Show your projects! Part 9.

Dit topic is gesloten

Dat is idd. veel te mooi om te ontmantelen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Hey, trouwens, waarom staat hier je HK scoop niet bij :-)

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...

Als je dat met breadbord en al in een mooi doorzichtige behuizing stopt, kon wel eens erg mooi worden.
Ziet er ook erg overzichtelijk uit. Mijn breadbord creaties zijn over het algemeen nogal wanordelijk.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

24.4°C. leuke temperatuur.
Ik zou zelf liever gaan naar de rode display. misschien omdat dat meer "standaard" is. De blauwe is iets nieuw (voor mij toch) en ben ik nog niet zo gewoon.
Misschoien kan je ineens er een dcf77 module insteke :p dan staat de klok altijd juist!
Misschien kan je zelfs een draagbare kleine module maken en deze 2 modules draadloos met elkaar laten verbinden (via 2X 433MHz module).
Dit zijn min of meer mijn dingen die ik deze vakantie nog wou maken (alles is al besteld bij niels).
Mijn breadboard ziet ook af van projecten die erop blijven "plakken". daarom heb ik metteen gekozen voor een zeer groot breadboard :p
Het is een zeer mooi project!!! proficiat!

Turbokeu

Golden Member

Op 15 juli 2008 21:58:42 schreef pros:
Dat is idd. veel te mooi om te ontmantelen.

100% akkoord!

Op 16 juli 2008 01:36:52 schreef snypermann:
Ik zou zelf liever gaan naar de rode display. misschien omdat dat meer "standaard" is. De blauwe is iets nieuw (voor mij toch) en ben ik nog niet zo gewoon.

Bwerk! Rode displays zijn zó 70'er jaren.
Mijn eerste setje van 6 (rode) Opcoa's dateert van 1973, voor de Elektuur MM5314 Mosklok en online gekocht aan de toen mooie prijs van 50 Euro.
Ik speelde reeds met blauwe displays in 2001 (van bij Digikey).
Ondertussen heb ik een mooie verzameling opgebouwd:
http://www.turbokeu.com/myprojects/ledclock/all.jpg

Ik heb ook een breadboard projectje (wel niet zo mooi als dat van ZX6RR) van een DCF77 klokje dat sinds augustus 2005 24/24 op de keukentafel draait:
http://www.turbokeu.com/myprojects/ledclock/pict0016.jpg

@snypermann: Niet schrikken, dit zijn witte displays! ;)
http://www.turbokeu.com/myprojects/ledclock/pict0043.jpg

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Als je er nu nog een realtime clock bij zet, kun je afwisselend de temperatuur en de tijd weergeven. :) Maar erg mooi dingetje hoor, ik vind dit leuker dan op een print... :)

Ow, niet gezien, zit er al in :+

[Bericht gewijzigd door Stijn S op woensdag 16 juli 2008 14:11:15 (20%)

@ Turbokeu: Waar heb jij die dcf77 "antenne" vandaan? ik heb gewoon geen zin om 10 euro te betalen bij conrad voor een onvanger.ik denk er zelfs over na om dat gewoon zelf te maken. een antenne halen uit een oude radio en opnieuw de resonantie berekenen en er dan een variabele condensator insteke.
Hoeveel klokken heb je zo in huis?

Woehoe! mijn lm317 voeding is af.
de foto's staan hier (klik)

iedereen bedankt!:)

mischien is het leuk om een punt van 1 tot 10 te geven:)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
Turbokeu

Golden Member

@snypermann: Welke antenne?
Ik gebruik de Conrad 641138 DCF77 modules (heb er ooit een 10-tal aangekocht).

Je zal niet veel andere keus hebben dan ééntje bij Conrad te bestellen vermits het naar mijn weten de enige boer is die deze low cost modules verkoopt.

Als 'high cost' geen probleem is kan je o.a. terecht bij Meinberg.
Of als zelf een DCF77 module ontwerpen je ligt is er de C-MAX CME8000 (heb er hier 3 liggen waar ik ooit eens moet naar kijken).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 16 juli 2008 17:57:14 schreef electro_freakz:
mischien is het leuk om een punt van 1 tot 10 te geven:)

Niet echt... voor de ene is een LEDje laten branden (of een winamp remote maken) al een ganse prestatie die een dikke 10 waard is, voor iemand anders is dat niet meer dan een 0 waard...
Projecten zijn projecten, punten zijn niet nodig

Vogens mij verlangt electro_freakz naar school.
Hij wilt goede puntenkrijgen.

Mooi gedaan! Heeft die LM317 wel genoeg koeling?
Vergeet niet dat je bij 1,25V aan 1,5A iets van ongeveer 25W(op zijn minste) moet wegstoken.
Mijn eerst versie van een labvoeding had ook te weinig koeling en werdt al (redelijk)warm met het opladen van 3 AA'tje.

het ding krijgt genoeg koeling, het zit ook nog op een ijzeren plaat gemonteerd, dus zo kan ook een boel warmte weg.

(over die punten, het is toch leuk om ens te vergelijken, vooral voor mij. omdat dit toch en mooi gelukt project is.)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
klein is fijn

Moderator

Op 16 juli 2008 20:21:06 schreef electro_freakz:
over die punten, het is toch leuk om ens te vergelijken, vooral voor mij

Voor jou misschien wel, voor een ander niet. Straks stoppen mensen met posten omdat ze bang zijn voor een laag cijfer. 't Is hier geen school waar overal een beoordeling aan gehangen wordt..
Lekker bouwen en posten die projecten, het niveau maakt niet uit, als je er zelf maar trots op bent.

Sine

Moderator

ijzer is geen geweldige warmte geleider ( zeg maar een slechte )

Dus ik ben bang dat in geval van sluiting of veel stroom bij lage spanning de koeling toch wat krap is.

Doet dat brugcelletje trouwens mee aan 1,5 A ?

@kif, ach ja, wat maakt het ook uit, het is mooi:P

@sine, brugcel is idd volgens mij ook 1,5A, moet ik toch eens nakijken. mischien dat ik anders nog een 40mm fan op het koellichaam zet

edit, zelfs 2A

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Als ik me niet vergis is alu het beste als koeling. klopt dit?
Zelf ben ik tegen koeling en probeer ik ALTIJD te zoeken naar alternatieven om die warmte niet te produceren.
soms vind ik ze :p, meestel niet ;(

Koper geleidt warmte nog beter dan alu. Of er nog betere warmtegeleiders zijn, weet ik niet uit mijn hoofd, daarvoor zal ik mijn binas tevoorschijn moeten trekken.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

wie kan me alsnog vertellen wat ik dan voor een koelprofiel moet kopen? is daar een formule voor?

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Punten zoals op school zijn niet interessant, die hangen af van het niveau van de bouwer.

Een cijfer dat wél interessant is, is de vermogensdichtheid van je voeding. Kom op, hoeveel watts/dm³ haalt je voeding? :)

Ik denk dat we een paar regels nodig hebben:
- Enkel AC/DC voedingen, dus netspanning erin, DC eruit, galvanisch gescheiden. Sorry hobbyelektro, je 407W/dm³ doet dus niet mee ;)
- Het vermogen waar we mee rekenen is het maximale uitgangsvermogen dat continu geleverd kan worden. De rimpel op de uitgangsspanning mag max. 1% van de DC-spanning bedragen.
- Buitenafmetingen van de behuizing incl. koelprofiel, excl. uitsteeksels zoals knoppen.
- Zelfbouw!

Voorlopig staat zonnepaneeltje aan de leiding met 12.2W/dm³. Dat kan niet zijn, ik vis dit weekend wat foto's op van mijn 15W/dm³ switcher ;)

dat is dan wel mooi, maar hoe reken ik dat uit. ik kan dat nergens vinden;)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Hoe moeilijk is het? Bereken het vermogen dat je voeding kan leveren, bereken het volume dat je voeding inneemt. Vermogen/volume (in DM^3) = een nutteloze eenheid :P

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Op 16 juli 2008 23:54:43 schreef subsonik:

- Het vermogen waar we mee rekenen is het maximale uitgangsvermogen dat continu geleverd kan worden. De rimpel op de uitgangsspanning mag max. 1% van de DC-spanning bedragen.

Maar dan moet hij wel de maximale stroom ook continu op de minimale spanning kunnen leveren.

Met geld moet je creativiteit bekopen.
Sine

Moderator

Op 16 juli 2008 23:54:43 schreef subsonik:
Voorlopig staat zonnepaneeltje aan de leiding met 12.2W/dm³. Dat kan niet zijn, ik vis dit weekend wat foto's op van mijn 15W/dm³ switcher ;)

Dat kan zeker niet ... maar voor de catagorie linear heb ik nog wat op de planning staan ( als het gaat passen )

Ik heb het trafo schakel idee van zonnepaneeltje nog wat aangepast voor mijn "mini" voeding die ik momenteel gebruik.

http://members.home.nl/guidomennen/temp/voeding/KIF_2783.JPG

code:




                                   .--------------o-----------o +
                                   |              |
                                   |              | +
           o-----. ,--o------>|----o             ###          -->
                 )|(  |            |             --- 10000uF
                 )|(  | 15V        |              |
          230V   )||--)------------)---o----|<----o------o----o
                 )|(  |            |   |                 |
                 )|(  | 15V        |   |                 |
           o-----' '--)---o-->|----'   V                 |
                      |   |            - 1n4001          |
                      |   |            |                 |
                      |   |            o----------.      |
                      |   |            |  o-.     |      |
                      -   -            |    |   |/       |
                      ^   ^            |    V ->|        |
                      |   |            |    -   |>       |
                      |   |            |    |     |      |
                      |   |            |  o-'    .-.     |
                      o---'            |         | | 2k2 |
                      |                | +       | |     |
                      |               ###        '-'  ||-+
                      |               ---  22uF   |   ||<-
                      |                |          o---||-+  BUZ11
                      |                |          |      |
                      |                |         .-.     |
                      |                |         | |     |
                      |                |         | | 10k |
                      |                |         '-'     |
                      |                |          |      |
                      |                |          |      |
                      '----------------o----------o------'

Het vieze klapperende relais op het printje rechts is verdwenen ;)

Over het watts per dm3 gebeuren, hoe zit het met uitstekende koelelementen?

dat hoort ook bij de behuizing natuurlijk!
anders gaat iedereen zijn koeling volledig buitenhangen en is het niet erg eerlijk t.o.v. de mensen die alles intern doen

EDIT: waarom telt de voeding van hobbyelektro niet?

[Bericht gewijzigd door snypermann op donderdag 17 juli 2008 11:10:36 (14%)

Dit topic is gesloten