Grounded grid wordt eigenlijk alleen gebruikt in HF schakelingen maar voor audio werkt het ook.
Grounded grid geeft bij HF een grotere stabiliteit.

De anodestroom in een buis wordt bepaald door de kathode-rooster spanning. Normaliter leg je de kathode (via een R aan de GND en stop je het signaal in het rooster. De kathode-rooster spanning kan je ook verkrijgen door het rooster aan de GND te leggen en je signaal op de katode in te voeren. Bij HF gelijk een mooie afscherming tussen anode en kathode.
Zoek eens met google op grounded grid - er zijn wat audio jongens die hier ingangstrapjes mee maken.

De eindrap is een "White cathode follower".
Het is handiger het verhaal op deze link http://www.tubecad.com/october99/page4.html vanaf "The White Cathode Follower" (meerdere pagina's) te lezen dan dat ik de helft over ga typen.

Het rare is dat ik hier een set 6463's heb die in hetzelfde ontwerp het prima doen (op de pinning na).

Het kan dus wel ...

* BoudewijnEctor leest ook even Hugo's linkje.

Op 23 juli 2008 23:09:37 schreef BoudewijnEctor:
Het rare is dat ik hier een set 6463's heb die in hetzelfde ontwerp het prima doen (op de pinning na)

Bedoel je nu dat je de ECC86's uit een schakeling getrokken hebt, daar 6463 ingestoken hebt en het werkt; of eerst de pinning omgedraait en vervolgens 6463 getest?
(das even belangrijk om te weten)

Verder als u naar buiten kijkt dat ziet u wellicht ook het stralende weer, dus het ampje zal moeten wachten op slechtere dagen. Hugo bedankt voor de link!

Nee eerst een verloopstukje gemaakt zodat de pinning van de 6463 gelijk is aan die van de ECC86 (en ze dus in mijn amp passen). Daarna gewoon de 6463 erin gestoken (niet op Va gelet), en het werkte gewoon.

Vond ze alleen minder mooi klinken dan de ECC86's.

Weet iemand nou trouwens nog een naam\artikelnummer bij farnell voor van die printpennen? Als ik ga zoeken vind ik alsnog 'maar' 2.5k artikelen, en ik vind niet echt wat ik wil :).

Zoek eens op "Turret Tag"
Of Farnell die heeft weet ik niet, RS-Components heeft ze in ieder geval wel.

Op 25 juli 2008 14:12:31 schreef BoudewijnEctor:
Weet iemand nou trouwens nog een naam\artikelnummer bij farnell ...

Zorg eens dat je die catalogus regelt van farnell, dat zoekt echt veel beter dan de site

( ja ik weet, juck hardcopy )

Hmm hij zwerft volgens mij hier ergens rond, zo'n ding van 15cm dik he ?

Goed idee, zoekt idd veel makkelijker dan de site (tenzij je de naam weet).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (11%)]

Boudewijnector: Ik heb net die 6463's in de ECC86 bak gehad, maar geen geluid.

Na even denken realiseer ik me dat de 6463 12V over het filament wil, en de ECC86 6.3V.

Henry S.: ECC 6,3V over 2 gloeidraden, 6463, 6,3V per gloeidraad, oftewel de twee gloeidraden per buis parallel aansluiten.
Totale gloeistroom verdubbelt dus je trafo moet dat aankunnen.

Boudewijnector: Als ik even de diagrammen bekijk...enz

quotes zijn uit dit topic

Wel wel, blijkbaar was al deze informatie al eens uitgezocht en bekend? Beetje weggezakt na een jaartje jongens?:-)

Uhh?

Versterker met ECC86 (geen 6463, daar heb ik een tussenvoetje voor gemaakt ;)) van GE: geen brom.
Versterker met ECC86 van TF: wel brom.

Waar doel je op? ;).

Ik doel erop toen wanneer ik met het feit kwam dat er een wezenlijk verschil zit tussen ecc86 en 6463 (zelfs met plaatjes aangeduid), er gereageerd werd alsof dit een nieuw feit was, terwijl jij precies dezelfde plaatjes een jaar eerder hier geplaatst hebt, en samen met Henry tot de conclusie kwam dat er verschillen zijn in die 2 type buizen.

Hieruit komt ook nog eens naar boven dat de gloeispanning anders moet, hoe had ik dat ooit moeten verzinnen? Nu zit ik het wiel opnieuw uit te vinden.

Zie dit niet als verwijt, maar had me tenminste doorverwezen naar dat andere topic.

Dus voor de duidelijkheid, de gloeispanning is dus 6,3V per filament, en jij hebt de filamenten parallel gezet?

jup. Sorry.

Tussnevoetje is met een male noval uit de oude doos van Hugo gemaakt.

Lief klein schopje.

Sinds een weekje of 2 is 1 van de kanalen (rechts) van die headamp een stuk gedempter.

Buizen al geswapt (maakt niet uit), en weerstanden gemeten inclusief die van de pot. Kloppen ook nog.

Nu vraag ik me af hoe ik hier het beste aan kan debuggen.

Ik denk dat dit het slimste is:
Toon-generator eraan en op elk plekje 2 scope probes hangen en vergelijken op de scope. Bij een visuele check zagen de C's er prima uit. Ook de capaciteit lijkt te kloppen (iig capaciteit-links == capaciteit-rechts).

Het lijkt erop dat de hoge tonen het beste doorkomen trouwens, maar dat durf ik niet zeker te zeggen.
Hoofdtelefoon en input werken uiteraard prima.

Is hier een betere methodiek voor?

Ik ben absoluut geen buizentechnicus (heb vandaag mijn setje ECC86s binnen gekregen), maar ik zou, zoals jijzelf al zegt, van de input naar de output de twee kanalen gaan vergelijken. Doe dit meerdere inputfrequeties (20, 200, 2000 en 20000Hz ofzo). Op die manier kom je er vanzelf achter waar het foutloopt.

Ja dat bedoelde ik met mijn scope-verhaal ;).

Is idd het eerste wat er in me opkomt.

Ik heb trouwens nog een hele rits TF ECC86's over, met diamantjes.

Zou ik er eventueel 3 over kunnen kopen? Kan ik horen of er klankverschil zit tussen de twee merken, ik heb nu Mullard liggen.
Je kan me eventueel mailen op het adres in mijn profiel :)

Updateje:

Ik heb de volgende punten vergeleken tussen beide kanelen:

R1-grid V1A
C3-Anode V1A
C3-R6
R10-Kathode V2B
R9-Anode V2A
deze klopten allemaal.

Wat echter niet klopte (hier is 1 kanaal gewoon dood)

C5-R8
Anode V2B-Kathode V2A
C8-R11

Het ligt niet aan de buisjes, die heb ik meen ik al omgedraaid.

Waar kan ik dan het beste naar kijken? :).

[Bericht gewijzigd door BoudewijnEctor op (16%)]

Jammer dat je de meetwaarden per kanaal er niet bij zet.
Ff een tabelletje maken.
Wat meet je op R6/C10 (de kathode van V2b)

Nou, op de genoemde punten staat gewoon compleet geen AC volgens mijn scope.

Ik wil best gaan meten, maar vrees dat dat ook niet zo spannend wordt.

[Bericht gewijzigd door BoudewijnEctor op (14%)]

AC ??

DC is juist interessant ! Dan kun je in ieder geval al zien of de buis instelling klopt.

Uhh ja true. Stommerdestom (gelukkig leren we nog altijd bij).

Foutieve helft:
30.3V tussen V2A en V2B in.
60V @ anode V2A.
29V @ grid V2A.
0.45V @ grid V2B.

Goede helft:
30.2
60
30V
60V

Mag ik daaruit concluderen dat R8 de boosdoener is?

De gridspanning van V2B is nml te laag. Shit, moest een grid niet negatief zijn... :P.

Meting is gedaan met een 2KHz sinus, gecreeerd door pc.
Belasting van de amp is een HD650.
DMM : F115

Ik concludeer, als ik het juiste schema voor me heb, dat V2B van je goede helft na een korte carriere als straalkacheltje het tijdelijke voor het eeuwige moet hebben verwisseld...

(of er is een foutje in het meten geslopen)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]

Daar is inderdaad iets fors verkeerd gegaan, bij het meten.

grid-V2B:
-0.62 resp -0.83v.

-0.62 is de goede kant.

grid-V2A:
22V
23.5V

Goede resp. slechte kant.

[Bericht gewijzigd door BoudewijnEctor op (24%)]

Nu ben ik de hele tijd tussen topics aan het scrollen om duidelijk te krijgen waar je nu wat meet en het wordt mij niet duidelijk.
Vul onderstaand tabelletje eens in.

meetpunt                    goede kant        slechte kant
R1-grid V1A
C3-Anode V1A
C3-R6
R10-Kathode V2B
R9-Anode V2A
C5-R8 
Anode V2B-Kathode V2A
C8-R11
grid V2a
grid V2b

Okay ik snap er geen hout meer van.
na opnieuw meten blijken beide helften hetzelfde te zijn.

Ik dus maar eens het volume wat opengedraaid en muziek aangezet (2KHz is vrij irritant).

Ding werkt gewoon. Raar. Heel raar.