Een vraag met betrekking tot een stationsklok die met DCF-FSK aan gestuurd moet worden. Ik heb zo een klok, en ben al een paar dagen het web aan het afstruinen naar een schema om dit aan te sturen, maar ik slaag er niet echt in.
Voor zover ik het op dit moment begrijp, moet de klok fsk pulsen, lees Frequentie Shift Keying pulsen krijgen. Deze pulsen bestaan volgens mij uit een 1,25Khz audiotoon,afgewisseld door 1Khz audiopulsen. Deze pulsen worden getriggerd door het DCF signaal uit Frankfurt.

De DCF pulsen uit frankfurt heb ik al ter beschikking, middels een conrad printje, met een transistor output van 5 Volt.Alleen het audio gedeelte ben ik nog niet uit.

Het gaat om deze klok:
http://www.hauptuhr.de/download/Uhrwerke/Prospekt_Uhrwerk-ITBU%20190%2…

Wie o wie is er handiger dan ik?

Velen zouden aan een XR2206 denken. Schema
Jij hebt alleen het gedeelte linksboven, rond de 2206, nodig. De frequenties kun je zelf aanpassen. Is dat wat?

Je kunt op jouw klok ook gewone "gelijkspanning" pulsen aansluiten zo te zien. Dat zou je ook nog kunnen proberen.

Hallo frederick, dank voor je snelle reaktie. Mijn probleem is, dat ik niet zo elektronisch onderlegd ben. Met een schema kan ik een en ander wel in elkaar solderen, maar helemaal precies begrijpen hoe het dan functioneerd, is weer een ander verhaal. Hoe schakelt dit IC dan bijv, tussen de twee frequenties?
Ik heb zelf ook al gedacht aan de eenvoudige sinusgenerator
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/47

Er dan twee maken en dmv de 5Volt pulsen die ik al heb te laten omschakelen. Zou dit kunnen werken? Hoe schakel ik dan bijv. tussen de twee Frequenties. En is 1.25Khz een beetje normaal te maken?

De gelijkspannings pulsen kan id ook, alleen dan werkt de klok niet stand alone. Dwz. geen zomertijd wintertijd, geen backup enz. Dit moet dan door de moederklok die de pulsen geeft geregeld worden.

Het IC schakelt tussen de frequenties door het signaal op de FSK IN pen, had je dat niet geraden? :)
Als je daar meer dan 2V op zet, of hem open laat "zweven", maakt hij zijn frequentie met de weerstand aan pen 7.
Als je er nul op zet, maakt hij zijn frequentie met de weerstand aan pen 8.
Voor de frequenties geldt f = 1/(RC), dat rekent ook makkelijk. Die C zit tussen pen 5 en pen 6.

Bij jouw schema kun je niet tussen verschillende frequenties schakelen.

Helemaal goed! Moet ik uit kunnen komen. Hartstikke bedankt.

groet hans

Ik heb inmiddels de schakeling gebouwd, en hij werkt fantastisch!! Via twee meerslagenpotmeters de gewenste frequenties gemaakt. Alleen heb ik nog een vraag. De klok vraagt een input level van 600ohm 2Vpp. Ik meet aan de uitgang van de 2602 6volt op de multimeter. Rekenen aan dit soort audio levels is zeker niet mijn sterkste punt. Kan ik met een potmeter dit level gewoon naar beneden halen, en zo ja blijft de impedantie dan goed?

Frederick, dank voor de prima tip!

Leuk dat het werkt!
Het niveau zal niet zo nauw komen, maar je kunt het met een potmeter regelen. De uitgangsimpedantie verandert daardoor wel, maar dat kan de klok niet schelen, als de amplitude maar een beetje klopt.

2V piek-piek komt overeen met 0,71V effectief. Tenminste als je multimeter die frequenties goed meet! :)
Anders even de scoop erop, of gewoon van nul af opdraaien tot de klok de pulsen steeds zeker verwerkt.

Hoi Frederick,

Ik was de condensator in de signaal uitgang vergeten. Het uitgangslevel via een audiomixer ongeveer op 0dB ingeregeld met de potmeter in de schakeling, en geloof het of niet, de klok loopt als een zonnetje. Ik ben helemaal blij met je.

Groet hans