Op 6 juli 2008 16:33:31 schreef Henry S.:
Dit is wel nuttig, vooral de 30 sec tijd en de nieuwe slot key, maar je FiPo was het niet.

klopt, FiPo was minder nuttig.
maar dit had ik al gevonden in 1 minuut googlen..
dan mag je van TS wel verwachten dat hij zelf ook al een poging gewaagd had? de simpele vraag: "hoe doe ik dat?"
tijdens mijn elctro-opleiding kreeg ik dan de wedervraag:"heb je al gezocht op internet of het gevraagd aan je klasgenoten"
een beetje eigen inspanning mag best, of op zijn minst de indruk wekken dat je je al hebt ingespannen..dan pas laat ik me inspannen voor andermans karretje ;)

maargoed, ook dit is heerlijk zinvol voor TS, ik ben wel nieuwsgierig of hij idd geholpen is?

[Bericht gewijzigd door Quark_01110001 op (26%)]

Evarist heeft de sleutel van een klant gefixt. (wat een zeer moeilijk probleem bleek te zijn. hehe zie startpost) Hij heeft deze auto dus zelf niet en kan daarom niet even proberen. Hij wil gewoon zeker zijn dat indien de code er niet meer instaat dat hij dat terug kan aanmelden. (hij kan de reparatie pas testen als de klant terug is met zijn wagen...)

[Bericht gewijzigd door Uranium op (10%)]

Bij sommige auto's zijn daar vreemde procedues voor zoals:
Portier openen met de sleutel in het slot.
Sleutel in contact en niet starten, garage stand.
Trap drie maal op de rem binnen een aantal seconden.
Sleutel uit het contactslot en 60 seconden wachten.

Of dit bij beamer ook zo is?

Niet alle auto's hebben de zelfde procedure, zou te eenvoudig zijn!!
Voor mijn citroentje staat het gewoon in het handboek, luid en duidelijk.
En anders kunnen ze je dat gewoon vertellen in de garage, bij Citroën doen ze daar niet moeilijk over.
Gr. Hans.

Evarist, geef even het type BMW en omschrijf het soort sleutel dat erbij zit.

Bij mn Chrysler zijn ook al dit soort vreemde procedures. Er staat een enkele in het boekje, maar voor alle sleutel- en afstandsbedieningperikelen ga ik gewoon naar de dealer hier in Eindhoven. Daar krijg ik een kopje koffie, en een krantje terwijl ze bezig zijn. Een rekening voor dit soort wissewasjes heb ik nog nooit gezien.

Het is een BMW318d van 2002. Het is een sleutel met ingebouwde transponder.
Dat type wat hierboven beschreven staat waarvan je het batterijtje binnen 30 sec moet vervangen.
Ik heb echter m'n twijfels of dat gaat lukken. ze zit gesoldeerd namelijk, en ze is heel ver leeg.

Wordt die batterij niet gewoon tijdens het rijden opgeladen?

als het een gesoldeerde batterij is (1,5 of 3 V maakt niet uit) kun je natuurlijk heel eigenwijs eventjes een paar extra draadjes aan de print solderen en aan die draadjes een extra batterij. Maak je nu tijdens het solderen geen kortsluiting, dan kun je de batterij er rustig uit solderen en de nieuwe er rustig in solderen, zonder dat de sleutel stroomloos is. nadat de nieuwe batterij er in gesoldeerd is, de extra draadjes weer wegaheln.

Op 7 juli 2008 08:55:46 schreef Evarist:
Het is een BMW318d van 2002. Het is een sleutel met ingebouwde transponder.

Dat is dus een E46 met facelift, net als die van mij (overigens een 320d, maar dat terzijde).
http://www.bmw-online.com/Img/Img/Loop-Lock-Key-Ring.jpg
Deze sleutel hoort zichzelf op te laden, dus ik weet niet in hoeverre de 30-seconden-regel geldt die iemand hierboven noemde. Is het misschien een reserve-sleutel die te lang niet gebruikt is? Gewoon een tijd mee rondrijden is misschien een goed alternatief, moest bij de mijne ook toen ik hem net (tweedehands) had gekocht.

Misschien is DC2PCC's voorstel nog een optie.

Maar je kunt alle sleutels die je hebt ook opnieuw programmeren. Ze moeten dan allemaal in 1 keer, je kunt er niet één sleutel bij leren ofzo. Dit kan door het volgende te doen:

1. Open de deuren met een werkende remote (je hebt vast nog een andere sleutel van die wagen?)
2. Ga in de auto zitten en sluit de deuren (niet op slot)
3. Stop de sleutel in het contact en zet hem even op positie 1 (allereerste stand bij draaien met de klok mee, ook wel accessoire-stand genoemd). Laat hem niet langer dan 5 seconden in die stand en draai dan de sleutel weer terug.
4. Haal de sleutel uit het contact (blijf in de auto).
5. Op de sleutel houd je de unlock-key ingedrukt. De lock-key (BMW-logo) druk je 3x achter elkaar in (binnen 10 sec), terwijl je de unlock-key nog steeds ingedrukt houdt.
6. Laat de unlock-key los.
7. De auto laat jou weten dat het herprogrammeren gelukt is door snel de auto op- en van slot te doen.
8. Alle volgende sleutels kun je binnen 30 seconden na stap 7 ook programmeren, door stap 5 t/m 7 voor die sleutel te herhalen. Voor de volgende sleutels dus alleen de knoppen drukken, niet het contact (dan vergeet hij alle eerdere sleutels weer).

edit: ik geef geen garantie op deze procedure natuurlijk

Hoi
De reactie van Jochem_S zijn de antwoorden waar je naar vraagt in zo'n topic.
Ik heb een Audi, een ook het batt verv met het zelfde probleem.

De defecte sleutel heeft een tijdje in de wagen gelegen, en werkte daar na weer.
Dit heeft alles te maken met de rolling code om de zoveel tijd gaat deze weer synchroon lopen. (denk ik)
Intressante materie, iedereen leest het precies wel.

Dank je , Jochem. Hoe laadt de sleutel bij? Met spoel of via contacten aan het slot?

Op 7 juli 2008 20:32:44 schreef sony_009:
De reactie van Jochem_S zijn de antwoorden waar je naar vraagt in zo'n topic.

Ik zei al eerder dat CO het beste forum van de nederlandse taalgemeenschap is, en misschien van de wereld :p
Hier zitten alle brains bij elkaar.

[Bericht gewijzigd door Evarist op (66%)]

meest waarschijnlijke is dat de spoel, om de sleutel, die transponder uitleest gebruikt word.

om op te laden zal je dus gewoon met de sleutel moeten rond rijden.

voor open ensluiten kan je de andersluetel gebruiken, of het even met de hand doen.

voor het uitlezen van de sleutel is de batterij meestal niet nodig , de spanning voor het uitlzen van de transponder komt van de spoel

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (61%)]

Inderdaad contactloos dmv spoel, en na een dag gebruik van de 'lege' sleutel tijdens het rijden is hij meestal al zover opgeladen dat hij in de buurt van de auto alweer redelijk bruikbaar is voor het openen en sluiten. Vanaf dan wordt het alleen maar beter :)

Overigens is ook in het boekje van de auto te lezen dat het aangeraden wordt af en toe eens de reservesleutel een tijdje te gebruiken om deze reden.

Aardig om te zien, de evolutie van BMW contactsleutels. De mijne lijkt meer op een spijker met een handvat.
http://w6rec.com/duane/bmw/ignkeys/key4.jpg

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (21%)]

Gokje, een BMW contactsleutel uit de tijd dat GJ_ nog jong, onschuldig en knap was ? ;-)

Groeten, Bram

fijn GJ_ weet ik dat een ural M72 sleutel OOK in jouw beamer past (BTW das een motor)

Alles bij elkaar is dit dus een RTFM probleem. Ik zal het zeggen aan mijn klant als ik hem zie. De man is namelijk niet zo stipt. :)

Op 8 juli 2008 07:50:05 schreef Jochem_S:
Inderdaad contactloos dmv spoel, en na een dag gebruik van de 'lege' sleutel tijdens het rijden is hij meestal al zover opgeladen dat hij in de buurt van de auto alweer redelijk bruikbaar is voor het openen en sluiten. Vanaf dan wordt het alleen maar beter :)

Overigens is ook in het boekje van de auto te lezen dat het aangeraden wordt af en toe eens de reservesleutel een tijdje te gebruiken om deze reden.

[Bericht gewijzigd door Evarist op (65%)]

Op 8 juli 2008 12:44:51 schreef Evarist:
Alles bij elkaar is dit dus een RTFM probleem.

Lijkt er wel op. In de US-manual voor de benzine-sedan uit 2002* zie je het op pagina 28 en 29 staan van dat opladen in het contact. De Nederlandse handleiding voor de 318d kon ik niet vinden (en geen zin om m'n boekie op de scanner te leggen), maar geloof me, daar staat het ook in. Die programmeer-procedure overigens niet, die houden ze bij BMW liever voor zichzelf.

* edit: link was inmiddels dood, althans, verwijzend naar iets heel anders

Op 8 juli 2008 11:42:04 schreef bprosman:
Gokje, een BMW contactsleutel uit de tijd dat GJ_ nog jong, onschuldig en knap was ? ;-)

Pazzop he...ik kan je nog ooit ergens tegenkomen;-)

Maar dat is een contactsleutel van mn BMW. Niet zo heel high tech maar wel probleemvrij: daar gaat niemand een topic over hoeven starten.

Overigens is die motor ouder dan ik, 't is maar dat je het weet.

Op 8 juli 2008 12:06:38 schreef High met Henk:
fijn GJ_ weet ik dat een ural M72 sleutel OOK in jouw beamer past (BTW das een motor)

/offtopic, was het voorbeeld voor die Ural niet ook toevallig diezelfde oude BMW ?

[ookofftopic]Ja, slechte copie.

..en nu maar wachten op een reaktie....hehe

voor de R71 is het idd een exacte kopie.

Slechte kopie zou ik niet willen zeggen GJ_ die zijkleppers blijven gaan....

Als we het over dnepr en kopkleppers gaan hebben kan ik verhalen blijven vertellen.....

Maar ural is begonnen met originele blauwdrukken van de R71 en hebben na WWII de EMW fabriek (waar dus EMW R71's gemaakt werden) meegenomen...
met machines erbij produceert het nl makkelijker.

Maar valt ook wel op: BMW R71 Ural M72
hoezo verband??

Maar GJ_'s machine is volgens mij al een kopklepper en die is niet direct meer gerelateerd aand e huidige modellen ural/dnepr... 't is een boxer met cardan en daar houd de vergelijking op volgens mij.

Niet te veel offtopic jongens, anders gooi ik 'm op slot hoor (tsjiep-tsjiep!) :)