kan zoeken en meten?
Foto's:
http://ter-huurne.net/scope/foto_album.php
User manual:
http://www.hameg.com/dl.php?datei=man/HM1005_englisch.pdf
Kunnen jullie mij verder helpen? Als er een service manual geregeld moet worden is dat geen probleem. Alvast bedankt.
rbeckers
Overleden
Ik weet het niet zeker maar moet niet het hele binnenwerk naar achter schuiven. Dwz alle knoppen aan de voorkant los en dan alles naar de achterkant duwen.
Eerst alle voedingsspanningen meten en vergelijken met die uit het schema.
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (20%)]
Inmiddels is het gelukt, de behuizing is er af. De hele zooi moest er vooruit kwam ik achter. Is alleen maar mooi dat de knopjes eraf zijn, die worden als alles weer goed is eens schoongemaakt
.
De printen en componenten leken zo in orde. Bij een potmeter leek het alsof er een soldeerbout tegenaan heeft gezeten.
[Bericht gewijzigd door Tim ter Huurne1 op (76%)]
Hallo, mijn scope heeft sinds kort problemen (ik zelf denk aan een los contact). De meetfunctie werkt nog goed, zonder beeld gaan de ledjes van overscan toch nog branden bij een "te hoge spanning". En na een paar tikken op de behuizing komt er weer beeld
Ik heb ook een 1005, met een hoop branduren en een aantal reparaties
achter de rug:
- Intermitterende onderbreking in een van de brugcellen, daardoor
af en toe rimpel in de Y-versterker. Opgelost met zwaardere brugcel. - Slecht contact in een van de Y-versterker schakelaars. Module is
vervangen; je kunt dit (beter) oplossen door beide kanalen gewoon
regelmatig te gebruiken, draaien van de schakelaars houdt ze schoon
(ben geen fan van spray).
"schakelaars zijn sociale dingen: ze willen af en toe gebruikt worden" - Merkwaardige "koppeling/overspraak" tussen 2 kanalen (*).
Bij die laatste (*) hoort een mooi verhaal. Ik zag plots (gedeelten van)
het signaal van A op B, maar niet omgekeerd. Week zitten puzzelen.
begreep schema ook niet. Geschreven naar Hameg in Duitsland.
Ben gebeld door een van de ontwikkelaars (!), die me uitlegde
dat ze een schakeling waarbij een transisitor in de Y-versterker
altijd in sper hielden, gebruikten als frequentie-compensatie:
door de basis-spanning te veranderen veranderde de capaciteit
van de sperrende transistor, daarmee de capaciteit, daarmee de
frequentieresponsie.
De spanning was temperatuurafhankelijk gemaakt en daarmee de
frequentieresponse ook.
Helaas bleek in het basis-stuurcircuit als ontkoppeling, een ontkoppeling gebruikt te worden die gebruikt maakt van een halfgeleider als dielectricum (je kent ze wel, die kleine geel/bruine "druppels"). Die dingen zijn bedoeld als ontkoppeling voor laagohmige circuits, niet voor stuurspanning. Affijn, af en toe geleidde die C, kwam de tor in geleiding waardoor er een koppeling ontstond tussen de kanalen.
Dit is zeker 15 jaar geleden maar ik herinner het me nog.
Die Hameg-ontwikkelaars zijn bloedlink, da's duidelijk.
In jouw geval zou ik gewoon eens met een andere scoop of met een universeelmeter in de Y-versterker gaan meten. Het is niet onmogelijk dat door een slecht contact in de schakelaars de terugkoppeling aan de haal gaat.
Reken er op dat je je kennis over analoge electronica op gaat halen de komende tijd..
Zou ik opnieuw Hameg kopen? Zeker. Het ding is in 20 jaar een aantal keren afgeschreven, heeft al veel meer branduren gemaakt als wat je mag verwachten maar werkt nog steeds.
Je zegt dat je docs hebt. Mocht je nog wat missen, laat dan even weten..
Geert Jan
Inmiddels is het gelukt, de behuizing is er af.
Voor de volgende keer:
- [1] Aan de achterkant 2 schroeven losdraaien waarmee de achterkap vastzit
[2] Achterkant losnemen
[3] De metalen kast kan nu als huls worden afgeschoven
[4] Even opletten dat je de binnenkant van de kast op een goede plek beetpakt, om verbuigingen te voorkomen
Bij monteren er even op letten dat je de huls volledig binnen de rand van de voorkant plaatst zodat, als er druk op komt door het monteren van de achterkant, je niet de bevestigingen van het voorfront stript.
Geert Jan
Ik denk wel zeker dat mijn kennis van analoge elektronica omhoog gaat, ik zie aan de manual al dat mijn Duits ook vooruit gaat.
De service manual wordt vandaag of morgen op A3 uit geprint en dan ga ik er aan beginnen.
Alvast bedankt Geert Jan, ik kan denk ik wel even vooruit met de tips.
Goed nieuws, alle bandkabels aangedrukt, snel alle componenten na gekeken en de voorkant (goed) schoongemaakt. Hij geeft weer beeld (en dat op 1 april). Kanaal III moet nog naar gekeken worden, die geeft rare uitslag en de aarde is niet helemaal goed.
Ik ga hem nog een aantal keer aan en uit zetten en kijken of het een constant probleem is.
Mijn vraag aan Geert Jan, is het nog verstandig om de brugcel te vervangen? De overspraak waar je het overhad ga ik nog eens rustig naar kijken en (fout) zoeken.
Mijn vraag aan Geert Jan, is het nog verstandig om de brugcel te vervangen? De overspraak waar je het overhad ga ik nog eens rustig naar kijken en (fout) zoeken.
Zolang je geen rimpel-problemen hebt (en dat zie je echt wel) zou ik niet gaan spitten.
Deze onderbreking gebeurde bij mij als het ding warm werd, dus dit is makkelijk gevonden.
Proficiat met het resultaat!
Geert Jan