Confusion
There are only 10 types of people in the world - those who understand binary, and those who don't
Op wo 21-08-2002 14:34:06 schreef R:
...
En wat kost dat spelleke? Moet die nie gecontroleerd worden door een of andere firma?
Ik geloof dat zo'n module rond de 10 Euro kost.
En nee je schakeling hoeft niet gecontroleerd te worden als je gebruik maakt van deze modules.
Deze frequentie band is vrijgegeven voor zenders met een vermogen <50 mW
Hoi Digi,
Waarom neem je niet een draadloze deurbel, kost niet veel, gaat vrij ver, kun je coderen (bij sommige types) en doet precies wat je wilt.
Op di 13-08-2002 00:47:27 schreef Confusion:
bekijk deze pdf eens
Dit zijn een 433 MHz transmitter en receceiverof
Met Google zoeken op “tws-434 rws-434”Ik zelf gebruik deze modules (dus niet de ic's) om data van/naar pc en Pic's te versturen. Tot een snelheid van 4k8 baud, met de nodige datacontrolle, gaat dit prima.
En ze zijn tov andere 433 Transmitters / receivers / transceivers redelijk goedkooop
Ik heb die Datasheets bekeken en die zien er echt veelbelovend uit! Echt een uitkomst. Alleen hoeveel meter kun je ze uit elkaar gebruiken?
Confusion
There are only 10 types of people in the world - those who understand binary, and those who don't
Op vr 23-08-2002 16:30:19 schreef Aleks:
[...]
Ik heb die Datasheets bekeken en die zien er echt veelbelovend uit! Echt een uitkomst. Alleen hoeveel meter kun je ze uit elkaar gebruiken?
Ik heb data met een snelheid van 4k8 baud over +/- 20 meter verzonden. Hierbij was wel een simpele data verificatie noodzakelijk. Ik zorgde er bv voor dat iedere data string met een 'U' begon (01010101b)en achteraf een crc controle)
Dit was echter alleen nog maar een test schakeling binnenkort ga ik hem echt gebruiken en dan weet ik meer.
Wanneer je geen data verstuurd zal de ontvanger toch 'troep' uit de lucht ontvangen. Ik hoop dat te elimineren door het anders te doen. Een 1 wordt bijvoorbeeld een 1-0 signaal en een 0 een 0-1 signaal.
R
Maledicantur thylie iuxta viam posite
Op di 13-08-2002 00:47:27 schreef Confusion:
bekijk deze pdf eens
Dit zijn een 433 MHz transmitter en receceiverof
Met Google zoeken op “tws-434 rws-434”Wat bedoelen ze met die 3-pin header, want die komt niet met de module overeen.
Ik ben erover aan het nadenken om een soort "voiturke" te bouwen met twee stappenmotoren, en heb dus per motor twee kanalen nodig. Dan kan men eigenlijk met een digitaal signaal analoog sturen. (Dit is eignelijk niet echt een vraag maar een suggestie).
Confusion
Met de 3-pin header bedoelen ze de connetor naar de rf module.
In geval van de zender moet het als volgt worden aangesloten:
Connector - Rf Module
Pen 1 - Pen 1+2
Pen 2 - Pen 5
Pen 3 - Pen 3+4
in geval van de Ontvanger
Connector - Rf Module
Pen 1 - Pen 1,6,7
Pen 2 - Pen 2 of pen3*
Pen 3 - Pen 4+5
*Pen 3 (analoge ouptut)geeft in sommige gevallen
beter resultaat bij digitale schakelingen dan pen2.
Wel moet er dan een pulldown weerstand worden
gebruikt van 22k.
Weet iemand waar die TWS-434 (zender) en RWS-434 (ontvanger) te koop zijn in NL, kan ze namelijk nergens vinden
Confusion
Op do 19-09-2002 17:02:21 schreef -roys-:
Weet iemand waar die TWS-434 (zender) en RWS-434 (ontvanger) te koop zijn in NL, kan ze namelijk nergens vinden
Ik heb ze bij okaphone weg.
Ik weet niet of je in (de buurt van)Groningen woont.
Ze hebben volgens mij geen postorder. Bel of mail ze anders even.
Op vr 20-09-2002 02:55:50 schreef Confusion:
[...]
Ik heb ze bij okaphone weg.
Ik weet niet of je in (de buurt van)Groningen woont.
Ze hebben volgens mij geen postorder. Bel of mail ze anders even.
Mijn dank is heel erg groot. Ik woon niet in de buurt van Groningen maar het was geen probleem als ik eerst het geld overmaak en daarna hun de goederen versturen, goeie service dus.
Op vr 20-09-2002 20:06:01 schreef digi:
En zijn er ook die verder kunnen ???
dan moet je een zender hebben met meer vermogen, deze heeft 8mW vermogen maar voor zover ik weet zijn die er niet als module.
Ps. tot 50mW mag zonder vergunning
digi
God schiep de wereld, wij het internet ...
Op vr 20-09-2002 20:55:12 schreef digi:
En zou ik dit kunnen gebruiken voor een walkitalkie of mijn ti-83 als link cabel ???
zou verder geen probleem moeten zijn, alleen zou je moeten kijken welke voltages standaard zijn en wat de zender/ontvanger als uitgangsignaal heeft.
En moet je voor 2-weg communicatie wel 2 recievers en 2 transmitters hebben en weet niet of er bij dit setje de frequentie instelbaar is, anders zouden ze elkaar wel is kunnen gaan storen
digi
Hangt de frekwentie dan niet af van de voedings spanning
maar hoe zou ik daar dan een walkitalkie van kunnen maken ???
[Bericht gewijzigd door digi op ]
digi
In de pdf file werken ze met drukknopjes en ik heb geen idee hoe er een micro, luidspreker zou moeten vast maken .
Confusion
Om er een walkitalki van te maken heb je dat ic niet nodig. Je kan het geluidsignaal (van de microfoon via een versterkerschakling) op een gelijkspannig superponeren en dat op de input van de transmitter (pen6) aansluiten. Bij de ontvanger haal je de gelijk spanning er weer vanaf, vervolgens het geluid weer versterken.
Ik weet niet zeker of dit zo gaat werken, heb het niet geprobeerd.
De frequentie hangt niet af van de voedingsspanning.
digi
Oke maar wat is superponeren en hoe doe ik dit (In de datasheat staat dat hij bij 1.5 V 314.8 als frequentie heeft en bij 12 V 433.9 als frequentie heeft.
Confusion
Superponeren: Wisselspanning superponeren op gelijksspanning
Mocht iemand dit nog lezen.
Kijk even op:
Hier kan je de zender/ontvang modules bestellen.
Op 5 augustus 2004 21:43:23 schreef Sebastiaan van Kemp:
Mocht iemand dit nog lezen.
Kijk even op:Hier kan je de zender/ontvang modules bestellen.
Beetje oud topic, vind je niet?
Ik heb trouwens bij die site al eens besteld en ze gaven geen reactie...
Op 25 augustus 2002 14:33:37 schreef Confusion:
[...]
Wanneer je geen data verstuurd zal de ontvanger toch 'troep' uit de lucht ontvangen. Ik hoop dat te elimineren door het anders te doen. Een 1 wordt bijvoorbeeld een 1-0 signaal en een 0 een 0-1 signaal.
Ik zit er zelf aan te denken om een opamp te gebruiken zonder tegenkoppeling, de data op de niet-inverterende ingang en dan een potmeter met de twee buitenste pinnen op de voedingslijnen en dan de loper verbinden met de inverterende ingang.
op die manier heb je een soort van squelch en kun je instellen bij welke spanning de uitgang een 1 of een 0 wordt.
Ik heb geen idee of het werkt
ik ga nog zo'n velleman setje halen voor 433 mHz.
Hmm, ik zie net dat het wel een oud topic is