Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 18 september 2008 17:22:55 schreef Pietdepiet:
/e Zijn er dan mensen die een cirkel met 7m diameter hebben staan?
Ja, die zijn er.
Gemaakt van coaxs kabel.
Voor een DC ontvanger maakt USB en LSB niet uit (dat is zijn nadeel, maar ook voordeel want makkelijk).
3701 (usb) - 3700 = 1
3699 (lsb) - 3700 = ook 1, alleen 180 graden verschoven. Dat ga je niet horen, dat verschil. 
Als het signaal alleen via de koppelspoel mag binnenkomen, moet je daar een goede antenne op aansluiten. Desnoods kun je de rest nog afschermen (inblikken), maar dat zal dan wel niet meer hoeven, tenzij je erg veel stoorbronnen dichtbij (een paar meter) hebt.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Door de boel af te schermen en te zorgen dat de antenne de enige ingang is.
80m is LSB. De onderste zijband. Lower sideband.
(hypothetische) Carrier op 3700, dan is het signaal grofweg van 3697-3700 te horen.
Fred (oeps dubbel met FET)
rbeckers
Overleden
@Pietdepiet
Ik heb geen schrijfout gezien maar had je ergens een d ipv een t? 
De wikkelingen rond de kastdeur zou moeten werken. Heb je behalve eeen betonnen vloer ook een betonnen plafond?
Maak een simpele versie van Fred zijn antenne en plaats die bij het raam.
rbeckers
Overleden
Pietdepiet,
beton in vloeren en plafonds is gewapend beton. Er zit ijzer in, vlechtwerk, omdat beton weinig trekkrachten kan opnemen zonder te scheuren.
Dat betonijzer werkt een beetje als afscherming. En dus is de ontvangst met een antenne slechter. Antenne bij het raam plaatsen is een alternatief.
Circel doet me denken aan Cicero. Of zoals FET dat onder de aandacht bracht ivm mogelijke uitspraak. Als ik ooit de tijd neem/heb ga ik (mischien) latijn leren.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Vandaar. Dan ga ik dat morgen doen.
Latijn is best leuk.itt Grieks, maar die meningen zullen hier wel anders zijn
Ahh, ik ben niet de enige die fouten maakt...
@FET
180* verschoven? Niet geïnverteerd? Ik begrijp dat het resultaat hetzelfde is, maar goed....
/e Ik zat net te denken. Ik bedacht me dat ik het zijbanden verhaal toch nog niet snap. Als ik naar dat plaatje van mans kijk, dan zie ik die draaggolf, waarbij de amplitude zo verandert, zodat je, als je langs de toppen een lijn trekt, je signaal hebt. Dat is dus op 1 frequentie. Hoe zit dat dan met die zijbanden? Als je dus aan alleen de draaggolf genoeg hebt. Waar komen die zijbanden dan vandaan?
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (42%)]
Waarom 83 cm loop? Omdat mijn stuk coax toevallig 5 mtr. lang was 
Er is wel degelijk iets over het berekenen van loop antenne's te schrijven dat hout snijdt. PA0IF heeft dat eens in Electron gedaan. Daar heb ik mijn kennis over loops ook vandaan. Ik zal even zoeken naar het artikel, was ergens in de jaren '90
Je hoort het wel als ik het gevonden heb.
Even wat anders. Gisterenavond laat was er een mooie documentaire op televisie (ned. 2 VPRO's import) Gaat over twee Italiaanse radioamateurs die in de jaren '50 met toen voorhanden zijnde middelen er al in slaagden Russische en Amerikaanse ruimte experimenten af te luisteren. Heel erg leuk om te kijken (Fred, buizentechniek !!!!) Docu. heet Space Hackers.
Echter na één glaasje gerstennat had ik blijkbaar wat problemen met het instellen van de video... Er is dus niets opgenomen
(nou ja, de reclame staat er nog op
). Om een lang verhaal kort te maken... Het spul staat in 6 delen ook op You Tube (hiero) Engels gesproken, en waar nodig ondertitels dus "no problemo"...
Op 18 september 2008 20:14:13 schreef Pietdepiet:
180* verschoven? Niet geïnverteerd? Ik begrijp dat het resultaat hetzelfde is, maar goed....
Groot gelijk, eigenlijk geïnverteerd. Maar dan wel voor iedere sinus afzonderlijk in het signaal.
Als je een sinus neemt, en dan zijn amplitude gaat variëren, dan heb je niet meer alleen die sinus! Zodra je AM pleegt op zo'n arme sinus heb je er al zijfrequenties bijgemaakt. Dat is nu eenmaal dat mixen wat je eigenlijk doet, al noemen we het moduleren.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Oké, dan ga ik dat wel proberen als antenne.
@FET. Maar bij een zaagtand zit er toch wel degelijk verschil tussen inverteren en 180* verschuiven?
Dus als je AM pleegt op een sinus krijg je als bijproduct de zijbanden?
/e Net op zolder gezocht. Ik kan 15m 4-aderig telefoondraad vinden. Ook kan ik 25m coax vinden.
Wat ik me afvroeg is of ik die vier aders kan door verbinden. Zo ja, hoe?
Stel ik heb Rood/Blauw/Groen/Geel. Moet het dan:
Varco
|
Windingen Ge1_______ |__Ge2 Windingen
Windingen Gr1_____ \____Gr2 Windingen
Windingen Bl1____ \______Bl2 Windingen
Windingen Ro1___ \_______Ro2 Windingen
|
|
Varco
of:
Varco
|
Windingen Ge1___| ___Ge2 Windingen
Windingen Gr1___ |___Gr2 Windingen
Windingen Bl1___| ___Bl2 Windingen
Windingen Ro1___ |___Ro2 Windingen
|
|
Varco
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (64%)]
Alle stromen (in iedere kleur dus) moeten met elkaar meewerken. Zet er maar pijltjes in.
En ja, 180 graden schuiven en inverteren zijn twee verschillende dingen. Dat is uitgerekend één van mijn stokpaardjes. 
Heb je Excel op je computer? Of een ander rekenbladprogramma? Met een programmeerbare calculator gaat het ook.
Reken/teken maar eens de grafiek van 1/4 COS(19x) + COS(20x) + 1/4 COS (21x).
Je zult zien: precies hetzelfde als een gemoduleerde COS(20x). Tel de nuldoorgangen maar.
De modulatiediepte in dit voorbeeld is 0,5 (50%).
Pietdepiet
Wat is er zo bijzonder aan die grafieken?
Ik snap het punt niet helemaal...
Manier 1 moet ik dus nemen.
Als ik dan 15 meter draad om een kruis van 50 bij 50 wikkel, dan zal ik per winding 1.41m kwijt zijn (Dank aan Meneer Pythagoras hiervoor;)). Als ik de vier aders dan doorverbind, dan heb ik 60m draad. Dat levert dus zo'n 40 windingen op. Moet ik er dan nog een varco aan parallel zetten? Zo ja, hoe sluit ik het geheel dan op een radio aan?
Zo nee, hoe sluit ik het geheel dan aan? Dan heb ik twee losse draden.
/e Rond enen post iedereen blijkbaar. Voordat ik begon te typen was ik de eerste na FET;)
/e Wow, Jim ook nog...
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 20 september 2008 12:43:21 schreef fred101:
Ik heb het idee dat torretjes net als buizen ook "op" kunnen raken. Ik dacht dat ze goed of kapot waren (vooral meestal dat laatste) maar met zo'n tor tester zie je ineens twee de zelfde torren waar er een maar een derde versterkt van de ander. Klopt dat.Fred
Voor torren geven ze een minimale versterking op.
Er kan dus een groot verschil zitten tussen de een en de ander.
In versterking, in max frequentie enz.
Torren zijn gokwerk, dit in tegenstelling tot buizen, wat vakwerk is.
Torretjes slijten niet, ze verouderen.
Jinny
Golden Member
Op 20 september 2008 12:51:56 schreef Pietdepiet:
Wat is er zo bijzonder aan die grafieken?
Ik snap het punt niet helemaal...Manier 1 moet ik dus nemen.
Als ik dan 15 meter draad om een kruis van 50 bij 50 wikkel, dan zal ik per winding 1.41m kwijt zijn (Dank aan Meneer Pythagoras hiervoor;)). Als ik de vier aders dan doorverbind, dan heb ik 60m draad. Dat levert dus zo'n 40 windingen op. Moet ik er dan nog een varco aan parallel zetten? Zo ja, hoe sluit ik het geheel dan op een radio aan?
Gewoon met een stukje tweelingsnoer tussen de antenne en de radio,of met twee losse draadjes.
Een poot op massa, een ander op de antenne ingang
Zo nee, hoe sluit ik het geheel dan aan? Dan heb ik twee losse draden.
Zelfde manier, ik zou eerst proberen zonder varco en daarna de varco erbij.
/e Rond enen post iedereen blijkbaar. Voordat ik begon te typen was ik de eerste na FET;)
/e Wow, Jim ook nog...
Ja, erg he. 
rbeckers
Overleden
@Jim rea en Fred101:
Torren zijn ook vakwerk, zeker RF torren. Maar buizen zijn wat ambachtelijker. 
Tgv oa warmte kunnen transistoren wat verouderen. Sommige torren, bijv bepaalde types FETs, hebben zelfs een erg grote variatie in de eigenschappen. Bij twijfel zie de datasheet.
@Pietdepiet:
Je kunt als je een varco gebruikt bij je antenne met je dipper kijken op welke frekwentie de combinatie zit.
Valt idd op dat er rond 13:00 wat meer actie is.
rbeckers
Overleden
@(Z)weetvoetje
Er zijn datasheets met een grafiek waar de current gain-bandwith product op een as staat en op de andere as Ic. Bij een BC547 zakt boven Ic = 10mA de current gain-bandwith product snel.
Dezelfde grafiek van de 2N2222A moet ik nog vinden.
Wat voor een Ic heb je?
Edit:
Grafiek van de 2N2222A gevonden. Pas bij Ic=40mA zakt dat snel! Duidelijk hoger dan een BC547.
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (17%)]
Pietdepiet
Hè?
Op 21 september 2008 18:48:16 schreef Rd12tf:
Ik zou het surplus aan draad niet afknippen
Knip het af
Dat vinden mijn ouders niet leuk... Alhoewel, volgens mij wisten ze niet eens van het bestaan van dit stuk draad af, tot gisteren. Denk je dat dit genoeg windingen zijn?
Ohja, over die pinguïn, iemand (lees: onbekende) wilde het beest aaien. Het is dus niet: 'Waar blijft mijn vissie nou?' Maar het is: 'Alweer zo'n vieze hand, ik bijt wel weer even'
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (14%)]
Pietdepiet
Oké, als het genoeg windingen zijn, dan knip ik het af. Zou iemand mij dan willen vertellen waarom je het eigenlijk niet gewoon als van die lusjes bij elkaar mag stoppen. Ik vind het toch wel zonde van zo'n lang stuk... Om daar nou 3m vanaf te knippen...
/e Pag 30. Op naar deel zes dus...
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (17%)]
rbeckers
Overleden
Goede toepassing van bandkabel. Aangezien in PC's alles serieel wordt, is er massa's bandkabel over.
Er zijn toch veel Hameg scoops in gebruik.
Let wel op met luidsprekers bij een (analoge) scoop!
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Vanavond ook twee loopjes gemaakt, 50cm doorsnede een twee windingen. Met een 1nF tot 10pF dekt hij 160-20 meter af (hoger niet geprobeerd). Ook even er een zonder varco op de tuner gezet op de C ingang. Dat ging ook goed. Signaal op 80m was S5 tegen S9+20 op de dipool (RX)
Deze zijn bedoelt voor het "radar" experiment. Verder nog wat op 80m gekletst met een verzamelaar van oud spul en daarna aan de scoop gewerkt terwijl ik op 160 naar CW heb zitten luisteren. Kon het niet nemen ivm de snelheid maar herken wel steeds meer losse letters. Het is geen brei zonder begin/eind meer. Ik oefen te weinig met meeschrijven maar wel nog veel QRQ (zo heet dat toch ?)
De scoop maakt ook vorderingen. Er komt geen rook meer uit, ik heb zelfs al een beetje beeld.
Fred
Edit:
Is er met een magnetronbuis ook een eindtrapje te maken ? (het gaat om een MG5248 of A2426 radarbuis) Dan niet op 3 of 4KW want dat is pulsgebruik maar bv 400W voor de MG en bv 25-50W op 70cm voor de A2426. Die buizen zijn in ieder geval voor hoge frequenties geschikt. Edit2) ik had ooit zo iets gevraagd over de A2426 en heb het nu weer gevonden. Die is dus onbruikbaar maar over die MG kan ik niets vinden en dat is geen modulator maar een magnetron (alleen niet om in te koken blijkbaar
)
Nu de vriendinnen in de antenne's zijn gedoken is het hier wat stil de laatste dagen
.
Voor het, altijd belangrijke, ontspanningsmomentje heb ik een leuke site. FET zal de site en/of de appparatuur op de foto's waarschijnlijk wel kennen maar voor Fred is het een waar buizenapparatuur walhalla....
Op http://www.seefunknetz.de/ vindt je heel veel foto's van scheepzender's, -ontvangers en kuststations. Bijvoorbeeld zo'n Atalanta is toch niet te versmaden.
Je kunt er uren rondklikken...
Update: Naast de Zeppelin antenne is er dus ook een Zeppelin Radio station, da's logisch...
fred101
Golden Member
Leuk zo'n rood buisje met PTT, toen het kpn werd moesten ze in de verkoop daarom zijn ze zo goedkoop, overschilderen was te duur 
Daar moet je iets mee maken wat past bij de leeftijd van de buis. Is een synchrodyne niets, het was tenslotte een radio-buis. Hij koste in engeland van mullard toen: 11 shillings en 6 pence ex btw, dat was vast veel meer.
Fred
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Maarja, daarom dan ook extra trage morse. Dan maakt het niet zoveel uit. Dan gaat je ruisniveau erg ver naar beneden. (en hopen dat je geen last hebt van QRM bijvoorbeeld)
Houdt er trouwens rekening mee dat je bij trage morse wel een extreme frequentiestabiliteit nodig hebt.
@Jim: Wat voor 10-deler had jij in gedachten, dat er een sinus uit komt?
Dat je zo'n blokgolf maakt is geen probleem hoor. Er komt dan net zoiets uit als uit een klasse C trap. Gewoon een flink filter erachter, en het gaat prima. Zeker met een magloop. Het nadeel van een blokgolf is vooral dat de hogere harmonischen wat sterker zijn. Bijvoorbeeld rond de 2MHz komt er nog steeds veel rotzooi uit. Voor de 2e harmonische, 408kHz, zal het niet zoveel uitmaken of je een lineaire trap hebt (met vervorming) of een blokgolf. scheelt hoogstwaarschijnlijk minder dan 10dB. En dat heb je zo weggefilterd. Die hogere frequenties zijn natuurlijk nog makkelijker weg te filteren. Zolang je de filters maar op een nette manier opbouwt.
Het beste is natuurlijk een vlieger op een paar honderd meter hoogte, maar dat lijkt me niet haalbaar. Wil je dan toch een aardig rendement halen, dan moet je volgens mij haast wel een magloop nemen. Als je een paar bomen/masten in de buurt hebt, zoals fred, dan lukt het nog wel om een rechthoekige (of driehoekige) magloop te maken van 8 meter hoog, en 20m breed ofzo. (denk ik). Dan zit je toch al aan zo'n 60m draad. Dat is 1/30 van de golflengte, niet heel veel, maar toch de moeite waard.
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (25%)]
Jinny
Golden Member
Op 26 september 2008 12:42:46 schreef (Z)weetvoetje:
Maarja, daarom dan ook extra trage morse. Dan maakt het niet zoveel uit. Dan gaat je ruisniveau erg ver naar beneden. (en hopen dat je geen last hebt van QRM bijvoorbeeld)
Men decodeert veel met de pc.
Krijg je dit soort plaatjes http://mail.google.com/mail/?ui=2&ik=1f3def1654&attid=0.1&…
Ik hoop dat het zichtbaar wordt als je op de link klikt.
@Jim: Wat voor 10-deler had jij in gedachten, dat er een sinus uit komt?
Dat je zo'n blokgolf maakt is geen probleem hoor. Er komt dan net zoiets uit als uit een klasse C trap. Gewoon een flink filter erachter, en het gaat prima. Zeker met een magloop. Het nadeel van een blokgolf is vooral dat de hogere harmonischen wat sterker zijn. Bijvoorbeeld rond de 2MHz komt er nog steeds veel rotzooi uit. Voor de 2e harmonische, 408kHz, zal het niet zoveel uitmaken of je een lineaire trap hebt (met vervorming) of een blokgolf. scheelt hoogstwaarschijnlijk minder dan 10dB. En dat heb je zo weggefilterd. Die hogere frequenties zijn natuurlijk nog makkelijker weg te filteren. Zolang je de filters maar op een nette manier opbouwt.
Je hebt gelijk, ik had niet duidelijk mijn twee ideeèn gescheiden.
Een schone sinus op de zendfrequentie, of iets met een 10 deler en een stevig lowpassfilter.
fred101
Golden Member
Ja, reken-foutje. 300/136 =2206meter/50m=44x ik had nog 1/44 = 0,022 moeten doen. Ik en wiskunde gaan niet best samen.
http://www.vlf.it/ed/earthprobes.html
Leuke link over earth dipools, nog niet helemaal gelezen maar blijkbaar maak je een raam van je dipool door de uiteinde te aarden en de loop vormt zich onder de grond. Dat zou heel makkelijk zijn. Twee aardpinnen met draad en dan een soort stekkerverbinding bij de dipool uiteinde maken om ze met elkaar te verbinden als je op 2,2KM gaat.
Fred
leuke link voor FET om toch nog foutjes te vinden, veel plaatjes met leuke grafiekjes en ook volgens mij goed onderbouwd en als hij al snel begint met : "So, in contradiction to what many believe" kan het al bijna niet fout zijn 
http://www.strobbe.eu/on7yd/136ant/#Monopole
Oei, volgens mij heeft die Belg zijn huiswerk héél goed gedaan hoor. Mooie opsomming, heel waardevol.
Die Italiaan kan er trouwens ook wat van. Ook heel goed gedocumenteerd onderzoek.