Hoi,

Ik wil een voltmeter gaan bouwen, voor RS232/USB
Dat maakt mij niet zo veel uit, maar ik denk dat het RS232 gaat worden, Omdat ik denk dat dat makkelijker is, in verband met de IC's die er dan nog tussen moeten.

Even een paar eisen:

• RS232 of USB
  • Er moet een Log functie opzitten, Die naar het liefst excel heen logt, om er later een grafiek bij te kunnen maken, of de gegevens af te drukken/te bekijken. Het liefts moet hier ook nog de datum en tijd bijziten, (met seconde)
  • Van 0 tot 30 á 50 volt moet kunnen meten
  • Misschien een paar kanalen, Met 1 een hogere resolutie, dus lager voltage.
  • Resolutie bij 50V moet richting de 0.1 volt zijn Hoger mag natuurlijk altijd.

Ik heb een paar sites:
- http://www.rentron.com/Volt-Meter.htm Alleen moet ik hier voor de software betalen, geen optie dus.
- http://www.ar.com.au/~softmark/page36.html Ook voor betalen, voor alles.
- http://www.digital-measure.com/html/voltmeter.htm geeft wel schema's vrij, maar ook geen software en ook geen firmware

Ik heb net het boek van Bert van Dam aangeschaft, daar staat ook een voltmeter in maar die kan helaas ook niet loggen.

Zelf met visual basic aan de gang zal er ook niet inzitten,
Want daar heb ik geen kaas van gegeten.

Ben ook al met verschillende mensen in de weer geweest,
maar kan toch niks vinden..

Dus heeft iemand misschien nog een linkje voor me, of iets anders?

Zoek eens op datalogger. Een ADconverter ervoor gooien....

Ja, ervoor gooien.
Maar het probleem is dat ik zelf geen software e.d. ervaring heb..

Ik heb al eens gezocht op data-logger, maar dit is vaak niet volt's maar ook temp. luchtdruk en al die zaken
En als ze dan volts kunnen meten zit er weer een prom in, of allemaal van die gekke grappen, of dingen die niet meer verkrijgbaar zijn (of ontiegelijk duur)

[Bericht gewijzigd door Technojunk op (29%)]

Ja, in het boek staat zeker iets bruikbaars, maar geen software, ja er staat wel software bij, maar die kan niet loggen om de zoveel .. en ook niet exporteren naar excel..

Dat linkje is mooi! maar kun jij nog aan dit komen? : LP2950CZ5.0
ST62T60BB6

En daar zit verder ook geen software bij..

De LP2950 is gewoon een 5V spanningsregelaar.
De ST62 moet je kopen bij Elektuur, zit de software al ingebakken.

Bij Conrad: artikel 121462-89. Datalogger met 4 kanalen, USB, en geleverd met DLL voor programmeren eigen toepassingen... (Maar 49 euro)

Zonnepaneeltje:
Mag wat kosten dan zeker?

Arco:
Dan is de zelfbouw weg ;)
En Ik kan nergens iets over de software terugvinden, zou die wel loggen naar excel?

Zie ik het nou goed, inclusief scoop enz?

[Bericht gewijzigd door Technojunk op (12%)]

vanuit Excell kan je in visual basic voor applications gewoon de DLL aanroepen.

Oke,
Maar Arco, hij kan dus ook loggen!
Die ga ik kopen!

Dan is de zelfbouw weg

In jouw geval meer nabouw mi, het is of zelf investeren in tijd om in VB te leren programeren, een uC te programeren en te expirimenteren. Wil of kun je dat niet, dan wordt het betalen aan iemand anders die dat wel gedaan heeft.

Tijd hé..
Als we dat eens hadden ;)

Nee maar ik denk dat je meer tijd en geld kwijt bent aan zelfbouw, (PIC, Ontwikkeltijd, Foutzoektijd, Print brouwen, ontwerpen software schrijfen enz.)dan dat je een kant en klaar kitje koopt met ondersteuning en garantie.

[Bericht gewijzigd door Technojunk op (21%)]

Informeer of je die dll kan gebruiken met VB2005 of 2008 bv indien je zelf iets wil gaan maken.

Hou er rekening mee dat het een 8 bits resolutie heeft, dat zijn bij 30V dus stapjes van 117mV

En wat moet ik me voorstellen bij stapjes van 117mV?
En hoe heb je dat berekend?

De software die er bij zit is goed, kan ook loggen, printen en alles, icl. een scoop, die zelfs in het EN/NL is geloof ik,
Dan ga je zelf niet meer liggen klooien..

Op 11 april 2008 17:16:24 schreef Zonnepaneeltje:
De ST62 moet je kopen bij Elektuur, zit de software al ingebakken.

Staat niet op de site, het projekt is van 1999.

De sourcecode staat er wel op, maar dan moet je een ST62 zien te proggen.

Op 11 april 2008 18:54:59 schreef Technojunk:
En wat moet ik me voorstellen bij stapjes van 117mV?
En hoe heb je dat berekend?

30000mV / 256 = 117mV

1 = 117mV
2 = 234mV
3 = 351mV
enz...

Dan ga je zelf niet meer liggen klooien..

Maar als je zelf gaat klooien, kan je desnoods een 16-bits ADC inzetten, en heb je bij een maximum ingangsspanning van 32V stapjes van 0.5mV

En wat betekend dat 117mV?
De precicie?

En waarom tel je het bij elkaar op?

[Bericht gewijzigd door Technojunk op (33%)]

Als je op 30 volt bereik 8 bits precisie hebt, zijn dat 256 stapjes, is dus 30/256 is 0.117 volt per stapje...
Op 3 volt bereik is het dus 3/256 = 0.0117 volt (11.7 mV) per stap.

[Bericht gewijzigd door Arco op (24%)]

Als je met een ADC meet, meet je altijd met stapjes.
Het aantal bits van de ADC bepaalt het aantal stapjes (8 bit = 256). De grootte van de stapjes krijg je door het grootst mogelijke signaal te delen door het aantal stapjes.

Je kunt dus met stapjes van 117mV meten, niet kleiner.
Een gewone multimeter in het DC voltbereik haalt 3,5 cijfers. Bij 2V schaal (het groots mogelijke signaal is 2V) is de stap 1mV.

Als je 8 bits ter beschikking hebt, kan je daarmee (2^8) = 256 "stappen" nemen. De kleinste waarde is 0, de grootste is 255. Als 255 overeenkomt met 30V, komt elke stap overeen met 117mV. Reken maar na.

Met elk bit dat erbij komt, verdubbelt het aantal stappen, en halveert de waarde die elke stap vertegenwoordigt.
Zo heb je met 10 bits (gebruikelijk bij de ADC van een AVR) 1024 stappen, die --bij dezelfde 30V-- elk 29mV vertegenwoordigen. Da's al een pak nauwkeuriger.

Maar er is meer: hoe lager de te meten spanning, hoe hoger de resolutie moet zijn. Als je de netspanning meet, maakt het geen moer uit of dat nou 229.08V danwel 230.02V is. Wil je echter de uitgangsspanning van een temperatuursensor als de LM35 meten, dan is een resolutie van 29mV veel te grof. Dat ding levert immers 10mV/°C, zodat je --nog steeds met max. 30V in gedachten-- stappen neemt van 3°C met 10 bits en zowat 11°C met 8 bits! Daar heb je dus nix aan...

Wil je wat meer meten dan enkel de uitgangsspanning van je voeding, dan heb je er baat bij een ADC met een hoge resolutie te kiezen, en die te combineren met een ingangsverzwakker/ingansversterker. Bij µC's met instelbare referentiespanning kan die mogelijkheid ook zijn nut bewijzen.

Dus spastisch gezegd: 117mV in, Display zegt 1, 234mV in display zegt 2, 351mV in display zegt 3 klopt dit ongeveer?

Dus eigenlijk is mijn afwijking 0.117V?

Maar in het progje, kan ik de maximale te meten spanning selecteren, 3V 6V 10V en nog een paar spanningen..
Is dat wel beter dan?

Het is de ADC die '1', '2' of '3' zegt. De software kan dat vertalen naar "117mV", "234mV", enz... en die waarde op het display tonen (of opslaan als 117, 234, ...)

Mogelijkheden in overvloed. De ADC vertaalt een analoge spanning altijd naar een getal. De verhouding tussen die twee kan erg verschillen - ze hangt af van de referentiespanning en van (indien aanwezig) de ingangstrap.
Als de µC, die de meting uitvoert, zelf de spanning op een display toont, moet hij zelf het getal vertalen naar een spanning (2 = 234mV).
Moet de µC alles doorgeven aan een PC, dan kan dat op meerdere manieren: binair (maar dan kan je nooit een 10-bits getal in 1 klap doorgeven), als een ascii-string die het getal vertegenwoordigt ("002\n"), als een ascii-string die de spanning vertegenwoordigt ("234mV\n"), of wat een mens maar kan bedenken.

Oke,
Maar hoeveel volt verschilt het nou met mijn fluke meter?

Niet te zeggen, hangt ook af van de ingangstrap voor de ADC, de qualiteit van de referentie spanning van de ADC, de lineariteit van de ADC enz. Voor 40 Euro zou ik niet teveel verwachten.

Zou ik dan beter zelf iets kunnen bouwen?
Maar ik zoek toch echt wel iets dat bij 5V zeker 0.05 tot 0,1 V precies is, Zou dat zo zijn?
Zo nee.. dan wordt het verder zoeken
Iemand nog andere zelfbouw links?