Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Verder, probeer te gaan sparen voor een 2e hands scoop.
Ik heb nog een 15 Mhz scoopje staan die ik eigenlijk niet gebruik.
Pietdepiet mag die wel van mij overnemen.
iets van 1 euro per Mhz?
Verder meld ik mij maar weer eens, na mijn laatste post werd het toch weer druk, dus loop ik inmiddels 2 delen JR achter.
Projecten, niet verder dan in februari.
Wel een goedkope bouwradio gekocht bij de Blokker, maar deze bevalt niet.
Er konden batterijen in, dus oplaadbare erin.
werden niet opgeladen. 
Oorzaak, een diode in de voedingslijn.
Doorverbonden, die 9 volt aan accu redt die trafo wel.
Nee dus, geploft. 
Zwaardere trafo erin, leve de junkbox, 2 maal 1 amp.
Geploft, maar de accu's waren wel vol. 
Nu een vers exemplaar erin, wederom junkbox had toevallig 2 gelijke exemplaren, en nu maar een 9 volt regelaar er tussen met een diode.
Tot nu blijft alles heel.
Volgende modificatie, de afstemming, die verloopt als de ziekte.
Bij overschakelen van 230 naar accu moet ik de radio opnieuw afstemmen.
Dat gaat dus de vfo opzoeken worden en van een gestabiliceerde spanning voorzien van 5 volt en de handel inblikken.
Nu heeft ook de antenne nog gruwelijk veel invloed op de afstemming.
De radio zelf draait op 230 inmiddels op een 12 volt regelaar, alleen de lf eindtrap moet daar nog even van los.
Onbelaste spanning vd voeding is iets van 19 volt oid, daar kan de eindtrap wel op.
In de bouw heb je herrie nodig. 
Uiteindelijk zit er meer geld in de toegevoegde onderdelen dan de radio gekost heeft, maar ala, het blijft hobbie.
Lekker vanuit de tuin, radio Seagull op de 817 en de tuinkachel in de brand.
Biertje erbij, het leven is mooi.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Lijkt mij wel handig een scoop. Ik heb geen idee op 15Mhz goed is, maar voor eerst lijkt het mij voldoende?
Ik neem aan dat hij goed werkt? Ohja, ik weet niet waar jij woont, maar kan zo'n ding op de post?
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Beetje ver voor jou denk ik, maar misschien kunnen we dat op eoa manier regelen.
Via post wil ik niet, te zwaar en de kans op breuk.
15 Mhz is voor jouw doeleinden ruim voldoende.
Ik heb hem over omdat ik een 200 Mhz scoop had gekocht, ivm 2 meter zooi en dat meten.
Hij is vooralsnog voor jou, en hoe we dat ding in grunningen krijgen zien we wel.
Btw, het ding werkt, en as ie niet goed is neem ik hem terug.
rbeckers
Overleden
@Pietdepiet,
15MHz is (tegenwoordig!) niet veel maar het is idd voldoende. De prijs is prima. Kun je ook al ervaring met een scoop opdoen en oscillaties zien op het beeld.
Het is in ieder geval een goed aanbod van Jim rea.
Ivm "... probeer te gaan sparen voor ..."
Ik geloof dat ik vaker dit soort opmerkingen moet maken. 
Jinny
Golden Member
Lol, ik zal morgen eens even type en merk posten.
Ik lees al een behoorlijke tijd mee, met sprongen weliswaar, en Pietdepiet (nico) heeft iets aan zo een ding.
Kan hij leren en meten.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Vanmiddag naar duitsland, naar een vriend. Daar staat dan als alles goed is gegaan een philips PM3370 scoop en mooie HP608C jaren 50 meetzender klaar. Dan moet ik eens ophouden met meetzenders en scopen. Ze zijn best groot. Heb nu twee marconi's (een jaren 50 en een jaren 60), twee HP's (50's en 60's) en twee wobbelaars die ook als meetzender en scoop fungeren en drie scopen maar ik wil er nog ooit een voor iets van 200MHz en een network-analyser. Dat zijn alleen wat erg moderne toestanden. Ben bang dat ik een beetje het punt nader waarbij ik iets weg moet doen als ik nog iets leuks vind.
Dat is best moeilijk want die meetzenders bv. Ik gebruik eigenlijk alleen het kleine HPtje vanwege zijn power en de grote marconi vanwege zijn mogenlijkheden maar die andere twee zijn gewoon erg mooi maar wel grofweg 50 kilo. Mijn multimeters gebruik ik eigenlijk wel allemaal.
Die HP 410B is erg goed, meet tot 700MHz en aan het uiterlijk te zien (zelfde als de HP 608C) moet hij toch al zo'n 50 jaar oud zijn. Ook lekker bij koude handen zo'n verwarmde HF-probe. Erg bizar dat die dingen na zoveel jaar nog zo accuraat zijn. Zelfs mijn AVO CT38 geeft nog het zelfde aan als mijn fluke. Het schijnt zelfs dat AVO nog bestaat.
Ik kwam er gisteren achter dat de schroeven van mijn plankendragers niet zo erg vast meer zaten en bij een vriend is de hele boel van de muur gekomen. Ik dacht dus laat ik eens wat veranderen, even de sets en onderdelen op de grond dan een stevige stelling neerzetten. Dat viel een beetje tegen. Het is toch wel erg veel als het allemaal op de grond staat. De sets staan in ieder geval weer, nu alle onderdelen, voedingen, kabels en switchboxen enz nog. Gelijk een extra plank waar nog 4 yaesu's op kunnen. Ook al komen ze pas in december (het zijn er ietsjepietsie meer dan 4 maar dat zie ik dan wel.)
Ben ondertussen lekker met een FTdx reparatie bezig voor een kennis. Ben van 10W nu al op +180W, alleen 20m en 10m wil nog niet maar 15m wel. Soms zijn dingen zo simpel: een netsnoer dat verrot is, een microfoon waar een versterker in blijkt te zitten met lege batterij en een tune-buis die op is. Dan komt er niet veel meer uit. Dan een paar buizen weer in hun eigen voetje steken scheelt ook behoorlijk. Met afregelen is er dan ook nog een Watt of 30 winst te halen.
Fred
@Jim rea: heerlijk, jij hebt ook zo'n zelf-escalerend project aangepakt. Kunnen we véél correspondentie over verwachten... 
Over een 15 MHz scoop: is dat nou eigenlijk niet voor 95% van de gevallen waarin je met ontvangertjes bezig bent ruim voldoende? OK, als je met pulstechniek gaat werken en als je met alle geweld je golfvorm op 1 GHz wilt controleren gaat dat niet, maar bijvoorbeeld in Pietdepiet zijn geval, "kijken of de oscillator piept" is er geen vuiltje aan de lucht. Ik vind het net zoiets als werken met een 1% nauwkeurige voltmeter, is natuurlijk mooi, maar je wilt meestal dingen weten zoals "staat die tor wel ongeveer op de halve voedingsspanning" ofzo. Bij gewoon foutzoeken (en dat is op dit forum vaak de belangrijkste bezigheid....) is een analoge multimeter helemaal OK. Met andere woorden: tegen heel redelijke kosten kun je jaren lang prima knoeien en meten.
Jim kaart batterijen aan, oplaadbare. Ik heb een digitale camera (Pentax) plus oplaadbare batterijen. Als ik die helemaal volpomp en op de plank leg blijken ze na twee weken weer bijna leeg als ik ze in de camera stop. Idem de batterijen die ik opgeladen in de camera laat zitten. Heb als eens nieuwe gekocht, die doen precies zo. Wie heeft daarmee ervaring? De shelf-life van die dingen moet toch behoorlijk lang zijn?
rbeckers
Overleden
@Frithjof:
Je hebt gelijk. Wat ook meespeelt is hoe goed je je apparatuur, radio zender/ontvanger of meetapparatuur, beheerst. Weten wat de mogelijkheden en beperkingen zijn is wezenlijk.
Batterijen hebben afhankelijk van type en merk heel verschillende zelfontlading. Maar twee weken is te kort.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Heb een nikon D70S daar zitten lion-accu's in. Die laad ik op en een halfjaar later is zijn nog vol. Nicad's kun je in de koelkast langer goed houden. Ze verliezen in een maand ongeveer hun lading dacht ik. Daarnaast ellende met te snel laden waardoor er te grote kristallen ontstaan die de tussenlaag kunnen perforeren en te weinig lading vasthouden, niet helemaal leeg maken (maar ook niet onder de 1V laten komen) waardoor er een te dichte en oude kristalstructuur ontstaat die dan niet meer omgezet wordt (memory effect) en laders die de cellen overladen waardoor ze te heet worden. Ook niet in serie opladen. Als ze te leeg raken kunnen ze ompolen.
Ik heb al diverse malen cellen geflashed. Dat gaat erg goed. Is pas een keer niet gelukt. De kruimeldief was de eerste en die doet het nu anderhalf jaar later nog steeds goed. Gewoon een mega-elco met 40V via een weerstand opladen, dan hem in een keer ontladen over een cel. Wel dikke schakelaar gebruiken. Een of twee keer is voldoende daarna de cel ontladen en met C/10 14 uur opladen. beste met een lader die volgens Delta minus V (ofzo iets) werkt. Er zit een soort voltpiekje in het laadtraject en dat wordt gedetecteerd. Veel laders pompen gewoon een uur lang vol of kijken naar de temeratuur. Bij de Hema ;lader van Irene worden de cellen 45 graden. Ze mogen echter maximaal 15 graden boven omgeving worden.
Fred
Jinny
Golden Member
@ Frithjof: Lol, ik had het ding een uur in bezit, toen was de garantie al verlopen 
Over een 15 MHz scoop: is dat nou eigenlijk niet voor 95% van de gevallen waarin je met ontvangertjes bezig bent ruim voldoende?
Meer dan voldoende.
Ik heb jaren de 50 Mhz scoop vd buurman mogen lenen, en daar kon ik ook nog signaaltjes op 145 Mhz op zien.
Precisie metingen waren dat niet meer, maar je kon wel kijken of iets een beetje wou piepen.
Met die 15 Mhz kan Nico de hele kortegolf aan.
Jim kaart batterijen aan, oplaadbare. Ik heb een digitale camera (Pentax) plus oplaadbare batterijen. Als ik die helemaal volpomp en op de plank leg blijken ze na twee weken weer bijna leeg als ik ze in de camera stop.
Kan liggen aan de kwaliteit vd batterijen.
In mijn radio heb ik afgekeurde batterijen uit nooduitgang bordjes gedaan, D cellen, en die doen het verrassend lang, maar na de 4 weken bouwvak wilden die ook niet meer.
Moesten eerst onder lading.
Ik heb ook een Pentax, maar daar zit een blokje in, die houd zijn spanning gewoon een jaar vast.
@ Henry: Komt goed, Pietdepiet stuurt maar ff een mail.
fred101
Golden Member
Veel voorkomend misverstand. Als er bij moderne electronica een kaartje bij zit met een datum daarop, meestal ergens tussen een half jaar en 2 jaar verder dan is dat niet de garantie maar uiterste houdbaarheidsdatum.
Fred
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Ik begrijp het niet meer. Ik wilde het ding aarden.Dat moest via een lang draad. De rest(20m) mlag nog opgekruld. Toen ik het uiteinde aanraakte, terwijl het andere einde aangesloten was op de DC, die aanstond, kreeg ik een schok (Voelde als meer dan 13V, eerder zoals die 110VAC). Toen ik hem aardde sloeg de aardlekschakelaar af. Hoe kan dit? Ik bedoel, het zit via een trafo aangesloten, dan kan er toch nooit 230 wegvloeien naar aarde?
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (12%)]
Nee, dat mag niet. Dat zou ik even onderzoeken. Het is best mogelijk dat in dit geval de aardlekschakelaar gelijk heeft gehad door af te slaan!
Pietdepiet
Ik begrijp dat hij gelijk heeft gehad. Probleem is dat ik niet inzie hoe het kan? Er zit toch een trafo tussen? Dan kan er toch nooit 230 wegvloeien naar aarde?? Hooguit secundair, maar daar slaat de aardlek toch niet vanaf? Ohja, de trafo zat in een niet geaard stopcontact.
Heee, idee. Zou het kunnen komen doordat ik hem op dat moment op een niet geaarde pc had aangesloten? Dat er door diens netfilter 110V op mijn massa is komen te staan en dat die toen naar aarde is weggevloeid? Als aarde gebruikte ik namelijk de waterleiding, op het punt waar die verbonden is met de aarddraad.
Is mijn hele schakeling dan nu naar de ****
/e Hee, dan klopte mijn gokje van 110VAC ook;)
Jinny
Golden Member
Heee, idee. Zou het kunnen komen doordat ik hem op dat moment op een niet geaarde pc had aangesloten?
Op zeker, een PC voeding heeft c's van de voedingslijnen naar aarde.
Als je de pc in een geaarde wcd doet slaat waarschijnlijk ook de aardlek uit.
Je pc zal wel prikken.
Voedings c's in het netfilter rot.
Veel voorkomend probleem volgens mij.
Ik denk dat je schakeling nog wel leeft.
Pietdepiet
Pc prikt niet, maar ik sta nu ook op vinyl. Daarstraks stond ik op de badkamer tegels... Een spanningzoeker gaat inderdaad branden.
Pietdepiet
Dubbel.
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (93%)]
Dat "aansloten op een PC" is nou weer zo'n detail dat toch wel belangrijk is om te vermelden. Maar dat ter zijde. Iets anders:
Ten eerste horen PC's niet in een ongeaarde contactdoos, want met de lekstroom van het netfilter kun je beste prikken oplopen en dingen mee stukmaken. Echt wel!
Maar die lekstroom mag niet zo groot zijn dat de aardlek erop uitschakelt.
Je moet nu echt iets aan die PC doen, als die het is (en dat zal wel, zo te lezen).
Pietdepiet
Excuus, excuus. Dat detail was ik zelf ook vergeten. Probleem is, dat hier geen geaarde stopcontacten zijn, en ik mijn ouders echt niet zo gek ga krijgen dat ze de boel hier laten aarden... We hebben wel aarding in huis, maar alleen in de keuken en bijkeuken en schuur. Ik zit echter op de eerste verdieping.
Jinny
Golden Member
pietdepiet@: wel aardlek, maar geen geaarde wcd?
Wie had er geld over?
FET@: Vorige week heb ik me een bult staan zoeken in een oude woning waarom er 45 volt op de aarde stond.
Bleek de aarde geheel niet aangesoten te zijn op een aardnet, en de gloednieuwe (nog niet gebruikt) magnetron 45 volt op de aarde vd installatie te knallen.
Aardnet aangesloten op de installatie, aardlek eruit.
Toen de magnetron maar afgeschakeld.
Zou dit weekeinde iemand voor komen geloof ik, de leverancier geloofde mij niet, het ding was toch nieuw?
Volgens mij is ie over de uiterste houdbaarheidsdatum heen.
Pietdepiet
Ja, heel vaag. We hebben twee aardlekschakelaars. de ene zit op de groepen Wasmachine/Droger/Keuken/Schuur. De andere op de 'kamer-groepen'. Volgens mij is er in al die kamergroepen geen een geaarde wcd.
Geld over? De vorige bewoners in 1990...
Nou ja, een aardlek kan vaak heel goed in plaats van geaarde wcd.
Het idee is ongeveer als volgt: als ik een sluiting naar de kast van een "ding" heb, dat kan dat bij aanraking gevaarlijk zijn.
Aard ik nu de kast, dan slaat in zo'n geval gewoon de normale zekering eruit.
Gebruik ik in plaats daarvan een aardlekschakelaar, dan blijft de spanning wel op de kast staan, maar bij aanraking zal de "aardlek"stroom door de persoon (brrr) een voldoende onbalans in de nul en fase maken, zodat de aardlekschakelaar (eigenlijk differentieelschakelaar) uitschakelt. Tot zover kan het dus wel kloppen.
De ellende met die PC's is alleen dat het gewoon Altijd Prijs is. Hun ontstoorfilter werkt alleen goed met een aarde. En de lekstroom die dus normaal gesproken in de aardleiding loopt, is wel klein genoeg om de aardlek niet aan te laten spreken, maar groot genoeg om te prikken en elektronicaprojecten te mollen, als je pech hebt.
Bij @pietdepiet komt er nog wat bij. Daar lijkt de lekstroom wèl groot genoem om de diff te laten schakelen.
Òf dat, òf er loopt (door toedoen van andere apparaten) al zoveel lek dat hij op het randje staat. De PC is dan de druppel...
Je zou eigenlijk willen weten hoeveel die lekstroom is, maar hoe meet je dat zonder dat de diff schakelt.. 
rbeckers
Overleden
Aarddraad bij laten trekken door electricien. Geen grapjes of fouten maken met 230V.
Verder als de PC geaard is en de aardlek slaat nog steeds uit dan is het filter in de voeding niet goed.
Als Pietdepiet geluk heeft zit in de doos boven de lamp wel een aarddraad, tenminste dat is waar ik woon zo.
Heb een paar maanden geleden dezelfde situatie gehad.
@Pietdepiet
doet je ontvanger het nu nog?
Pietdepiet
Tja, zoals ik al eerder zei, gaan mijn ouders echt geen aarddraad laten trekken.
Of het ding het nog doet, kan ik niet echt zeggen. Ik weet niet of hij het ooit gedaan heeft...
Die verschrikkelijke ruis is er nog...