fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ten eerste vraag ik me af of het deel linksboven met spoelen de afstemkring is, en hetvergelijkbare deel linksonder de oscilator.
Ja, correct!
Zijn de beide frequenties dan te regelen met de varco's parallel aan de spoelen? Dat betekent dan toch dat je 5 varco's moet hebben waarbij er telkens twee aan een as zitten, omdat de frequenties gelijk moeten zijn?
Maar waar dienen die 14p varco's dan voor?
De vijf kringen zijn schakelbaar, ze dienen om vijf amateurbanden te ontvangen.
Je trimt, regelt af zeg maar, met de trimmer en de kerntjes in de spoelen.
Met de 2X 14 pF Varco stem je af op de gewenste zender.
Als ik het goed begrijp mix die fet dus het oscilator en ontvangstsignaal met elkaar, waardoor dus als eindproduct (onder andere) het LF-signaal ontstaat. Het gedeelte na de fet is puur audio versterken.
Het signaal gaat dan van de fet door een filter -de C+R- en vervolgens door een potmeter voor volume regeling.
De eerste tor versterkt het signaal waarna het nog eens gefilterd wordt. Tenslotte komt er een versterkertje van de twee laatste torren(Of eigenlijk tor+fet).
Klopt dit?
Helemaal correct!
Die voeding, moet die persé zo gemaakt worden of mag je ook een lm317 gebruiken om een mooie 13V spanning te krijgen?
Iedere stabiele voeding zal hier werken, dus ook een met een LM317.
Oja, een vraagje over het schema.
Hoe moeten die spoelen zijn? Is het getal dat ernaast staat de hoeveelheid windingen? Maar wat moet de diameter/draaddikte dan zijn?
Dat staat er niet echt bij, ik zou gewoon met één band beginnen, neem spoelvormpjes + kern van ca. 5mm doorsnede. Het aantal windingen staat inderdaad naast de spoel vermeldt.
Sorry voor de vele vragen, maar ik wil het eerst begrijpen voor ik het bouw.
Geeft niet, heel verstandig!
@Fred101,
Je praat toch over de "FET in Action ®" reeks?
Er zijn er toch dertien?

Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Mooi, dan snap ik het.
Kan het nou op breadboard gebouwd, of is een conservenblik verstandiger?
Het verschil tussen trimmen en afstemmen is dat je eerst afstemt, en daarna hem op z'n mooist maakt, door te trimmen? Die trimmers hoeven dus geen varco's te zijn?
Wat zijn spoelvormpjes? Ik heb ooit een zakje met kleine ferrietkerntjes gekocht. Ook heb ik een zakje ringkernen van verschillende maten. Wat is het beste?
/e
Verdorie, een 2*15pF trimmer kost weer €6,50
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (11%)]
Een spoelvorm (zoals hier bedoeld) is een platic buisje met aan de binnenzijde schroefdraad waar een ferriet kerntje, in en uit kan draaien om de zelfinductie van de spoel te kunnen regelen.
/e
Eerst even eten, de rest vul ik zo aan!
Ok, was lekker! (Vis natuurlijk
)
Breadbord kan misschien, maar ik zou toch een plaatje experimenteerprint nemen, tot 30 MHz (en hoger) gaat dat prima. Misschien is er nog ergens echte gaatjes "print" te koop? Daar zit geen koper op en je moet zelf alle draadjes, aan de onderzijde, monteren.
Trimmen doe je om de ontvanger (éénmalig) goed af te stellen, de kring van de oscillator moet geheel gelijklopen met die van de antennekring, om dat goed te krijgen, daar is een trucje voor, komt later!
Tsja, varco's zijn altijd redelijk duur geweest ... Je kan deze ook vervangen door twee varicaps, vind ik echter minder mooi!
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (57%)]
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Aaah vandaar hebben die kerntjes schroefgat/schroefdraad.
Waar koop ik in nou weer spoelvormen??
/e
/e
Eerst even eten, de rest vul ik zo aan!
Oke dan zie ik dat zo, ik ga zelf ook even eten.
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (37%)]
Op 28 april 2008 17:57:28 schreef Pietdepiet:
Verdorie, een 2*15pF trimmer kost weer €6,50
Dat is geen trimmer maar een dubbele varco van 2*15pF.
Een trimmer is voor eenmalig afstellen bedoeld.
Op zich niet duur want inclusief vertraging.
Ik ken het schema niet dus weet niet wat de bedoeling is.
@spoelvormen: Zie Kent Gazette blz. 19.
Met weer de aantekening dat ik het schema niet ken.
Net als dat ontwerp van Gyula?

/e Dat is een hint en geen verwijt!
@Nijn-o-Nijn
Je mag het schema aan iedereen in dit topic doormailen.
De scan staat op mijn werkstation op de zaak, en daar ben ik nu niet ...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Spoelvormen: bij de bouwmarkt. Gewoon PVC pijp. Is er in diverse diktes maar ook hout, glas, een koffiekopje enz is bruikbaar. Alleen wordt het dan groter. Luchtspoelen zijn echter nog steeds de beste spoelen zegt men. Een goede spoel is altijd een beetje zoeken. Je kunt een spoel bv 100 windingen geven bij 2cm diameter maar je kunt ook minder windingen bij 10cm diameter maken. Ergens daartussen ligt het optimum waarbij je met zo min mogenlijk draad (lage weerstand) een zo groot mogenlijke inductie krijgt. En daarmee een zo hoog mogenlijke Q. Een spoelvormpje met ferrietkern heeft als voordeel dat het compact is en je de spoel kunt bijregelen. Je hebt weinig draad nodig wat een lage weerstand geeft maar de materialen van de kern bepalen weer het frequentiebereik en kunnen verliezen opleveren. Ringkernen hebben als voordeel dat ze minder gevoelig voor invloeden van buitenaf zijn. Luchtspoelen hebben het grootste hand-effect.
Trimmers zijn tegenwoordig van die kleine frutseltjes met 3 pootjes en een pietepeuterig schroefje erop. Vroeger had je mooie trimmertjes waarbij je allemaal kokertjes in elkaar draaide. Die dingen hadden ook een normale hanteerbare maat en vielen niet na drie keer trimmen uit elkaar. Aah, vroeger toen radio's nog echt radio's waren 
Fred
Pietdepiet
@Henry
Ik bedoelde ook varco. Dan ga ik die maar kopen denk ik.
Moet ik wel tot volgende week vrijdag wachten, komende ben ik er niet.
Vervelend, kent heeft altijd 5 euro verzendkosten.
@Eat
Zal ik doen, ik zal het even naar fred/henry mailen. Moet je het zelf ook hebben? Gaatjesprint zonder koper heb ik gezien bij dickbest, maar ik heb liever met.
@Fred
Maar daar zit geen schroefdraad in, en zo kleine pvc hebben ze niet.
En over die trimmers, groot gelijk heb je. Ik heb nog een aantal keramische liggen, die kan je tenminste iets vaker dan 3 keer ronddraaien. Die plasticken dingen vallen inderdaad uitelkaar als je ze drie keer hebt gedraaid.
Pietdepiet, nee, is niet nodig ik heb hier het boek alleen even geen scanner ...
Bedankt voor het aanbod!
fred101
Golden Member
Er hoeft ook geen schroefdraad in om spoel te zijn en hij wordt inderdaad een stukje groter maar duur is het niet en het wordt veel toegepast. Henry kan ook erge mooie spinnewiel spoelen maken van CD's als ik me goed herriner.
Beetje creatief zijn nijntje, je kunt in de luchtspoel bv een draaiende tweede spoel maken. Ik heb een keer een regelbare spoel gemaakt door ferriet in een stuk electra pijp te schuiven maar ook in de electron heeft een leuke gestaan. Twee wikkelingen die je over elkaar schoof als ik me goed herriner. Er zijn veel wegen die leiden naar rome maar wij kiezen het liefst de meest platgetreden terwijl de weinig gebruikte paadjes vaak veel spannender zijn en soms ook een betere keus.
Fred
Op 28 april 2008 19:13:29 schreef fred101:
Spoelvormen: bij de bouwmarkt. Gewoon PVC pijp.
Ja, niks mis mee. Ik gebruikte vroeger heel vaak standaard elektra/PVC buis voor de spoelvorm. In stukjes van een cm lang gebroken ferriet-staaf voor de kern, een halve som-zadel 'moer' bovenop de PVC buis gelijmd als geleider voor de Som-zadel bout. En deze weer aan het stukje ferriet-staaf gelijmd als instelbare kern. Vervolgens ruime koper waterleiding buis/pijp (diam 3 a 4 cm) als afscherming voor de spoelen.
Heb op deze manier heel wat spoelen en zelfs band-filters gemaakt.
Realiseer me heden ten dage echter wel dat het toegepaste ferriet-staaf materiaal wellicht niet altijd even geschikt is geweest voor alle frequenties tussen 1 en 30 mhz...
De stukjes huisvlijt zouden echter zeker niet misstaan hebben op de een of andere 'dag voor de Amateur' 
Pietdepiet
Aha, is dit dan wat om in stukjes pvc-buis te stoppen?
/e
@ET
Ik bedacht met net dat ik jouw spoel alsnog niet kan gebruiken. Hoe kan ik namelijk een koppelspoel maken, als er geen ferriet is?
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (42%)]
Ja hoor, gewoon aan de 'koude kant' van de spoel (die kant, waar de spoel aan aarde ligt) een vijf tot tiental windingen draad extra, over de spoel aanbrengen.
Pietdepiet
Hoeft er dan geen materiaal te zijn wat die koppelspoel laat helpen??
Nouja, jij zal het wel weten;)
O wacht, over de spoel is etterlijk er overheen?
/ePfffff, ik maak wel de leukste spelfouten vanavond.
EAT wordt ET en
letterlijk wordt etterlijk
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (25%)]
fred101
Golden Member
Pietdepiet
Nu heb ik van fred ook nog een schema gekregen.Zonder buizen, sssst
Nu weet ik weer niet welk schema ik moet kiezen, die van fred is ingewikkelder, maar schijnt van betere kwaliteit te zijn. Maar een scoop zou daar wel handig bij zijn, zei fred.
Wat hij ook zei, is dat ik ipv een ontvanger ook een doorfluiter zou kunnen maken, omdat dat erg nuttig zou zijn.
Pietdepiet
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Je hebt nu toch die griddipper? Dan heb je geen doorfluiter meer nodig; een griddipper is wel geschikt als klein meetzendertje.
Een oscilloscoop kan je zeker goed gebruiken. Maar dan heb je meestal wel 50-100 euro nodig. Tenzij je een keertje geluk hebt.
@fred: Nu je het erover hebt; heb je komend weekend nog tijd?
Pietdepiet
Lastig om te kiezen welke ik ga maken.
Het nadeel van die van jou is, eat, dat volgens de site van okaphone, niet dat dat alles zegt ze hebben wel dingen die er niet opstaan, zij de bc178/40673/af124 niet hebben.
Daar zijn vervangers voor! (Had ik je gemaild)
BC178 -> BC548
40673 -> BF9xx DG Mosfet
AF124 gaat wat lastig worden maar een BF324 kan wel met wat aanpassingen aan de bias. Misschien doet een BC557 het ook!
fred101
Golden Member
Ik heb hem een schema plus beschrijving uit een ARRL boek gestuurd wat ik toevallig vond maar dat is misschien idd iets te hoog gegrepen hoewel het in basis niet moeilijk is. Je moet er bv zelf de VFO bij zoeken. Maar ik had ook al gezegd dat Eat waarschijnlijk wel de alternatieve componenten wist en Eat kent het schema wat hulp makkelijker maakt.
@zweetvoetje: Ik ben vanaf morgen vrij en we gaan dan een weekje weg dus dit weekend ben ik er niet.
Fred
Pietdepiet
Daar heb je gelijk in, dan maak ik die van eat wel eerst.
Ik heb trouwens ook wat ophelderende ontdekkingen gedaan.
Klopt het dat:
USB=SSB=EZB =>
Upper Side Band = Single Side Band = Enkel Zijdige Bandmodulatie
en
dat een VCO -Voltage Controlled Oscillator en VXO -Variable Crystal Oscillator- varianten zijn van een VFO -Variable Frequentie Oscillator?
Wat is dan het verschil tussen een VCO en VXO?