fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
SSB=EZB. Daarbij heb je een bovenste en onderste zijband. Te weten USB en LSB. Upper sideband en lower sideband.
Een VCO= voltage controlled via bv een varicapdiode
VXO= crystal controlled, hierbij heb je een cristal oscillator die dacht ik gemixed wordt met een gewone VFO zodat je een stabiele VFO krijgt. Dat heet een meng VFO en ik dacht dat dat het zelfde was. Je kunt een crystal oscillator met een varicap/varco ook wat van frequentie trekken maar ik dacht niet dat dat een VXO is.
maar de preciese verschillen zullen ongetwijfeld nog uit de doeken worden gedaan door de hier aanwezige wandelende radioboeken.
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op (38%)]
VXO (= Variable Xtal Oscillator)
Een kristal oscillator die enigszins variabel is, meestal variërend tussen enkele of soms tientallen kilo Hertz.
Een truc om dat voor elkaar te krijgen is het parallel schakelen van kristallen of/en in serie met het/de kristal(len) plaatsen van een serie kring met een overwegend inductieve impedantie.
/e
Voorbeeld:
http://py2wm.qsl.br/VXO/VXO-e.html
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Oké, dan snap ik dat ook weer.
@(Z)
Fred zei dat je met de pc ook veel dingen kon meten via de geluidskaart, hij raadde mij aan om spectran te downloaden. Dat heb ik gedaan, maar toen ik daarna vroeg wat je er nou mee kan, zei hij dat jij dat beter kan uitleggen. Dus wat kan je er nou precies mee? Wat is bijvoorbeeld het onderste deel van het scherm?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Die weet ik, die weet ik, heb ik nu wat gewonnen ?
Dat is de waterval. Je ziet daarboven een schaalverdeling. Als je er een 1000Hz in zou sturen zie je terwijl de waterval in tijd doorloopt een streep verschijnen die op 1000Hz blijft staan. Als je bv een filter doormeet en daar dan een signaal doorsweept dan zie je hoe breed het filter is want dan zie je dat lijntje verschuiven en op de schaalverdeling zie je dan hoe ver oftwel hoe breed het filter is.
Maar dokter Z weet alle ins en outs van dit miracelse pakket.
Nog een paar weekjes en ik ga een T1154 halen, en dan heb ik voorlopig even genoeg werk staan. Dan heb ik met de racal erbij twee van mijn 3 favorieten in huis. De BC191 is nummer drie.
foto ab4oj
Fred
Op 29 april 2008 16:20:09 schreef Rd12tf:
VXO (= Variable Xtal Oscillator)
Een kristal oscillator die enigszins variabel is, meestal variërend tussen enkele of soms tientallen kilo Hertz.Een truc om dat voor elkaar te krijgen is het parallel schakelen van kristallen of/en in serie met het/de kristal(len) plaatsen van een serie kring met een overwegend inductieve impedantie.
Je moet altijd wat in serie met het kristal zetten om hem af te stemmen
en inderdaad is dat eigenlijk altijd een variabele spoel, of een serieschakeling van een spoel en een variabele condensator. (Parallel kan ook, maar omdat het kristal van huis uit een seriekring is, gaat serieschakelen, en met serieresonantie, beter).
Het parallel schakelen van kristallen (van gelijk fabrikaat, type en frequentie) is niet essentieel voor het principie, maar geeft bij sommigen een breder afstembereik. Zie Eat's link.
Een VXO is eigenlijk een tegenstrijdig ding. De idee van een kristal is juist dat de frequentie niet varieert. 
Je moet het bereik ook niet te groot willen maken, want dan is de mop eraf en kun je beter een gewone goede LC oscillator maken.
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
2 X-tallen parallel gaat het best bij 10 MHz en hoger.
Heb dat weleens geprobeerd op 3,5 Mhz maar dat kan je maar een paar KHz verschuiven.
De knutselende QRP dominee Dobbs heeft er een paar artikelen over geschreven in Wireless.
Volgens mij was een Japanse zendamateur de eerste die op het idee kwam om 2 X-tallen par.toe te passen.
edit\Ik lees net de link van Rd12tf idd een Japaner dus.
fred101
Golden Member
Ook in het boek van rinus Kent worden kristallen samen gezet maar dan in serie meen ik. De oscillator gaat dan op de som van de twee draaien. Heb dat wel eens geprobeerd en bij nsommige lukte dat bij andere niet.
Dacht even lekker aan de racal te beginnen. De E180F zou ik nu moeten hebben volgens het lijstje, mooi niet dus. Balen.
Fred
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
@fred101,E180F heb ik nog wel liggen voor je,heb al het Racal
spul verkocht behalve de (reserve)buizen.
fred101
Golden Member
Hoi Hubie, dan zou ik die E180F graag van je overnemen want die mis ik en verder ben ik juist racal reserve buizen aan het verzamelen dus als je er meer kwijt wil 
Jij had ook nog een nederlands legermanual meen ik me te herrinneren.
Had jij ook de racal zender, de MA79F. Ik moet daar een microfoon op aansluiten en dat is nog wel een gepuzzle.
Zou eigenlijk willen weten hoe de unit heet waar die microfoons normaal op aangesloten werden en dan dat schema nabouwen.
Fred
Hubie
Golden Member
De MA79F heb ik niet gehad,wel veel ISB en SSB conv.RTTY conv.en andere randapp.
Heb nog een boel reserve buizen liggen,de meeste zijn voor de RA17-L en zijn HQ-buizen.
Dat legermanual heb ik ook nog liggen,dat is geen boek maar een berg losse bladen.Is wel compleet dacht ik.Verder nog wat Belling & Lee pluggen voor de RA-17.
Ik zal van de week even kijken wat ik nog aan buizen heb liggen,de meeste heb ik bij Kent gekocht en zijn getest.
fred101
Golden Member
Hubie
Golden Member
Ok Fred,ik kijk van de week wat ik nog allemaal heb dan mail ik je wel.
Btw,dat leger handboek is voor de NL uitvoering van de RA17,die is dacht ik weer net even anders dan de 17L,maar is in hoofdlijnen identiek,staat vol met afregelprocedures en de meetapp. die je daar voor nodig hebt.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Ik heb nu die andere spoel in 'Le pêche melba' gedaan, maar hij werkt niet. Hij wil zelfs niet oscileren. Ik heb de koppelwinding(5 windingen over de hoofdspoel heen) al omgedraaid.
Ik heb wel net perongeluk het buisje laten vallen, hij is niet gebroken ofzo, en gloeit ook gewoon, maar kan hij kapot zijn? Als ik het buisje er niet instop dan heb ik witte ruis, en als hij er wel in zit ruis plus een lichte brom van 200Hz.
/e
Ik hoor door alles heen wel iets van muziek, maar dat hoor ik altijd, hoe de varco ook staat.
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (11%)]
fred101
Golden Member
Kan nog veel bizarder. Uit mijn murphy komt muziek terwijl de luidspeaker niet aangesloten zit. En dat klinkt harder dan de luidspeaker, zelfs als hij er wel aan zit.
Fred
Pietdepiet
@Fred
Murphy? Is dat een soort ontvanger?
/e Zo kan ik mij nog herrinneren dat ik een CD-speler aan het repareren was, en opeens radio turkeye hoorde.
@Eat
Ga ik doen, maar kan een buisje kapot gaan door een schok?
Ja tuurlijk, als hij of de gloeidraad breekt, maar als dat niet het geval is?
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (22%)]
Zolang die zilverachtige laag boven in de buis er nog is, is het meestal OK. Buizen zijn best sterk!
Pietdepiet
Mooi die is nog heel. Ik ben nog op zoek naar een stuk koperdraad, net mijn kamer opgeruimd, maar daarna vind ik nooit meer iets terug...
rbeckers
Overleden
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Zo, kom net weer terug van de rommelmarkt hier in Utrecht. 2 versterkers, een flips en een luxman A-321 (+tuner) gekocht. Ook nog een leuk setje boxjes die door iemand zelf in elkaar zijn gezet. 4 euro; maar een hele hoop sleepwerk. (fijn hoor, die verzwaarde kasten
) Maar goed, er zit wel een puik geluidje in. Wat weinig bas; maar daar ben ik toch geen liefhebber van.
@Piet
Spectran is voor sommige specifieke doeleinden erg handig. Het zou een leuk ding zijn om te gebruiken in combinatie met een DC-ontvanger; maar het grote probleem is dat de computer waarop je het draait waarschijnlijk erg veel storing geeft. En dan heb je dr natuurlijk niet zo veel meer aan. Alleen met een deftige antenne, ver van de computer verwijderd, is het een nuttige uitbreiding.
Spectran laat zien welke frequenties er allemaal aanwezig zijn op een (audio) signaal. Omdat je echter een DC-ontvanger, met mixer, hebt, krijg je te zien op welke frequenties in de buurt van de oscillatorfrequentie er zit. Voorbeeld; ontvangst 4MHz; dan laat spectran zien wat er op 3.980 tot 4.020 kHz gebeurd. Maar omdat de mixer net zo goed omlaag als omhoog mixt, komen bijv. 3990 en 4010MHz door elkaar heen (!). Daar moet je dus goed op letten.
Het kan ook een handige tool zijn om filters mee door te meten; maar gezien je geen filters hebt op een DC-ontvanger is het daar niet echt nuttig voor.
Heel mooi kan je de zijbanden en draaggolf zien van een AM-zender; en bijvoorbeeld ook de losse zijband van een EZB-zender. Ik kan je het aanraden om er een mee te experimenteren. Het geeft je in ieder geval meer begrip van frequentiespectra bij radio-ontvangst. Je zult er zelf een beetje gevoel voor moeten krijgen.
Je moet m trouwens wel goed instellen; anders gaat ie echo'en en raar doen. Dat is wel wat gedoe.
Je moet in ieder geval de koptelefoon-uitgang van je ontvanger in de microfoon/line-in-ingang van de PC stoppen en dan kan het plezier beginnen.
@rest: Een los kristal op 9MHz kreeg ik niet verder dan zo'n 300Hz heen en weer geschoven. Maar goed, dat lag misschien ook aan mij. Heb me er niet in verdiept; heb maar wat geprobeerd. Het hoefde niet verder dan 200Hz te zijn; dus dat is dan ook goed gelukt.
fred101
Golden Member
Iemand enig idee wat voor diode een CV7047 is. In mijn racal zit een defecte. Het ziet er uit als germanium. Hij zit antiparallel met zijn zusje over de koptelefoon uitgang als bescherming neem ik aan. Zal dus niet zo'n vaart lopen maar ik weet het liever zeker.
Er blijkt een tweede buis te missen, goed verstopt zitten die dingen.
Het is een CV2522(6AS6/5725/6F33/CV329) En ook die heb ik natuurlijk niet. Gaat lekker.
Fred
Zal eens loeren of ik die 6AS6(W) niet ergens heb liggen.
Anders morgen op den radio markt? 
Diodenummer kan ik zo niet traceren, maar zal dat niet silicium zijn?
+/- 0.2V over een hoofdtelefoon lijkt me nogal flauwtjes.....
CV7047 GERMANIUM DIODE OA5 SIG 100V @ 50ma TO1 £4.95
Apart geval die diode ... Zou ze vervangen door goedkope 1A Shottky diodes.
Ach, dan zal 2 x OA81 of iets dergelijks ook wel moeten kunnen.
Apart buisje dat, 7 pens miniatuur penthode met wat EF42-achtige trekjes.
Vooralsnog in de eerste doos niets gevonden, op naar de volgende!