Ik zei toch al dat ik er spijt van kreeg. Gelukkig zitten hier ook mannen die het wel echt weten.
Zo mijn marconi meetzender die gisteren besloot dat het mooi geweest was na 50 jaar doet het weer. Twee buisjes vervangen die op de grens zaten, wat schakelaars gereinigd en een draadje beter vast gezet en hij gaat weer als een speer.

Waar en waneer spreken we af. Eat had centraal wat ruimte begreep ik en wie heeft er "portable" meetspul.

Fred

Kan wel een klein "college" buizentesten en wat theorie geven, lijkt me wel aardig.

Ik kan wel een scoop meenemen (HP1707B - 75Mhz, gedateerd maar nog prima) Een kleine gestabiliseerde buizenvoeding (0 - 250V / 60 mA) en een grote regelbare ongestabiliseerde voeding (0-500V / 150mA) kunnen ook mee. En vergeet de soldeerbout niet.

Als alles doorgaat moeten we ook Frithjof even inseinen over ons voornemen, we horen dan snel genoeg of de gezondheid aanwezigheid toelaat.

Ik heb een HP 1 buis meetzendertje (10-400MHz), een heathkit buisvoltmeter en griddipper, allemaal kleintjes.
Ik heb een weston buizentester, leuk om eens te kijken hoe hij klopt tov de AVO.

Waar en waneer ?

Ben nu opnieuw begonnen met de B41. Stond niet slecht de vorige keer maar met wobbelen gaat het toch een stuk beter dan alleen op amplitude. De bfo goed zetten is wel erg lastig bij dit ding. De LF generator 1 KHz verzetten is bijna niet te doen, 1mm draaien is al 100KHz ofzo. Ga dat dadelijk toch maar met de adler doen.

Fred

Bedankt voor de uitleg. Heeft er ook iemand een (werkend) schema voor mij?

@Fred

Jij hebt toch dezelfde dipper als ik nu heb? Is het dan normaal dat als je een willekeurig spoeltje erin stopt en de gevoeligheid op half zet en de schakelaar op OSC., dat de wijzer dan onder nul is. Dit dus als er niks om te meten is! Ik moet de gevoeligheid van de meter ongeveer op max zetten wil ik de wijzer boven de nul krijgen... Het idee van een dipper is toch juist, dat de wijzer standaard hoog zit, en dat, je zodra je de juiste resonantiefrequentie hebt van de spoel en condensator die je er bij houdt, de wijzer een dip omlaag maakt?

Je moet hem als hij op de gewenste frequentie staat zo instellen dat hij ongeveer halverwege de schaal staat. Dan drai je de frequentie bij en zie je op de resonantiefrequentie de meter een sprongetje terug maken. Niet helemaal naar nul. Soms een halve mm maar soms een CM,
Er zit een schakelaar op, in de ene stand schijnt het een soort ontvanger te zijn (bij mij doet dat niets), in de andere oscileert hij.

Fred

@Piet: Bedoel je dat je er zelf eenspoeltje in steekt? Dus niet 1 van die 4/5 spoeltjes die erbij horen? Want da's niet de bedoeling van het ding...

Als er een meeting komt, ben ik ook wel van de partij.
Veel meetapparatuur bezit ik niet, dus wat dat betreft zal ik niet veel tot de vreugde bijdragen.
Ik hoop dat me buizen-2-kringer dan klaar is. Maar ik heb dr nog wel wat werk aan. Ik had allemaal spoeltjes gemaakt, maar ik had schijnbaar de osciloscoop niet goed staan, en nou zijn ze allemaal 80% te hoog in frequentie |:( Maar goed, daar kan wat aan gedaan worden.

Nee, nee ik duw er zo'n bijbehorend spoeltje in. Maar hij werkt alleen als de gevoeligheid helemaal op zijn max staat.

Aangaande een evt. meeting heb ik Frithjof gemaild (en een aantal genootschapsleden CC'ed). Als het allemaal doorgaat denk ik dat pietdepiet als voorzanger ook niet mag ontbreken.

Jemig, hogepriesters, voorzangers.......

Dan mogen jullie voor mij ook zo'n mooie titel verzinnen. >:-)

Eerst een eenkringert bouwen, KT >:)
Tot die tijd ben je koorknaapje, onder freds leiding. :P:P

Maarreh, klinkt goed.

@Piet: missschien is het buisje dan aan het eind van zn lattijn, dan versterkt ie niet meer zoveel. Werkt ie wel op alle bereiken?

Op 16 april 2008 22:30:06 schreef (Z)weetvoetje:
Eerst een eenkringert bouwen, KT >:)
Tot die tijd ben je koorknaapje, onder freds leiding. :P:P

;D ;D

Die tijd heb ik allang gehad, mijnheer den Hogepriester.
Ik doe alleen nog maar aan DC, alles direct in de audioband. >:-)

Op alle bereiken bedoel je mee, met alle spoeltjes? Met alle wel een beetje, maar met de meeste heel slecht, met sommige krijg ik hem niet eens naar 10...

/E Over die meeting, dan moet het wel een beetje hier in de buurt zijn...

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (20%)]

@Fred01 en @Schimanski
Sinds een paar maanden heeft het bedrijf een nieuwe directeur, deze heeft duidelijk andere ideeën dan de vorige ... Ik zal gaan lobbyen en een kleine presentatie geven van wat wij zoal doen. Nee heb ik, ja kan ik krijgen.

Alle dames krijgen de hartelijke groeten van Frithjof.
Bij een evt. meeting zal hij echter verstek laten gaan. Een neveneffect van de medicatie is dat hij snel moe is en zich dan even terugtrekt in bespiegeling. De agenda van een meeting zal op dit moment dan ook te zwaar zijn maar in gedachten zal hij zeker bij ons zijn.

Onze mee lezende Hellehond wens ik veel sterkte en beterschap toe! :)

En goed nieuws! Ik kan een ruimte lenen in het bedrijfspand, echter op de voorwaarde dat dit op een zaterdag gebeurt. Dit in verband met de bewaking en dergelijke. Op zaterdag is het pand namelijk open voor de service-desk.

Alleen nog wanneer?
Ik hoor het wel!

- Internet aanwezig.
- Plaats voor antennes aan de voor of achterzijde van het pand.
- Koffie en thee aanwezig.
- De lunch is geregeld`(mits de groep tot tien personen beperkt blijft).
- Keuken aanwezig voor het warmen van gerechten.
- Zelf wat frisdrank regelen.
- Op last van de brandweer, is het verboden offer-maagden te stoken!

;)

Jammer van die maagden maar dat mag de pret niet drukken. Een vituele offering mag wel ?

Ik heb een leuke link gevonden voor nijntje. Als je dit doorleest weet je redelijk hoe een radio werkt. Erg begrijpelijk.

http://www.nostalgiaair.org/References/Articles/post/post01.htm

Ben zelf weer aan het worstelen met datasheets en biasing. Blijft ingewikkeld. Zou een leuk item zijn voor de meeting. Dan kan er live wat getekend worden in een datasheet en daarna bv wat gemeten in de proefschakeling. bv een simpele buis geschakeld als oscillator of versterker. Dat kan dan weer worden gecontroleerd dmv een buizentest. Of iets in die geest. Een soort aanschouwelijk onderwijs.

Ook lijkt het me leuk om een ontvanger te "ontregelen" om hem daarna af te regelen. Zodat je ziet wat welk signaal waar doet.

bv een RF trap eens met griddipper, daarna met voltmeter en HF probe afregelen, daarna met scoop controleren, dan met wobbelen en tot slot met een spectrum analyser. Leuk om zo alle meetmethodes eens te vergelijken en zien.

Het belangrijkste instrument lijkt ook je oor te zijn. De murphy helemaal afgeregeld op de scoop enz. Resultaat was best goed maar op het gehoor nog wat bijgeregeld scheelde toch wel erg veel.

En toch snap ik dat DC verhaal niet helemaal. Stel ik heb een SSB signaal van 1000Hz gemoduleerd op 5MHz. Dat zend ik uit. Dan komt dat de ontvanger binnen als 5001KHz. Ik meng er 5MHz bij en de verschil frequenties zijn dan 5001-5000 is 1KHz. Dat is goed maar ook de 5Mhz verschijnt weer aan de uitgang, nu is dat een stuk hoger dan het LF dus er uit te filteren. Bij AM heb ik dan 5000KHz en 5001KHz. Ik meng dan 5000KHz erbij en dan krijg ik 5001-5000=1 en 5000-5000=0.Dat is dan ook goed lijkt me. Waarom kan AM dan niet. SSB blijkt dus inderdaad wel te kunnen als je de preselectie zo zet dat hij usb of lsb pakt. De VFO is dan eigenlijk ook BFO. Maar AM lijkt me dus wel mogenlijk.

Fred

AM kan wel, maar is moeilijk. Bij SSB maakt het niet zoveel uit of je er 20Hz naast afstemt. Maar bij AM gaat het raar doen, want dan krijg je die 20Hz draaggolf, en 2 zijbanden die in frequentie niet helemaal kloppen. de ene zijband is 20Hz te laag, en de andere 20Hz te hoog, dus voor iedere toon hoor je 2 tonen, 1 te hoog en 1 te laag.

Leuk dat het dan door kan gaan. Wat voor datum gaat het eigenlijk worden?

Vandaag mijn grenzen verlegd. Ik ben met transistors en , ja echt waar, SMD gevalletjes bezig geweest. Ik heb een voeding (van een vriend) gerepareerd. De twee vermogenstorren waren stuk. Deze zat aan zijn FT8900 en die hebben elkaar om zeep geholpen.
De FT8900 heeft natuurlijk net als iedere moderne set geen bouwjaar maar een uiterste houdbaarheidsdatum en daar was hij net overheen. Een uur lang met een hele sterke loep naar van die pietepeuterige SMD gevalletjes zitten turen (er zat een kortsluiting is, 0 ohm tussen de plus en min). Uiteindelijk vond ik een diode achtig ding met een miniscuul barstje erin. Die er uit gesoldeerd en toen was de kortsluiting weg.
Nu nog achterhalen wat het is en of hij te krijgen is. Het is een P6KA18 541. Ik denk een soort beveiliging die tot doel heeft de zekering van de voeding te laten klappen (ben de naam kwijt van zo'n ding), alleen zat er hier geen zekering tussen of in de voeding dus klapte de eindtorren eruit. Dat gaan we ook maar veranderen.

Edit: een transient voltage suppressor blijkt het inderdaad te zijn.

Fred

Op 18 april 2008 22:35:13 schreef (Z)weetvoetje:
[...]
Leuk dat het dan door kan gaan. Wat voor datum gaat het eigenlijk worden?

Het pand is het hele jaar op zaterdag open, dus mensen roept U maar!

Ik heb geen flauw idee wat handig is, maar bijvoorbeeld 10 mei? Zit er mooi een jaar tussen. Ik roep maar iets...
Maar misschien is het logistiek handiger om het een maandje later te doen? Al is het nou ook weer niet zo heel veel organisatie.

Fred, zou ik misschien met jou kunnen meerijden?

Natuurlijk mag je meerijden.

Fred

@Rd12tf
Waar is dat pand?

@Fred101
Nu nog smd ic's.

Het pand is in JO22PF, Baarn.

http://www.uploadarchief.net/files/download/jo22pf.jpg

Ik neem een AC millivoltmeter (12MHz max.) en een logaritmische voltmeter mee, laatste is ideaal om signaal kringen mee af te regelen (i.c.m. een HF meetkopje).

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (46%)]