Oké, als het genoeg windingen zijn, dan knip ik het af. Zou iemand mij dan willen vertellen waarom je het eigenlijk niet gewoon als van die lusjes bij elkaar mag stoppen. Ik vind het toch wel zonde van zo'n lang stuk... Om daar nou 3m vanaf te knippen...

/e Pag 30. Op naar deel zes dus...

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (17%)]

Pietdepiet,
ziet er goed uit. Nu aansluiten en testen.
Ik zat aan een andere pinguïn te denken.

Edit:
laat anders die drie meter gewoon zitten en probeer of het werkt.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op (28%)]

Probleem is dat ik die vier aders nog wel door moet verbinden. Nouja, dat doe ik morgen wel. 't is al druk genoeg vanavond...

zie hier mijn aperiodische loop, gemaakt van computer-bandkabel, ter ere van een zekere Heilloze dag:

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_0739.jpg

Doet het prima op de middengolf.

Goede toepassing van bandkabel. Aangezien in PC's alles serieel wordt, is er massa's bandkabel over.

Er zijn toch veel Hameg scoops in gebruik.
Let wel op met luidsprekers bij een (analoge) scoop!

Vanavond ook twee loopjes gemaakt, 50cm doorsnede een twee windingen. Met een 1nF tot 10pF dekt hij 160-20 meter af (hoger niet geprobeerd). Ook even er een zonder varco op de tuner gezet op de C ingang. Dat ging ook goed. Signaal op 80m was S5 tegen S9+20 op de dipool (RX)

Deze zijn bedoelt voor het "radar" experiment. Verder nog wat op 80m gekletst met een verzamelaar van oud spul en daarna aan de scoop gewerkt terwijl ik op 160 naar CW heb zitten luisteren. Kon het niet nemen ivm de snelheid maar herken wel steeds meer losse letters. Het is geen brei zonder begin/eind meer. Ik oefen te weinig met meeschrijven maar wel nog veel QRQ (zo heet dat toch ?)

De scoop maakt ook vorderingen. Er komt geen rook meer uit, ik heb zelfs al een beetje beeld.

Fred

Edit:
Is er met een magnetronbuis ook een eindtrapje te maken ? (het gaat om een MG5248 of A2426 radarbuis) Dan niet op 3 of 4KW want dat is pulsgebruik maar bv 400W voor de MG en bv 25-50W op 70cm voor de A2426. Die buizen zijn in ieder geval voor hoge frequenties geschikt. Edit2) ik had ooit zo iets gevraagd over de A2426 en heb het nu weer gevonden. Die is dus onbruikbaar maar over die MG kan ik niets vinden en dat is geen modulator maar een magnetron (alleen niet om in te koken blijkbaar :-) )

Nu de vriendinnen in de antenne's zijn gedoken is het hier wat stil de laatste dagen :(.
Voor het, altijd belangrijke, ontspanningsmomentje heb ik een leuke site. FET zal de site en/of de appparatuur op de foto's waarschijnlijk wel kennen maar voor Fred is het een waar buizenapparatuur walhalla....

Op http://www.seefunknetz.de/ vindt je heel veel foto's van scheepzender's, -ontvangers en kuststations. Bijvoorbeeld zo'n Atalanta is toch niet te versmaden.

Je kunt er uren rondklikken...

Update: Naast de Zeppelin antenne is er dus ook een Zeppelin Radio station, da's logisch...

Daar kun je inderdaad wel uren rond snuffelen .
Weet je ook meteen waarom er van die grote schepen varen , anders passen de zenders er niet in .
Bedankt Mans

Groetjes Evert

http://www.seefunknetz.de/bilder_2/span_1.jpg

Marconi had hier denk ik nog wat onderdeeltjes uit de tweede wereld oorlog over ;-)

Mooie site. Die Atlanta is een snoepje. Als je dat mooi vind dan denk ik dat je deze ook leuk vind:
http://www.pe1rqm.nl/forum/download/file.php?id=599&mode=view
Dat is de zelfde stijl.

Fred

Dat is een leuke site inderdaad, Mans. Een hoop van mijn oude "vrienden" vind ik hier.

Ik moet helaas nog steeds zeggen dat ik van Marconi en Pye niet zo'n hoge pet op heb. Maar als souvenir uit oude tijden kan ik ze nu wel hebben, hoor. ;)

Op een schip waar ik bijna oneindig lang op zat, stond de Standard Radio ST1400. Daarvoor heb ik toen in Florida kristallen laten slijpen waardoor ik ermee kon uitkomen op de amateurbanden (de synthesizer werkte steeds over 1 MHz, het kristal bepaalde welke band je kreeg).

De gewone CW scheepvaartfrequenties kwamen tòch uit een aparte oscillator/vermenigvuldiger, die hield ik er dus bij.

Op 24 september 2008 14:07:59 schreef Frederick E. Terman:

Ik moet helaas nog steeds zeggen dat ik van Marconi en Pye niet zo'n hoge pet op heb. Maar als souvenir uit oude tijden kan ik ze nu wel hebben, hoor. ;)

Laat ik daar nu net best wat van hebben wat ik erg mooi vind. Een meetbrug, twee meetzenders en een T1154. Daarnaast de 619/CAT welke volgens het navy communicatie museum nooit door Pye is gemaakt maar dat staat er bij mij toch echt op "pye apXXXXX" staat er boven op het type plaatje. Maar als fabrikant rees/mace.

Fred

Al lang, nou ja, wat is lang, niet meer geantwoord. Ik heb nog steeds de antenne niet getest (Schooldrukte) en zal dat ook de komende week niet gaan doen. Vandaag reed iemand met de fiets tegen mij (ook fietsende) aan. Gevolg: Handen liggen open. En dát is het probleem, dat soldeert niet echt lekker...

Nog een weekje theorie dus maar. Ik heb me al wel verbaasd over de tientallen soorten antennes. Mijn visie (Draad eraan en gaan met die banaan) klopt niet helemaal...

Ik fiets elke dag langs Radioservice Twenthe op weg naar mijn werk. Daar staan nieuwe EF6 buisjes in de etalage, vandaag maar eens 4 leuke speledingetjes gekocht á €2,95 per stuk.

Nu nog een leuk projectje om ze toe te passen. ;)

http://www.uploadarchief.net/files/download/ef6.jpg

Leuk zo'n rood buisje met PTT, toen het kpn werd moesten ze in de verkoop daarom zijn ze zo goedkoop, overschilderen was te duur :-)
Daar moet je iets mee maken wat past bij de leeftijd van de buis. Is een synchrodyne niets, het was tenslotte een radio-buis. Hij koste in engeland van mullard toen: 11 shillings en 6 pence ex btw, dat was vast veel meer.

Fred

Toen hadden die Engelsen nog geen decimaal stelsel. "Twenty Shilling to the Pound" and "12 Pence to the Shilling" was toen de regel... 11,5 shilling is dus iets meer dan 0,5 Pond. Met de huidige koers zo'n 60 eurocent :) Ten tijde van jouw advertentie was de pond een stuk harder misschien wel boven de 4 gulden of zo.

In de datasheet van de EF6 staat een toepassing als roosterdetector. Volgens Philips is het een uitstekende buis voor KG ontvangst ;)

Jim,
Het schema is binnen. Dank u welbeleefd. Is mooi compleet beschreven. Precies het idee van een Bitx20. Denk dat ik deze eerst ga bouwen om wat ervaring met een zelfbouw zender op te doen voor ik mij in het 70cm buizen-avontuur stort. Zit er alleen over te denken hem voor 80 en 20 te maken.

Dan iets heel anders: is het de moeite waard iets voor 136KHz te maken of is dat alleen CW en zit je daar zo ongeveer in je eentje. Zo'n ultrasoon generator als die ik gekregen heb is volgens de gever door een iemand al omgebouwd tot eindtrap voor 136KHz. Lijkt me wel grappig. Ombouwen, zoal plan, tot 24V (1400VA) voeding kan altijd nog. (er zit namelijk een heel heftige twin-ventilator gekoelde 24V voeding in dus een paar bussen, Ampmeter erop en ik heb een supervoeding)

Gisteren een sloop-multimeter van kyoritsu (model 1400, groot lomp metalen geval met lelijk plastic voorkantje nog groter dan een heathkit VTVM) toch maar opgeknapt omdat hij twee 5000 Volt ingangen heeft (AC en DC). Het front waar de bussen in zaten was versplinterd. Ik heb een nieuw front gemaakt en er veiligheidsbussen ingezet zodat de fluke pennen er in kunnen en hem intern nagekeken en hij is weer goed nu. Hij is verrassend nauwkeurig voor zo'n oud rijstkokertje. 7,98V op de fluke was een haartje voor de 8V op dat ding. Met een loep zag je dat hij net niet op 8 stond :-)

Die scoop van mij is familie van de DC van nijntje, wat een klus, wel leerzaam maar af en toe wel frustrerend omdat ik niet genoeg van die plastic triodes weet. Het vordert, maar wel erg traag. Ben nog nooit zo lang met een apparaat bezig geweest Gelukkig veel technische en geestelijke bijstand van Rene en Evert. Er zitten erg wazige dingen in die voeding. Veel spanningen hebben elkaar nodig en vind dan de fout maar. Ben nu een aantal circuits aan het vervangen door moderne spanningsregelaars en op een instabiele EHT na doen alle spanningen het nu. Maar ik zag net dat -12V ook daar gebruikt wordt en dat is nog even -15V omdat ik mijn enige 7912 verkeerd aansloot.

Fred

Op 26 september 2008 08:24:59 schreef fred101:
Jim,
Het schema is binnen. Dank u welbeleefd. Is mooi compleet beschreven. Precies het idee van een Bitx20. Denk dat ik deze eerst ga bouwen om wat ervaring met een zelfbouw zender op te doen voor ik mij in het 70cm buizen-avontuur stort. Zit er alleen over te denken hem voor 80 en 20 te maken.

Veel plezier ermee.
Heeft even geduurd door wat bottige en vingerige probleempjes hier.

Dan iets heel anders: is het de moeite waard iets voor 136KHz te maken of is dat alleen CW en zit je daar zo ongeveer in je eentje. Zo'n ultrasoon generator als die ik gekregen heb is volgens de gever door een iemand al omgebouwd tot eindtrap voor 136KHz. Lijkt me wel grappig.

Ik zit al een hele poos te denken om iets voor 136 Khz te maken, er is gerust wel activiteit.
Wel is alles cw, je mag er geen fone maken.
Belangrijk op die audiofrequenties is stabiliteit.
Men werkt daar vaak met zeer langzame cw, punten van 5 minuten en zo.
Misschien kunnen we gelijk op.

Oh maar dan is het interessant, ik ben druk bezig met CW maar zodra het sneller gaat wil het niet dus langzaam lijkt me geweldig :-). CW is ook een stuk makkelijker bouwen. Het ding is al een oscillator dus die hoeft alleen in/uit (wat met zo'n vermogen natuurlijk tricky is.)

Fred

Het is wel makkelijk bouwen voor die frequenties. (de elektronica dan) Een dikke voeding van 200V ofzo, en dan een paar dikke FETs; en je krijgt dan een heerlijk sterke blokgolf op de gewenste frequentie.

Wel goed filteren natuurlijk!

Antenne is lastiger. Een loop met een doorsnee van >100m². Of je moet ouderwets met vliegers/heliumballonnen aan de gang gaan. Ook erg leuk natuurlijk :).

Op 26 september 2008 11:47:38 schreef (Z)weetvoetje:
Het is wel makkelijk bouwen voor die frequenties. (de elektronica dan) Een dikke voeding van 200V ofzo, en dan een paar dikke FETs; en je krijgt dan een heerlijk sterke blokgolf op de gewenste frequentie.

Wel goed filteren natuurlijk!

Hmm, ik ga liever toch direct voor een schone sinus.
Iets op 1.36 Mhz rotsvast maken en dan een tien deler er achter.
Simpel lowpass filter en klaar is Clara.

Antenne is lastiger. Een loop met een doorsnee van >100m². Of je moet ouderwets met vliegers/heliumballonnen aan de gang gaan. Ook erg leuk natuurlijk :).

Ik zat zelf te denken om een kwart golf aan draad op te spoelen en een soort van mega helical te maken.
6 Doosjes 2.5 kwadraad kost niet alles, en dan blijft de weerstand ook nog binnen de perken.

Tjsa een full size vertical of dipool op een 1/4 golflengte hoogte wordt wel een erg grote uitdaging. Ik heb wel begrepen dat je de verleng-spoelen beter niet in je schack kunt zetten. Ik zat er aan te denken een nylon draad van 40 meter te spannen en dan een soort helical langdraad daar aan te hangen als een soort hele lange spiraalveer. Als je de diameter een 50cm ofzo maakt kun je aardig wat draad kwijt. Ideaal zal het toch nooit worden bij die frequentie. Maar anders is een magloop nog een optie maar dan gewoon wat groter (6 meter ofzo). Is natuurlijk een rendement van niks maar op 80 en 40 worden er met kleintjes ook verbindingen gemaakt en alles beter dan niets.

Fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op (18%)]

Op 26 september 2008 12:11:50 schreef fred101:
Tjsa een full size vertical of dipool op een 1/4 golflengte hoogte wordt wel een erg grote uitdaging. Ik heb wel begrepen dat je de verleng-spoelen beter niet in je schack kunt zetten. Ik zat er aan te denken een nylon draad van 40 meter te spannen en dan een soort helical langdraad daar aan te hangen als een soort hele lange spiraalveer. Als je de diameter een 50cm ofzo maakt kun je aardig wat draad kwijt. Ideaal zal het toch nooit worden bij die frequentie. Maar anders is een magloop nog een optie maar dan gewoon wat groter (6 meter ofzo). Is natuurlijk een rendement van niks maar op 80 en 40 worden er met kleintjes ook verbindingen gemaakt en alles beter dan niets.

Fred

Ik dacht zelf en grote diameter te maken met een aantal stokken in een vijfhoek oid.
Max hoogte van het geheel een meter of 9 en dan naast het huis opstellen.
40 Meter draad kan ik niet kwijt.
Rendement moet je niet aan denken, dan ga je huilen.

Maarja, daarom dan ook extra trage morse. Dan maakt het niet zoveel uit. Dan gaat je ruisniveau erg ver naar beneden. (en hopen dat je geen last hebt van QRM bijvoorbeeld)
Houdt er trouwens rekening mee dat je bij trage morse wel een extreme frequentiestabiliteit nodig hebt.

@Jim: Wat voor 10-deler had jij in gedachten, dat er een sinus uit komt?
Dat je zo'n blokgolf maakt is geen probleem hoor. Er komt dan net zoiets uit als uit een klasse C trap. Gewoon een flink filter erachter, en het gaat prima. Zeker met een magloop. Het nadeel van een blokgolf is vooral dat de hogere harmonischen wat sterker zijn. Bijvoorbeeld rond de 2MHz komt er nog steeds veel rotzooi uit. Voor de 2e harmonische, 408kHz, zal het niet zoveel uitmaken of je een lineaire trap hebt (met vervorming) of een blokgolf. scheelt hoogstwaarschijnlijk minder dan 10dB. En dat heb je zo weggefilterd. Die hogere frequenties zijn natuurlijk nog makkelijker weg te filteren. Zolang je de filters maar op een nette manier opbouwt.

Het beste is natuurlijk een vlieger op een paar honderd meter hoogte, maar dat lijkt me niet haalbaar. Wil je dan toch een aardig rendement halen, dan moet je volgens mij haast wel een magloop nemen. Als je een paar bomen/masten in de buurt hebt, zoals fred, dan lukt het nog wel om een rechthoekige (of driehoekige) magloop te maken van 8 meter hoog, en 20m breed ofzo. (denk ik). Dan zit je toch al aan zo'n 60m draad. Dat is 1/30 van de golflengte, niet heel veel, maar toch de moeite waard.

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (25%)]

Op 26 september 2008 12:42:46 schreef (Z)weetvoetje:
Maarja, daarom dan ook extra trage morse. Dan maakt het niet zoveel uit. Dan gaat je ruisniveau erg ver naar beneden. (en hopen dat je geen last hebt van QRM bijvoorbeeld)

Men decodeert veel met de pc.
Krijg je dit soort plaatjes http://mail.google.com/mail/?ui=2&ik=1f3def1654&attid=0.1&…
Ik hoop dat het zichtbaar wordt als je op de link klikt.

@Jim: Wat voor 10-deler had jij in gedachten, dat er een sinus uit komt?
Dat je zo'n blokgolf maakt is geen probleem hoor. Er komt dan net zoiets uit als uit een klasse C trap. Gewoon een flink filter erachter, en het gaat prima. Zeker met een magloop. Het nadeel van een blokgolf is vooral dat de hogere harmonischen wat sterker zijn. Bijvoorbeeld rond de 2MHz komt er nog steeds veel rotzooi uit. Voor de 2e harmonische, 408kHz, zal het niet zoveel uitmaken of je een lineaire trap hebt (met vervorming) of een blokgolf. scheelt hoogstwaarschijnlijk minder dan 10dB. En dat heb je zo weggefilterd. Die hogere frequenties zijn natuurlijk nog makkelijker weg te filteren. Zolang je de filters maar op een nette manier opbouwt.

Je hebt gelijk, ik had niet duidelijk mijn twee ideeèn gescheiden.
Een schone sinus op de zendfrequentie, of iets met een 10 deler en een stevig lowpassfilter.

Ik neem aan dat je het decodeert met een PC, die je een waterfall-spectrum laat maken. FFT maken van een heel klein frequentiegebied, oftewel zeer grote selectiviteit, en weinig ruis.

Even een heel raar idee: Als je een echt goede audioversterker hebt, dan kan ie tegenwoordig ook wel tot boven de 100kHz, als je snapt wat ik bedoel :) Ok, da's dan geen 400W vermogen, maar wel makkelijker...