Sorry voor de kick.

Ik heb hier de 19" variant staan van dit scherm (MD 30919 PO)

Deze doet het ook niet. Scherm blijft zwart, blauwe voedingsledje knippert onregelmatig.

Ik heb hem opengedraaid (ging redelijk makkelijk) en zag 4 lekkende condensatoren (3x 470µF 25V en 1x 220µF 25V) en 1 bolstaande condensator 470µF 25V

Als ik die Duitse tekst hierboven goed begrijp, moet ik de 470µF 25V condensators (6 stuks) vervangen door 680µF 25V

En de 2 elco's van 100µF verhogen naar 220µF

Alle condensatoren die ik er in zet moeten 105°C en Low ESR types zijn toch?

Wat bedoelen ze met "Zum schluß den C203 überprüfen "

Kijken of C203 er goed uit ziet? Dat doet hij namelijk. Staat niet bol, komt geen smurrie uit.

Ueberpruefen kan je interpreteren als meten/controleren. Dus optisch, capaciteit en ESR. De vervangende condensatoren moeten inderdaad low-ESR zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (25%)]

Ik was van plan deze te kopen:

http://www.uploadarchief.net/files/download/elco%20medion%2030919.jpg

Maar daar staat niks bij over low-ESR :S

Zijn die goed of moet ik andere hebben?

Dit is bij http://www.elektronica-online.nl/

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op (11%)]

Ik heb al een aantal malen deze webshop voorbij zien komen.

https://elko-shop.1a-shops.eu/

Deze webshop verkoopt voor het grootste deel Panasonic elco's. Dan weet je in ieder geval zeker dat je de juiste te pakken hebt.

@thinkpad: jouw leverancier levert door elkaar NA en Jd, deze zijn ongeschikt respectievelijk voor nood geschikt.

De shop die bjokal noemt levert zo te zien wel geschikte.

"NA", "Jd" wat is dat?

Die shop van Bjokal zal ik nog even naar kijken. Betalingsopties waren alleen nogal klein.

Sofortueberweising (zij loggen in op jouw bankaccount, no way dat ik dat ga doen)
Vorkasse (vooruitbetalen, geen idee hoe dat moet naar het buitenland)
Paypal (heb net een account aangemaakt, maar moet nog even wachten tot ik hem kan gebruiken)

Ik zal komende week eerst eens langs de elektroboer gaan om te kijken of hij geschikte heeft.

NA en Jd zijn merken van elco's die veel via de elektroboeren verkocht worden.
De NA alco's gaan binnen hele kort tijd weer kapot, de exemplaren van Jd houden het iets langer uit.

Die panasonic elco's die die webshop kan leveren zijn echte low-ESR elco's. Je komt ze vaak tegen in de wat betere apparatuur.

Als je bij de elektroboer langs gaat, vraag dan of hij ECHTE low-ESR elco's kan leveren.
Het feit dat er 105 graden op een elco staat betekent namelijk niet dat het een low-ESR is.

Ik zou 10 keer liever die sofortueberweisung doen (lijkt zo te zien sterk op ons iDeal en is bovendien door TUeV gecertificeerd) dan met een bedenkelijk en matig betrouwbaar achterafbedrijf als PayPal in zee te gaan. Er zijn genoeg verhalen bekend van PayPal die tegoeden vasthoudt of in jouw rekening begint te graaien. PayPal gedraagt zich zelf als een bank, in tegenstelling tot de sofortueberweisung die een zaak is tussen het betalingsbedrijf en jouw bank.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (36%)]

Ik kende het nog niet (direcktEbanking) en even uitgeprobeerd.

het werkt hetzelfde als Ideal, super handig dus.

als je de gegevens hebt ingevuld (rekening nr + naam bank)
komt het vervolg scherm, Bij ABN-AMRO word dan gevraagt naar het type identifier .

Lijkt me wel goed te zitten .

Ik heb ze besteld. Jammer dat er toch nog weer extra kosten overheen komen altijd (verzenden naar buitenland, transactiekosten etc etc).

Ik hou jullie op de hoogte of het probleem daarmee is gefixed (weet het haast wel zeker, maargoed :) )

Heb vandaag de onderdelen ontvangen, en de monitor werkt weer :D

Heb dit gedaan:

de 470µF 25V condensators (6 stuks) vervangen door 680µF 25V

En de 2 elco's van 100µF verhogen naar 220µF
En een defecte elco van 220uF vervangen door 220uF

Dit was een MD30919PO dus.

Alleen jammer dat de mijne wel een beschadiging heeft (klein putje in het scherm, iets tegenaan gevallen waarschijnlijk).

Maargoed, gratis opgehaald dus heb niks te klagen.

Hier net hetzelfde, ook het beeld had vroeger een spookeffect. Net alsof je beeld in je scherm gebrand was.

Heb ook die 6 elco's vervangen door 680µF, éne van 220µF (C219) vervangen
en C10 en C11 "geupgrade" naar 220µF.

Alles werkt terug. Hopelijk komt dat spookbeeld nu ook niet meer terug :)

Heb 1 elco'tje waarvan het hoedje een klein bollinkje lijkt te vertonen. Denk dat ik ze meteen allemaal maar even vervang.

Maar verder: Kan iemand me vertellen wat bij de Medion MD30919 PO het IC201 is op te supply PCB (opdruk: Mirage Electronics AD-170DTL3 200-001-170DTL3 7-1-2005 version A), want de complete bovenkant is er vanaf geknald :(
Ook R204 (1Watt?) heeft goeie schroeivlekken, ik meen geel-oranje-zilver-goud te zien, dat zou dan 0.43ohm zijn? Ik meet veel hoger. Is dit een fusible of een gewone vermogensweerstand?

Als de elco's allemaal hetzelfde merk zijn moet je ze allemaal vervangen. Geen een uitgesloten.

Medion en andere goedkope brol zit vol met die made in China rotzooi en als je 3 vervangen hebt kun je over 3 maanden de rest vervangen. Let ook op dat ookal zien de elco;s er goed uit dat dit niets zegt over de staat van de elco. Bekende slechte merken zijn SamWah, CapXon, Rudycon (let op ! geen rubycon!), KZC serie van United Chemicon, Teapo, Xunda, RaxWah en meer van die fancy chinese brol met goude streepjes.

Overigens kun je voor dit soort klusjes ook prima Yageo LOW-ESR elco's bestellen bij Conr*d. Plaats in elk geval NOOIT gewone elco's van je electronica boer. Voorkeur gaat uit naar Nichicon, Panasonic FM serie, en Yageo.

Dominic

[Bericht gewijzigd door Dominic op (30%)]

Rudycon

Dat is een vieze instinker zeg!! als je een beetje snel er overheen leest, denk je dat je met een goed merk te maken hebt.
Komen er straks ook nog Nichison en Elnna elco's zeker :)

Nichilon bestaat als een fake merk al een tijdje. En wat te denken van Rulycon :

http://capacitor.web.fc2.com/image2/rulycon01.jpg

Zelfs het lettertype is gelijk. En zo worden er meer smerige imitatie's gemaakt.

En ik kan het niet vaak genoeg zeggen, DE praatgroep voor al u andere ellende met rotte electrolyten ;

http://www.badcaps.net/forum/

Dominic

Ja, goed en wel, zoals ik al zei vervang ik die elco's wel.

Maar inmiddels staat m'n eigenlijke vraag al op de vorige pagina: wat is het type van IC201 en de waarde van R204 op de voedingsprint?

Iemand die toevallig deze monitor heeft? Of een servicedoc?

[Bericht gewijzigd door Jochem op (10%)]

De weerstand is 0.43 ohm. Het ic ga ik nog even voor je opzoeken.

EDIT: IC-201 zou een " NPC1203D60R2 " zijn. Wat het is moet je me niet vragen. Info komt van een Pools forum met iemand met hetzelfde probleem als jij, met dezelfde voeding.

EDIT 2 : En we hebben een datasheet ; http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/83111/ONSEMI/NCP1203D60R…

Je PWM regelaar in je primaire is omzeep lijkt het. Ofwel je primaire elco is rot, ofwel je secundaire stroom is te hoog opgelopen.

Ik zou dus ook even je primaire elco ,brug en FET nakijken.

Dominic

Hey, thanks. Linkje nog naar het poolse forum?

Die NCP1203D60R2 is gewoon voor een habbekrats bij Farnell te krijgen zie ik. Mooi. Hopen dat het samen met de elco's en die weerstand het probleem oplost en dat er niet meer mee is gegaan. Ik lees ook nog wel over die spoeltjes, en ik zou niet weten waar ik die moet halen.

Die Duitse shop die bjokal noemde is nu gesloten. Nieuwe site:
www.elko-verkauf.de

Ik heb zelf nog 12 Dell monitoren staan, allemaal stuk, allemaal 2 of 3 condensatoren bol. Die vervangen en ze doen het weer. Nog een leuk klusje die op me ligt te wachten, de nieuwe onderdelen liggen al weer te verstoffen.

Dus ja, meerdere merken hebben deze problemen, in mijn geval zijn de spanningsspecificaties van de condensatoren te krap bemeten. Nieuwe erin met low esr en een stapje groter.

[Bericht gewijzigd door Eagle666 op (29%)]

Alle merken die hun rommel laten maken in het Oosten hebben deze ellende. Ik ben al jaren hobby matig aan het repareren en er is nog geen één merk dat ik niet onderhanden heb gehad met bolle elco's.

Let wel ! Het is niet altijd het probleem maar in de meeste gevallen is het bij Audio Video electronica meteen raak in voeding.

Het gaat van witgoed tot cd-spelers, van DVD-set's tot computer voedingen ....

Dominic

Sory voor de semi bump,

Ik krijg het scherm niet open. Nadat ik de vier schroefjes aan de onderkant heb losgeschroefd wil niets opengaan. Wrikken wil ik ook niet, bang om mijn scherm te mollen.
Mis ik iets?

al open, maar wat zit dat ding onhandig in mekaar, met draadjes die kort zijn etc
Titus

[Bericht gewijzigd door Titus op (19%)]

Zo kort mogelijk, scheelt geld. Maar alles kan nog redelijk makkelijk losgehaald waardoor je ruimte krijgt. Zag helaas (waarschijnlijk net als jij) niet gelijk hoe dat ging, het leek in eerste instantie of ze alle connectoren hadden vastgelijmd, maar dat bleken de individuele contacten/draadjes te zijn die aan het connectorhuis gelijmd zaten.

Op 22 juni 2010 17:56:10 schreef Jochem:
Ook R204 (1Watt?) heeft goeie schroeivlekken, ik meen geel-oranje-zilver-goud te zien, dat zou dan 0.43ohm zijn? Ik meet veel hoger. Is dit een fusible of een gewone vermogensweerstand?

Op 22 juni 2010 21:21:17 schreef Dominic:
De weerstand is 0.43 ohm

Weet iemand hoeveel Watt dat ding is, en of het een reguliere vermogensweerstand is of fusible?

Ik heb ook moeite met het verkrijgen van die waarde. Luistert dat nauw, of is 0.47Ω ook goed?

En ja: dat ding staat inmiddels bijna een jaar op z'n reparatie te wachten :)