Kijk Fred, dat noemt men nou ontkenning!

Droom zacht! Als de project ontwikkel maffia Waardenburg ontdekt.

>:)

Ik hoop maar dat dat nooit gebeurd, er is al genoeg volgebouwd. Gelukkig zit ik in agrarisch beschermd gebied. Maar ja voor geld gaat alles plat.

Oja, crosspost, ik had nog een vraag onder de vorige gezet. O ja ik heb mijn eerste CW verbinding gemaakt met Anne PA3FYI.

Fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op (13%)]

Zouden er condensatoren lek kunnen zijn in je meter? Dat kan natuurlijk heel wat vreemde effecten geven.

Wauw, je eerste CW verbinding :P Ik ben jaloers...

Ik ga denk ik ook eens experimenteren met zo'n noise-canaceler. Maar dan wel eigen ontwerp natuurlijk. Ik vind die meters kabel erin niet echt zo mooi. Ik ga wel voor RC-fase-draaiers; en een torretje voor wat extra versterking.

Nou of je daar jaloers op moet zijn, het ging met hangen en wurgen en ondersteuning via nos (langzamer !!!), zweet op mijn rug en maar ongeveer 50% van de tekst goed. Is toch heel anders dan een pc, doorbraak van andere stations (het zat helemaal vol), QRM, instabiliteit, hij liep af en toe bijna uit het filter. Weet niet aan welke set dat lag, mijn FT201 of zijn TS2000, normaal blijft de FT keurig op frequentie maar het tegenstation had een TS2000, mag toch verwachten dat die stabiel is.

De QRM kanselier aan de KKK:

Er zit in het hele ding nog geen 10cm draad. Bekijk die link van FET maar eens. Het signaal wordt via een C en twee R's naar twee potmeters aan twee trafo's met middenaftakking toegevoerd. Dan via een paar R en C tjes naar een potmeter en via een trafo naar de uitgang. Een vierstanden schakelaar maakt combinaties waarbij fases ten opzichte van elkaar worden verdraaid. Zelfs ik kreeg het werkend :-)

Fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op (39%)]

Gefeliciteerd met je CW verbinding Fred!
Ik herinner me de mijne ook nog goed. Had ik gespannen CQ gegeven, komt er iemand voor me terug! In Morse!! Net zo snel als ik seinde!!!! wat nu wat nu wat nu, oh help ik ken geen LETTER morse meer, dit wordt niks, O gottegottegottegot waar ben ik aan begonnen. Oh wacht dat was m'n naam geloof ik. NEE, de zijne natuurlijk, ik heet geen Rob. HELP! Oh nee nu gaat het een beetje.. barst, dit zal toch niet gaan werken? Ja ja ja ja.. nee, ja, toch... nog even... de "K"! Hoera! ik weet wat hij geseind heeft! (zo'n beetje toch.) Nu ik weer, dan kan ik weer wat afkoelen....

Die FETs zouden best kunnen overlijden door vermogen van de andere set. Als er eens wat overspraak in die schakelaar zit.. Of van de éne antenne naar de andere. Ik heb zelf ook eens de antennezekering (een soort lampje) eruit geblazen doordat die set nog op de andere antenne stond.
Je kunt inderdaad met diodes beveiligen. Dat kan best goed gaan, maar dan op een wat laagohmig punt. Kijk eens of je in het schema een handig punt kunt herkennen.

Fred,

ik heb het schema van de ft101 bekeken. Het gemakkelijkste is twee diodes antiparallel, bijv. 1N4448, aan te sluiten achter de lamp fuse (op de achterkant) naar gnd.
Dit is wel maar een beperkte beveiliging. Een betere beveiliging kost meer moeite.

RB: bedankt, dan zal ik dat eerst doen maar hij moet toch open dus wat noem je meer werk, doe liever in een keer iets goed. Als mijn racal-zender werkt moet ik daar een stuur en eindtrap voor gaan bouwen en dat wordt waarschijnlijk ook geen QRP ding dus liever goede bescherming.

Fred

Fred,
over 220 ohm R48, kun je die twee diodes plaatsen.

Een beveiliging is de RF ATT schakelaar. Helaas zal die waarschijnlijk altijd in de off stand staan.
De kunst van een beveiliging is dat die voldoende snel werkt, geen invloed heeft op het signaal, goedkoop is, heel grote vermogens aankan en dat laatste heel vaak zonder in kwaliteit achter uit te gaan.
De combinatie van bovenstaand is lastig of onmogelijk. Dus zoals altijd een compromis. De ingangstrap van de ft101 met de t101 in daarachter de ingangsfet is kwetsbaar.
Een buis als ingangstrap was beter geweest. ;)

Ik heb even geken maar er is geen plaats in dat ding voor een buis anders was dat een wel goede optie. Of het moet kunnen dat ik dat hele RF board er uit kan laten en dan een buis daarvoor in de plaats maar dan moet ik eerst nazoeken wat dat board nog meer doet.

Als ik het goed begrijp dus diodes over R48 en zorgen dat ik de ATT aanzet als ik meerdere sets aanzet. Nu draai ik de bandschakelaar om maar dan krijgt de FET dus nog steeds alles voor zijn kiezen. De att lijkt me dan beter. Nooit aan gedacht. Bij de racal draai ik de RF gain dicht maar ook die heeft een ATT, dat is wel een makkelijke oplossing.

Thanks,

Ga ik van de week even doen.

Krijg net een wild idee, een vertikale dipool met kippenladder, dus multiband, symetrisch en een lage aftraling. Eenvoudig van draad te maken en ergens tussen te spannen (mastje van een meter wat horizontaal aan het huis zit en dan naar de grond. Aardkant van dipool zal wel korter moeten als de hete kant maar dan kan je in iedere tuin kwijt en werkt altijd beter als een omgebouwde gpa met coax en t-tuner. Of een GPA in een mast en dan de mast geisoleerd gemonteerd even lang als tweede helft. 't is maar een idee voor krap getuinde.

Fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op (29%)]

Ik zoek een schema om een microfoonsignaal naar een ingangstrafo te sturen. De uitgang van de versterker moet, zo ver ik kon vinden, 600 ohm, gebalanceerd en 500mV zijn. De microfoon maakt niet uit. Ik heb een mooie tafel-koolmicrofoon maar ook een kristal en dynamische. Zowel hoog als laagohmig. Het liefst voor de kool microfoon maar ik weet niet of zo'n ding een beetje functioneerd. Anders gewoon het liefst dynamisch 500 ohm.

Oja, met een buis natuurlijk. Ik zat te denken aan een E80L, die schijnt daar voor gemaakt te zijn. Ik weet namelijk niet hoe ik dat gebalanceerde 600 ohm moet ontwerpen (en geen idee over de signaal nivo's maar regelbaar zal dat wel oplossen.)

Daarnaast moet ik een eindtrap met driver maken die genoegen neemt met 100mW input. Hoeft geen QRO te zijn. Ergens tussen de 100 en 400W is prima. Iemand suggesties
Maar die bouw ik pas als de MA79 ook daadwerkelijk werkt. Om dat te testen zal ik echter een microfoon moeten aansluiten.
Fred

Fred, je kunt de diodes ook achter de RF ATT zetten.
Dus aan de kabel die van de schakelaar naar de TS101 gaat.
Dat is kwa beveiliging en werking iets beter. Ik weet alleen niet of je gemakkelijker bij de voorkant komt of de achterkant van de FT101.

Je kan nergens makkelijk bij, maar achter is makkelijker. De FT225 is helemaal een drama. Doe dan maar de FTdx, heerlijk overzichtelijk en je kan overal bij. Helaas zitten daar een paar onvindbare foutjes in. De LSB oscillator wil vaak niet starten tot ik een tikje op de print geef. De USB is de zelfde buis en die gaat foutloos. Hij doet dat al vanaf nieuw. Daarnaast wil de 25KHz calibrator niet (geeft vals geluid) en als ik de junkers aansluit slaan de vonken over tussen de contactpuntjes. (in de junkers zit wel een modificatie. Daar is een C+R ooit doorgeknipt.)Verder is ie super.

Waarom is dat beter dan direct na het lampje naar aarde, daar kan ik ook nog makkelijk bij en is het nog voor de rest van het circuit. Mag het ook voor het lampje ?

Daarnaast ook nog voor de veiligheid over R48.

Is zo'n stel diodes een goed idee om bij elke set op te nemen direct na het lampje of bij de uitgang.

Wat doen die diodes. Ik neem aan bij spanningen hoger dan 0,7V geleiden, dat betekent dat ik dus ook een deel van mijn antenne signaal dan kwijt ben ?

Fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op (38%)]

Omzetten naar symetrisch gaat het beste met een trafo'tje. Dat geld ook voor AF. Maar als het per se zonder moet; dan kan je de 2 uitgangen nemen van een 180 graden fase-draaier met torren: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/48

Het ontwerpen van de rest van de audio-versterker zou je wel moeten kunnen.

Fred,

Na het lampje is beter omdat bij een fout het fuse lampje voor de diodes zit. Het gaat of branden of brand door.
Achter de RF ATT is beter omdat als de RF ATT op ON staat de kans op fouten nog kleiner is en mogelijke (veel) te sterke antenne signalen van bijv. de middengolf geen problemen veroorzaken met de diodes.
De ontvangst antenne signalen zijn veel zwakker dan 0,7V. De gevoeligheid van van de FT101 zit in het uV bereik. Behalve bij extreem sterke signalen, raak je dus geen signaal kwijt.

Mijn dipool-tuner-uitgang ingesteld op 80m heb ik aan de CT-138 AVO-vtvm gehangen. In het dB bereik geeft deze dan 0dB aan (0,7V), op de scoop ook ooit eerder gemeten en zat toen ook tussen de 0,7-1V. Nu kan dat een hele foute manier van meten zijn want ik heb niet over een 50 ohm weerstand gemeten zit nu te bedenken. De KKK antenne gaf -13dB aan.

Ik zat in het schema naar dat lampje te kijken maar ik dacht altijd dat die aan aarde hingen maar dit lijkt in serie met het signaal te zitten dus dat is geen neon-lampje zoals ik altijd dacht. Of heeft zo'n ding een behoorlijke capaciteit waardoor het signaal er gewoon doorkan.

Over de fasedraaier dan zie ik liever deze:
http://tips-en-trucs.verdijk.info/theorie/fasedr.jpg

Moet zeggen dat wanneer ik de artikelen lees op pagina's van bv triode-dick, ik zin krijg ook eens een stereo versterker te bouwen. Zijn alleen twee nog al forse probleempjes. Ik ga echt geen 300 euro aan trafo's in een versterker stoppen, ik heb geen goede boxen en de prijzen die voor boxen worden gevraagd zijn nog absurder. Ik bedoel voor mij dan want ik zit al te genieten van mijn i-pod aan mijn mono versterker met ECL86 aan een jaren 70 boxje.

Fred

Op 26 april 2008 09:34:46 schreef fred101:
Krijg net een wild idee, een vertikale dipool met kippenladder, dus multiband, symetrisch en een lage aftraling. Eenvoudig van draad te maken en ergens tussen te spannen (mastje van een meter wat horizontaal aan het huis zit en dan naar de grond. Aardkant van dipool zal wel korter moeten als de hete kant maar dan kan je in iedere tuin kwijt en werkt altijd beter als een omgebouwde gpa met coax en t-tuner. Of een GPA in een mast en dan de mast geisoleerd gemonteerd even lang als tweede helft. 't is maar een idee voor krap getuinde.

Fred, het wordt nu eigenlijk tijd voor je om "HF Antennas For All Locations" van Moxon te gaan lezen.
Hij gebruikt hier en daar raar (nogal 'Engels') Engels, maar de bechrijvingen en plaatjes zijn heel duidelijk.
Jouw idee komt daar ook in voor. Hij is er best over te spreken, maar liever niet naast een huis, want dat slurpt nogal vermogen weg (en je kunt wel raden waar dat dan in gaat zitten).

Boxjes koop je 2e hands. Vaak rommelmarktjes afstruinen, en dan kom je wel wat goeds tegen. Goede box herken je vooral aan zijn gewicht. Vanaf 15kilo is het meestal wel behoorlijk.

Je kunt natuurlijk ook zelf elektrostatische luidsprekers bouwen; en die direct aansturen zonder trafo. (elektrostatische luidsprekers hebben een zeer hoge ingangsimpedantie)
Je bent handig met je handjes; volgens mij is dat voor jou best te doen. En dan heb je meteen het neusje van de zalm.

Meten doe je inderdaad MET 50-Ohm weerstand.

@Eat

Schema ontvangen. Ik ga het eens goed doorlezen. Kan het op breadboard gebouwd worden?

Wel grappig: Ik zit een boek te lezen waarin ze het voortdurend hebben over bliksemschichten met 'een voltage van 90.000 Ampère'

En de donder heeft een decibellage van ruim 7000 meter?

Zo erg is het nog niet;)

Ik heb het stuk eens doorgelezen, maar ik snap het nog niet helemaal.

Ten eerste vraag ik me af of het deel linksboven met spoelen de afstemkring is, en hetvergelijkbare deel linksonder de oscilator.

Zijn de beide frequenties dan te regelen met de varco's parallel aan de spoelen? Dat betekent dan toch dat je 5 varco's moet hebben waarbij er telkens twee aan een as zitten, omdat de frequenties gelijk moeten zijn?
Maar waar dienen die 14p varco's dan voor?

Als ik het goed begrijp mix die fet dus het oscilator en ontvangstsignaal met elkaar, waardoor dus als eindproduct (onder andere) het LF-signaal ontstaat. Het gedeelte na de fet is puur audio versterken.
Het signaal gaat dan van de fet door een filter -de C+R- en vervolgens door een potmeter voor volume regeling.
De eerste tor versterkt het signaal waarna het nog eens gefilterd wordt. Tenslotte komt er een versterkertje van de twee laatste torren(Of eigenlijk tor+fet).
Klopt dit?

Die voeding, moet die persé zo gemaakt worden of mag je ook een lm317 gebruiken om een mooie 13V spanning te krijgen?

Oja, een vraagje over het schema.

Hoe moeten die spoelen zijn? Is het getal dat ernaast staat de hoeveelheid windingen? Maar wat moet de diameter/draaddikte dan zijn?

Sorry voor de vele vragen, maar ik wil het eerst begrijpen voor ik het bouw.

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (10%)]

FET: gelijk even aan de XYL doorgegeven want die zocht nog een verjaardags kado.

Wat ik wel wat "eng" vind is dat als ik iets verzin, jij niet alleen weet dat het allang bestaat maar ook nog waar het beschreven staat en wat de auteur er van vindt :-)

@zweetvoetje: een kennis heeft een paar electrostaten gebouwd, waanzinnig geluid, 2m hoog, 5000 volt dacht ik en omdat hij in die branch werkt als bouwpakket voor de speciale prijs van 2000 euro. Maar misschien is het te doen om kleine electrostaatjes te bouwen, het is een afwijkend principe dus leuk :-) Het is ook maar voor in de shack, de wederhelft houdt niet zo van muziek en zeker niet de mijne, en een paar electrostaten alleen voor K3, snappie of djumbo vind ik wat zonde, daar beschadigen mijn buizen vast van.

Fred

Op 28 april 2008 15:52:32 schreef fred101:
FET: gelijk even aan de XYL doorgegeven want die zocht nog een verjaardags kado.

Wat ik wel wat "eng" vind is dat als ik iets verzin, jij niet alleen weet dat het allang bestaat maar ook nog waar het beschreven staat en wat de auteur er van vindt :-)

Zou die E. in FET Eng betekenen. Ik herken het gevoel van Fred wel erg moet ik zeggen. Van die mensen die als je een idee hebt meteen met 1 of 2 woorden je idee kunnen ontkrachten. ;)

Oehh, wat haat ik spoeltjes wikkelen. Net een middengolfspoel gewikkeld, en uiteraard bij wikkeling 85 van de 100 glipt ie uit mijn handen. Kan ik weer helemaal op/over-nieuw beginnen.:(

Ik ben altijd erg eigenwijs en neem niet zo maar iets aan, FET weet daar alles van. Heb hem vaak genoeg lastig gevallen met mijn "twisted thoughts en brainwaves" Maar hij is een van de weinige waar ik op theorie gebied bijna alles zo van aanneem als waar (bijna, want ik blijf eigenwijs, anders was de hydrodyne er ook nooit gekomen).

Zo neem ik van Eat bijna alles aan als het op bouwpraktijk aankomt, die heeft net als ik de instelling "iets kan pas echt niet als ik het zelf geprobeerd en gezien heb"(daarom is de hydrodyne ook gekomen :-) )
En van Zweetvoetje als het om wazige bedenksels gaat want die heeft net zo'n vreemde opvattingen en als ik en gaat ook liever voor moeilijk als het makkelijk kan, we hebben al aardig wat leuke uurtjes besteed (mogen er van mij nog veel meer worden) aan wazige maar leerzame dingen/bouwsels als de hydrodyne en regelbare spoelen alleen kan hij ze wiskundig onderbouwen. Hij moet alleen nog van zijn voorliefde voor plastic FETjes af :-)

Dit even zonder de rest te kort te doen hoor want ik heb van bijna iedereen hier in de groep veel en goed advies gehad en bijna iedereen heeft wel zijn specialiteit maar FET heeft me zo ongeveer per mail klaargestoomd voor N en F en Eat heeft me per mail heel veel ondersteuning met schema's gegeven.

En niet te vergeten, onze grote aanstichter, die net als een echte God nooit iets van zich laat horen maar wel alles hoort, door hem zit ik nu met een buizenverslaving. Frithjof bedankt :-)
Fred

Van FET heb ik ook al regelmatig correcties op mijn gedachtekronkels gehad ;-)

maar dat die van plastic is... dat is me nog niet opgevallen :+