Pin9: staat allang op de todo, echter bedankt voor het nogmaals melden.

Die ene 1000u cap gaat er dan uit, dat scheelt ook enorm!
Bedankt voor de tip :).

Ik ga volgende week ff een printje etsen van mijn ontwerp. en testen of het zo zonder oscileren werkt.
De onderdelen zet ik aan de koperzijde en de buisvoetjes gewoon op de componentzijde.
Kan het geheel met de buisjes mooi door een alu bovenplaat heen.

Ik zit er over te denken een LM317HV te gebruiken omdat de TL783 telkens schaarser wordt.

Heb jij in jouw ontwerp die optie bewust niet gekozen? Zo ja, waarom dan :).

Ik heb gekozen voor de TL783 omdat ik die ruim op voorraad had. De verkrijgbaarheid was tijdens het ontwerp ook geen probleem.

Of een 317HV hier op zijn plaats is? De maximale ingangsspanning van de 317HV is 60V haal ik uit de datasheet. Max. uitgangsspanning is 57V en je hebt 3V nodig voor de regelaar zelf.
Met de versterker op 60V voor de anodespanning ga je dat dus niet redden.

Hmm ja dat gaat idd net niet lukken, even een leuk alternatiefje zoeken.
Farnell is zijn stock van de TL783 idd aan het lozen, en ik vind het wel fijn om 1 standaard regelaartje voor dit ding te hebben zo .

RS heeft ze gewoon op voorraad, per stuk en per 50 leverbaar.

Hmm dan idd die TL783 maar bij RS bestellen.
Met C**** weiger ik wat te maken te hebben na een berg gekloot van hun kant.

Bedankt voor de tip heren.

Over farnell:
Let op: Dit product zal niet langer op voorraad worden gehouden.

Lijkt me duidelijk. De rest is niet rohs compliant (en zal dus ook weg gedaan worden lijkt me).

Aha hier kan ik je dus vinden! Grappig dat je toevallig ook op dit moment aan het designen bent. Ik ben een jaar geleden gestopt omdat ik die verrekte buisjes niet kon vinden. Maar dat is nu anders;) en we gaan vrolijk verder.

Ik zie dat je aardig zit te tobben met je design, al is dat naarmate je posts verder gingen verbeterd.
Een aantal tips:
- houd je behuizingen consistent, ik zie een aantal mini weerstanden op het voedingsbord wat normale kunnen zijn. Kijk anders bij de diverse leveranciers wat de maten van de onderdelen (vooral C's) zijn.
- Voor een aardvlak gebruik je de polygon optie in eagle. Geef van te voren de netnaam op in de commandline.
- Als je de componenten een beetje op de plaats hebt, zet dan de overbodige info (zoals naam, waarde) uit, dit oogt minder druk.
- Geen 90gr bochten
- gebruik voor je voeding (veel) dikkere sporen

Met alle respect, nu is het zeker nog niet geschikt voor de verkoop als bouwpakket. Daar gaan nog wel een paar avondjes inzitten;)

By the way, dit wordt ook mijn eerste ontwerp met buizen, al heb ik wel ervaring met de reparatie van dergelijke amps. Ik ga ook gewoon op een houten plank beginnen en eens kijken wat er uitrolt. Als ik een design had, had ik het graag met je gedeeld, maar dat duurt nog wel ff.

Het idee om een grote print te maken, en later door te snijden bevalt me wel...

De TL783 is trouwens bij Nedis ook nog goed verkrijgbaar.

Rest mij nog 1 vraag... wat doen we met pootje 9?
edit:aan ground! ik zie het nu in Hugo zn post

Ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen van dit topic:)

Ik heb al die dingen dan ook al gedaan op die dikkere voedings-sporen na.
Alle onderdelen zijn al bij Farnell gecheckt.

Ik zat net even te denken over het verbeteren van mijn design en kwam bij het puntje warmte.

Is het nog zinnig om rond de 3 ecc'tjes gaatjes in de print te boren ivm de warmte van de buisvoet? ik heb mijn gaatjesprint gevoeld, en die is compleet niet warm (na 2 weken aanstaan in een gesloten kast).

Lijkt me dus niet nodig, of koelt gaatjes print stiekem toch goed?

Verder: Heeft de dikte van de print ook nog te maken met de warmtebestendigheid?

Op 11 juli 2008 02:25:07 schreef BoudewijnEctor:

Lijkt me duidelijk. De rest is niet rohs compliant (en zal dus ook weg gedaan worden lijkt me).

Daar zou ik eens niet vanuitgaan, er wordt nog veel verkocht wat niet rohs is.

Hugo, nog wat weten te brouwen?

@Sine: niet meer bij Farnell. Die TL783's haal ik idd anders maar bij rs ofzo. Of C*.

Nee, nog niet. Voor mijn printje ben ik op dit moment afhankelijk van de tijd er ruimte bij mijn broer op de zaak. Thuis ets ik niet meer. Het staat op de todo list.

Okay, ik hoor het wel. Iig bedankt.

Iemand trouwens nog een mening over het warmte-aspect zoals ik hier boven postte?

Bij nader inzien gaan de kroonsteentjes er toch uit, en ga ik voor print-pennen gok ik.
Weet iemand hoe die dingen te vinden zijn bij farnell? (een keyword is genoeg ;) ).

Verder zit ik atm met 2 ringkern trafo's van 7x3cm per stuk.
1 voor de gloei, en 1 voor de 60v.
Beide modellen van multicomp. De 6V trafo is een 15VA model trouwens (filament doet 330mA).

Deze 2 trafo's zijn nogal een ruimtelijke belasting voor mijn projectje. Weet iemand een leuk alternatiefje? Printtrafo's lijken me ivm brom niet the way to go... ik wil het projectje ook een beetje aantrekkelijk houden voor 'de audiofiel' (en die vindt bloktrafo's goor).

Edit:

En toch beginnen bloktrafootjes te jeuken.
http://nl.farnell.com/1504329/electrical-circuit-protection/product.us…
Zoiets is gewoon 1/4 van de grootte van een ringkernmodel.

In mijn huidige setup zit er 15cm tussen de voedingsprint (met bloktrafo's ) en de versterkerprint...en ik hoor geen brom (en meet het ook amper). Echter worden die 2 prints redelijk op elkaar gepakt in het nieuwe project.

Waarom eerst denken en dan doen? PCB trafo's wil als het kan *op* de print. Print laten maken voor alleen een testje wil ik liever niet.

[Bericht gewijzigd door BoudewijnEctor op (31%)]

Audiofiel vindt bloktrafo's goor?? Sinds wanneer?

Meer strooiing enzo?
Kijk maar eens in de gemiddelde Krell\Meridian\NAIM cd-speler :).

Stukje van wiki (ja niet heel erg goede bron, maar hiervoor mi. goed genoeg):

Toroidal transformers are more efficient than the cheaper laminated E-I types for a similar power level. Other advantages compared to E-I types, include smaller size (about half), lower weight (about half), less mechanical hum (making them superior in audio amplifiers), lower exterior magnetic field (about one tenth), low off-load losses (making them more efficient in standby circuits), single-bolt mounting, and greater choice of shapes. The main disadvantages are higher cost and limited rating.

[Bericht gewijzigd door BoudewijnEctor op (78%)]

Ik gebruik ook bloktrafo's om de boel te voeden. Toevallig zijn ze allebei van Myrra. 6V 22VA voor de gloei en 2x24V voor de 'hoogspanning'. Dit opgebouwd met een TL783 volgens schema hier op CO, afgeregeld naar 60V.

Gisteren heb ik even een monokanaal opgebouwd (zwevend in de lucht), het rare was dat met een Philips buisje in de eindtrap het meteen werkte, maar met een GE (van boudewijn) niet...
Het philips buisje had ik nog liggen, ooit gekocht op de Rosmalen beurs.

De GE-buis werkt wel in de voortrap.

Maar alvorens allerlei uitspraken te doen ga ik vanavond eerst de scoop eraan hangen om te zien wat er nu gebeurt.

Overigens stond deze opstelling tegen de trafo's aan, en in de werkende versie heb ik geen brom gehoord.

Boudewijn, jij hebt toch een werkende opstelling met de GE buisjes?

Een Philips of GE ECC86 mag geen verschil maken.
Ik heb hier ook GE ECC86's liggen en die werken gewoon.

Op 21 juli 2008 08:52:43 schreef Jordi:
Ik gebruik ook bloktrafo's om de boel te voeden. Toevallig zijn ze allebei van Myrra. 6V 22VA voor de gloei en 2x24V voor de 'hoogspanning'. Dit opgebouwd met een TL783 volgens schema hier op CO, afgeregeld naar 60V.

Gisteren heb ik even een monokanaal opgebouwd (zwevend in de lucht), het rare was dat met een Philips buisje in de eindtrap het meteen werkte, maar met een GE (van boudewijn) niet...
Het philips buisje had ik nog liggen, ooit gekocht op de Rosmalen beurs.

De GE-buis werkt wel in de voortrap.

Maar alvorens allerlei uitspraken te doen ga ik vanavond eerst de scoop eraan hangen om te zien wat er nu gebeurt.

Overigens stond deze opstelling tegen de trafo's aan, en in de werkende versie heb ik geen brom gehoord.

Boudewijn, jij hebt toch een werkende opstelling met de GE buisjes?

GE (ook de jouwe, maar ook van Hugo) en Electronic servicemaster oid, en ik meen nog een merk.

Op 21 juli 2008 09:38:14 schreef Hugo Welther:
Een Philips of GE ECC86 mag geen verschil maken.

Gisteravond druk aan het meten geweest en me de blubber gezocht waarom de Philips buis wel werkt, en de GE niet.
Keurig sinus aangeboden 150mV(t-t), voortrap versterkt, eindtrap GE niet. Eindtrap philips geeft keiharde sinus op koptelefoon... zucht, steun, waarom, enz enz...

Totdat ik eens goed naar de buisjes ging kijken...
Op de philips staat keihard ECC86 gedrukt, geen misverstand.
Op de GE staat 6463.
Toch eens gaan zoeken en wat denk je? Zoek de verschillen;)

http://www.uploadarchief.net/files/download/ecc86.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/6463.jpg

Ik heb dit nog niet uit kunnen proberen, het was bedtijd. Maar ik probeer dit deze week nog op te pakken en zal het resultaat weer posten.

p.s. blijft het een raadsel waarom de voortrap dan wel versterkt, maar dat is wellicht omdat die z'n terugkoppeling niet kortgesloten wordt met een elco.

Wordt vervolgd...

Jikes, ik heb ze idd als ECC86s gekocht en hier gewoon in de versterker (zou goed idd alleen voortrap geweest kunnen zijn) gestopt en ze werkten.

Mooi dat je het gevonden hebt :x.

Een 6463 is een totaal ander buisje dan een ECC86. De 6463 kan je vergelijken met een ECC90 en/of ECC91.
Deze zijn bedoeld voor tellers en flipflops in "ancient computers".

Minimale Va van de 6463 is ±100V, het zal dus wel werken op een 40V.
Als je dit buisje in de ingangstrap stopt werkt het wel. Het word dan een "grounded grid" schakeling.
Lage Ri en een hoge Ro en ook nog wat gain op de koop toe.

http://welther.nl/hugo/CO%20artikelen/grounded%20grid.GIF

BTW een helft van het buisje zal niet gloeien. Via pin9 wordt de gloei overbrugd.

Hmm dan is het beter om pin 9 onaangesloten te laten. Overigens gloeien beide kanten, dat is wel duidelijk te zien.

Een 6463 is een totaal ander buisje dan een ECC86.

Toch wordt ie op diverse sites genoemd als 'replacement' voor de ECC86, zei het met andere pinout.

Gisteravond nog even een klein uurtje aan het stoeien geweest met de gewijzigde pinout; de voortrap gaat het alleen maar beter doen.

Een sinus van bijv 1,5V(t-t) resulteert op de anode van de voortrap in 15V(t-t) wat een spanningsversterking van 10x zou betekenen. Niet slecht.

Dit wordt doorgegeven naar de eindtrap, echter aan de uitgang blijft er zo'n 75mV(t-t) over. (maar joepie, eindelijk geluid uit die buisjes!)
De bias van de eindtrap is 30V, nu goed dus. (links van de uitgangselco dan of-course;))

Het word dan een "grounded grid" schakeling.

Dat vat ik niet helemaal, hoe loopt dan je buisstroom? Toch niet door R8,P2? Dan wordt ie variabel, niet de bedoeling denk ik.

En heb je misschien ook nog ideeën over hoe dit buisje toe te passen in de eindtrap?
Ik heb geprobeerd R10 te verhogen om zo de gridspanning meer 'negatief' te krijgen, had weinig effect.

Als laatste, is het nou zo dat die eindtrap als een soort brugversterker werkt? Geïnverteerde signaal teruggekoppeld aan onderste buis?