Hallo CO'ers,

ik ben een controle systeem voor mijn zwembad aan het bouwen en ik ben bij de ph meter aangekomen.

Nou d8 ik aan een kleurensensor die kijkt welke kleur het monster heeft wat je met zo een bakje kan meten.

http://www.howibuiltmyownpool.com/images/testkit-colormetric1-large.JPG

Ik zit te denken aan een apparaat waar je het in zet en wat dan met een rode, groene en blauwe led en een LDR kijkt welke kleur het is.

Mijn vraag is, is het mogelijk om de kleuren te meten van een doorzichtige maar gekleurde oplossing zoals die in het bakje?

alvast bedankt!!

Wat dacht je van een elektronische Ph meter, kun je gelijk de waarde aflezen.

Daar heb ik ook wat over opgezocht maar is het dan misschien mogelijk om een losse probe aan een AD converter te hangen?

Gebruik de zoekfunctie, er is redelijk wat over dit onderwerp geschreven :)

Elektrochemische pH-meters zijn kwetsbaar etc, maar het lijkt me toch echt de simpelste methode.

Hand Ph meters kosten vandaag de dag bijna niets meer.
Voor het zelfde geld heb je ook een 2de hand Profi (Philips o.i.d.) Ph/mV meetkast (bakbeest) voor.
De hand meters zijn veel makkelijker in gebruik dan de profi meetbakken.

De meetstift/probe zelf (is mij verteld) indien mogelijk altijd nat houden (liefst gedestileerd water),of na gebruik goed schoonmaken.

Akino, een pH-sensor/electrode mag je NOOIT in gedestileerd of demi-water bewaren!! (ook al leren ze dat soms op laboratoriumscholen). Gedestilleerd water trekt het zout (KCl) uit de electrode waardoor deze onbruikbaar wordt.
Droog bewaren mag je een electrode ook nooit, dan droogt het diafragma in.

Bewaren van de electrode in 3 molair KCl of eventueel buffer pH 7.

Daarnaast, om pH in een zwembad te controleren, het simpelste is via pH-stripjes. Je hoeft de pH toch niet constant te meten in een zwembad?

Mocht je het electronisch willen doen, koop dan een goedkope pH-meter+electrode (niet van die 20 euro dingen), maar een redelijk goede zoals een Eutech of Hanna.
In geval van electronisch, hou er dan wel rekening mee dat je een pH-meter regelmatig moet calibreren met bijv. bufferoplossing pH 7 en pH 4. Anders heb je niks aan de meting, dan klopt de waarde nl. niet. Indien je geen weet hebt hiervan zou ik hier niet aan beginnen. pH-strips zijn in dit geval veel eenvoudiger.

Zie eventueel hier:
http://nl.vwr.com/app/catalog/Catalog?parent_class_id=4&parent_cla…