Ok,
Je kunt TR1 twee keer uitvoeren en die aan elkaar knopen. Bij die trafo werkt dat wel. Van te voren wel even goed uitkijken hoe je de wikkelingen aansluit. En even meten of de uitgangsspaning ongeveer hetzelfde is.
F1 ook twee keer uitvoeren!

P.S. ik zie dat ze per 100 goedkoper zijn. ;)

[Bericht gewijzigd door rbeckers op (11%)]

Ik weet nog iemand die heeft voor 10 euro een trafo voor je van 12-0-12V. Hij heeft er nog een paar en ze zijn nieuw. Hij woont in Amsterdam. Is wel ietsjes zwaarder dan deze trafo (1400VA) maar kan ook wat meer voeden :-)

Fred

Per honderd, welja, waarom niet... Ik heb helaas geen geld over;)

1400VA? Dat is bijna 60A... Dan moet ik ook opzoek naar nogal zware torren...
Wat weegt dat eigenlijk een trafo van 1400VA?

Maar op zich is dit schema dus wel goed?

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (14%)]

Waarom, je hoeft er geen 40A ofzo uit te peuteren maar het kan later altijd nog. Gewoon een bende torren parallel zetten. Geen idee wat die wegen ik heb ze nog niet binnen. (maar er zit ook zo'n zware in die ultrasoon generator en die kast weegt zo'n 30 kilo. Ik denk de trafo alleen een kilo of 15 dus dat valt best mee.

Fred

Oh, dat was serieus? Is wel een beetje zwaar voor een voeding. En dan heb ik nog een hele zooi koelplaten nodig ook...

Over dit soort zaken maak ik nooit grapjes :-)
Ik krijg er twee binnenkort. Die Ultrasoonvoeding wordt een 24V voeding voor wat oud legerspul. Zou best een ultrasoonreiniger ervan willen maken maar ik kan daar niets over vinden dan commercieel spul.

Fred

Een tafo van 50VA weegt heel ongeveer 1kg. Als je het totale vermogen van een 1400VA trafo gaat omzetten in warmte kun je er voor in de zomer een airco bijkopen. Of oordopjes :) .
Maar als je een superzware voeding wilt maken, niet met een LM317, is dat een leuke trafo.

Laat ik nou eerst maar eens een lichte voeding maken...

Trouwens, 1400VA= 5A primair. Op deze stop zit al een pc/tv('s?)/zootje radio's. Ik weet niet of die dat leuk vind...

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (52%)]

Ja dat is waar, bij mij zitten er geen TV en computer op de groep ;-)

Fred

Op 28 augustus 2008 16:11:40 schreef Pietdepiet:
Hee, fout gevonden. Ik heb perongeluk de spoel die aan de collecter vast moest, aan de emitter gezet... Zouden de fets het dan overleefd hebben? Die zullen dan wel een spanning op hun gate hebben gehad...

De basis-emitterdiode heeft fors stroom getrokken, maar de basis-collectordiode heeft nog steeds in sper gestaan. Ik denk dan ook dat het met die FETs wel mee zal vallen.

Hee, vooruitgang. Ik meet nu ook nog 3V HF als de gates zijn aangesloten. Ik hoor nog wel alleen maar ruis. Maar ik meen dat ik de laatste keer de kringen niet gelijk heb afgesteld, dus ik gooi eerst wel weer de gates los, en dan doe ik dat wel. Maar daar heb ik vandaag weer geen tijd voor;)

Ik begrijp het even niet meer.

De ene spoel (Oscillator) dipt nu opeens rond de 2.5Mhz. De andere spoel (Antenne) dipt nu opeens rond de 4Mhz.

Ik heb sinds de laatste normale 'dipsessie' (leuk woord) alleen de AF124 er weer ingezet, de twee fets verwisseld (Maar hun gates hangen nu gewoon los) en er een antennedraadje van 10cm aangehangen. Iemand een idee?

Heb je ergens per ongeluk een condensator "verplaatst", met alle veranderingen?

Dat dacht ik ook al. De ene gaat omhoog, de andere omlaag, maar dat is niet zo...

Fout gevonden, weer een soldeerfout:( Ik heb de plek waar de antenne aangesloten moet worden, aan de massa gesoldeerd. Kan dit effect hebben? Misschien op het antennegedeelte, maar toch niet op het oscillator gedeelte? Of zou het daar dan door de AF124 komen?

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (62%)]

Niets aan de spoelen verandert? Anders spoelen wat aanpassen.
Transistoren en diodes hebben (een of meerdere) kleine parasitaire capaciteiten. Deze kunnen wat invloed hebben op je meting.

Edit:
Als je een koppelspoel gebruikt voor de antennne, sluit je die zo kort. Dit maakt voor het gedrag van de gekoppelde spoel uit.

Dat dacht ik dus ook al... Dat leek mij de verklaring voor die kleine stijging van de frequentie van de antennekring.

Maar als de capaciteit groter wordt, wordt de resonantiefrequentie groter. Dus theoretisch is het mogelijk dat dat de AF124's capaciteit de daling heeft veroorzaakt.

De frequentie is maal 0,7 gegaan. dat betekent dat de capaciteit vergroot is van 150pF naar 214pF? Dat betekent een stijging van 65pF. Kan dat veroorzaakt worden door 1 tor???

De spoel is wel een paar keer afgebroken en opnieuw vastgezet. Maar ik heb geen windingen weggehaald, of bijgelegd. Er is hooguit 1-2cm van de aansluitdraden verdwenen.

Ik heb van de AF124 geen datasheet maar dat zal maar een paar pF zijn.
Je berekening klopt niet. Wat is de formule van de frekwentie van een LC kring? Er zit een wortelteken in.

Whoeps, die heb ik inderdaad even vergeten.
Dan wordt de capaciteit dus (1/0.7)^2 keer zo groot. Dat is dus 2.04 keer zo groot. Dat wordt dus 306pF. Dat is 155pF verschil. Dat kan nooit. Ik denk dus dat er misschien een sluiting in de spoel zit. Ik ga even experimenteren.

Ik raak steeds meer buiten adem van die, wel, adembenemende esacapes van jou!
Dippen met de AF124 er nog aan zal niet zulke betrouwbare resultaten opleveren. Hij dempt de kring nogal, en zowel die demping als zijn capaciteiten zijn erg afhankelijk van de voedingsspanning. Zònder voedingsspanning zullen de grenslaagcapaciteiten heel hoog lijken.

In jouw plaats zou ik het anders doen. Breng de oscillator aan de gang. Doet-ie het, maak dan net zo'n spoel (vorm, afmetingen, aantal windingen) en gebruik die in de antennekring. Klaar.
Daarna een flinke antenne en aarde aan de koppelspoel, en anders desnoods een kort antennetje aan de top van de kring (via 10 pF ofzo), en draaien maar. Er is altijd wàt te horen. Wat dat dan is, zoek je dan later wel weer uit. Bijvoorbeeld door dàn het signaal van je dipper op te gaan zoeken.

Esacapes? Mijn woordenboek kent het woord 'esacape' niet...
Het enige dat ik kan bedenken is een typfout in het woord 'escape', maar dat zal het ook wel niet zijn.

Dat ga ik doen, maar moet hij dan geaard worden? Dat heb ik tot nu toe nooit gedaan. Ga mij nou niet vertellen dat dat het probleem is

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (20%)]

Escapades.

Pietdepiet, maak eens een lijstje van alle problemen die je op HF bent tegen gekomen. Spoelen zullen redelijk hoog staan.
Vergeet niet dat elektronica niet gemakkelijk is en HF is helemaal niet gemakkelijk. Zeker als je er pas mee bezig bent. Zelfs mensen met wat, of veel, ervaring komen wel zaken tegen die onverwacht zijn.

Escapades, inderdaad. Te snel getypt..
Voor alle duidelijkheid, ik bedoel niet dat je nu weer nieuwe spoelen moet maken! :)
Ik bedoel alleen dat je niet te lang moet proberen aan die spoelen te meten. Als die ook maar enigszins op elkaar lijken moet dat gewoon werken.

Eh, watte, geen aarde? Waar zit de andere kant van je antennespoel dan nu aan?

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (13%)]

Escapade = Volgens Koenen: Slippertje. Volgens Vandale: Moedwillige dwaze streek. ?

Oké, ga ik doen. Die koppelspoel hangt gewoon aan de min van de voeding...

Nou ik denk eigenlijk dat het hoogste in die lijst mijn eigen domme fouten staan. Maar spoelen staan inderdaad ook wel hoog...

Erg eerlijk. ;)

Probeer altijd bij een probleem, het probleem te isoleren van de rest. In het geval van je ontvanger, de antennekant, de oscillator, de mixer en het audiogedeelte.

Verder, probeer te gaan sparen voor een 2e hands scoop.
Mischien heeft iemand er een ongebruikte staan.
Wat ook goed is, is theorie leren.

Maar je niveau stijgt nog steeds. :)

Hee, hopelijk heb ik iets nuttigs. Ik hoorde net even 'bwop bwop bwopbwop'. Iets in die richting. Is dit iets van morse of gewoon iets storends. Nu hoor ik het niet meer. Hij is nu niet geaard. Moet dat wel? Ik meen ook door de ruis heel zacht stemmen te horen, maar dat kan ik mis hebben...

/e mijn dipper hoor ik niet fluiten...
/e grr, weer zo'n spoeldraad afgeknapt. Ik wil draad dat niet kan breken...

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (10%)]