uZion
Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!
Op 22 mei 2008 22:27:59 schreef SparkyGSX:
Ja, maar we (in ieder geval de werktuigbouwkundige onder ons) weten ook dat wormwiel vertragingen een uitermate beroerd rendement hebben, en slijten als de ziekte, omdat de worm langs het wormwiel glijdt, en dus wrijving ondervindt.
Deze motors zijn niet bedoelt voor continue bedrijf, en zijn ontworpen voor een beperk aantal korte cycli. Het zou mij ook niet echt verbasen als hier een kunststof tandwiel in zit, en dat ze, bij een flinke belasting, snel heet lopen en stuk gaan.
Wat je nodig hebt, zeker als je zoveel geld wilt vragen voor een dergelijke constructie, zijn duurzame motoren met (tweetraps) planetaire vertragingen.
Opbouwend kritiek!!!! many thanks!!!
uZion
Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!
Op 23 mei 2008 01:38:27 schreef klein is fijn:
Die accu's, volgens de meesten kan je ze in alle mogelijke posities monteren, maar volgens de fabrikant kan er nog wel eens wat druk ontsnappen uit zo'n ventieltje. Als dat gebeurt terwijl het ding op z'n kant staat, dan komt er geen damp maar zwavelzuur uit. Niet handig in zo'n robot. Daarbij, zwaartepunt laag houden dus accu's niet rechtop zetten.
Opbouwend kritiek!!
Ik heb dat ook een keertje gelezen. Ik ga dus kijken wat ik ga doen.
Je bent nou eenmaal met iets bewegends bezig, en ik zie daar kabels door metalen gaten gaan waar geen tule in zit. Dat gaat vanzelf een keer fout.
thanks ik ben wel op de hoogte!
Wat jij zegt over die rover klopt volledig. Kijk naar een normale auto. De hele voorkant en de halve achterkant zitten vol met aandrijving en brandstof, terwijl de boordcomputer onder de bijrijderstoel ligt. Hetzelfde met een robot, aandrijving en batterijen nemen veel meer plek in dan een beetje aansturing. Je moet geen grote robot bouwen met de gedachte om de ruimte 50-50 te verdelen. 80-20 of 90-10 komt meer in de buurt. Accu's en motoren zijn nou eenmaal lomp en groot, terwijl je elektronca superklein kan maken.
Ik geef je volledig gelijk. Misschien was de vergelijking van de auto toch niet passend hier. Weliswaar is de clearance van een auto klein, maar de bedoeling van een auto was ook nooit om op stenen en rotsen te rijden maar op een vlak asfaltweg. Dus bij deze rover speelt de clearance wel een rol.
En ja, dan kijk ik ook met een schuin oog naar dat enorme lege stuk gaatjesprint wat ik daar zie.
Nee dat is de connector board van de main board waar alle kaart verbindingen erop aangesloten moeten worden. Hier een betere foto. Voorkant en achterkant.

uZion
Op 22 mei 2008 00:51:18 schreef klein is fijn:
Waarom van die grote wielen? De ground clearance is toch drie keer niets met dat onderstel.
Op 22 mei 2008 22:27:59 schreef SparkyGSX:
Wat je nodig hebt, zeker als je zoveel geld wilt vragen voor een dergelijke constructie, zijn duurzame motoren met (tweetraps) planetaire vertragingen.
Op 23 mei 2008 01:38:27 schreef klein is fijn:
Je moet geen grote robot bouwen met de gedachte om de ruimte 50-50 te verdelen. 80-20 of 90-10 komt meer in de buurt. Accu's en motoren zijn nou eenmaal lomp en groot, terwijl je elektronca superklein kan maken.
Aan de hand van jullie adviezen denk ik dat ik toch andere stevige motoren gaat bestellen en ik ga de motoren ook intern plaatsen. Dit had ik al twijfels over, maar nu is mijn twijfel weg door jullie opbouwende kritiek Ha Ha Ha.
Ok nu serieus. Ik had twijfels omdat zoals ie nu eruit ziet, moet ik mijn wheel decoder buiten plaatsen en dat vind ik niet zo verstandig. Conclusie alles gaat binnen.
uZion
Op 22 mei 2008 21:14:20 schreef stef110:
woow vet man.maar dat is niet echt iets wat je door je huis laat rijden?
of wel? stef
Ja precies, ik laat hem koffie voor me maken. 
Het is een all terrain.
uZion
Ik zit nog met een vraag. Deze rover gaat autonoumous werken ok. Maar er bestaat ook de mogelijkheid om hem te besturen. Mijn vraag is, wat is beter om een RC transmitter te gebruiken of met een laptop te besturen. Met een laptop besturen is zo gedaan voormij.
1. Ik hebt de trasnmitters al, het bereik is zelfs 2km.
2. Ik kan alle toetsen van de laptop gebruiken voor een bepaalde doel. Arm bewegen camera pan tilt, lampje laten branden enz.
3. Onhandig
Met de rc transmitter
1. Expensive $390 die heb ik niet die moet ik kopen.
2. bereik ik weet niet zeker, ik dacht wel zo'n 500meter
3. Je bent beperk to zo'n 9 channel meerdere channels is duurder.
4. het is cool en handig.
Als ik voor de RC transmitter kiest kan ik ook altijd de andere transmitter gebruiken voor het lezen van draadloos sensor informatie, baterij informatie enz.
Dat zijn mijn punten misschien hebben jullie meer.
Dit is de RC transmitter
http://www.robotmarketplace.com/products/TX-FUT9CAP-75.html
En dit de wireless rs232 voor de laptop

Tjah dat valt te zien denk ik. Als je veel data van de robot terug stuurt zou ik voor een laptop gaan kan je veel meer mee. Mischien kan je zelf, goedkoper een zender maken, ik weet niet of dit wel mogelijk is maar ik vind dat er toch al een aardig budget in die robot gekropen is. Niemand zegt dat je die sowieso ooit verkocht krijgt. Laat staan voor zo een hoge prijs.
Natuurlijk staat een zender dan wel véééél beter dan besturing via laptop.Dat is enkel handig moest je een beeld van op de laptop op je scherm hebben en dan zo met een joystick of dergelijke bewegen.
Mijn kleine bescheiden mening, bezie het als positieve commentaat;)
[Bericht gewijzigd door ej_on_line op (19%)]
pompopom
The path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)
@uZion: en gebruik de Edit functie, ze hebben je er al voor verwittigd. Nog ff en ze sluiten deze boel.
ivm je batterijen:
KIF zei het al, zet ze plat ipv rechtopstaand. "Sealed lead acid" wil niet zeggen dat er niks kan lekken. En haal aub die klevers van je batterijen ze verstoppen je ventielen (die rondjes bovenaan op je batterij). In eerste instantie geen probleem: De gassen gaan er wel door, weliswaar minder makkelijk, maar als je ook zwavelzuur-sap dat ontsnapt dan blijft dit hierachter geblokkeerd => Dat sap droogt uit en vormt kristallen => dan zijn uw ventielen echt verstopt => Bij lading in beste geval scheurt uw batterij open, in slechtste: kaboem.
Ohja: zo een 12V - 7(of is het 9?)Ah batterij geeft serieuze klappen.
klein is fijn
Moderator
Op 23 mei 2008 08:30:44 schreef pompopom:
@uZion: en gebruik de Edit functie, ze hebben je er al voor verwittigd. Nog ff en ze sluiten deze boel.
Niet nog ff, nu gewoon. Dit is duidelijk provoceren.
Slot.