Mengen van (eind)transistoren in een eindtrap

Ik zo eens een vraag over het mengen van transistoren in een eindtrap. Heb een eindversterker staan met daarin 5x 2SC5200 en 5x 2SA1943. Hiervan moeten alle 10 de trappen worden vervangen (er zijn er 5 defect, en vervang altijd uit voorzorg de rest ook) en ik heb 3 stuks 2SC5200 + 3 stuks 2SA1943 van Toshiba liggen, en 2 stuks 2SC5200 + 2 stuks 2SA1943 van het merk Magnatec liggen. Kan ik deze straffeloos met elkaar mengen? Alvast mijn dank!

Als het verschillende NPN en PNP types waren geweest had het niet direct gekund.
Het zou in principe wel werken, maar door de verschillen tussen de transistoren kan de boel toch nog scheef getrokken worden.
Iets wat niet 123 op te lossen is door bijv de bias bij te draaien.

Wat de exacte verschillen zijn tussen Toshiba en Magnatec zijn zou ik niet durven zeggen..

Het lijkt mij dat iedere fabrikant zn eigen specificaties aan een tor geeft, en dat het eenzelfde verhaal is als hierboven.
Ikzelf vervang in ieder geval alles met eenzelfde merk.

Maar mocht ik ernaast zitten hoor ik dat graag!

Het is een a la China hakkie takkie eindtrap, lijkt een beetje op DAP maar is het niet. Ik moet er nog wel even bij vermelden dat de emitter weerstanden vrij groot zijn, 1 Ohm. Dus misschien is het meer "elke eindtrap voorzich". De bias is temperatuurgecompenseerd, daar valt verder niets aan af te regelen. Ik hoop dat iemand anders mij nog wat meer kan vertellen :).

P.s. Ik heb de datasheets naast elkaar gelegd, en ze zijn exact hetzelfde. Nu weet ik natuurlijk niet hoe serieus ik dit moet nemen bij de Magnatec's.

[Bericht gewijzigd door DJohnny op (17%)]

Dat wordt proberen en meten. 1Ω emitterweerstanden is idd vrij hoog, lijkt idd op elk voor zich (en redden wie zich redden kan ;)).

Hallo Henry (ook dit keer weer mijn redder in nood ;) ).
Meten in de vorm van kijken hoeveer mV er over de emitter weerstanden staat?

Dat en temperatuur van de torren tov elkaar.
Als het ene merk merkbaar heter wordt dan het andere dan heb je een probleem.

Hallo Henry

Ik ga het proberen. Ik zal ze er per PNP/NPN inzetten. Wish me good luck!

Dank je ;). Het eerste paartje zit erin. Ik meet bij PNP tor een afwijking van 0,1mV ten opzichte van de rest. Tempcheck is beetje vervelend, want over het algemeen werd deze amp helemaal niet warm in idle. Zo maar doorgaan met de andere paartjes?

Ik heb alle eindtransistoren eringebakken en de eindtrap speelt prima. Voor de zekerheid heb ik de spanningen gemeten over de emitter weerstanden, spanningen gemeten over de basis weerstanden (dit beide tijdens idle en half uitgangsvermogen met sinus 1KHz) en alles blijft precies hetzelfde. Wel is het zo dat de Magnatecs iets heter worden, hoeveel heter kan ik niet zeggen (infrarood thermo is onderweg) maar niet zo heel erg veel. Is dit erg?

Dan komt het erop aan hoe stevig de magnatecs gebouwd zijn.
En je weet ook niet hoeveel dit warmteverschil gaat worden onder volledige belasting..

Ik zou het inderdaad eens even goed meten, en vooral bekijken hoe de versterker zich gedraagd als deze lang(er/durig) belast wordt.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar het vervormings-spectrum van deze eindtrap. ;)

Volledig en langdurig belasten, dan pas kan conclusies trekken.

Nee KT88, dat wil je niet weten. ;)

Heb er een half uurtje een dummyload aangehangen, sinus van 1KHz erin en half open, dat de clip LED net niet aangaat. Het word allemaal lekker heet, maar heb beide kanalen vergeleken met elkaar, maar verschilt niets. Ik denk dat het zo wel in orde is.

Nu is het zo dat genoemde vervormingen al helemaal niet belangrijk zijn voor zo'n hakkie takkie ampje. Sterker nog, het clip LEDje heeft precies hetzelfde ontwerp als het signal LEDje, alleen met een grotere spanningsdeler!
Dus dan weet je genoeg...

Het is dat de eigenaar van deze amp er meerdere heeft, anders had hij hem ook niet laten maken.

Lijkt me ook in orde :)

Sterker nog, het clip LEDje heeft precies hetzelfde ontwerp als het signal LEDje, alleen met een grotere spanningsdeler!

Er is 1 keer gemeten bij welk ingangsnivo de vervorming snel toeneemt.

Maar zaken zoals kortsluiting en dergelijke laat hij nu dus niet zien.

Doet een clipled nooit. ;)

Welke beveiliging zit er in?

Ohja... foto! :P

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (16%)]

Wanneer de uitgangen met elkaar verbonden staan (dus kortsluiting) zou je normaal gesproken bij het insturen van signaal aan het vroegtijdige branden van de clipLED kunnen zien dat er iets mis is. In dit geval werkt dat dus niet. Een foto zal ik zo snel mogelijk proberen te maken.