Jongensradio anno 2007 Deel5

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Ja Nijntje, dit is het begin van het einde, de meet-instumentenkoorts, minstens zo besmettelijk als het buizenvirus. Het begint onschuldig met een multimeter, maar twee is ook wel handig en voor je het weet heb je er een stuk of tien, dan komt er een scoop, maar ja, twee is ook wel handig en dan nog een paar voor reserve, dan heb je een meetzender nodig en maak je jezelf wijs dat je er beter een stuk of vijf kunt hebben voor de zekerheid maar eigenlijk alleen omdat ze zo mooi zijn. Dan slaat de koorst in volle hevigheid toe en voor je het weet beslaan de L en C meters een meter van je kast, maar dan wordt je S-nachts zwetend wakker en blijken er nog veel meer mooie meetinstumenten als wobbulators, spectrum analysers en networkanalysers te zijn. Life is to short en de shack te klein. Volgens mij ben je tegen die tijd rijp voor professionele hulp. Gelukkig heeft de mens daar een erg goed zelfbeschermingsmechanisme voor: verdringing en ontkenning. Gelukkig ben ik tevreden met maar alleen mijn multimetertje van de aldi

Fred, ik ben niet gek, ik ben een meetzender.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Fred,
een goede meetzender is best nuttig.
Vooral als hij o.a. HF-VHF-UHF bestrijkt, een goede stabiliteit, een mooie verzwakker en een 50 ohm uitgang heeft. ;)

fred101

Golden Member

Oh, dan wordt het tijd dat ik eens op zoek ga naar een meetzender. >:-)
Moet zeggen dat ik erg benieuwd ben naar de prestaties van mijn HP608D, een erg mooi ding. Die gaat echter eerst open voor hij aan gaat. Die HP's geven een behoorlijk signaal af, 100mV bij 50 ohm. Ik heb ook een kleintje van HP dat redelijk heftige signalen afgeeft (in de orde van een paar 100 mW, je kan er zo een morse sleutel aan hangen). Ook de CT218 doet 100mV en heeft spannende deurtjes en ook mooie meters voor modulatie en dB's maar is nog een beetje kapot (manual is binnen :-) ).
De marconi TF995 is ook erg mooi en het meest in gebruik, hele grappige typisch marconi draaischijf met wijzer en natuurlijk een modulatie meter. Maar verder heb ik alleen een multimeter van de Aldi.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

DAMES!!! Maak die arme Piet nou niet helemaal dol door op het genot van spectrum-analysers en meer van dat moois te wijzen!! Die stakker heeft het toch al moeilijk!! Wees lief voor Piet!!

@Piet zelf:
ja, met kristalfilters krijg je een héél scherpe doorlaat. Dat heb je in de communicatie-techniek ook nodig:
Een gewone AM zender op de middengolf of zo is voor muziek bedoeld. Daarom worden er ook de hoge tonen uitgezonden en dat betekent dat ie een nogal breed stukje van het spectrum bezet, links en rechts van de draaggolf (dat is dus zijn "afstemfrequentie") loopt ie nog zo'n 4 kHz door, dat zijn de zijbanden.
Maar een enkel zijband zender, zoals op de amateurbanden, heeft vanwege die enkele zijband maar de helft nodig. En een morsezender schakelt alleen maar de draaggolf aan en uit, dus heeft ie eigenlijk helemaal geen zijbanden. Morsezenders kunnen dus op de afstemschaal héél dicht bij elkaar zitten, en als je een brede doorlaat hebt in je ontvanger krijg je er dus een paar door elkaar heen.
Vandaar dat je in communicatie-ontvangers naar smalle bandbreedtes moet kunnen schakelen. Een voorbeeld van een set die ik heb is 6 kHz voor AM, minder dan 3 kHz voor enkel zijband, 0,5 kHz voor morse.

Een kristal oscilleert (of liever: piekt) inderdaad op 1 specifieke frequentie, maar die is gespecificeerd voor één bepaalde capaciteit over het kristalletje heen. Je kunt die frequentie een beetje heen en weer slepen met een trimmertje. Maar dat is maar een héél klein beetje, terwijl je een spoeltje bijvoorbeeld kunt afstemmen van 2 tot 6 MHz is dat voor een kristal maar een paar honderd HERTZ.

Als je een mengsel van signalen op je scoop zet krijg je een soort spaghetti, maar je kunt de aparte signalen zien. Laten we zeggen dat je een 1000 kHz signaal hebt met 50 Hz brom er overheen, dan zie je de grove 50 Hz golf met hele fijne bibbertjes van 1000 kHz erop.

De Grote Hellehond Zelve.
Schimanski

Golden Member

Hoi vriendinnen, bij deze meldt ik me weer terug van vakantie. Ben in Denemarken geweest en ondanks het mindere weer toch lekker uitgerust en leuke dingen gezien.

Ik heb kort het forum doorgelezen en zag Frithjof iets roepen over de Deens-Duitse oorlog. Ik ben op het fregat Jutland geweest. Een zeer vroege hybride.... Het schip heeft drie masten (fregat) maar ook een stoommachine. Het is Denemarkens trots omdat het in de slag om Helgoland in 1864 het Duitse (lees: Oostenrijk + Pruisen) fregat Schwarzenberg in brand schoot en daarmee de slag won. Wel verloor Denemarken de rest van de oorlog en raakte het de hertogdommen Sleeswijk en Holsten kwijt aan de duitsers.

Frithjof: Jij bedoelde vast een latere Deens-Duitse oorlog

Ook nog in een luchtvaart museumpje geweest waar ze nog met oude kisten vliegen (o.a. Tiger Moth) Ook staat er stationair spul zoals zoals b.v. een Saab 35 Draken

@Fred: Na jaren met een dippertje gewerkt te hebben heb ik ook een HP-608 gehad, kon hem voor weinig op de kop tikken maar was er niet bijster enthousiast over. Het ding zit vol buizen dus het duurt even voordat hij stabiel is (zeker boven de 100 Mhz) Ook zit er geen FM modulatie op maar dat kan je eenvoudig zelf aanbrengen met een varicap (staat deels ook in de manual beschreven).

Ik heb nu een R&S SMDU (big picture) in gebruik en die doet het veel beter... Het is een volledige analoge communicatie test set maar in tegenstelling tot b.v. de Neuwirth mobilofoon meetplaats heeft deze een doorlopend frequentie bereik van 140Khz tot 525 Mhz (1050 met verdubbelaar optie) De analoge oscillator is uitgerust met een stabilisator (hupp&puff principe) en heeft een geijkte verzwakker, AM-FM modulatie (in- en extern), ingebouwde lf-generator, freq. teller (zowel in- als extern te gebruiken). Met de bijbehorende "Amplituden Kontroller" kan je vermogens tot 60 Watt, en modulatie diepte meten. De ingebouwde 30dB verzwakker is handig om b.v. direct de uitgang van je setje aan de freq. teller of je spectrum analyzer te knopen.

Ik heb geen spec. analyzer, en mis hem tot op heden ook niet. Met de R&S generator en een buis- (of FET) voltmeter met hf-meetkop kom ik ook een heel eind.

Vaak is het zo dat de wat minder onderlegde amateur (daar reken ik jou dus al lang niet meer onder hoor !!!!) denkt dat hij zonder dure meetapparatuur niets kan bouwen, dit is echter alleen ingegeven door het feit dat hij de meetprincipes niet kent, en dus ook niet kan beredeneren hoe hij met eenvoudige middelen hetzelfde resultaat kan bereiken.

Mijn "meetlab" bestaat uit voornoemde R&S generator, een scoop (60Mhz), goede multimeter (fluke 8026B), een AC-mv meter, griddipper, frequentieteler (om de griddipper af te lezen), FET-voltmeter (zelfbouw) en diverse voedingen.

Het heeft jaren geduurd voordat ik dit alles bij elkaar heb gesprokkeld, nu zat ik wel in de bevoorrechte positie dat ik een aantal zaken (o.a. scoop) gratis kan overnemen van het werk. Maar de R&S heb ik bij BACO vandaan (wel even met Piet een prijsje maken en niet die uit het rek in de winkel nemen maar een mooie uitzoeken/testen in het magazijn). Voordeel is dat Piet alle service manuals en handleidingen meeleverd, drie dikke multomappen ;)

Nu de avonden weer langzaam aan wat langer worden zal ook hier het hobby vuurtje wel weer wat harder gaan branden. Ik heb b.v. nog een BITX af te bouwen (Hugo: Heb jij nog een picje met firmware voor de Huff-Puff voor mij)

Ook ligt er nog wat buizenspul (Uniframe, P-voet buisjes, etc.) waar ik nog wat mee wil gaan doen.

Groetjes, Mans

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
fred101

Golden Member

Ik heb de 608D, dat is de laatste uitvoering en deze heeft wel FM. Ik gebruik meestal de marconi TF, die is stabiel en handig, wel moet hij een half uur aan voor hij stabiel is. De HP is gewoon erg mooi (en errrrug groot) Die Marconi CT218 heeft ook veel mogenlijkheden en het misterieuze kokertje wat ik nog niet open heb is bedoeld voor een reserve frequentie-filmschaal. Deze meetzender wordt genoemd in de murphy manuals maar verder is er niets over te vinden. Het is een tropen uitvoering van de marine. De oscillator zit in een grote zwarte doos die dmv geforceerde koeling wordt gekoeld. Het ding maakt een geluid waar een stofzuiger stil van wordt :-)

Inderdaad heb ik gemerkt dat je met een buisvoltmeter met HF kop en een meetzender erg veel kunt. (oeps, ik had toch alleen een multimeter van de Aldi)

Ik heb in wat andere topics weer wat over scopen geleerd en ik denk dat ik nu ook een goede oplossing heb voor mijn impedantie meter. De ene poot van de brug op de X , de andere op de Y ingang. Dan moet ik de brug instellen tot fase en amplitude gelijk zijn en dat moet ik dan kunnen zien op de scoop. Doe het nu met een balanced ingang van de voltmeter.

Een spectrum analyser heb ik nog niet echt gemist maar ik zou best een networkanalyser willen. Ik heb er al twee met buizen :-) , want met wat fantasie is een wobbulator een soort networkanalyser.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ha, die ouwe Schimanski is ook weer boven water! Lieve help, die oorlog van 1864 tussen Denemarken en Pruissen kent ook werkelijk niemand!! Sleeswijk ging na de oorlog naar de Pruissen (niet de Duitsers, zoals je schreef) en Holstein nota bene naar Oostenrijk... De macht was toen iets anders verdeeld in Europa...
Maar nee, juffrouw rbeckers en ik waren bezig met de slag bij Jutland in 1916 tussen de Engelse en de Duitse vloot. Ik heb het hele verloop van minuut tot minuut weer eens grondig bestudeerd en snap er werkelijk geen hol meer van, maar dat was voor de toenmalige bevelhebbers ook het geval!
Fred: die Marconi CT218 komt via via van mij af. Het reserve filmschaaltje heb ik helaas ook niet gehad. Ellendige dingen, die filmschaaltjes, ik zoek me rot naar een schroot R210 want het filmschaaltje van de mijne hangt op zijn laatste perforaties...

De Grote Hellehond Zelve.
fred101

Golden Member

Hoi FAS,

Ik heb hem van Jan gehad om te slopen maar daar is ie te mooi voor en ik had nog geen oscillator op buizen die minder dan 3MHz kon. Hij moest wat ruimte maken en gelukkig voor hem is er een stortplaats voor buizenapparatuur in Waardenburg. Er is alleen een weerstand verbrand maar ik heb er het manual nu bij. Wel gemeen om dat blikje dicht te lijmen ;-)

Fred, die even uitpuft van het opruimen. De shack verbouwing is nu bijna klaar. Alles staat er nu in maar als er nog wat bij komt gaan er grote reserve delen naar zolder (kratten met printplaat, lege kasten, te slopen spul, antenne materiaal enz.)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Laat je een foto zien als het klaar is?

Ben wel benieuwd hoe het er bij jou uitziet... Ik weet niet hoeveel meetapparatuur jij nu hebt, maar ik heb je al horen spreken over 10tallen.

Nico, die te horen heeft gekregen dat hij zaterdag pas weer mag solderen en dus nu Google Chrome uitprobeert, en Elex'jes leest.

/e Die het toch maar bij firefox houdt.

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
fred101

Golden Member

ik heb twee 110V verhuistrafo's. Mijn wobbulator is 240W en een trafo trekt dat niet. Nu wilde ik twee trafo's parallel zetten maar hoe doe ik dat. Ik had ze parallel en toen werden ze nogal warm en kwam er 30V uit. Met de aansluitingen omgedraaid komt er wel 115V uit, als ik dat test met een lamp er in serie voor ivm de veiligheid dan gaat deze niet aan dus er is geen kortsluiting maar ze worden onbelast wel warm en dat al na een paar seconden.

Wat doe ik fout

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

@Fritjhof:
nog steeds met Jutland bezig? De historici ook!

@Fred:
Wordt het niet tijd voor een radio- meetmuseum?
Zijn het identieke trafo's?

@Pietdepiet:
Mischien een goede tijd om je wat in de HF/elektronica theorie te verdiepen.

@Schimanski:
Het verhaal van Sleeswijk en Holstein kende ik al.

Die elektronica theorie was ik dus mee bezig dmv de elexen.

Als jij nog iets HF-theorie hebt, die ik weten moet weten en goed is om te leren; zeg het maar, dan zal ik me daar ook in verdiepen
Wow, van die zin klopt helemaal geen bal. Poging 2:
Als jij nog een HF-onderwerp hebt, wat ik zou moeten weten, of gewoon handig is; zeg het me. Dan zal ik me daar wat in verdiepen...

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
rbeckers

Overleden

@Pietdepiet:
ben je schakelingen aan het bekijken of echt theorie aan het leren?
Bijv. Kirchhof, Norton, Thevenin en dat soort zaken?

Ken je "Opamps for Everyone" en dan bijv. hoofdstuk 2?
http://focus.ti.com/docs/apps/catalog/resources/appnoteabstract.jhtml?…

Zal niet gemakkelijk zijn maar is wel erg zinvol.

fred101

Golden Member

Is gelukt met de trafo, Eat zat net op NOS en die heeft geholpen. Ben nu met een leuk experiment bezig. Het testen van elco's mbv een imedantietrafo, blokgolfgenerator en scoop. Maar ik moet eerst het voor elkaar krijgen dat ik na de trafo nog een blokgolf zie bij 100Hz. Met de kern die ik nu heb gebruikt wordt het pas bij iets van 1MHz een ding wat enigzins op een blokgolf lijkt. Ik gebruik een 1:1 probe maar ik zal het ook eens met een 1:10 proberen.
Rene: even een correctie: opamps zijn niet voor iedereen ;-)

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Nee, geen schakelingen. Juist niet. Juist de artikelen. Zojuist heb ik een artikel over opamps gelezen...

Kirchoff en Thevnin ken ik al uit een ander elektuurboek (Het elektronicaboek zonder titel).
Norton ken ik niet. Zal ik eens opzoeken...

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
fred101

Golden Member

http://members.shaw.ca/elrojo/5260_mcpages_files/5270_norton_files/norton_1962_manx_500.jpg

Norton is zo'n beetje het mooiste wat er is op dit gebied.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

@Fred:
lees hoofdstuk 1 van dat boek in pdf. Zal je verbazen.

@Pietdepiet:
Kijk maar of je hoofdstuk 2 snapt. Vooral de basisschakeling met de transistor (2.8)

Edit:
die Norton wordt niet bedoeld!

[Bericht gewijzigd door rbeckers op woensdag 3 september 2008 19:23:57 (11%)

Ik heb het doorgelezen.

Het enige dat ik niet helemaal snap is, op pagina 2-6, waarom Rth, de parallel weerstand is van R1+R2...

Oh, helaas. De basisschakeling met de transistor snap ik ook niet.

'IC is selected as 10 mA because the transistor has a current gain (β) of 100 at that point.
The collector voltage is arbitrarily set at 8 V; when the collector voltage swings positive
Transistor Amplifier
Review of Circuit Theory 2-11
2 V (from 8 V to 10 V) there is still enough voltage dropped across RC to keep the transistor
on. Set the collector-emitter voltage at 4 V; when the collector voltage swings negative
2 V (from 8 V to 6 V) the transistor still has 2 V across it, so it stays linear. This sets the
emitter voltage (VE) at 4 V.'

Vooral dit niet. Hoezo moet er genoeg weerstand over Rc vallen om de tor open te houden? Of de tor open is hangt toch af van de basisweerstand+voltage?

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op woensdag 3 september 2008 20:15:54 (64%)

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
fred101

Golden Member

Mooi boek, heb het maar even opgeslagen aangezien opamps best makkelijk zijn. Deze dan wel goed ?
http://www-ece.rice.edu/~dhj/norton/Norton.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

@Pietdepiet
Bij het toepassen van Thevenin vervang je spanningsbronnen door een kortsluiting. R1 staat dan parallel aan R2.

Je moet van de gevraagde specs uitgaan. De uitgang moet een spanningszwaai hebben van 4V.
Bijv. stel ik de collector op 11V in dan kan ik maar naar boven max. 1V MAAR er loopt dan geen stroom meer door Rc!
Je kiest dus een waarde waarbij de gelijkstroominstelling blijft werken en er ook voldaan wordt aan de rest, in dit geval 4V zwaai.
Praktijk is moeilijker, maar dit is een eerste begin.

Om op je vraag terug te komen, stel ik stuur 10mA door de basis en Rc is oneindig. Wat is Vc?
De tor wordt hier lineair gebruikt en niet als schakelaar.

@Fred
Ondanks de buizen is er hoop voor je.
Elektronica is begonnen met buizen en dat moet niet vergeten worden!

Nou snap ik het nog niet,
Hoe komen ze erbij dat de spanningsval over Rth 0.4V moet zijn?

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Schimanski

Golden Member

Fred: Een unieke foto, ome Ed persoonlijk op bezoek in je eigen shack :) Afgezien van de telefoon vindt ik dat er wel duidelijke overeenkomsten zijn tussen jullie beide lab's.

[Bericht gewijzigd door Schimanski op woensdag 3 september 2008 21:27:00 (40%)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 3 september 2008 21:15:25 schreef Pietdepiet:
Nou snap ik het nog niet,
Hoe komen ze erbij dat de spanningsval over Rth 0.4V moet zijn?

Het hoeft niet exact 0,4V te zijn, maar je moet ergens van uitgaan. Wat ze gewoon bedoelen is dit:
- je maakt een spanningsdeler voor de basisspanning.
- er moet 4.6V op de basis komen.
- als ik de spanningsdeler met èrg hoogohmige weerstanden maak, zakt de spanning veel als ik de basis aansluit.
- als ik hem met erg laagohmige weerstanden maak, loopt er zoveel stroom door die weerstanden.
- compromis: we staan 0,4V spanningsval toe.
- nu kunnen we die weerstanden bepalen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rbeckers

Overleden

Een andere vuistregel is de stroom door de basisweerstanden 10x zo groot te kiezen dan Ib. Of een andere min of meer zinnige waarde.

Waar het eigenlijk omgaat is dat zelfs bij één transistor al aannames gemaakt moeten worden. Deze schakeling is erg eenvoudig. Volgende stap wordt bijv. een stap ;) of blok op de ingang zetten en wat parasitaire capaciteiten toe te voegen. Dan wordt het al een stuk lastiger.
Zonder theoriekennis is het dan snel gedaan met het begrijpen of ontwerpen van een schakeling.

Dit boek gaat hoofdzakelijk over opamps, maar leert je elektronica met de minimaal noodzakelijke wiskunde kennis.
De hoofdstukken over oscillatoren en filters zijn veel leuker. :)

Aah, dan snap ik het. Die 0.4V is dus gewoon een aanname, die bedenken zij. Die valt niet te berekenen...
Ik zal eens naar die hoofdstukken kijken over oscillatoren en filters.

Die elexen zijn ook wel grappig trouwens, vooral de artikelen. Computers met een werkgeheugen van 4kB...

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?

Dit topic is gesloten