fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat is zo voor de hand liggend dat ik daar niet eens aan heb gedacht.
.
Die bougie is juist prima. Die vonk klapt dan gewoon via de bougie naar aarde. (edit: contactpunt afstand: nee die maakt niet veel uit dan
)
Dat ding waar ik laatst een foto van plaatste. Waarvan mij verteld was dat het voor een open lijn was zag Jan staan toenstraks (tenminste hij zag het knopje uitsteken achter de racal). He heb jij een fijnafstemming van en GEE indicator unit. Ikke: geen idee, mij was verteld dat het was om resonanties uit een openlijn te halen. Blijkt een onderdeel uit een passieve radar te zijn en redelijk zeldzaam. (ik heb die Indicator Unit Type 62A opgezocht en een foto gevonden. Ik zie dat ding er niet in maar het wel de zelfde knop)
Fred
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Even de gates van elkaar losgehaald. Ik meet 0.3V HF als ik de oscillator aan de gate hang, zodra ik hem loshaal meet ik 3V. Ik neem aan dat deze BF247A's ook stuk zijn? Dan zet ik er wel die twee BF245A's in...
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Ik bedacht mij opeens iets.
Stel dat je nou een mixer neemt. Je sluit op zijn ene gate een oscillator aan, die op een bepaalde frequentie staat.(Dit is dan toch de draaggolf?) Op zijn andere gate injecteer je een audiosignaal. Dan zou je dus als eind-resultaat draaggolf-audiosignaal krijgen. Als je daar nou een paar zend-trappen+antenne achter hangt. Heb je dan een zender? Of moet je draaggolf+audiosignaal hebben? Lijkt mij weinig uit te maken...
Of is dit grote onzin?
/e Ohja, wat ik al een tijdje wilde vragen, is of iemand goed kan uitleggen wat die 'Q' nou precies is. Ik heb wel op internet gezocht, maar veel wijzer word ik niet.
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (15%)]
Een mixer geeft verschil èn somfrequenties, en vaak ook de ingangsfrequenties, aan de uitgang door.
Dus als je audio en draaggolf in een mixer stopt, krijg je draaggolf, draaggolf - audio (de lage zijband), en draaggolf + audio (de hoge zijband). Je hebt dan dus AM gemaakt.
De audiofrequentie zelf komt er in beginsel dus ook uit, maar die verdwijnt onmiddellijk reddeloos in de eerste de beste afgestemde kring.
Q is een maat voor het "uittrillen" van de kring. Denk aan een luidklokje. Als het "ping." zegt is de kwaliteit, de Q dus, klein. Er is veel demping, misschien raakt iets het klokje.
Als het "pingngngngngngngngngng....." zegt is de Q groot.
De Q is gelijk aan 2pi maal de opgeslagen energie in de kring, gedeeld door de afgegeven energie per periode.
Hoe hoger de Q, hoe moeilijker het is om de kring op een àndere frequentie dan precies zijn eigen resonantie te laten trillen. Vandaar dat een hogere Q overeen komt met een kleinere bandbreedte in verhouding tot de resonantiefrequentie. In formule: Q = f0/B
Een getallenvoorbeeld: een kring die op 1 MHz afgestemd is, en waarvan de bandbreedte 20 kHz is (gemeten tussen de beide punten waar de spanning tot 70% gezakt is t.o.v. het maximum; de 3dB punten dus) heeft een Q van 50.
Pietdepiet
Ik begrijp dat je geen goed weer hebt gehad;)
Tijdens mijn week fietsen door Duitsland geen regen gehad, terwijl dat wel elke dag voorspeld werd.
Ik ga nu (zonder fets) de kringen gelijk dippen, en dan de BF245A's erin zetten. Ik begrijp dat het dan zou moeten werken. Wat ik mij dan nog afvraag, is of die ruis weg is, als hij goed werkt? Ik kan mij namelijk niet voorstellen, dat ik ook maar iets zal horen zo.Behalve die ruis
@FET Maar is SSB dan niet alleen de hoge, of alleen de lage zijband?
Zou je ook deze zin willen uitleggen? 'gemeten tussen de beide punten waar de spanning tot 70% gezakt is t.o.v. het maximum; de 3dB punten dus'
Dat begrijp ik niet helemaal.(Lees: 'helemaal niet')
Ja, natuurlijk is SSB (single side band) een enkele zijband, hoezo? Dat komt dan ook niet uit een gebalanceerde mixer. Je moet de ongewenste zijband daarna ècht nog wegfilteren.
Heb je nog nooit die grafiek van de "doorlaat", de respons, van een resonantiekring gezien? Die berg?
Nou, de top is 100%, en dan kun je links naar beneden, of rechts. In beide richtingen kom je vanzelf langs het punt van 70%. De "breedte van de berg" geven we nu op tussen die punten van 70% hoogte.
En dat 70% van volle spanning overeenkomt met -3dB van het volle vermogen, is gewoon het decibelverhaal.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb een verhuistrafo gehad. Hoe weet ik, op een niet destructieve manier, of deze een 240W/110V apparaat kan voeden.
Ik kreeg ook nog een 1400VA/26V trafotje. Het zit alleen nog in zijn gebruiker. Een joekel van een ultrasoon generator. Er zit een soort tv antennesocket achterop en je kunt hem aan en uit zetten. Dat is alles (op zijn 25 kilo na) Nu lijkt me zo'n ding erg handig om varco's, knoppen en schakelaars schoon te maken maar is het mogenlijk zelf een bad daar voor te maken of kan ik hem maar beter als lineair voor 136KHz gebruiken
?
Fred
fred101
Golden Member
Zendamateurs noemen dat QRM. Er zijn locaties waar je op 80m S9 storing hebt en er zijn lokaties waar het bijna stil is. Als er een amateur een signaal bij jou neer zet van S3 en je QRM is S9 dan hoor je hem bijna niet. Is de QRM bij jou S1 dan hoor je hem dus erg goed. Je ontvanger kan nog zo goed zijn en hij al zou hij in het ideale geval zelfs geen eigen-ruis produceren dan nog ontvang je de storing van de plasma-tv's, halogeentrafo's, medion-computers, verwarmingsketels, dimmers enz.
Alle zooi van een hele wijk (bij veel apparatuur staat CE voor chinese export) wordt op de nul leiding van het net gedumpt. Dat komt dus bij jou via je voeding maar ook je antenne vangt de signalen van die mega-antenne, die de nul lijn is, op. Wil je het optimaal doen dan moet je een schone HF aarde maken en al je apparaten via die eigen aarde voeden. Dat hoeft niet altijd want de randaarde zit onder je eigen huis maar de verbruikers in je eigen huis vervuilen dus ook en die randaardes en Nul lijn zitten meestal doorgelust. Het beste is een aparte groep voor de hobbykamer met ook nog overspanningsbeveiligingen. Ik heb het geluk dat mijn hobbykamer in het nieuwe deel van het huis zit. Ik heb dus een aparte groep waar alleen onze slaapkamer en mijn hobbykamer op zitten.
Fred
Wel, dit is nu "intermodulatie", het moduleren van twee signalen onderling.
Zoals je inmiddels weet, is moduleren (of mixen) het maken van frequenties die de som of het verschil zijn van twee (of meer!) andere. Maar dat gebeurt ook met de harmonischen! Maar (gelukkig) alleen als het signaal hard genoeg is om die harmonischen in de ingangstrap van je radio op te wekken.
Eén product kan bijvoorbeeld worden: 2x 102.1 - 103.4 = 100.8 MHz. Maar ook: 2x 103.4 - 102.1 = 104.7.
Steeds als je tweemaal de één min de ander doet, kom je met je mengproduct weer in dezelfde band uit.
Deze intermodulatie heet: derde orde intermodulatie, ofwel IM3. Simpele ontvangers hebben een "slecht IM3 gedrag"; dure ontvangers doen het nauwelijks. Er bestaat ook een getal voor.
rbeckers
Overleden
Een plaatje zegt mischien meer:
http://users.tpg.com.au/users/ldbutler/Intermodulation.htm
Intermodulatie kan een vervelend probleem zijn in ontvangers of versterkers.
Pietdepiet
Hee, ik snap het. Dus in principe krijg je dan heel veel eindproducten, maar aan het plaatje te zien, zijn de eindproducten van de 13de orde niet heel sterk meer...
Morgen is het weer Bom'm Berend. Voor de niet groningers: Het Gronings ontzet dus. Alhoewel ik de indruk heb dat jullie dat vast wel weten. Het gaat er in ieder geval om, dat ik dan eindelijk tijd heb die dingen erin te solderen:)
F.E.T, Dan ben je dus wel even bezig, als je al die mogelijke storingen moet opzoeken...
Is Frithjof weg trouwens? Al geen weken heeft hij meer geantwoord...
Wat voor multimeter heb je ook weer? Bij echt oude (analoge) meters komt, in de stand Ohmmeten, de plus testspanning op de zwarte pen uit en de min op de rode.
Dan zou de bc overgang van de PNP tor gaan geleiden, en zijn c zit aan massa.
Wat is de emitterspanning nu? Check voor de zekerheid ook even rechtstrees Ube.
rbeckers
Overleden
Ok,
Je kunt TR1 twee keer uitvoeren en die aan elkaar knopen. Bij die trafo werkt dat wel. Van te voren wel even goed uitkijken hoe je de wikkelingen aansluit. En even meten of de uitgangsspaning ongeveer hetzelfde is.
F1 ook twee keer uitvoeren!
P.S. ik zie dat ze per 100 goedkoper zijn. 
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (11%)]
fred101
Golden Member
Ik weet nog iemand die heeft voor 10 euro een trafo voor je van 12-0-12V. Hij heeft er nog een paar en ze zijn nieuw. Hij woont in Amsterdam. Is wel ietsjes zwaarder dan deze trafo (1400VA) maar kan ook wat meer voeden 
Fred
Pietdepiet
Hee, vooruitgang. Ik meet nu ook nog 3V HF als de gates zijn aangesloten. Ik hoor nog wel alleen maar ruis. Maar ik meen dat ik de laatste keer de kringen niet gelijk heb afgesteld, dus ik gooi eerst wel weer de gates los, en dan doe ik dat wel. Maar daar heb ik vandaag weer geen tijd voor;)
rbeckers
Overleden
Ik heb van de AF124 geen datasheet maar dat zal maar een paar pF zijn.
Je berekening klopt niet. Wat is de formule van de frekwentie van een LC kring? Er zit een wortelteken in.
Ik raak steeds meer buiten adem van die, wel, adembenemende esacapes van jou!
Dippen met de AF124 er nog aan zal niet zulke betrouwbare resultaten opleveren. Hij dempt de kring nogal, en zowel die demping als zijn capaciteiten zijn erg afhankelijk van de voedingsspanning. Zònder voedingsspanning zullen de grenslaagcapaciteiten heel hoog lijken.
In jouw plaats zou ik het anders doen. Breng de oscillator aan de gang. Doet-ie het, maak dan net zo'n spoel (vorm, afmetingen, aantal windingen) en gebruik die in de antennekring. Klaar.
Daarna een flinke antenne en aarde aan de koppelspoel, en anders desnoods een kort antennetje aan de top van de kring (via 10 pF ofzo), en draaien maar. Er is altijd wàt te horen. Wat dat dan is, zoek je dan later wel weer uit. Bijvoorbeeld door dàn het signaal van je dipper op te gaan zoeken.
Pietdepiet
Esacapes? Mijn woordenboek kent het woord 'esacape' niet...
Het enige dat ik kan bedenken is een typfout in het woord 'escape', maar dat zal het ook wel niet zijn.
Dat ga ik doen, maar moet hij dan geaard worden? Dat heb ik tot nu toe nooit gedaan. Ga mij nou niet vertellen dat dat het probleem is
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (20%)]
rbeckers
Overleden
Escapades.
Pietdepiet, maak eens een lijstje van alle problemen die je op HF bent tegen gekomen. Spoelen zullen redelijk hoog staan.
Vergeet niet dat elektronica niet gemakkelijk is en HF is helemaal niet gemakkelijk. Zeker als je er pas mee bezig bent. Zelfs mensen met wat, of veel, ervaring komen wel zaken tegen die onverwacht zijn.
fred101
Golden Member
Vanmiddag naar duitsland, naar een vriend. Daar staat dan als alles goed is gegaan een philips PM3370 scoop en mooie HP608C jaren 50 meetzender klaar. Dan moet ik eens ophouden met meetzenders en scopen. Ze zijn best groot. Heb nu twee marconi's (een jaren 50 en een jaren 60), twee HP's (50's en 60's) en twee wobbelaars die ook als meetzender en scoop fungeren en drie scopen maar ik wil er nog ooit een voor iets van 200MHz en een network-analyser. Dat zijn alleen wat erg moderne toestanden. Ben bang dat ik een beetje het punt nader waarbij ik iets weg moet doen als ik nog iets leuks vind.
Dat is best moeilijk want die meetzenders bv. Ik gebruik eigenlijk alleen het kleine HPtje vanwege zijn power en de grote marconi vanwege zijn mogenlijkheden maar die andere twee zijn gewoon erg mooi maar wel grofweg 50 kilo. Mijn multimeters gebruik ik eigenlijk wel allemaal.
Die HP 410B is erg goed, meet tot 700MHz en aan het uiterlijk te zien (zelfde als de HP 608C) moet hij toch al zo'n 50 jaar oud zijn. Ook lekker bij koude handen zo'n verwarmde HF-probe. Erg bizar dat die dingen na zoveel jaar nog zo accuraat zijn. Zelfs mijn AVO CT38 geeft nog het zelfde aan als mijn fluke. Het schijnt zelfs dat AVO nog bestaat.
Ik kwam er gisteren achter dat de schroeven van mijn plankendragers niet zo erg vast meer zaten en bij een vriend is de hele boel van de muur gekomen. Ik dacht dus laat ik eens wat veranderen, even de sets en onderdelen op de grond dan een stevige stelling neerzetten. Dat viel een beetje tegen. Het is toch wel erg veel als het allemaal op de grond staat. De sets staan in ieder geval weer, nu alle onderdelen, voedingen, kabels en switchboxen enz nog. Gelijk een extra plank waar nog 4 yaesu's op kunnen. Ook al komen ze pas in december (het zijn er ietsjepietsie meer dan 4 maar dat zie ik dan wel.)
Ben ondertussen lekker met een FTdx reparatie bezig voor een kennis. Ben van 10W nu al op +180W, alleen 20m en 10m wil nog niet maar 15m wel. Soms zijn dingen zo simpel: een netsnoer dat verrot is, een microfoon waar een versterker in blijkt te zitten met lege batterij en een tune-buis die op is. Dan komt er niet veel meer uit. Dan een paar buizen weer in hun eigen voetje steken scheelt ook behoorlijk. Met afregelen is er dan ook nog een Watt of 30 winst te halen.
Fred
@Jim rea: heerlijk, jij hebt ook zo'n zelf-escalerend project aangepakt. Kunnen we véél correspondentie over verwachten... 
Over een 15 MHz scoop: is dat nou eigenlijk niet voor 95% van de gevallen waarin je met ontvangertjes bezig bent ruim voldoende? OK, als je met pulstechniek gaat werken en als je met alle geweld je golfvorm op 1 GHz wilt controleren gaat dat niet, maar bijvoorbeeld in Pietdepiet zijn geval, "kijken of de oscillator piept" is er geen vuiltje aan de lucht. Ik vind het net zoiets als werken met een 1% nauwkeurige voltmeter, is natuurlijk mooi, maar je wilt meestal dingen weten zoals "staat die tor wel ongeveer op de halve voedingsspanning" ofzo. Bij gewoon foutzoeken (en dat is op dit forum vaak de belangrijkste bezigheid....) is een analoge multimeter helemaal OK. Met andere woorden: tegen heel redelijke kosten kun je jaren lang prima knoeien en meten.
Jim kaart batterijen aan, oplaadbare. Ik heb een digitale camera (Pentax) plus oplaadbare batterijen. Als ik die helemaal volpomp en op de plank leg blijken ze na twee weken weer bijna leeg als ik ze in de camera stop. Idem de batterijen die ik opgeladen in de camera laat zitten. Heb als eens nieuwe gekocht, die doen precies zo. Wie heeft daarmee ervaring? De shelf-life van die dingen moet toch behoorlijk lang zijn?
rbeckers
Overleden
@Frithjof:
Je hebt gelijk. Wat ook meespeelt is hoe goed je je apparatuur, radio zender/ontvanger of meetapparatuur, beheerst. Weten wat de mogelijkheden en beperkingen zijn is wezenlijk.
Batterijen hebben afhankelijk van type en merk heel verschillende zelfontlading. Maar twee weken is te kort.
fred101
Golden Member
Heb een nikon D70S daar zitten lion-accu's in. Die laad ik op en een halfjaar later is zijn nog vol. Nicad's kun je in de koelkast langer goed houden. Ze verliezen in een maand ongeveer hun lading dacht ik. Daarnaast ellende met te snel laden waardoor er te grote kristallen ontstaan die de tussenlaag kunnen perforeren en te weinig lading vasthouden, niet helemaal leeg maken (maar ook niet onder de 1V laten komen) waardoor er een te dichte en oude kristalstructuur ontstaat die dan niet meer omgezet wordt (memory effect) en laders die de cellen overladen waardoor ze te heet worden. Ook niet in serie opladen. Als ze te leeg raken kunnen ze ompolen.
Ik heb al diverse malen cellen geflashed. Dat gaat erg goed. Is pas een keer niet gelukt. De kruimeldief was de eerste en die doet het nu anderhalf jaar later nog steeds goed. Gewoon een mega-elco met 40V via een weerstand opladen, dan hem in een keer ontladen over een cel. Wel dikke schakelaar gebruiken. Een of twee keer is voldoende daarna de cel ontladen en met C/10 14 uur opladen. beste met een lader die volgens Delta minus V (ofzo iets) werkt. Er zit een soort voltpiekje in het laadtraject en dat wordt gedetecteerd. Veel laders pompen gewoon een uur lang vol of kijken naar de temeratuur. Bij de Hema ;lader van Irene worden de cellen 45 graden. Ze mogen echter maximaal 15 graden boven omgeving worden.
Fred
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
@ Frithjof: Lol, ik had het ding een uur in bezit, toen was de garantie al verlopen 
Over een 15 MHz scoop: is dat nou eigenlijk niet voor 95% van de gevallen waarin je met ontvangertjes bezig bent ruim voldoende?
Meer dan voldoende.
Ik heb jaren de 50 Mhz scoop vd buurman mogen lenen, en daar kon ik ook nog signaaltjes op 145 Mhz op zien.
Precisie metingen waren dat niet meer, maar je kon wel kijken of iets een beetje wou piepen.
Met die 15 Mhz kan Nico de hele kortegolf aan.
Jim kaart batterijen aan, oplaadbare. Ik heb een digitale camera (Pentax) plus oplaadbare batterijen. Als ik die helemaal volpomp en op de plank leg blijken ze na twee weken weer bijna leeg als ik ze in de camera stop.
Kan liggen aan de kwaliteit vd batterijen.
In mijn radio heb ik afgekeurde batterijen uit nooduitgang bordjes gedaan, D cellen, en die doen het verrassend lang, maar na de 4 weken bouwvak wilden die ook niet meer.
Moesten eerst onder lading.
Ik heb ook een Pentax, maar daar zit een blokje in, die houd zijn spanning gewoon een jaar vast.
@ Henry: Komt goed, Pietdepiet stuurt maar ff een mail.
Dat "aansloten op een PC" is nou weer zo'n detail dat toch wel belangrijk is om te vermelden. Maar dat ter zijde. Iets anders:
Ten eerste horen PC's niet in een ongeaarde contactdoos, want met de lekstroom van het netfilter kun je beste prikken oplopen en dingen mee stukmaken. Echt wel!
Maar die lekstroom mag niet zo groot zijn dat de aardlek erop uitschakelt.
Je moet nu echt iets aan die PC doen, als die het is (en dat zal wel, zo te lezen).