Hallo allemaal,

Ons TFT scherm is defect. Heb hem opengemaakt.
Op het voedingsprintje (AD-1700DTL1) ontdekte ik
6 opgeblazen elco's van 470µF/25V.
Heb deze vervangen. Alles terug ineen gevezen en... eventjes gaf hij beeld vervolgens kwam er smoor uit en daarna gaf hij terug de geest. Heb hem weer opengevezen en geconstateerd dat er terug dezelfde elco's opgeblazen zijn. Ik heb totaal geen vermoeden wat er scheelt.

Kan iemand mij helpen?

wel condensatoren gebruikt die geschikt zijn voor een schakelendende voeding ?

Polariteid goed geplaatst??
Krelis

Heb ze nog eens extra gecontroleerd op polariteit en spanning (ik wist zelfs niet dat er speciale elco's bestonden voor SOPS).

elcos vervangen voor zwaardere uitvoeringen.
googlen op medion en je komt een bericht tegen op sat for all of een duits bericht wat je moet vervangen.
is een bekend probleem komt omdat je de monitor niet uitzet met de schakelaar op de achterzijde of via een stroomdoos.
groet Win2k

bei Medion MD30919PO sollte man die Elkos aber nicht nur austauschen sondern von 470µF/25V auf 680µF/25V erhöhen. Außerdem sollten die Spulen CE1 und CE2 überprüft werden! Der wert zwischen 80 und 100 mH
ist ok. Die Elkos C11 und C10 von 100µF auf 220µF erhöhen! Zum schluß den C203 überprüfen und dan ist das Board fertig und geht nicht nach 3-4 Monaten wieder Platt

Das zittern im Bild kann durch austausch der Spulen verhindert werden!

Grüße
Dev

[Bericht gewijzigd door Win2k op (45%)]

HA dacht dat alleen philips voedingen maakte waarvan de div elco,s krap bemeten zijn.
Als je geen goede elco,s kan krijgen plaats dan over de elco,s een C van 10 nf par .
Dit mogen gewoon ceramische zijn .
Deze dienen om de HF rimpel te onderdrukken.
Goedkope merken plaatsen deze c,s doorgaans niet.
Waren de elco,s welke in eerste instantie defect waren toevallig groen van kleur?
Die zijn namelijk berucht (Zie Capacitor plaque)

Inderdaad zijn er meer merken die er last van hebben. Ik heb al een paar maal een Samsung gehad waar Engelse elco's in zaten (met een bol hoed!) Zelfs die welke nog in de garantie tijd zaten. oor de hoge schakel frequenties gaat ook de inductive capaciteit een rol spelen waardoor ze snel worden opgewarmd. Ron heeft het over 10Nf c'tjes en ik neem aan dat hij dat ook bedoelt.
Ik zet er meestal 100Nf overheen en dat gaat ook goed.

Groetjes Hans.

Dank u wel voor al de goede tips, nu kan ik nog eens een poging doen.

Voor TV Don, ik heb de oorspronkelijk opgeblazen elco's (bol hoedje) even terug gezocht.
C209,C210,C211,C212,C215,C223 -> 6x 470µF/25V (105°C)
Merk: xunda (zwart van kleur)
C219 -> 220µF/25V (105°C) Merk: xunda (zwart van kleur)

hoeveel graden staan er op de nieuwe die je er in gezet hebt ?

Sorry voor de kick.

Ik heb hier de 19" variant staan van dit scherm (MD 30919 PO)

Deze doet het ook niet. Scherm blijft zwart, blauwe voedingsledje knippert onregelmatig.

Ik heb hem opengedraaid (ging redelijk makkelijk) en zag 4 lekkende condensatoren (3x 470µF 25V en 1x 220µF 25V) en 1 bolstaande condensator 470µF 25V

Als ik die Duitse tekst hierboven goed begrijp, moet ik de 470µF 25V condensators (6 stuks) vervangen door 680µF 25V

En de 2 elco's van 100µF verhogen naar 220µF

Alle condensatoren die ik er in zet moeten 105°C en Low ESR types zijn toch?

Wat bedoelen ze met "Zum schluß den C203 überprüfen "

Kijken of C203 er goed uit ziet? Dat doet hij namelijk. Staat niet bol, komt geen smurrie uit.

Ueberpruefen kan je interpreteren als meten/controleren. Dus optisch, capaciteit en ESR. De vervangende condensatoren moeten inderdaad low-ESR zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (25%)]

Ik was van plan deze te kopen:

http://www.uploadarchief.net/files/download/elco%20medion%2030919.jpg

Maar daar staat niks bij over low-ESR :S

Zijn die goed of moet ik andere hebben?

Dit is bij http://www.elektronica-online.nl/

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op (11%)]

Ik heb al een aantal malen deze webshop voorbij zien komen.

https://elko-shop.1a-shops.eu/

Deze webshop verkoopt voor het grootste deel Panasonic elco's. Dan weet je in ieder geval zeker dat je de juiste te pakken hebt.

@thinkpad: jouw leverancier levert door elkaar NA en Jd, deze zijn ongeschikt respectievelijk voor nood geschikt.

De shop die bjokal noemt levert zo te zien wel geschikte.

"NA", "Jd" wat is dat?

Die shop van Bjokal zal ik nog even naar kijken. Betalingsopties waren alleen nogal klein.

Sofortueberweising (zij loggen in op jouw bankaccount, no way dat ik dat ga doen)
Vorkasse (vooruitbetalen, geen idee hoe dat moet naar het buitenland)
Paypal (heb net een account aangemaakt, maar moet nog even wachten tot ik hem kan gebruiken)

Ik zal komende week eerst eens langs de elektroboer gaan om te kijken of hij geschikte heeft.

NA en Jd zijn merken van elco's die veel via de elektroboeren verkocht worden.
De NA alco's gaan binnen hele kort tijd weer kapot, de exemplaren van Jd houden het iets langer uit.

Die panasonic elco's die die webshop kan leveren zijn echte low-ESR elco's. Je komt ze vaak tegen in de wat betere apparatuur.

Als je bij de elektroboer langs gaat, vraag dan of hij ECHTE low-ESR elco's kan leveren.
Het feit dat er 105 graden op een elco staat betekent namelijk niet dat het een low-ESR is.

Ik zou 10 keer liever die sofortueberweisung doen (lijkt zo te zien sterk op ons iDeal en is bovendien door TUeV gecertificeerd) dan met een bedenkelijk en matig betrouwbaar achterafbedrijf als PayPal in zee te gaan. Er zijn genoeg verhalen bekend van PayPal die tegoeden vasthoudt of in jouw rekening begint te graaien. PayPal gedraagt zich zelf als een bank, in tegenstelling tot de sofortueberweisung die een zaak is tussen het betalingsbedrijf en jouw bank.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (36%)]

Ik kende het nog niet (direcktEbanking) en even uitgeprobeerd.

het werkt hetzelfde als Ideal, super handig dus.

als je de gegevens hebt ingevuld (rekening nr + naam bank)
komt het vervolg scherm, Bij ABN-AMRO word dan gevraagt naar het type identifier .

Lijkt me wel goed te zitten .

Ik heb ze besteld. Jammer dat er toch nog weer extra kosten overheen komen altijd (verzenden naar buitenland, transactiekosten etc etc).

Ik hou jullie op de hoogte of het probleem daarmee is gefixed (weet het haast wel zeker, maargoed :) )

Heb vandaag de onderdelen ontvangen, en de monitor werkt weer :D

Heb dit gedaan:

de 470µF 25V condensators (6 stuks) vervangen door 680µF 25V

En de 2 elco's van 100µF verhogen naar 220µF
En een defecte elco van 220uF vervangen door 220uF

Dit was een MD30919PO dus.

Alleen jammer dat de mijne wel een beschadiging heeft (klein putje in het scherm, iets tegenaan gevallen waarschijnlijk).

Maargoed, gratis opgehaald dus heb niks te klagen.

Hier net hetzelfde, ook het beeld had vroeger een spookeffect. Net alsof je beeld in je scherm gebrand was.

Heb ook die 6 elco's vervangen door 680µF, éne van 220µF (C219) vervangen
en C10 en C11 "geupgrade" naar 220µF.

Alles werkt terug. Hopelijk komt dat spookbeeld nu ook niet meer terug :)

Heb 1 elco'tje waarvan het hoedje een klein bollinkje lijkt te vertonen. Denk dat ik ze meteen allemaal maar even vervang.

Maar verder: Kan iemand me vertellen wat bij de Medion MD30919 PO het IC201 is op te supply PCB (opdruk: Mirage Electronics AD-170DTL3 200-001-170DTL3 7-1-2005 version A), want de complete bovenkant is er vanaf geknald :(
Ook R204 (1Watt?) heeft goeie schroeivlekken, ik meen geel-oranje-zilver-goud te zien, dat zou dan 0.43ohm zijn? Ik meet veel hoger. Is dit een fusible of een gewone vermogensweerstand?

Als de elco's allemaal hetzelfde merk zijn moet je ze allemaal vervangen. Geen een uitgesloten.

Medion en andere goedkope brol zit vol met die made in China rotzooi en als je 3 vervangen hebt kun je over 3 maanden de rest vervangen. Let ook op dat ookal zien de elco;s er goed uit dat dit niets zegt over de staat van de elco. Bekende slechte merken zijn SamWah, CapXon, Rudycon (let op ! geen rubycon!), KZC serie van United Chemicon, Teapo, Xunda, RaxWah en meer van die fancy chinese brol met goude streepjes.

Overigens kun je voor dit soort klusjes ook prima Yageo LOW-ESR elco's bestellen bij Conr*d. Plaats in elk geval NOOIT gewone elco's van je electronica boer. Voorkeur gaat uit naar Nichicon, Panasonic FM serie, en Yageo.

Dominic

[Bericht gewijzigd door Dominic op (30%)]